معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۱:۴۱ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

معاون شرکت بریتیش پترولیوم با نخست وزیر اذربایجان دیدار کرد

خبرگزاری "آپا": گوردون بیرل، معاون اجرایی شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی ) روز 20 ژانویه  با علی اسدوف نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار کرد. به گزارش واحد مطبوعاتی هیات دولت آذربایجان در این دیدار وضعیت موجود و چشم‌انداز توسعه همکاری‌های آذربایجان و بریتیش پترولیوم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اهمیت پروژه‌های اجرایی این شرکت در آذربایجان مورد توجه قرار گرفت. کارهای انجام شده با همکاری شرکت بریتیش پترولیوم در خصوص احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق آزاد شده آذربایجان مورد بررسی قرار گرفت.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/eli-esedov-bp-nin-vitse-prezidenti-ile-gorusub-813645

معاون اجرایی شرکت «بی پی» و نخست وزیر آذربایجان در مورد پروژه‌های انرژی برای سال جاری گفتگو کردند

خبرگزاری «رپورت»: گوردون بیرل معاون اجرایی تولید و عملیات شرکت «بی پی»، در 16 تا 20 ژانویه یک سفر کاری به باکو انجام داد. به گزارش «رپورت»، هدف از این سفر که تعدادی از متخصصان سطح بالای گروه «بی پی» نیز حضور داشتند، آشنایی با پیشرفت تجارت این شرکت در منطقه و کارهای برنامه ریزی شده برای سال 2024 بر روی پروژه‌هایی که مجری آن است، بوده است. در جریان این سفر، بیرل همچنین با کارکنان این شرکت در منطقه دیدار کرد و با مدیریت منطقه ای شرکت در مورد وضعیت فعلی پروژه‌ها و کارهای آتی که قرار است انجام شود گفتگو کرد. بیرل از سکوی تازه نصب شده دریای مرکزی شرق آذربایجان (ACE) که توسط شرکت «بی پی» بهره برداری می‌شود، بازدید کرد و با کارهای مقدماتی برای دستیابی به اولین نفت ACE که برای ابتدای سال جاری برنامه ریزی شده است، آشنا شد. گوردون بیرل در جریان این سفر، دیدارهایی با علی اسداف نخست وزیر، میکائیل جباروف وزیر اقتصاد، مختار بابایف وزیر محیط زیست و منابع طبیعی و روشن نجف رئیس شرکت «سوکار» نیز انجام داد. در این دیدارها، مسائل مربوط به پیشرفت تجارت شرکت «بی پی» در سراسر جهان و منطقه، وضعیت فعلی کار انجام شده در چارچوب پروژه‌های انرژی اجرا شده توسط «بی پی» و فعالیت های شرکت «بی پی» با هدف حمایت از انتقال انرژی آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://report.az/xarici-siyaset/bp-nin-icraci-vitse-prezidenti-bas-nazir-eli-esedovla-gorusub/

220 کامیون در «پل سرخ» منتظر خروج از گمرک هستند

پرتال خبری «آذویزیون آذ»: 220 دستگاه کامیون در گمرک «پل سرخ» واقع در مرز آذربایجان و گرجستان منتظر خروج از گمرک هستند. به گزارش آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان زیر نظر وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل، در گمرک آستارا 118 دستگاه، در گمرک بیله سوار 47 دستگاه، در گمرک مازیم قارا 26 دستگاه، در گمرک خان اوبا 3 دستگاه و در گمرک سامور 38 دستگاه کامیون منتظر خروج از مبادی گمرکی و مرزی هستند. آژانس حمل و نقل زمینی آذربایجان همچنان به اطلاع رسانی به شرکت های حمل و نقل از تعداد کامیون‌ها در مبادی گمرکی و مرزی ادامه می دهد.

https://azvision.az/news/350239/-qirmizi-korpude-220-avtomobil-gozleyir-.html

برگزاری جلسه کمیته گردشگری سازمان همکاری اقتصادی به ریاست جمهوری آذربایجان در ایران

خبرگزاری «آپا»: در چارچوب سی و چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی منطقه ای سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، جلسه کمیته گردشگری به ریاست جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد. به گزارش «آپا» به نقل از آژانس دولتی گردشگری، جلیل ملک اف معاون رئیس دفتر آژانس و رئیس اداره روابط بین الملل به نمایندگی از جمهوری آذربایجان در این جلسه شرکت کرد.

در این جلسه با توجه به برنامه کاری سازمان برای رویدادهای برنامه ریزی شده برای سال ۲۰۲۴، تشکیل کمیته مشورتی در زمینه گردشگری برای کشورهای منطقه سازمان همکاری اقتصادی، معیارهای کلی در خصوص پایداری موسسات اقامتی فعال در منطقه اکو تدوین شده توسط کارگروه استانداردسازی گردشگری، ایجاد یک کارگروه به منظور گسترش همکاری بین کشورهای عضو در زمینه گردشگری جاده ابریشم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، همچنین در مورد پروژه جدید انتصاب «سفیران گردشگری سازمان همکاری اقتصادی» به منظور سازماندهی اقدامات مربوطه برای حفاظت از آثار باستانی جاده ابریشم و میراث فرهنگی با همکاری مشترک سازمان همکاری اقتصادی و یونسکو و نیز تبلیغ گسترده تر پتانسیل گردشگری موجود کشورهای عضو در چارچوب سازمان تبادل نظر شد.

نشست آتی شورای رقابت کشورهای ترک در شوشا برگزار خواهد شد

خبرگزاری «رپورت»: شورای رقابت کشورهای ترک به ابتکار نهادهای رقابت کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک تشکیل شد. به گزارش «رپورت» به نقل از «تی آر تی‌هابر»، در این خصوص در نشست نمایندگان کشورهای عضو که در استانبول ترکیه برگزار شد، تصمیم گیری شد. بر اساس این گزارش، ترکیه برای 3 سال اول ریاست این سازمان را بر عهده خواهد داشت. شورا نهادهای رقابت کشورهای ترک را گرد هم خواهد آورد. هم اکنون نقشه راه این شورا آماده است. قرار است جلسه آتی شورای رقابت در شهر آزاد شده آذربایجان در شوشا برگزار شود.

در این نشست تاکید شد که شورای رقابت باعث تقویت روابط تاریخی و فرهنگی بین کشورهای عضو و کمک به حل مشکلات مربوط به قانون رقابت خواهد بود و فرهنگ رقابت را از طرق مختلف در منطقه شکل خواهد داد.

لازم به ذکر است که سازمان کشورهای ترک شامل آذربایجان، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. ترکمنستان و مجارستان کشورهای ناظر هستند.

https://report.az/xarici-siyaset/turk-dovletleri-reqabet-surasi-yaradilib-qurumun-novbeti-iclasi-susada-kecirilecek/

 سال گذشته اتباع خارجی نزدیک به 2.2 میلیارد منات با کارت های بانکی در آذربایجان هزینه کردند

خبرگزاری "آپا": اتباع کشورهای خارجی سال گذشته 2 میلیارد و 194 میلیون منات با کارت های پرداخت از طریق شبکه خدمات پرداخت متعلق به بانک های آذربایجان، هزینه کردند. به گزارش بخش اقتصادی "آپا"  به نقل از بانک مرکزی آذربایجان، حجم این شاخص نسبت به سال 2022 ، 1.8 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است در ماه دسامبر سال گذشته عملیات  بانکی  به ارزش 202.8 میلیون منات انجام شد که نسبت به ماه دسامبر یک  سال قبل 6.5 درصد رشد داشته است.

https://apa.az/maliyye/oten-il-azerbaycanda-xaricilerin-bank-kartlari-ile-xerclemeleri-22-mlrd-manata-yaxin-olub-815009 

اولین مجمع سرمایه گذاری آذربایجان در چارچوب کنفرانس تغییرات اقلیمی  برگزار می‌شود

خبرگزاری «آپا»: اولین مجمع سرمایه گذاری آذربایجان قرار است در چارچوب کنفرانس تغییرات اقلیمی در باکو برگزار شود. به گزارش «آپا »، یوسف عبدالله اف مدیر اجرایی آژانس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری (آذپروم) در یک کنفرانس مطبوعاتی این مطلب را اعلام کرد. عبدالله اف با اشاره به انعقاد در سال گذشته هفت قرارداد با چین گفت: در سال 2023 با حمایت دفتر نمایندگی بازرگانی آژانس «آزپروم»، 201 میلیون دلار آمریکا مواد غذایی، محصولات نوشیدنی و فرش به چین صادر شد.

وی همچنین افزود: اولین مجمع سالانه صادرات برنامه ریزی شده است که در پاییز برگزار شود. یکی از اهداف اصلی امسال جذب سرمایه گذاران خارجی به قره باغ است.

https://apa.az/cop29/cop-29-cercivesinde-ilk-azerbaycan-investisiya-forumu-kecirilecek-815819

آذربایجان در سال جاری دو خانه تجاری دیگر در خارج از کشور افتتاح خواهد کرد

خبرگزاری «رپورت»: در سال جاری، آذربایجان قصد دارد در دو شهر دیگر چین - چنگدو و نانجینگ - به طور رسمی، خانه تجاری افتتاح کند. به گزارش «رپورت»، یوسف عبداله اف مدیر اجرایی آژانس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری (آذپروم) این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 خانه تجاری آذربایجان در خارج از کشور به منظور معرفی تولیدات داخلی در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: به لطف نمایندگی‌های تجاری آذربایجان در خارج از کشور، گسترش صادرات محصولات غیرنفتی این کشور به سرعت ادامه دارد و پتانسیل صادرات غیرنفتی در سطح بالایی محقق می‌شود. در حال حاضر 5 خانه تجاری آذربایجان در چین فعالیت دارند که اینها در پکن، چینگدائو، کانسیاسیه، چنگدو و شیان افتتاح شده است. از این تعداد، خانه تجاری واقع در چنگدو افتتاح رسمی نداشت. به این ترتیب، تعداد خانه‌های تجاری در چین به 6 خانه افزایش می یابد.

https://report.az/biznes-xeberleri/azerbaycan-bu-il-xaricde-daha-iki-ticaret-evi-acacaq/

امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت اقتصاد آذربایجان و بانک توسعه اسلامی

خبرگزاری «رپورت»: تفاهم نامه ای بین وزارت اقتصاد آذربایجان و بانک توسعه اسلامی در زمینه تهیه چارچوب همکاری برای آذربایجان امضا شد. به گزارش «رپورت»، میکائیل جباروف وزیر اقتصاد آذربایجان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» این مطلب را نوشت. وی خاطرنشان کرد: این سند با رئیس بانک محمد سلیمان الجاسر در قالب ویدئو کنفرانس امضا شد. اجرای تفاهم نامه به تقویت همکاری بین طرفین و فعالیت های مشترک در راستای اهداف توسعه اجتماعی-اقتصادی آذربایجان کمک خواهد کرد. همچنین در این نشست درباره موضوعات در دستور کار رویداد COP29 که به میزبانی آذربایجان برگزار می‌شود، تبادل نظر کردیم.

https://report.az/biznes-xeberleri/iqtisadiyyat-nazirliyi-islam-inkisaf-banki-ile-anlasma-memorandumu-imzalayib/

افزایش تقاضا در حراج ارز

پرتال خبری «مارژا آذ»: حراج ارز در تاریخ 30 ژانویه 2024 در بانک مرکزی برگزار شد. به گزارش پرتال خبری «مارژا آذ» به نقل از بانک مرکزی، تقاضا در حراج 64.2 میلیون دلار آمریکا بوده و بطور کامل برآورده شد.  میانگین نرخ منات در این حراج در سطح 1.7000 تشکیل شد. لازم به ذکر است در حراج ارزی که در تاریخ 25 ژانویه 2024 برگزار شد، تقاضا 42.8 میلیون دلار آمریکا بود. در 7 حراج ارزی که از ابتدای سال 2024 برگزار شده است، در مجموع 417.1 میلیون دلار به بانک ها فروخته شد.

https://marja.az/113200/valyuta-herracinda-teleb-daha-boyuk-meblegde-olub

بانک مرکزی آذربایجان نرخ بهره را کاهش داد

به گزارش «آپا-اقتصاد» به نقل از بانک مرکزی آذربایجان، با تصمیم هیات مدیره بانک مرکزی، نرخ بهره از 8 درصد به 7.75 درصد، حد پایین کریدور بهره از 6.5 درصد به 6.25 درصد و حد بالای کریدور بهره از 9 درصد به 8.75 درصد کاهش یافت.

https://apa.az/maliyye/azerbaycan-merkezi-banki-ucot-derecesini-endirib-816393

 

  شرکت هواپیمایی آذربایجان "آذال"  به توافقنامه جهانی سازمان ملل متحد ملحق شد

خبرگزاری "توران": شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان "آذال" به  تازگی به توافقنامه جهانی سازمان ملل متحد ملحق شد.

توافقنامه جهانی ابتکاری زیر نظر سازمان ملل متحد است. هدف آن ارتقاء مسئولیت اجتماعی کسب و کار و تحریک انطباق آن با اصول توسعه پایدار است.

عضویت این شرکت هواپیمایی آذربایجان در توافقنامه جهانی شامل ارتقای اهداف توسعه پایدار و همچنین حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی (ESG) است. با پیوستن به این توافقنامه ، "آذال" همچنین متعهد می‌شود که از 10 اصل توافقنامه جهانی در زمینه حقوق بشر، حقوق کار، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با فساد پیروی کند.

در چارچوب این توافقنامه، آذال فعالیت های را در زمینه مدیریت زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی انجام خواهد داد. این شرکت هواپیمایی با پیروی از اولویت‌های استراتژی توسعه پایدار خود که سال‌های 2030-2023 را پوشش می‌دهد، پروژه‌های را برنامه‌ریزی می‌کند که شامل ایجاد شرایط کاری راحت برای کارکنان، ترویج برابری جنسیتی و موضوعات دیگر است.

https://turan.az/az/cemiyyet/azal-bmt-nin-qlobal-sazisine-qosuldu-776888

آذربایجان توافقنامه اعتباری  با بانک بازسازی و توسعه اروپا امضا کرد

 خبرگزاری "رپورت": توافقنامه اعتباری  بین شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان (ASCO) و بانک بازسازی و توسعه اروپا (EBRD) امضا شد.

به گزارش «رپورت»، میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد آذربایجان در این باره در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته است.

اجرای این سند به تقویت ارتباطات منطقه ای و روابط تجاری، افزایش حمل و نقل محموله‌های ترانزیتی و افزایش رقابت با تنوع مسیرهای حمل و نقل  کمک می‌کند.

بر اساس گزارش  ارائه شده توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا ، 42 میلیون دلار وام (38.71 میلیون یورو) به شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان اختصاص داده شده است. هزینه کل این پروژه 60 میلیون دلار آمریکا می‌باشد.

گزارش شده است که EBRD با تخصیص این بودجه به تنوع بخشیدن به ارتباطات حمل و نقل بین آسیا و اروپا کمک می‌کند. شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان از وام تخصیص یافته برای خرید دو کشتی بار خشک نوع «هندیس سایز» برای گسترش فعالیت های حمل و نقل بار خشک و ناوگان تجاری در آب های بین المللی استفاده خواهد کرد. هدف حمایت از تقویت روابط دریایی و تجارت منطقه ای است. کشتی‌های جدید به تقویت موقعیت آذربایجان به عنوان یک حلقه تعیین کننده در امتداد کریدور میانی گسترش یافته که آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی را با بازارهای جهانی متصل می‌کند، کمک خواهند کرد.

بانک بازسازی و توسعه اروپا همچنین برای رسیدگی بهتر به چالش های کربن زدایی در بخش کشتیرانی و هموار کردن راه برای اولین ابزارهای مالی مرتبط با پایداری شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان، از این شرکت در بهبود حاکمیت شرکتی متمرکز بر آب و هوا و سیاست‌های مرتبط با آب و هوا حمایت خواهد کرد.

بانک بر این باور است که شرکت کشتیرانی دریای خزر آذربایجان به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی در منطقه، نقش مهمی در تقویت پیوندهای دریایی در این مسیر تجاری مهم ایفا می‌کند. لازم به ذکر است EBRD یک سرمایه گذار نهادی مهم در قفقاز و آسیای مرکزی است. این بانک بیش از 3.6 میلیارد یورو در 189 پروژه برای حمایت از تنوع بخشی به اقتصاد کشور در آذربایجان سرمایه گذاری کرده است.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-ebrd-ile-kredit-sazisi-imzalayib/ 

انجام نخستین پرواز از کرکوک به باکو

خبرگزاری «رپورت»: شرکت هواپیمایی ملی عراق پروازهای منظم خود را به فرودگاه بین المللی حیدر علی اف در یک مسیر دیگر آغاز می‌کند. به گزارش «رپورت» به نقل از فرودگاه بین المللی حیدر علی اف، شرکت هواپیمایی «عراق ایرویز» از امروز هفته ای یک بار پروازهای خود در مسیر کرکوک - باکو - کرکوک را انجام می دهد. هواپیمای ناو عراقی در ساعت 13:37 به وقت محلی با موفقیت در باکو فرود آمد.

تیمور حسن اف مدیر این فرودگاه گفت: فرودگاه باکو سعی در ایجاد محیطی دلپذیر و امن برای همه مسافران خود دارد و خدمات گسترده ای را ارائه می دهد. گسترش ارتباطات هوایی آذربایجان و عراق سهم مهمی در توسعه آینده روابط دو کشور خواهد داشت. لازم به ذکر است که نخستین پرواز مستقیم بین پایتخت های آذربایجان و عراق پیش از این در 19 نوامبر 2023 انجام شد. مسافران می‌توانند اطلاعات دقیق تری درباره پروازها را در وب سایت رسمی این شرکت هواپیمایی کسب کنند.

 www.flyiraqiairways.com

  https://report.az/infrastruktur/kerkukden-bakiya-ilk-aviareys-bas-tutub/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما