معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۰۹:۱۹ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

8.1 نرخ رشد اقتصادی تاجیکستان در ژانویه 2024

اوستا: در جلسه دولت تاجیکستان به ریاست امامعلی رحمان  رئیس جمهور این کشور در تاریخ 16 فوریه، گزارشی از  عملکرد اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان در ژانویه 2024 ارائه شد. امامعلی رحمان خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت اقتصاد جهانی، نرخ رشد اقتصادی تاجیکستان در اولین ماه سال میلادی به 8.1 درصد رسید، اما کاستی‌های جدی نیز وجود دارد. رئیس جمهور تاکید کرد که فعالیت های دولت جهت توسعه اقتصادی هنوز ناکافی است. در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نرخ رشد صنعت کشاورزی 1.2 درصد، صنایع تبدیلی 1.8 درصد، انرژی 14.9 درصد و ساختمان 1.6 کاهش یافته است. با توجه به شرایط پیچیده روزافزون در دنیای مدرن، تثبیت پیشرفت های به دست آمده در سال گذشته و پایه گذاری دستاوردهای چشمگیر در سال جاری ضروری تلقی شد.

https://avesta.tj/2024/02/17/tempy-rosta-ekonomik-tadzhikistana-v-yanvare-2024-goda-sostavili-8-1/ Avesta.tj.

امامعلی رحمان میزان تلفات برق در کشور را نگران کننده خواند

اوستا:  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در جلسه هیات دولت این کشور در 16 فوریه، با اشاره به پیشرفت های چشمگیر در زمینه انرژی، میزان تلفات برق و جذب کمک های مالی برای استفاده از آن را نگران کننده خواند. رئیس جمهور تاجیکستان به دولت این کشور، وزارت انرژی و ذخایر آب، شرکت‌های سهامی «برق تاجیک»، «شبکه‌های توزیع برق» و نهادهای اجرایی محلی دستورات مشخصی برای اصلاح نواقص موجود داد.

تاکید شد تمام تدابیر لازم برای تضمین عملکرد بی وقفه و کارآمد بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور به ویژه در فصل زمستان و بهار، استفاده منطقی از مواد ذخیره شده و نیز اطمینان از توزیع برق  اتخاذ شود.  رئیس دولت دستورات ویژه ای در مورد استفاده از منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر از جمله ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ارائه کرد.

https://avesta.tj/2024/02/17/emomali-rahmon-nazval-trevozhnym-obyom-poter-elektroenergii-v-strane/

 

انجام حسابداری در تمام سازمان‌های تاجیکستان تا پایان سال با استانداردهای بین المللی

خبرگزاری خاور: بنا به دستور رئیس جمهور تاجیکستان، باید همه سازمانهای دولتی، حسابداری گزارش مالی خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام دهند. این فرمان در 16 فوریه در جلسه دولت جمهوری تاجیکستان بیان شد. علاوه بر این، وزارت‌های مالیه (دارایی)، توسعه اقتصادی و تجارت، بانک ملی، آژانس نوآوری و فناوری‌های دیجیتال و سایر وزارتخانه‌ها و ادارات باید از اجرای به موقع دستورالعمل‌ها برای تطبیق کامل این قانون اطمینان حاصل کنند. همچنین بر سیستم پرداخت غیر نقدی در خدمات دولتی و در تمامی‌ بخش‌ها تاکید شد.

وزارت دارایی موظف شد تمام اقدامات عملی را برای انجام به موقع تعهدات اجتماعی دولت و تامین مالی حوزه‌های مختلف اقتصاد ملی در سال جاری انجام دهد.

https://khovar.tj/rus/2024/02/v-tadzhikistane-buhgalterskij-uchyot-vo-vseh-organizatsiyah-do-kontsa-goda-budet-sootvetstvovat-mezhdunarodnymi-standartami/

دستور رئیس جمهور تاجیکستان برای کاشت 2 میلیارد نهال در تاجیکستان

رادیو آزادی: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دستور کاشت 2 میلیارد نهال برای سرسبزی این کشور صادر کرد. رادیو آزادی به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان گزارش داد: رئیس جمهوری تاجیکستان، دستور داده است تا 2 میلیارد درخت تزئینی و میوه در سراسر کشور ظرف 15 سال آینده کاشته شود. این دستورالعمل در جلسه دولت کشور صادر شده است. در نشست کابینه که در مورد فعالیت­های دولت در سال جاری بحث شد از جمله در مورد برنامه سرسبز ساختن تاجیکستان صحبت شد.

در بیانیه رسمی دولت تاجیکستان آمده مسئولان، کمیته حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلبانی کشور موظف شدند نسبت به اجرای برنامه سرسبزی، افزایش نهالستان‌ها و کاشت دو میلیارد سایه و درختان میوه در سراسر کشور اقدامات جدی انجام پذیرد. کمیته حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگلداری تاجیکستان موظف شدند تمام اقدامات لازم را برای گسترش عرصه جنگل ها و سرسبزی در سراسر کشور انجام دهند تا تاجیکستان تا سال 2037 به یک کشور واقعاً سبز تبدیل شود.

برنامه­ های مشابه کاشت در سایر کشورهای جهان نیز اجراء می‌شود. سالانه بیش از یک میلیون نهال در تاجیکستان کاشته می‌شود. اما گلایه ­های زیادی وجود دارد که پس از کاشت این درختان زینتی یا میوه ای، به حال خود رها می‌شوند و نهال­های سبز به سرعت در زیر آفتاب سوزان خشک می‌شوند.

https://www.ozodi.org/a/32823800.html

 

کاهش23.6 درصدی کمک های بشردوستانه به تاجیکستان در سال 2023

اوستا: بنا به اعلام کریم زاده خورشید عبدالرحمن، رئیس اداره گمرک دولت تاجیکستان، میزان کمک های بشردوستانه به این کشور در سال 2023 نسبت به سال 2022 معادل 23.6 درصد کاهش یافته است. در سال 2023، تاجیکستان  94.9 میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه از سایر کشورهای خارجی و موسسات مالی بین المللی دریافت کرده است که 29.2 میلیون دلار معادل 23.6 درصد کمتر از سال 2022 است.

بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، در سال 2023، کمک های بشردوستانه از 61 کشور به تاجیکستان صورت گرفت  که وزن کل آن 23 هزار تن بود. بیشترین مقدار کمک های بشردوستانه در سال 2023 از چین  30.6٪، آمریکا  26.2٪، بلژیک 9.3٪، روسیه 4.8٪، ژاپن 3.9٪، هند 3٪ و سایر کشورها به جمهوری می‌باشد.

 https://avesta.tj/2024/02/16/v-tadzhikistan-sokratilos-postuplenie-gumanitarnoj-pomoshhi-na-23-6-v-2023-godu/ Avesta.tj - Все права защищены.

بدهی خارجی تاجیکستان 27 درصد میزان تولید ناخالص داخلی این کشور است

خبرگزاری خاور: فیض الدین قهارزاده  وزیر دارایی تاجیکستان اعلام کرد که بدهی تاجیکستان 3.6 میلیارد دلار می‌باشد بدهی دولت شامل 3.2 میلیارد دلار بدهی خارجی و 400 میلیون دلار بدهی داخلی است.

 کل بدهی دولت حدود 30 درصد تولید ناخالص داخلی و بدهی خارجی حدود 27 درصد کل تولید داخلی است. حجم کل تولید داخلی تاجیکستان در سال گذشته بیش از 8 درصد رشد داشته و به 131 میلیارد سامانی رسیده است.

میزان پول اختصاص یافته از بودجه برای پرداخت بدهی‌های خارجی تاجیکستان در سال 2023 توسط وزیر دارایی بیش از 274 میلیون دلار برآورد شده است.

 اختصاص 100 میلیون سامانی برای تکمیل نیروگاه راغون از سوی وزارت دارایی تاجیکستان

خبرگزاری خاور: بنا به دستور نخست وزیر تاجیکستان به وزارت دارایی این کشور، 100 میلیون سامانی (بیش از 9.1 میلیون دلار) برای تکمیل پروژه راغون اختصاص یافت.  وزارت انرژی و ذخایر آب در ابتدای ماه فوریه  اعلام کرد برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون باید سالانه یک میلیارد دلار تخصیص داده شود و برای اجرای کامل این پروژه (تا سال 2029) به 6.2 میلیارد دلار نیاز است

فیض الدین قهارزاده ، وزیر دارایی کشور تاجیکستان گفت: دولت قصد دارد در سال جاری میلادی  5 میلیارد سامانی (456 میلیون دلار) برای تامین مالی پروژه راغون اختصاص دهد. پیش بینی می‌شود 2.2 میلیارد سامانی با جذب سرمایه گذار خارجی و مابقی از منابع داخلی اختصاص یابد. یک قرارداد وام با صندوق توسعه عربستان امضا و به تصویب مجلس رسید که شامل 100 میلیون دلار است. همچنین مذاکراتی برای جذب منابع مالی از دیگر موسسات مالی به ویژه بانک توسعه اسلامی، صندوق توسعه کویت، صندوق توسعه قطر، صندوق ابوظبی و غیره در حال انجام است.

به گزارش وزارت دارایی تاجیکستان، از بودجه تاجیکستان برای ساخت‌وساز نیرو‌گاه "راغون  در سال گذشته 5.2 میلیارد سامانی هزینه شد که نسبت به برنامه پیش بینی شده 2.7 میلیارد سامانی بیشتر است. انتظار می رود نیروگاه راغون با ظرفیت نصب شده 3600 مگاوات به بزرگترین نیروگاه برق آبی آسیای مرکزی تبدیل شود. حجم تولید برق سالانه پس از راه اندازی کامل ایستگاه تا 17 میلیارد کیلووات ساعت خواهد بود.

جمعیت تاجیکستان به 10 میلیون و 277 هزار نفر رسید

خبرگزاری خاور:  بنا به اعلام آژانس آمار تاجیکستان،  تا ژانویه سال 2024، جمعیت جمهوری تاجیکستان به 10 میلیون و 277 هزار نفر رسید. جمشید نورمحمد زاده رئیس آژانس مذکور در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت:  در سال گذشته 230 هزار شغل جدید دائمی و فصلی ایجاد شد.  از ابتدای سال 2023، شاخص قیمت مصرف کننده 103.8 درصد و قیمت کالاهای غیرغذایی 6.6 درصد افزایش یافته است.

به گفته آقای نورمحمد زاده، این افزایش عمدتا ناشی از افزایش قیمت بنزین 24.4 درصد، فرآورده‌های دارویی 13.2 درصد، مصالح ساختمانی 5.5 درصد و کفش 3.1 درصد است.

رئیس آژانس آمار تاجیکستان تصریح کرد: حقوق حداقل 600 سامانی و این رقم پس در سال جاری  800 سامانی یعنی افزایش حقوق به 40 درصد خواهد بود. میزان دستمزدهای واقعی با احتساب تغییرات شاخص قیمت در ماه نوامبر سال 2023 در مقایسه با اکتبر  2.2 درصد و نسبت به ماه نوامبر سال 2022 در حجم 7.2 درصد افزایش داشته است.

تولید 445.6 میلون سامانی ارزش کالاهای تولیدی در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان در سال 2023

خبرگزاری خاور: در سال 2023، 96 شرکت در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان فعالیت کردند که ارزش تولیدات آنها به 445.6 میلیون سامانی رسید. در سال 2023، حجم سرمایه گذاری در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان به 107.9 میلیون سامانی رسید و 48.9 میلیون سامانی حقوق گمرکی و مالیاتی به بودجه دولت واریز شد. در حال حاضر چهار منطقه آزاد اقتصادی در تاجیکستان وجود دارد: دنغره، اشکاشم، پنج و سغد. شرکت‌ های داخلی و خارجی جهت فعالیت در آنجا به ثبت رسیده اند. تمامی مناطق آزاد کشور تحت یک برنامه مالیاتی ویژه فعالیت می‌کنند. در تمامی مناطق آزاد اقتصادی، مالیات بر سود، استفاده از جاده، مالیات بر ارزش افزوده، فروش پنبه و آلومینیوم اولیه، منابع طبیعی، عوارض گمرکی صادرات محصولات تولیدی در منطقه آزاد صفر درصد است.

همکاری  اتاق محاسبات تاجیکستان با 12 نهاد عالی حسابرسی دولتی جهان

خبرگزاری خاور: قره خان چیلا زاده رئیس اتاق محاسبات تاجیکستان در تاریخ 14 فوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اتاق محاسبات تاجیکستان بر اساس توافق با نهادهای عالی حسابرسی دولتی روسیه، قزاقستان، ازبکستان، مولداوی، بلاروس، لتونی، هند، ایران، پاکستان، افغانستان، پادشاهی عربستان سعودی و چین  به منظور بهبود مدیریت مالی عمومی و تقویت حسابرسی خارجی دولتی، روش‌های جدید حسابرسی مالی و کارایی و انطباق چارچوب قانونی نظارتی این بخش با استانداردهای بین‌المللی همکاری می‌کند. در سال 2023، 23 کارمند اتاق محاسبات در چندین جلسه آموزشی در هند، اندونزی، ویتنام، فرانسه، پادشاهی نروژ و چین شرکت کرده و دانش خود را ارتقاء دادند.

در چارچوب همکاری با سازمان توسعه سازمان بین المللی موسسات عالی حسابرسی، اتاق محاسبات  تاجیکستان در سال 2023 قرارداد همکاری جهت عضویت در گروه ابتکار جهانی گزارش‌دهی سازمان عالی حسابرسی تا سال 2025 را امضاء نمود. سازمان بین المللی موسسات عالی حسابرسی یک سازمان بین المللی مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که به عنوان یک سازمان دائمی‌ برای تبادل دانش، مهارت و تجربه در زمینه حسابرسی خارجی در بین بالاترین مقامات کنترل مالی در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

هدف اصلی سازمان بین المللی موسسات عالی حسابرسی ارائه تبادل اطلاعات مورد علاقه دو طرف، اطلاعات در مورد تحولات جدید حسابرسی، استفاده از استانداردهای حرفه ای و روش شناسی به حسابرسان اعضای این سازمان است.

https://khovar.tj/2024/02/nishasti-matbuot-palatai-isobi-to-ikiston-bo-12-ma-omoti-olii-auditi-davlatii-a-on-amkor-dorad/

فعالیت 6 بنگاه جدید در منطقه آزاد اقتصادی سغد

آسیا پلوس: بنا به اعلام محمد محمدزاده، رئیس منطقه ویژه اقتصادی ، در سال 2023، 6 بنگاه جدید در منطقه آزاد اقتصادی سغد شروع به فعالیت و تعداد شرکتهای فعال در منطقه به 35 رسید که از این تعداد 22 واحد در زمینه تولید، ساختمان، خدمات و تجارت فعالیت می‌کنند. رئیس منطقه ویژه اقتصادی سغد گفت: ارزش تولیدات صنعتی در سال گذشته به 352.9 میلیون سامانی رسید که 10.2 میلیون سامانی بیشتر از سال 2022 است.  صادرات محصولات "سغد" به کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.

رئیس منطقه آزاد سغد تاکید کرد که میزان سرمایه گذاری مستقیم 32 میلیون سامانی بوده که نسبت به سال 2022 بیش از 8.3 میلیون سامانی است. همچنین تعداد کل مشاغل ایجاد شده درمنطقه آزاد اقتصادی 910 نفر بوده است بر این اساس 111 شغل جدید ایجاد شد.

انتشار اوراق قرضه سبز توسط بانک اسخاتا تاجیکستان

خبرگزاری خاور: در مراسمی‌ با حضور نمایندگانی از دولت، وزارت دارایی، بانک ملی تاجیکستان، سازمان‌های مالی بین المللی و محلی، شرکا، انجمن‌های تجاری، شرکت های بیمه، اپراتورهای تلفن همراه، مشاوران و نمایندگان رسانه‌ها، انتشار اوراق قرضه سبز توسط شرکت سهامی‌باز "بانک اسخاتا" برای اولین بار  تاجیکستان شروع شد.

انتشار اوراق بهادار سبز در تاجیکستان برای تامین مالی پروژه‌های مرتبط با منابع انرژی پاک، افزایش بهره وری انرژی و حفاظت از محیط زیست صورت گرفت. این اقدام به گذار به اقتصاد سبز، جذب سرمایه گذاری و تقویت جایگاه تاجیکستان در سطح بین المللی در زمینه توسعه پایدار کمک می‌کند. اوراق قرضه سبز بانک اسخاتا در ثبت دولتی یکپارچه اوراق بهادار سبز وزارت دارایی تاجیکستان به ثبت رسیده است و بانک مذکور گواهی انتشار قرضه سبز دریافت کرده است.

"بانک اسخاتا" با حمایت وزارت دارایی تاجیکستان، به عنوان یک نهاد مجاز برای توسعه و تنظیم بازار اوراق بهادار این کشور، اهمیت گذار به اقتصاد "سبز" مشخص شده است. در اسناد راهبردی جمهوری و پیام های سالانه رئیس جمهوری تاجیکستان به این موضوع اشاره شده است. این  بانک به طور فعال با مشاوران شرکت مالی بین‌المللی در چارچوب پروژه‌های مبتنی بر اصول مسئولیت‌پذیری اجتماعی و زیست‌محیطی، حاکمیت شرکتی و توسعه پایدار و همچنین توسعه مالی «سبز» همکاری می‌کند.

در این مراسم فیض الدین قهارزاده وزیر دارایی جمهوری تاجیکستان، فردوس طالب زاده رئیس بانک ملی تاجیکستان، نیگینه عبدالرحمن زاده رئیس آژانس اوراق بهادار و ثبت ویژه وزارت دارایی، رئیس دفتر نمایندگی تاجیکستان حضور داشتند. فرخ سلطان اف مدیر عامل شرکت مالی بین المللی در تاجیکستان، راینر مولر هانکه رئیس هیئت نظارت بانک اسخاتا و اکمل جان سیف الدین اف رئیس هیئت مدیره بانک حضور داشتند.

https://khovar.tj/rus/2024/02/bank-eshata-pervym-v-tadzhikistane-nachal-vypusk-zelenyh-obligatsij/

افزایش تولیدات صنایع دستی تاجیکستان

آسیا پلوس: بنا به اعلام وزارت محنت، مهاجرت و شغل اهالی تاجیکستان، حجم تولید صنایع دستی 8 هزار صنعتگر این کشور  در سال 2022 به طور متوسط 65.4 میلیون سامانی و در سال 2023 - 79.6 میلیون سامانی بوده است. در سال 2023، بیش از 13 هزار نفر در مراکز تخصصی در تاجیکستان در زمینه صنایع دستی آموزش دیدند. این موضوع  را وزارت کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری اعلام کرد.

در حال حاضر حدود 8 هزار صنعتگر در تاجیکستان مشغول به کار هستند. این وزارتخانه تاکید کرد: " این در مقایسه با آمار سال 2022، تقریبا 2 هزار نفر بیشتر است." صنعتگران تاجیکستان در  12رشته می‌کنند که 3.2 هزار نفر از آنها صنایع دستی تولید می‌کنند. از نظر تعداد صنعتگران، بیشترین سهم مربوط به ولایت ختلان (41.4 درصد) و سغد (32.9 درصد) است. پیش از این دولت تاجیکستان حکم حمایت از صنایع دستی را صادر کرده بود. کمک های مالی ریاست جمهوری در تاجیکستان برای سال های 2024-2026 ایجاد شد.

برگزاری سومین کنفرانس منطقه ای پروژه “آموزش حرفه ای برای بخش های توسعه اقتصادی در آسیای مرکزی” در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: سومین کنفرانس منطقه ای پروژه “آموزش حرفه ای برای بخش های توسعه اقتصادی در آسیای مرکزی” در ماه آوریل سال جاری میلادی شهر دوشنبه برگزار می‌شود. این موضوع در نشست کمیته راهبری منطقه ای که در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد، اعلام گردید.

نشست کمیته راهبری منطقه ای در چارچوب پروژه “آموزش حرفه ای برای بخش های توسعه اقتصادی در آسیای مرکزی” (RESA 5) توسط انجمن آلمان برای همکاری‌های بین المللی (GIZ) برگزار شد که در آن نمایندگان کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان شرکت داشتند. در این نشست موضوعات مربوط به تحلیل ماهیت پروژه RESA در سال 2023، ساختار پروژه، تغییرات و اضافات در شاخص ها و جنبه‌های سبز آموزش حرفه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برنامه‌ها برای سال 2024 تدوین شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما