معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۲:۱۱ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مدیرعامل شرکت مشترک خودروسازی آذربایجان و ایران تغییر کرد

مدیرعامل شرکت مشترک خودروسازی آذربایجان و ایران در نفتچالا تغییر کرد. به گزارش پرتال خبری «بانکر آذ»، مجید کاویانی از سمت خود کناره گیری کرد و امیرعباس فرنودی جایگزین وی در این سمت شد. مجید کاویانی از بدو تاسیس رهبری این شرکت را به عهده داشت.

لازم به ذکر است که 75 درصد از سرمایه مجاز شرکت «آذکرون» متعلق به شرکت آذرماش آذربایجان و 25 درصد مابقی نیز متعلق به شرکت «ایران خودرو» است.

https://banker.az/az%C9%99rbaycan-v%C9%99-iranin-must%C9%99r%C9%99k-avtomobil-sirk%C9%99tinin-direktoru-d%C9%99yisdi/

سفیر ایران در آذربایجان: کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب برای کل منطقه مهم است

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب برای همه کشورهای منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ترند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان طی سخنانی در مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در باکو، اظهار داشت  منافع و هدف ملی ایران  همواره در راستای تامین و حفظ ثبات و امنیت در کشورهای دوست و منطقه است. آرزوی ایران صلح، آرامش و ثبات برای کشور همسایه و برادر آذربایجان است.

موسوی افزود: روابط نزدیک مقامات بلندپایه دو کشور، دیدارها و سفرهای متقابل و متعدد هیئت های سیاسی، نظامی و اقتصادی از یک سو نشان دهنده سطح بالای روابط و از سوی دیگر حمایت قوی از این روابط است. در عین حال، این روابط به تداوم و گسترش همکاری‌های دوجانبه کمک می‌کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امید است با امضای تفاهم نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور و برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی ایران و آذربایجان در آینده نزدیک به موازات روابط سطح بالای سیاسی موجود بین دو کشور، زمینه‌های دیگر از جمله روابط اقتصادی و تجاری توسعه یابد.

به گفته موسوی، سفرهای متقابل ده‌ها هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی و نظامی، نشست‌های متعدد مجازی بین ارگان‌های مختلف دولتی ایران و آذربایجان و تعداد زیادی توافق‌نامه و پروژه دوجانبه در آذربایجان گواه این موضوع است. زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و آموزشی از جمله پروژه‌های کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب برای کل منطقه به ویژه قفقاز جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است.

سفیر ایران افزود: در نتیجه مدیریت صحیح مبارزه با ویروس کرونا از سوی دو طرف، اجرای تعدادی از پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، انرژی و صنعت با سرعت بیشتری انجام شده و دو کشور با هم در ترانزیت کالا و تامین انرژی جهان به ویژه گاز مورد نیاز اروپا نقش مهمی دارند.

https://az.trend.az/business/3859801.html

شاهین مصطفی اف: روابط آذربایجان و ایران نتایج مؤثر را دارد

روابط جمهوری آذربایجان و ایران نتایج موثر  را دارد. به گزارش «ترند»، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان این مطلب را در مراسمی‌ که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در باکو برگزار شد، بیان کرد. به گفته وی، روابط ایران و آذربایجان پس از آزادسازی سرزمین‌های آذربایجان از اشغال وارد مرحله جدیدی شد. معاون نخست وزیر گفت: کارها در راستای اتصال منطقه اقتصادی زنگیلان به نخجوان از طریق خاک ایران ادامه دارد. در پایان سال گذشته پل جدید اتومبیل رو بر روی رودخانه آستاراچای بین دو کشور به بهره برداری رسید. وی افزود: حمل و نقل بار بین دو کشور 45 درصد و حمل و نقل کالای ترانزیتی 1.6 برابر افزایش داشته است.

https://az.trend.az/business/3859792.html

امکانات ایجاد پل انرژی بین روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ایران بررسی می‌شود

امکان ایجاد پل انرژی بین فدراسیون روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ایران وجود دارد. به گزارش خبرنگار «آپا» در مسکو، الکسی ددوف سفیر روسیه در ایران این مطلب را بیان کرد. به گفته وی، این پروژه، تبادل برق بین روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمان‌های اوج مصرف برق در این کشورها را در نظر دارد.

این دیپلمات تاکید کرد که هم اکنون مسکو و تهران این موضوع را بررسی می‌کنند. این پروژه شامل تبادل و انتقال برق بین چهار کشور منطقه می‌باشد.

https://apa.az/infrastruktur/rusiya-azerbaycan-ermenistan-iran-enerji-korpusu-yaradila-biler-820179

شرکت راه آهن آذربایجان: بخشی از خط ریلی «هورادیز – آغبند» افتتاح شد

شرکت راه آهن آدربایجان گزارش داد، 48 درصد از عملیات ساخت خط ریلی «هورادیز – آغبند» با موفقیت به پایان رسید. مراسم پایه  گذاری خط ریلی «هورادیز – آغبند»  3 سال پیش با حضور  الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان برگزار شده بود. در حال حاضر قطارهای شرکت راه آهن آذربایجان می‌توانند تا ایستگاه هکری  این خط ریلی حرکت کنند.

https://apa.az/infrastruktur/horadiz-agbend-demir-yolu-xettinin-tikinti-islerinin-48-i-ugurla-tamamlanib-820717

حجم واردات و صادرات نخجوان افزایش یافته است

در سال 2023 حجم واردات در جمهوری خودمختار نخجوان به ارزش 130.9 میلیون دلار و صادرات به ارزش 14.6 میلیون دلار بوده است. اداره کل گمرک نخجوان در گزارش سالانه با اعلام این مطلب افزود:  نسبت به سال 2022، ارزش واردات 2 برابر و ارزش صادرات 2.5 برابر افزایش یافته است.

واردات  نخجوان عمدتاً از کشورهای ترکیه، ایران، چین، آلمان و برزیل و صادرات نخجوان نیز عمدتاً به روسیه، گرجستان، یمن، ترکیه و ایران انجام شده است. سیگار، محصولات غذایی، مصالح ساختمانی و برق از جمهوری خودمختار به بازارهای خارجی صادر شده است.

https://report.az/biznes-xeberleri/naxcivanin-idxali-ve-ixraci-artib/

 گردش مالی در بخش غیرنفتی آذربایجان بیش از 10 درصد افزایش یافته است

در سال گذشته، شاخص‌های رشد حجم گردش مالی در بخش غیرنفتی آذربایجان بیش از 10.2 درصد، در گردش مالیات بر ارزش افزوده بیش از 10.6 درصد و همچنین در گردش فاکتور الکترونیکی بیش از 15.6 درصد بوده است. به گزارش «رپورت»، اورخان نظرلی رئیس سرویس دولتی امور مالیاتی زیر نظر وزارت اقتصاد آذربایجان، این مطلب را در همایش «نظام مالیاتی در دوره توسعه جدید: اهداف استراتژیک برای اقتصاد پایدار» که در باکو برگزار شد، بیان کرد. اورخان نظرلی افزود: در سال 2023 حجم گردش صندوق‌های نقدی نسل جدید که نقش مهمی در شفاف‌سازی معاملات دارند به 22 میلیارد منات رسید.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-qeyri-neft-sektoru-uzre-dovriyye-oten-il-10-i-otub

آذربایجان واردات خودرو را کاهش داد

آذربایجان در ماه ژانویه سال جاری 6191 دستگاه انواع مختلف خودرو به ارزش 113.4 میلیون دلار وارد کرده است. به گزارش «رپورت» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان به ترتیب از لحاظ تعداد 10 درصد کمتر و از لحاظ ارزش 10.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در ماه اول، واردات وسایل نقلیه موتوری طراحی شده برای حمل 10 نفر یا بیشتر بدون تغییر در 20 دستگاه (به ارزش 808 هزار دلار) بوده است و واردات خودروهای سواری و سایر وسایل نقلیه موتوری که عمدتاً برای حمل و نقل افراد در نظر گرفته شده است با 12.6 درصد کاهش به 5643 دستگاه (به ارزش 100.3 میلیون دلار) رسیده است.

از این وسایل نقلیه، 1235 دستگاه (به ارزش 40 میلیون و 2 هزار دلار) وسایل نقلیه ای هستند که با موتور احتراق داخلی و همچنین موتور الکتریکی کار می‌کنند و 239 دستگاه از آنها (به ارزش 9 میلیون و 663 هزار دلار) خودروهایی هستند که فقط با موتورهای الکتریکی حرکت می‌کنند. این به معنای افزایش 32.4 درصدی اولی و افزایش 2 برابری دومی است.

همچنین واردات وسایل نقلیه موتوری برای حمل کالا با 31.6 درصد افزایش به 495 دستگاه (به ارزش 8 میلیون و 908 هزار دلار) و واردات وسایل نقلیه موتوری خاص با 22.2 درصد افزایش به 33 دستگاه (به ارزش 3 میلیون و 450 هزار دلار) رسید.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-avtomobil-idxalini-azaldib/

حمل و نقل ترانزیتی شرکت راه آهن آذربایجان در کریدور شمال-جنوب 57 درصد افزایش یافت

در سال 2023، محموله‌های ترانزیتی حمل شده توسط  شرکت راه آهن آذربایجان در کریدور شمال - جنوب، 56.6 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است. شرکت راه آهن آذربایجان گزارشی در این خصوص منتشر کرده است. بنا به این گزارش، بیشترین محموله‌های ترانزیتی جابجاشده چوب، آرد گندم، غلات، آب معدنی و نوشابه، قطران مصنوعی و مواد پلاستیکی، مصالح ساختمانی و مرکبات بوده است.

https://report.az/infrastruktur/ady-simal-cenub-dehlizinde-tranzit-yuklerinin-dasinmasini-57-artirib/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما