معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۳:۵۲ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت آلمان از ورود بلغارستان به منطقۀ پولی یورو

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در گفتگو با آکادمیسین نیکولای دنکوف، نخست‌وزیر بلغارستان در بروکسل اعلام کرد بلغارستان می‌تواند بر روی حمایت آلمان برای پیوستن به منطقه یورو و لغو مرزهای زمینی در شنگن حساب کند. دنکوف اظهار داشت: ما بر روی تاریخ یکم ژانویه 2025 (به عنوان زمان پیوستن بلغارستان به منطقۀ پولی یورو) کار می‌کنیم و منتظریم نرخ تورم بلغارستان تا پایان سال در چارچوب قوانین ماستریخت قرار گیرد. نخست‌وزیران هلند، بلژیک، اسلوونی و استونی نیز از پیوستن بلغارستان به منطقه یورو و لغو مرزهای زمینی شنگن حمایت کرده‌اند. دنکوف یادآور شد که این کشورها به عنوان محتاط‌ترین کشورها شناخته می‌شوند و همواره مراقب بودجه خود بوده‌اند، بنابراین ارزیابی آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

https://www.economy.bg/bulgaria/view/57553/Sholc-Germaniya-iska-Bylgariya-v-evrozonata-i-suhopytniya-Shengen

پیش‌بینی نیاز به سرمایه‌گذاری 1 تریلیون دلاری در استخراج گاز در طول دهۀ آینده

در طول دهه آینده تا سال 2033، میزان سرمایه‌گذاری در میادین جدید و تولید گاز طبیعی به حدود 1 تریلیون دلار خواهد رسید که این اقدامات به عنوان پاسخی به تقاضای رو به افزایش در اروپا طراحی شده‌اند. این تحلیل از Global Witness بر اساس آمار Rystad Energy ارائه شده است. از این مبلغ، 223 میلیارد دلار به عنوان سرمایه مورد نیاز برای پوشش تقاضای گاز در اروپا معین شده است. شرکت‌های اصلی شامل شل، توتال انرژی، اکسون موبیل، اکینور و انی در دوره 2024 تا 2033 کلیه هزینه‌ها را به میزان 144 میلیارد دلار برای تأمین گاز طبیعی در اروپا تخصیص خواهند داد. این هزینۀ سالانه، از 65 میلیارد دلار در سال 2024 به 105 میلیارد دلار در سال 2033 افزایش خواهد یافت. افزایش تولید به این میزان، 6.6 میلیارد تن کربن اضافی را در 10 سال آینده به محیط‌زیست انتشار خواهد داد. البته این انتشار تنها به دی‌اکسید کربن محدود نمی‌شود، بلکه با در نظر گرفتن انتشار گاز متان، اثرات گلخانه‌ای گازها به طور قابل توجهی بیشتر خواهد بود. در حال حاضر، کشورهای اتحادیه اروپا مسئول 55 درصد از مصرف گاز در کل قاره هستند و این سهم تا سال 2024 به 65 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش نشان‌دهنده نقش بیشتر اتحادیه اروپا در مصرف و وابستگی به گاز در دهه آینده است.

https://www.investor.bg/a/518-energetika/388379-evropeyskoto-tarsene-vodi-do-investitsii-ot-1-trilion-dolara-za-dobiv-na-gaz-do-2033-g

قیمت زمین‌های قابل کشت در اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های آژانس آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، متوسط قیمت یک هکتار زمین قابل کشت در اتحادیه اروپا در سال 2022، برابر با 10 هزار و 578 یورو بوده است که 45 برابر بیشتر از متوسط اجاره سالانه برای اجاره زمین حاصلخیز است که برابر با 233 یورو در هکتار بود. زمین‌های قابل کشت در سال 2022 در کرواسی ارزان‌ترین و در مالت گران‌ترین بود، در حالی که کمترین اجاره در اسلواکی و بالاترین در هلند بود. بر اساس داده‌های یورواستات، قیمت‌ها و اجاره‌بهای زمین‌های قابل کشت، نه تنها بین اعضای اتحادیه اروپا، بلکه بین مناطق داخل خود کشورها نیز در نتیجه طیف وسیعی از عوامل از جمله قوانین ملی، اتصالات زیرساختی و ظرفیت‌ها، شرایط آب و هوایی، کیفیت خاک، امکان مالکیت اتباع خارجی و همچنین نیروهای عرضه و تقاضا، متفاوت از یکدیگر است. در میان 21 کشور عضو اتحادیه اروپا که داده‌های مربوط به سال 2022 آنها در دسترس است، یک هکتار زمین قابل کشت در کرواسی به طور متوسط 3 هزار و 700 یورو قیمت دارد که آن را به کشوری با ارزان‌ترین زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌کند، در حالی که قیمت یک قطعه زمین به همان اندازه در مالت به طور میانگین به 233 هزار و 230 یورو می‌رسد. دلیل اصلی گرانی زمین‌های قابل کشت در مالت، کمبود زمین در این کشور جزیره‌ای کوچک است.

از سوی دیگر، تفاوت‌های قابل توجهی در قیمت زمین‌های قابل کشت در سه کشور عضو اتحادیه اروپا، بسته به منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند، ثبت شده است؛ در هلند، جایی که یک هکتار زمین زراعی به طور متوسط 85 هزار و 431 یورو قیمت دارد، در منطقه فریزلند یک زمین زراعی با این وسعت را می‌توان به طور متوسط با قیمت 66 هزار و 51 یورو و در فلوولند با قیمت 150 هزار و 644 یورو خرید. با این حال، در یونان، جایی که میانگین ملی برای هر هکتار 13 هزار و 571 یورو است، در منطقه یونان غربی، در امتداد سواحل دریای ایونی، یک هکتار زمین قابل کشت 6 هزار و 290 یورو و در منطقه آتیکا 84 هزار و 820 یورو می‌باشد. سومین کشور با اختلاف قیمت شدید، اسپانیا است که در میانگین ارزش زمین‌های قابل کشت آن، 10 هزار و 263 یورو برای هر هکتار است که در منطقه اکسترمادورا، به طور متوسط هر هکتار زمین کشاورزی 4 هزار و 906 یورو قیمت دارد، در حالی که در جزایر قناری، قیمت یک هکتار زمین برای کشت به 83 هزار و 299 یورو می‌رسد.

همچنین اجاره زمین‌های کشاورزی در اسلواکی پایین‌ترین قیمت را داشته و به طور متوسط 57 یورو برای هر هکتار است و در سوی مقابل، بالاترین قیمت اجارۀ هر هکتار زمین کشاورزی در هلند 843 یورو بوده است. بر اساس منطقه، بالاترین اجاره زمین کشاورزی در منطقه فلوولند هلند با 1 هزار و 764 یورو برای هکتار و پس از آن جزایر قناری اسپانیا با 1 هزار و 136 یورو و آتیکا یونان با 1 هزار و 48 یورو بوده است. نورلند بالایی سوئد و نورلند مرکزی سوئد نیز مناطقی هستند که کمترین اجاره را با 24 یورو در هکتار دارند و پس از آن اسلواکی مرکزی و اسلواکی شرقی هر کدام با 39 یورو قرار دارند. در مورد مراتع، قیمت هر هکتار آنها در سال 2022 حدود 2200 یورو کمتر از زمین‌های زراعی بوده و به طور متوسط 8 هزار و 393 یورو بوده است.

https://mia.mk/en/story/хрватска-со-најевтино-обработливо-земјиште-во-еу-а-словачка-со-најниски-ренти

افزایش وابستگی بلغارستان و اتحادیه اروپا به سوخت‌های فسیلی

داده‌های اخیر آژانس آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat) نشان می‌دهد که روند انرژی اتحادیه اروپا دچار اخلال شده است، زیرا وابستگی به سوخت‌های فسیلی از 69.9 درصد در سال 2021 به 70.9 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. این افزایش به ویژه در بلغارستان با افزایش 2.8 درصد مشخص‌تر است. در سال 2022، مالت با 96.1 درصد بیشترین سهم سوخت‌های فسیلی را در انرژی ناخالص حفظ کرده است، دنباله‌ای که قبرس (با 89.3 درصد) و هلند (با 87.6 درصد) از آن پیروی می‌کنند. در مقابل، سوئد (با 30.4 درصد) و فنلاند (با 38.3 درصد) در میان کشورهای با کمترین وابستگی به سوخت‌های فسیلی، برجسته هستند.

لتونی، اسلواکی و مجارستان بیشترین کاهش را در این شاخص داشته‌اند، در حالی که استونی، فرانسه و بلغارستان افزایش قابل توجهی را ثبت کرده‌اند. این تغییرات با کاهش تولید برق هسته‌ای در 13 کشور اتحادیه اروپا، از جمله بلغارستان، تشدید شده است که پایین‌ترین سطح از سال 1990 را داشته است. در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر امیدوارکننده هستند، اما نتوانسته‌اند کاهش تولید برق هسته‌ای را جبران کنند. فرانسه، بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای، به دلیل تعمیر و نگهداری کاهش یافته است که بر تولید برق هسته‌ای اتحادیه اروپا تأثیر می‌گذارد. اتحادیه اروپا از سال 1990 شاهد کاهش قابل توجهی در سهم کلی سوخت‌های فسیلی در تامین انرژی خود بوده است که عمدتا ناشی از افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر بوده است، اما عواملی مانند جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای انرژی در سال 2022، چشم‌انداز انرژی اتحادیه اروپا را پیچیده‌تر کرده است.

https://www.novinite.com/articles/223885/Sad%3A+Bulgaria+and+EU+Witness+Rise+in+Fossil+Fuel+Dependency

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما