معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

ارتقا و بروز رسانی ناوگان حمل و نقل هوایی تایلند

شرکت هواپیمایی ملی تای ایرویز اینترنشنال قراردادی را برای خرید ناوگانی متشکل از 45 هواپیمای بوئینگ 787 دریم لاینر، به علاوه گزینه ای برای خرید 80 فروند دیگر در سنوات اتی منعقد نموده که با این قرارداد این شرکت هواپیمایی قادر به خرید بوئینگ 777X نیز خواهد شد. این هواپیماهای جدید با موتورهای جنرال الکتریک GE Aerospace GEnx مجهز خواهند شد و تحویل آن طی 10 سال و از سال 2027 آغاز می‌شود.

این معامله توسط Chai Emsiri مدیرعامل تای ایر ویز و در روز افتتاحیه نمایشگاه هوایی سنگاپور اعلام شد.این مقام تایلندی گفت که این سفارش همچنین به  تایلند این امکان را می دهد که تعهد خود را به 777X در حال توسعه تغییردهد. وی ادعا کرد که قابلیت تعویض یکپارچه بین این مدل های Dreamliner و 777X مزایای استراتژیک و فوق العاده ای را به تایلند در بهینه سازی مسیرها، ظرفیت و کارایی عملیاتی ارائه می دهد. چای گفت: موتورهای GEnx بسیار تمیزتر هستند که به تایلند کمک می‌کند تا در سال 2050 به هدف انتشار کربن صفر برسد. وی افزود که این خرید بیشترین منافع را برای مسافران به همراه خواهد داشت و اقتصاد تایلند را به حرکت در می‌آورد. برد مک مولن، معاون ارشد فروش و بازاریابی بوئینگ، گفت که تصمیم تایلند برای خرید دریم لاینر مبتنی بر همکاری بلندمدت بین دو شرکت، همراه با عزم تایلند برای ساخت یک ناوگان مدرن، کارآمد و انعطاف‌پذیر است. راسل استوکس، رئیس و مدیر عامل خدمات هوانوردی در GE Aerospace، گفت که این شرکت مفتخر است که تایلند در میان چندین شرکت هواپیمایی پیشرو، موتورهای GEnx  را انتخاب کرده که بیش از 50 میلیون ساعت آزمایش را پشت سر گذاشته‌اند.

نیروی هوایی سلطنتی تایلند پس از اینکه سال گذشته نتوانست گزینه شماره 1 خود یعنی جت های جنگی F35  پیشرفته آمریکا را خریداری نماید، تصمیم گرفت 12 جت جنگنده جدید - F-16 ایالات متحده یا گریپن سوئدی - را خریداری کند تا در سال های آینده جایگزین ناوگان قدیمی‌شود،  اعتبار این خرید نظامی هنوز فاش نشده، اما انتظار می رفت که نیروی هوایی در ابتدا حداقل 19 میلیارد بات از دولت برای اولین دسته از جت های جنگنده درخواست کند.

با توجه به محدودیت های بودجه و رکود اقتصادی، نیروی هوایی در حال تقسیم طرح تدارکات خود به سه مرحله در طول 12 سال است و در هر مرحله چهار فروند جت خریداری می‌کند. سفارش اولین دسته در سال مالی 2025 انجام می‌شود و جت ها می‌توانند تا سال 2028 تحویل داده شوند. سفارش چهار هواپیمای دیگر در مرحله دوم در سال مالی 2029 انجام می‌شود. انتظار می رود تحویل، آخرین دسته از چهار هواپیمای جنگنده برای تکمیل ناوگان آن  از سال 2030 آغاز شود.

نیروی هوایی تایلند در حال حاضر دارای پنج نوع جت جنگنده است که برخی از آنها در طول جنگ سرد از دهه 1970 مورد بهره برداری قرار گرفتند. این ناوگان شامل آلفا جت، F-5، F-16 OCU (به روز رسانی قابلیت عملیاتی)، F-16 MLU (ارتقای میان عمر) و گریپن است. قدیمی ترین جت جنگی  F-5 از سال 1978 در خدمت ارتش سلطنتی بوده و در سال 2030 به همراه آلفا جت ساخت آلمان که از سال 2000 در خدمت بوده است، از رده خارج خواهد شد. جنگنده‌های F-16 ساخت ایالات متحده در سال های 2002، 2003 و 2004 در تایلند به خدمت گرفته شدند. دو ناوگان F-16 OCU و MLU اکنون در دو پایگاه هوایی اصلی در استان‌های ناخون ساوان شمالی و شمال شرقی ناخون راچاسیما در حال عملیات هستند. نیروی هوایی قصد دارد F-16 OCU را در سال 2028 و جت جنگی  F-16 MLU را در سال 2032 از رده خارج کند. نیروی هوایی ناوگان 12 جت گریپن ساخت سوئد را از سال 2011 در پایگاه هوایی سورات ثانی برای پوشش بخش جنوبی تایلند به کار گرفته که یکی از این جت ها، در ژانویه 2017 در جریان یک نمایش در روز ملی کودک در استان سونگخلا سقوط کرد. قرار است این جت ها تا سال 2032 از خدمت بازنشسته شوند. نیروی هوایی انتظار دارد که جت‌های جنگنده جدید پیشنهادی زمانی در خدمت باشند که هواپیماهای جنگی فرسوده را کاهش دهند.

نیروی هوائی علاوه بر ضرروت تامین سخت افزاری ، به نیروی انسانی ماهر ( خلبان ) و ارتقا نرم افزاری نیز نیاز دارد و در همین راستا به آموزش حداقل 24 خلبان و تکنسین برای ناوگان جدید 12 جت نیاز دارد.

از آنجایی که جت‌های ناوگان تایلند برای سال‌ها کار می‌کنند و پیشرفت‌های فناوری سریع است، نیروی هوایی در ابتدا قصد داشت پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده مانند F-35A ساخت ایالات متحده را به دست آورد تا از فناوری‌های پیشرفته برخوردار باشد. با این حال، ایالات متحده پیشنهاد خرید جت های جنگنده نسل پنجم را در سال گذشته رد کرد و دلیل آن عدم آمادگی تایلند برای پیشرفته ترین فناوری هوانوردی نظامی‌بود. ایالات متحده پیشنهاد کرد که نیروی هوایی متناسب با ظرفیت و آمادگی خود، نسبت به خرید نسل قدیم F-15 یا F-16 اقدام کند. تایلندی‌ها چیزی بین نسل چهارم و پنجم فناوری هوانوردی نظامی را ترجیح می دادند.

گریپن سوئدی در مقابل اف 16 آمریکایی

یک مقام ارشد نیروی هوایی گفت که کارشناسان و گروه‌های کاری اکنون در حال بررسی انواع هواپیماهای جنگی از سازندگان مختلف هستند، اما با در نظر گرفتن F-16 یا Gripen که با این دو آشنا هستند. وی گفت: با بودجه فعلی، ما می‌توانیم هر دو نوع جت جنگنده را بخریم. آخرین نسخه F-16 Block 70/72 ساخت لاکهید مارتین مستقر در ایالات متحده 63 میلیون دلار برای هر فروند قیمت دارد، در حالی که JAS 39 Gripen E ساخت ساب سوئد 85 میلیون دلار برای هر فروند  قیمت دارد. وب سایت AeroTimes قیمت بسته به تنظیمات داخلی و تسلیحات و سفارشی سازی متفاوت خواهد بود.

تایلند یکی از متحدان دیرینه ایالات متحده است، در حالی که بانکوک نیز روابط خوبی با سوئد دارد. نیروی هوایی تضمین کرده است که سیستم تدارکات به اندازه کافی شفاف است تا پارلمان و مردم بتوانند آن را بررسی کنند. اگر F-16 انتخاب شود، خرید باید از طریق فروش نظامی خارجی ایالات متحده انجام شود. این مقام گفت، در مورد گریپن، خرید باید بر اساس توافقنامه دولت با دولت ترتیب داده شود.

به گفته یک منبع امنیتی، رئیس نیروی هوایی Punpakdee و هیئت او در حال برنامه ریزی برای بازدید از یک کارخانه Saab در سوئد در ماه مه هستند، اما هیچ برنامه ای برای بازدید از لاکهید مارتین وجود ندارد. وی گفت، با این حال، نیروی هوایی تایلند همچنین به استقلال عملیاتی، به ویژه سیستم پیوند داده برای ارتباطات، اهمیت داد. ایالات متحده به هیچ طرفی اجازه نمی دهد که سیستم پیوند داده خود را که در عملیات نظامی استفاده می‌شود، اصلاح یا تنظیم کند، در حالی که نیروی هوایی تایلند مدت ها پیش مشترکاً یک سیستم ارتباطی را با ساب برای گریپن توسعه داده ، سیستم  ارتباطی که به طور مشترک توسعه یافته است، به طور محلی به عنوان Link-T شناخته می‌شود، جت های گریپن را قادر می سازد با چهار کشتی جنگی نیروی دریایی تایلند ارتباط برقرار کنند: HTMS Chakri Naruebet، HTMS Bhumibol Adulyadet، HTMS Taksin و HTMS Naresuan. در همین حال، سیستم پیوند داده ایالات متحده برای F-5 و F-16 احتمالاً مستقل عمل می‌کند. یک مقام نیروی هوایی تایلند گفت: سیستم آمریکایی نمی‌تواند با Link-T داخلی یا هر سیستم پیوند داده دیگری ادغام شود زیرا ایالات متحده نسبت به افشای اسرار نظامی و فناوری خود محتاط بود.

پیامدهای منطقه ای خرید تسلیحات جدید

بعید است که طرح تایلند برای تهیه هواپیماهای جدید بر توازن قدرت هوایی منطقه ای تأثیر بگذارد زیرا جت های جنگنده جدید عمدتاً جایگزینی برای ناوگان قدیمی هستند. سنگاپور تنها کشور همسایه آسیای جنوب شرقی است که پیشرفته ترین جت های جنگنده F-35 را خریداری کرده است. این دولت - شهر ناوگان به مراتب بزرگتر از تایلند با 100 جت جنگنده چند منظوره F-15 و F-16 دارد. میانمار که نیروی هوایی تایلند آن کشور را علیرغم برخی نفوذها به حریم فضای هوایی خود، کشوری دوست می‌داند، بیشتر میگ 29 را اداره می‌کرد و دو فروند SU-30 اول را اواخر سال گذشته از روسیه به‌عنوان بخشی از قرارداد شش فروندی که در سال 2018 امضا شد، دریافت کرد. ویتنام که ارتش تایلند آن را رقیب خود می داند دارای 80 جت شامل 35 فروند SU-30 ساخت روسیه، 34 فروند از SU-22 و 11 هواپیما از SU-27 است. هانوی بیشتر به تنش ها در دریای جنوبی چین توجه دارد و نسبت به قدرت نظامی چین ابراز نگرانی کرده است. مالزی دارای 39 جنگنده چندمنظوره SU-30، F/A 18 (هورنت) و هاوک 208 ساخت انگلستان است. سال گذشته، نیروی هوایی مالزی 18 فروند FA-50 را به صنایع هوافضای کره سفارش داد که تحویل این جنگنده‌ها از سال  2026 آغاز خواهد شد . کامبوج و لائوس که درگیری‌های مرزی محدودی با تایلند را تجربه کردند، قدرت هوایی قابل توجهی نداشته و خطری برای این کشور محسوب نمی‌شوند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما