معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۴

نگاهی به موضوع منابع آب در قزاقستان

دولت قزاقستان پیش نویس سند مفهومی‌ توسعه سیستم مدیریت منابع آب برای سال های 2030-2024 را در 30 ژانویه به تصویب رساند. به گفته نورژان نورژیگیتوف، وزیر منابع آب و آبیاری، این سند ساخت 20 مخزن جدید، بازسازی 15 مخزن موجود و نوسازی بیش از 14000 کیلومتر کانال آبیاری و سازه‌های هیدرولیکی را در نظر گرفته است.

در این سند با اتخاذ تدابیر مربوطه پیش بینی شده است که تلفات آب غیرمولد در حین حمل و نقل را از 50 درصد به 25 درصد کاهش یابد و در عین حال منابع آب موجود را 2.4 کیلومتر مکعب افزایش یابد و در نتیجه سطح اراضی آبی را تا سال 2030 به 2.5 میلیون هکتار برسد.

برای تشویق کشاورزان به استفاده از فناوری‌های صرفه جویی در مصرف آب، سهم هزینه‌های یارانه ای برای ایجاد سیستم های آبیاری و تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای و بارانی از 50 درصد به 80 درصد خواهد رسید.

با این کار، مساحت اراضی آبیاری شده با فناوری‌های صرفه جویی در آب به 1.3 میلیون هکتار افزایش می یابد و در حدود 2.1 کیلومتر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و عملکرد کشاورزی را افزایش می دهد.

توسعه پلتفرم دیجیتال hydro.gov.kz، طراحی شده برای تهیه نقشه منابع  آب، سازه‌های هیدرولیک، حوضه‌های آب، و ایستگاه‌های اندازه گیری، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به بهره برداری تجاری خواهد رسید.

نورژیگیتوف خاطرنشان کرد که سند تدوین شده همچنین امکان دیجیتالی کردن بیش از 3500 کیلومتر تاسیسات آب و خودکار کردن حسابداری آب برای سیستم های آبیاری را فراهم می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما