معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۰۹:۵۲ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار وزرای کشاورزی ایران و مالزی

محمد سبو وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی در تاریخ 25 بهمن ماه به تهران سفر نمود و با وزیر جهادکشاورزی کشورمان دیدار نمود. مرور تفاهم‌نامه‌های گذشته، تبادل نظر در مورد همکاری‌های پیش‌رو با هدف تامین نیازمندی‌ها با استفاده از توانمندی‌های دو کشور در راستای تحقق امنیت غذایی محور اصلی این نشست بود.

انعقاد تفاهم نامه راه اندازی خطوط تولید واکسن در مالزی

به گزارش روابط عمومی موسسه رازی، سید مجتبی خیام نکویی در بازدید وزیر کشاورزی کشور مالزی و هیئت همراه از موسسه رازی اظهار کرد: این بازدید در پاسخ به سفری است که گروهی از سازمان تحقیقات، آموزش ترویج کشاورزی دو ماه پیش به مالزی داشت و امروز این هیئت با حضور در ایران از برخی زیرساخت ها و زیرمجموعه سازمان تات از جمله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بازدید کردند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌های مهم همکاری با کشور مالزی و انعقاد تفاهم نامه با آن‌ها، تولید واکسن است، افزود: مالزی هم اکنون واکسن‌های مورد نیاز خود در حوزه دام و طیور را از کشورهای مختلف وارد می‌کند که امروز در بازدید وزیر کشاورزی این کشور از زیرساخت های موسسه رازی، قراردادی منعقد شد که بر مبنای آن برخی خطوط تولید واکسن در این کشور با مشارکت دولت مالزی و بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات با بیان اینکه موضوع همکاری در حوزه تولید واکسن در کوالالامپور و برگزاری جلسه مشترک با وزیر کشاورزی این کشور مطرح شد، گفت: علاوه بر این زمینه‌های همکاری مناسبی میان دو کشور در حوزه واکسن سازی و تحقیقات کشاورزی، شیلات، میوه‌های گرمسیری و برنج فراهم است.

وی ادامه داد: در همین راستا دو هفته پیش هیئتی به مالزی اعزام کردیم تا شرایط همکاری در زمینه کشت برنج در مالزی مورد بررسی قرار گیرد و امروز نیز در جهت اجرایی کردن انعقاد تفاهم نامه در این حوزه‌ها و همچنین ساخت واکسن و در زمینه شیلات، اقدام شد.

کاهش قابل توجه تراز پرداختها مالزی در سال 2023

بر اساس آخرین گزارش چهار ماهه سال تراز پرداخت ها در سال 2023 توسط اداره آمار مالزی، میزان تراز حساب جاری مالزی به به 22.8 میلیارد رینگیت (4.9 میلیارد دلار) رسیده است که پایین ترین میزان در بیست سال اخیر است. همچون سالهای قبل تراز مثبت تجاری 132.9 میلیارد رینگیتی مالزی توانسته است کسری حساب خدمات 41.9 میلیارد رینگیتی، و کسری درامدهای موسوم به اولیه و ثانویه دولتی به ترتیب با 55 و 13.2 میلیارد رینگیتی را جبران کند با اینحال این کاهش کلی در تراز پرداختهای مالزی در سال 2023 به دلیل کاهش همین تراز مثبت تجاری بوده است.

در خصوص تراز مالی در سال 2023 مالزی شاهد خروج خالص 18.9 میلیارد رینگیت بوده است.

همچنین در این سال میزان جذب سرمایه گذاری خارجی FDI برابر با 39.5 میلیارد رینگیت و میزان سرمایه گذاری در خارج از این کشور DIA برابر با 34.9 میلیارد رینگیت بوده است.

رونق بخش ساخت و ساز در سال 2023 در مالزی

بر اساس آمار رسمی میزان تولید ناخالص داخلی مالزی در سال 2023 به قیمت ثابت سال 2015 برابر با 1566 میلیارد رینگیت بوده است. بخش خدمات با 927.7 میلیارد رینگیت بیش از 59 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور داشته است. بخش تولید با 366.8، بخش کشاورزی 99.7 ، بخش معدن 97.2 و نهایتا بخش ساخت و ساز با 56.7 میلیارد رینگیت اقلام عمده دیگر تشکیل دهنده تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. همچنین میزان رشد سالانه این شاخص مهم که رشد اقتصادی هر کشور نیز میباشد برابر با 3.7 درصد بوده است. با بررسی میزان رشد بخش های مختلف بیشترین میزان رشد برای بخش ساخت و ساز با 6.1 درصد بوده است که بنا بر داده‌های رسمی‌بالاترین میزان حداقل در 5 سال گذشته بوده است. بخش خدمات نیز با 5.3 درصد پس از بخش ساخت و ساز در مرتبه دوم رشد قرار گرفت. با اینحال در دیگر بخش ها رشد سالانه کمتر از یک درصد بوده است.

زمزمه‌های تجویز اشتغال برای فارغ‌التحصیلان خارجی

انجمن شرکت‌های کوچک و متوسط مالزی از دولت خواسته است تا به فارغ‌التحصیلان خارجی مقیم مالزی اجازه دهد تا برای کاهش بحران مزمن نیروی کار ماهر در صنعت، به‌ویژه در زمینه‌های مهندسی و فنی، کار کنند. داتوک ویلیام انگ، رئیس ملی شرکت‌های کوچک و متوسط مالزی در بیانیه ای امروز گفت که تعداد دانشجویان بین المللی در رشته‌های مهندسی و فنی کمتر از 20000 نفر است. حتی اگر یک چهارم آنها هر سال فارغ التحصیل شوند و 10 درصد آنها در کشور بمانند و کار کنند، این کمتر از 700 مهندس و تکنسین است که می‌توانیم جذب کنیم... داشتن این مجموعه فوری از استعدادها، به متقاعد کردن سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی کمک می‌کند تا بمانند و فعالیت‌های خود را گسترش دهند و به نوبه خود، اقتصادی و اشتغال مالزیایی‌ها را افزایش دهند. وی تخمین زده است که پنانگ به تنهایی 50000 مهندس و تکنسین کمبود دارد و این رشد در صنایع نیمه‌هادی، تولیدی و لجستیک بیشتر حس می‌شود. اگر کابینه این فراخوان را برای اجازه اشتغال فارغ التحصیلی دانشجویان خارجی در بخش های مهم اقتصادی تایید کند، مالزی نیز به برخی از اقتصادهای پیشرفته مانند استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزلند، سنگاپور می‌پیوندد که اجازه کار به دانشجویان بین المللی در اقتصاد خود را  می دهند.

کاهش مجازات نخست وزیر سابق مالزی

نجیب رزاق نخست وزیر سابق مالزی که بر اساس حکم مبارزه با مفاسد اقتصادی در سال 2022 متهم شناخته شده و در حال طی کردن دوران محکومیت خود میباشد پس از کش و قوس های فراوان، بر اساس موافقت کمیته عفو که زیر نظر پادشاه این کشور است مدت محکومیت وی از 12 سال به 6 سال و میزان جریمه نقدی از 210 میلیون رینگیت به 50 میلیون رینگیت کاهش یافت. انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در اظهارات خود در خصوص این رای می‌گوید که نمی‌توان از هیئت عفو، که توسط پادشاه ریاست و تصمیم گیری می‌شود توضیحی خواست. اگر کسی است که توضیحی می خواهد، لطفاً یادداشتی را به پادشاه ارسال کند. وی از مردم خواست از هرگونه انتقاد خودداری کنند و به تصمیم شورای عفو احترام بگذارند. او گفت که توجه اصلی مسائل حقوقی نیست، بلکه دلسوزی پادشاه برای نخست وزیر سابق بوده است و ملاحظات اصلی در این مورد رحمت و شفقت است.

اعلام نظرها در خصوص طرح دولت در لغو طرح بازنشستگی کارمندان در مالزی

اقتصاددانان با خوش بینی محتاطانه از طرح داتو سری انور ابراهیم، نخست وزیر برای توقف طرح بازنشستگی کارمندان دولتی استخدام شده در سال جاری استقبال کردند و آن را اولین گام به سوی اصلاح سیستم بازنشستگی که به یک فشار مالی بزرگ برای ساختار مالی کشور تبدیل شده است، دانسته اند. این طرح، اگرچه هنوز رسمی نشده است، اما پس از سال‌ها هشدار از سوی اقتصاددانان مبنی بر اینکه افزایش حقوق بازنشستگی می‌تواند اهداف توسعه را تهدید کند و بدهی‌های بیشتری را انباشته کند.

وضعیت مالیات ستانی در مالزی در مقایسه با کشورهای همجوار

مالزی یکی از پایین ترین جمع کنندگان درآمد های مالیاتی در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشد. مالزی حتی از همسایگان خود یعنی سنگاپور و تایلند نیز در جمع آوری درآمدهای مالیاتی عقب تر است زیرا هر دو همسایه از سیستم مالیات بر کالا و خدمات (GST) و مالیات بر ارزش افزوده (VAT) استفاده می‌کنند. در گذشته مالزی 40 میلیارد رینگیت با استفاده از GST مالیات جمع آوری می‌کرد. اکنون با مالیات بر فروش و خدمات (SST) کمتر از 30 میلیارد رینگیت جمع آوری می‌کند.  در مجموع، دولت مالزی پیش‌بینی کرده است که درآمد مالیاتی خود در سال 2024 با افزایش 1.5 درصدی به 307.6 میلیارد رینگیت افزایش یابد.

بازدید بیش از 20 میلیون گردشگر خارجی از مالزی در سال 2023

داتو دکتر عمار عبد غفار، مدیر کل گردشگری مالزی، می‌گوید که 27.3 میلیون گردشگر خارجی که برای سال 2024 هدف گذاری شده اند، با اجرای چندین سیاست گذاری جدید از جمله برنامه آزادسازی ویزا و فعالیت های ترویجی بیشتر گردشگری در خارج از کشور، قابل دستیابی هستند. او گفت یکی دیگر از عواملی که می‌تواند ورود گردشگران را افزایش دهد، مشوق کمک هزینه پروازهای چارتر است. ما حضور پروازهای چارتر بیشتری به مالزی را تشویق می‌کنیم. سال گذشته بیش از 20 میلیون گردشگر خارجی به مالزی آمدند که از 19.1 میلیون گردشگر هدف گذاری شده پیشی گرفت.

تحکیم و تقویت ارتباط دو کشور مالزی و برزیل

بنا بر اظهارات انور ابراهیم نخست وزیر مالزی برای اواخر سال جاری از رئیس جمهور برزیل لولا داسیلوا به این کشور دعوت شده است. برزیل بعنوان یک ابرقدرت منطقه ای آمریکای جنوبی به دنبال گسترش مشارکت با مالزی در تولید صنعت نیمه‌هادی‌ها با مالزی است. رئیس جمهور برزیل بر علاقه خود به مشارکت با این کشور آسیایی به ویژه در بخش نیمه رسانه تاکید کرد. سفارت برزیل در کوالالامپور در بیانیه ای در 9 فوریه گفت: مالزی خانه شش تا از 12 شرکت بزرگ نیمه رسانه ای در جهان است. بیانیه سفارت برزیل دو رهبر مالزی و برزیل همچنین از آتش بس در جنگ جاری یمان غزه و اسرائیل و همچنین اصلاح نظام حکمرانی جهانی حمایت کردند. انور ابراهیم از اقدامات برزیل در صحنه بین المللی قدردانی کرد. مالزی و برزیل مشارکت مهمی در زمینه انرژی دارند، زیرا شرکت نفتی پتروناس مالزی بیش از 24 میلیارد رینگیت در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

تقویت همکاری دو کشور مالزی و امارات متحده در حوزه هوش مصنوعی

داتو سری احمد فاضل شمس الدین سفیر مالزی در امارات متحده عربی از ابراز علاقه مالزی به یادگیری قابلیت های پیشرفته هوش مصنوعی در امارات خبر داد و گفت: پتانسیل همکاری برای منافع متقابل می‌تواند ایجاد و تقویت شود. احمد فاضل با اشاره به موضوع گردهمایی بین المللی «شکل دادن به دولت‌های آینده» به عنوان ایده‌ای فوق‌العاده، گفت: در این زمینه، بسیار معتقدم مالزی بهترین فرصت‌ها را برای همکاری با دولت امارات متحده عربی خواهد داشت، زیرا آنها در هوش مصنوعی پیشرفت کرده‌اند. او همچنین از برنامه‌های مالزی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت داده و پتانسیل های همکاری در هر دو زمینه خبر داد. سفیر مالزی در امارات گفت: معتقدم دولت مالزی، از طریق بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به رهبری معاون نخست وزیر که وزیر انرژی نیز می‌باشد می‌تواند فرصت های همکاری دو کشور را فراهم آورد... سفیر مالزی گفت وی به همراه نخست وزیر مالزی برای تقویت همکاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی از دفتر شهر مصدر و دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید (MBZUAI) واقع در شهر مصدر در اکتبر سال گذشته بازدید کردند. امارات متحده عربی دومین شریک تجاری مالزی، دومین مقصد صادراتی و دومین منبع بزرگ واردات از غرب آسیا می‌باشد.

مالزی 15 امین کشور محبوب برای زندگی مهاجران

بر اساس رتبه‌بندی یک وب‌سایت بین المللی، مالزی در میان پنج کشور برتر آسیا در رتبه دوم آسیا با مردم خونگرم و گردشگر پسند قرار دارد. مالزی در این لیست به عنوان پانزدهمین کشور دوستانه جهان انتخاب شده است... HSBC مالزی را به عنوان بیست و پنجمین کشور برتر برای زندگی مهاجران فهرست کرده است. 26 میلیون گردشگر در سال 2023 به مالزی سفر کردند. در این رتبه بندی آمده است: بر اساس شاخص پاسپورت 2024، مالزی چهارمین کشور استقبال کننده در جهان از نظر ویزای هنگام ورود فرودگاهی است که به مسافران ارائه می دهد. امارات متحده عربی در صدر لیست در میان کشورهای آسیایی قرار دارد. سایر کشورها که به ترتیب در فهرست پنج کشور برتر آسیایی قرار دارند عبارتند از: ویتنام، فیلیپین و سنگاپور.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما