معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احداث کارگاه‌های استاندارد فرآوری کشمش در استان قندهار

خبرگزاری باختر، کار ساخت 5 کارگاه فرآوری کشمش و یک سردخانه صنعتی در شهرستان "دند" استان قندهار آغاز شد.

"ننگیالی سمون" سخنگوی ریاست اداره کشاورزی و دامداری قندهار گفت: هزینه ساخت این پروژه‌ها از سوی وزارت زراعت و مالداری تأمین می‌شود. با احداث این کارگاه‌ها و سرد خانه، برای باغداران و کشاورزان شهرستان دند در نگهداری کشمش و سایر محصولات کشاورزی تسهیلاتی ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری باختر

 اعلام آمادگی یک سرمایه گذار هندی برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان

وزارت معادن و پترولیوم امارت اسلامی افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد "شیخ شهاب الدین دلاور" سرپرست این وزارت در دفتر کار خود با یک سرمایه گذار هندی دیدار کرد. در این دیدار، سرمایه گذار هندی از وضعیت و فرصت های موجود برای سرمایه گذاری در کشور ابراز خوشحالی کرد.

وی با بیان اینکه افغانستان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد، بر علاقه خود برای سرمایه گذاری در معادن سرب، روی و زغال سنگ کشور تأکید کرد.

در این دیدار، سرپرست وزارت معادن و پترولیوم امارت اسلامی از تمایل این سرمایه گذاری هندی برای سرمایه گذاری در افغانستان استقبال کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی که مایل به سرمایه گذاری در معادن کشور هستند، وزارت معادن و پترولیم این آمادگی را دارد که برای تشویق و جذب آنها همکاری قانونی و تسهیلات ارائه دهد.

در حالی که تاکنون سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه از جمله چین، روسیه، ایران و کشورهای آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری روی معادن افغانستان اعلام آمادگی کرده اند، این نخستین بار است که یک سرمایه گذار هندی وارد این عرصه می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 تولید سالیانه بیش از ۵۰۰ تن روغن نباتی در کارخانه‌های داخلی افغانستان

"عبدالسلام جواد آخوندزاده" سخنگوی وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد صنعت تولید روغن نباتی در کشور در حال رشد است. آقای جواد افزود: در حال حاضر حدود ۲۰۰ کارخانه تولید روغن نباتی در سه سطح (کوچک، متوسط و بزرگ) در کشور فعالیت دارند.

وی خاطر نشان ساخت: از این تعداد ۵۰ کارخانه به صورت رسمی و ۱۵۰ کارخانه دیگر به صورت انفرادی فعالیت دارند. در همین حال کارشناسان اقتصادی می‌گویند: امارت اسلامی در اکثر بخش‌های صنعتی، افغانستان را به سمت خودکفایی سوق داده است.

"لعل زازی" به خبرنگار آوا گفت: در 2‌ سال اخیر بخش صنعت کشور از فروپاشیدگی نجات یافته و‌ در جایگاه خوبی قرار گرفته است. وی اضافه کرد: حمایت دولت از صنعت موجب شده تا سرمایه‌گذاران در کشور تشویق شده و بخش صنعت را دوباره روی پا بیاورند.

آقای زازی تأکید کرد: برای حمایت بیشتر لازم است تا مالیات بر مواد خام کاهش یابد و همچنین دولت سایر تسهیلات را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

همزمان با این مسؤولان کارخانجات تولید روغن نباتی در کشور از طرح کمیسیون اقتصادی امارت اسلامی در ارتباط با حمایت از تولید روغن نباتی استقبال کرده و‌ خواستار حمایت بیشتر و همچنین حل مشکلات بخش خصوصی و صنعت تولید روغن در کشور شدند.

"عبدالکریم ملک یار" مالک کارخانه تولید روغن نباتی در این مورد گفت: «از امارت اسلامی می خواهیم که در زمینه تأمین برق برای صنعتکاران سعی کند تا ما توان رقابت در بازارهای بیرونی را نیز داشته باشیم.»

وی افزود: از سوی دیگر ما مواد خام و اولیه را از خارج وارد می‌کنیم و در بخش ترانزیت نیز یک سلسله چالش‌هایی وجود دارد که نیازمند رسیدگی توسط حکومت است. این درحالی است که چندی قبل کمیسیون اقتصادی طالبان طرح جدیدی را به منظور خودکفایی در زمینه تولید روغن نباتی و سرمایه گذاری در این بخش تصویب نمود.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 فعالیت 180 کارخانه یا کارگاه تولیدی در شهرک صنعتی قندهار

"سید سرور امانی" رئیس اتاق صنایع و معادن استان قندهار گفت: در حال حاضر در شهرک صنعتی قندهار، 180 کارخانه یا کارگاه تولیدی فعالیت دارند و هزاران شهروند در آن مشغول کار هستند.

سید سرور امانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری باختر گفت: «300 کارخانه تولیدی جواز فعالیت اخذ کرده که از آن جمله 180 کارخانه فعالیت دارند و حدود 4500 نفر در آن مشغول کار و فعالیت هستند.»

به گفته وی پیش از این در شهرک صنعتی 150 کارخانه فعال بود و با آمدن امارت اسلامی، 30 کارخانه تولیدی دیگر نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.

منبع: خبرگزاری باختر

  7.5 میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی افغانستان در 9 ماه اخیر

 اداره ملی آمار افغانستان اعلام کرد: افغانستان در9 ماه گذشته، یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار صادرات داشته است. این اداره، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: افغانستان در همین مدت، 6 میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار کالا وارد کرده است.

اداره ملی آمار افزود: میوه خشک، گیاهان طبی، میوه تازه و مواد معدنی، از مهمترین کالاهای صادراتی افغانستان بوده است.

بر اساس آمار این اداره، در9 ماه گذشته بیشترین کالاهای افغانستان به پاکستان، هند و امارات متحده عربی صادر و بیشترین واردات نیز از ایران، پاکستان و چین انجام شده است.

منبع: اداره ملی آمار افغانستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما