معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* 19 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در مصر

اسامه شلتوت سفیر مصر در کویت در گفت و گوی اختصاصی با این روزنامه، با اشاره به روابط استوار و متمایز میان رهبران و مردم دو کشور، بر دیدگاه یکپارچه و مواضع مشترک دو کشور پیرامون پرونده‌های منطقه ای و بین المللی و هماهنگی دوجانبه در این خصوص تاکید کرد. وی ضمن قدردانی کشورش از سیاست خارجی معتدل کویت و سهم به سزای آن در برقراری ثبات و آرامش به ویژه موضع آن در حمایت از غزه در قبال تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی، گفت: کویت همواره به دنبال حل و فصل اختلافات و درگیری‌ها از راه‌های مسالمت آمیز است و مواضع این کشور صریح و از حقوق اعراب حمایت می‌کند. سفیر مصر افزود: علی رغم سرسختی رژیم صهیونیستی، تمامی‌کمک های بشردوستانه کویت وارد غزه شده است. وی در ادامه حجم مبادلات تجاری میان مصر و کویت بدون احتساب نفت خام در سال 2022 را بالغ بر 393 میلیون دلار اعلام کرد حال آنکه این رقم در سال 2021 بالغ بر 358 میلیون دلار بوده است. اسامه شلتوت با اشاره به اینکه کشورش همواره از سرمایه گذاری‌های کویت در این کشور استقبال می‌کند، حجم سرمایه گذاری‌های ثبت شده کویت زیر چتر سازمان عمومی سرمایه گذاری در مصر را بالغ بر 937. 4 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود کویت چهارمین سرمایه گذار خارجی بزرگ و سومین سرمایه گذار بزرگ جهان عرب پس از عربستان سعودی و امارات در کشورش محسوب می‌شود و امیدوارند کویت جایگاه خود را به عنوان سرمایه گذار در مصر تقویت کند. نامبرده حجم سرمایه گذاری‌های کویت خارج از چارچوب سازمان عمومی سرمایه گذاری در مصر را بالغ بر 19 میلیارد دلار اعلام کرد.

منبع: القبس

* پالایشگاه «الدقم» خریداران بین المللی بیشتری را جذب می‌کند

آژانس استاندارد اند پورز ، با اشاره به اینکه محصولات پالایشگاه «الدقم» در ماه‌های اخیر به آمریکا ، ایتالیا ، هلند ، اروگوئه ، چین و ماداگاسکار صادر شده است ، پیش بینی کرد این پالایشگاه پس از شش سال توسعه ، خریداران فرآورده‌های مختلف نفتی بیشتری را به خود جذب کند. این آژانس طی آخرین گزارش خود اعلام کرد : پالایشگاه‌های منطقه بر افزایش صادرات گازوئیل به اروپا تمرکز کرده اند تا شکاف جاری در پی اقدام اروپا به ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه در سال 2023 در پی جنگ روسیه و اوکراین ، را جبران کنند. دونگ وانگ تحلیلگر ارشد بازارهای نفت خاورمیانه در زمینه تجارت کالای آژانس استاندارد پورز، گفت : بهره برداری از پالایشگاه «الدقم» با ظرفیت کامل خود پس از افتتاح رسمی اخیر ، بیانگر پایان مرحله توسعه پالایشگاه‌های جدید در منطقه است که بارزترین این پالایشگاه «جازان» در عربستان ، پالایشگاه «الزور» در کویت و پالایشگاه «کربلاء» در عراق است. وی افزود: بهره برداری از پالایشگاه «الدقم» با ظرفیت کامل، توانایی عمان را در زمینه صادرات گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی به شدت افزایش خواهد داد و این پالایشگاه از موقعیت استراتژیک برخوردار است به طوری که شرق و غرب به ویژه بازارهای نوظهور آفریقا را پوشش خواهد داد . این تحلیلگر ، چین را از مهم ترین خریداران نفت خام عمان اعلام کرد و گفت پکن معمولاً بیش از 90 درصد از صادرات ماهانه «الدقم» را دریافت می‌کند و داده‌های کشتیرانی چین نشان می دهد کل صادرات روزانه پالایشگاه «الدقم» از 19 هزار بشکه در ماه فوریه به 190 هزار بشکه در ماه نوامبر افزایش یافته است و این در حالی است که حداکثر ظرفیت تولید این پالایشگاه بالغ بر 230 هزار بشکه در روز است که بر پالایش محصولات مانند سوخت هواپیما و گاز و گازوئیل متمرکز است. استاندارد اند پورز اعلام کرد : افتتاح پالایشگاه «الدقم» در حالی صورت می‌گیرد که پالایشگاه «الزور» کویت پس از 4 سال آزمایش برای ایجاد بزرگ ترین پالایشگاه در خاورمیانه ، اخیراً ظرفیت تولید خود را به 615 هزار بشکه در روز رسانده است. آژانس افزود : پالایشگاه «الزور» برای فرآوری انواع مختلف نفت خام طراحی شده است ، در حالی که پالایشگاه «الدقم» می‌تواند مقادیر زیادی از انواع نفت خام را فرآوری کند. آژانس در پایان خاطرنشان کرد : پالایشگاه «الدقم» با ارزش ساخت 9 میلیارد دلار بزرگ ترین سرمایه گذاری در بخش نفت میان دو کشور شورای همکاری یعنی کویت و عمان محسوب می‌شود که در سواحل شرقی عمان قرار دارد و از مزایای اصلی و مسیرهای دریایی بین المللی در اقیانوس هند و دریای عرب بهره مند است.

منبع: القبس

* شرکت «شورون» عربستان، مدیریت میدان مشترک «الوفره» را بر عهده گرفت

منابع مطلع در بخش نفت اعلام کردند : طرف عربستانی به نمایندگی از شرکت «شورون» پس از پایان 4 سال دوره مدیریت شرکت نفت کویت «الخلیج» ، مدیریت میدان «الوفره» را برعهده گرفت . منابع مذکور ضمن اشاره به انتصاب مهندس عبدالله ماطر العتیبی به عنوان مدیرکل عملیات مشترک این میدان برای 4 سال آینده ، اعلام کردند : دستیابی به ظرفیت کامل تولید در میدان «الوفره» و «الخفجی» تا سال 2025 به روزانه 500 هزار بشکه  از جمله اهداف مورد نظر دو طرف کویتی و عربستان است به ویژه اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام در این میدان‌ها در محدوده 300 تا 330 هزار بشکه در روز است. منابع اعلام کردند : میدان دریایی «الخفجی» با ظرفیت تولید روزانه 300 بشکه در حال حاضر کمتر از 200 هزار بشکه در روز تولید می‌کند این در حالی است که ظرفیت تولید روزانه در میدان «الوفره» بالغ بر 250 هزار بشکه است و در حال حاضر تولید روزانه آن کمتر از 150 هزار بشکه است. منابع افزودند : بهره برداری از نخستین چاه نفت در میدان «الوفره» در ماه سپتامبر گذشته به تنهایی کافی نیست و به همین دلیل اکنون دو حلقه چاه برای بهره برداری در این میدان آماده می‌شود که ظرفیت تولید آن را در آینده نزدیک به بیش از 300 هزار بشکه افزایش خواهد داد.  شرکت نفت کویت «الخلیج» با توجه به تقاضای شرکت نفت کویت مبنی بر لزوم توسعه میادین در منطقه تقسیم شده میان کویت و عربستان ، در حال همکاری با شرکت سعودی «شورون» برای توسعه میدان «الوفره» است. منابع خاطرنشان کردند : کمیته دائمی مشترک دو کشور در نشست های مشترک خود همواره برای  رفع هرگونه موانع در پیش روی روند تولید و توسعه آن تلاش و همکاری می‌کنند.

منبع: السیاسه

* شرکت های بین المللی به دنبال توسعه چاه‌های نفت کویت

این روزنامه در تیتر نخست چاپ امروز خود نوشته است: هیات مدیره شرکت نفت کویت در حال بررسی پرونده‌های حیاتی از جمله چند پرونده ای است که درآمدهای میلیاردی برای آن محقق خواهد کرد. منابع مطلع اعلام کردند : از جمله پرونده‌های مورد بحث ، تلاش برای ارائه راهکارها جهت تسریع راه اندازی و اعطای مناقصات همچنین تامین نقدینگی لازم برای تامین مالی پروژه‌های شرکت و شرکت های وابسته است که عواید میلیاردی برای آنها خواهد داشت. منابع با تاکید بر اهمیت توسعه چاه‌های فعلی نفت ، بر لزوم استفاده از شرکت های بین المللی دارای فناوری و تجربه برای توسعه چاه‌های فعلی و افزایش بهره وری از آنها تاکید کردند و افزودند : این پرونده نیازمند چندین رویه و تصویب قوانینی است که به این شرکت ها اجازه دهد کارکنان و تجهیزات لازم برای اجرای پروژه‌های خود را بدون مشکل وارد کشور کنند. منابع ، بارزترین پرونده‌ها برای رسیدگی پس از راه اندازی پروژه پالایشگاه «الدقم» در عمان را ، پالایشگاه «ویتنام» و تسویه بدهی‌های سررسید آن دانستند.

منبع: الرای

* امضای قرارداد 8 میلیون دیناری برای اجرای 3 پروژه در فرودگاه بین المللی کویت

اداره کل هواپیمایی کشوری کویت به منظور اجرای سه پروژه مربوط به نصب ، بهره برداری و ارائه خدمات آموزشی ، ضمانتی ، نگهداری و پشتیبانی فنی در فرودگاه بین المللی کویت یک قرارداد به ارزش 8 میلیون دینار معادل 9. 25 میلیون دلار با شرکت آلمانی «لئوناردو» امضا کرد. این قرارداد توسط عماد الجلوی جانشین مدیرکل هواپیمایی کشوری کویت و ماوریتسیو دی متری مدیرعامل شرکت «لئوناردو» امضا شد . الجلوی پس از امضای قرارداد گفت : این پروژه با هدف ارائه سیستم هواشناسی در فرودگاه به منظور تامین بالاترین سطح امنیت و ایمنی برای ناوبری هوایی می‌باشد مدت زمان پروژه اول و دوم 913 روز و 730 روز خواهد بود. پروژه سوم نیز چهار ساله برای ارائه خدمات ضمانتی و نگهداری خواهد بود. 

منبع: الانباء

* 17. 37 میلیارد دینار تولید ناخالص داخلی کویت در 9 ماه

داده‌های اخیر منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار کویت نشان می دهد تولید ناخالص داخلی کویت در 9 ماهه اول سال 2023 بالغ بر 17. 37 میلیارد دینار بوده است. داده‌های تولید ناخالص داخلی سه ماهه براساس فعالیت های اقتصادی به نرخ های جاری نشان می دهد تولید ناخالص داخلی تا 6. 12 درصد کاهش یافته و به 36. 5 میلیارد دینار ، در مقایسه با 53. 42 میلیارد دینار در 9 ماهه اول سال 2022 رسیده است. این امر عمدتاً ناشی از کاهش قیمت نفت است که بر تولید ناخالص داخلی نفتی و در نتیجه افزایش جزئی تولید ناخالص داخلی غیر نفتی است به طور قابل توجهی تاثیر گذاشته است. داده‌های اداره مرکزی آمار نشان می دهد تولید ناخالص داخلی غیر نفتی کویت در 9 ماهه سال 2023 با افزایش 21. 1 درصدی به ارزش 226 میلیون دینار به 84. 18 میلیارد دینار افزایش یافته است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 6. 18 میلیارد دینار بوده است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی نفت با 35. 23 درصد کاهش به میزان 58. 5 میلیارد دینار طی ماه ژانویه لغایت پایان ماه سپتامبر 2023 به 33. 18 میلیارد دینار رسیده است حال آن که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 9. 23 میلیارد دینار بوده است. ارزش تولید ناخالص داخلی کویت در سه ماهه سوم سال 2023 به 7. 12 میلیارد دینار رسیده است که در مقایسه با 39. 14 میلیارد دینار در سه ماهه سوم سال 2022 ، 7. 11 درصد کاهش را نشان می دهد. آمار مذکور حاکی از این است که این کاهش به دلیل کاهش ارزش افزوده فعلی بخش نفت به میزان 1. 22 درصد در نتیجه کاهش قیمت جهانی نفت از 7. 100 دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم سال 2022 به حدود 7. 86 دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم سال 2023 است. از سوی دیگر ، ارزش افزوده بخش غیر نفتی در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 با رشد 4. 2 درصدی به 25. 6 میلیارد دینار رسیده است. تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت در سه ماهه سوم سال 2023 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 با 7. 3 درصد کاهش به ارزش 8. 9 میلیارد بوده است زیرا ارزش افزوده بخش نفت 9 درصد کاهش یافته و در مقابل ارزش افزوده بخش غیر نفتی در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 8. 2 درصد رشد داشته است. از نظر عملکرد اقتصادی ، فعالیت های مرتبط به استخراج نفت و گاز طبیعی و خدمات وابسته به آن بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری به خود اختصاص داده به طوری که سهم نسبی آنها به 8. 50 درصد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رو به کاهش بوده است . سهم بخش تولید (شامل فعالیت های پالایش فرآورده‌های نفتی) به قیمت های جاری و ثابت به ترتیب به 3. 7 درصد و 6. 7 درصد رسید و در مورد فعالیت های مدیریت دولتی، دفاعی و تامین اجتماعی نیز سهم آن 6. 10 درصد برآورد شده است. ارزش افزوده به قیمت های جاری به 34. 1 میلیارد دینار رسید که نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 4. 2 درصد افزایش داشته است. در مورد قیمت های ثابت، نرخ مشارکت فعالیت در سه ماهه سوم 2023 به میزان 0. 12 درصد بوده است در حالی که در سه ماهه مشابه در سال 2022 این درصد 5. 11 بود. فعالیت های کارگزاری مالی در سه ماهه سوم سال 2023 به قیمت های جاری 5. 8 درصد و به قیمت های ثابت 2. 9 درصد بوده است، در حالی که در سه ماهه مشابه سال 2022 این درصد به ترتیب به 5. 7 و 7. 8 درصد رسیده است. طی سه ماهه سوم سال 2023 بخش خدمات شامل گروه مهمی از فعالیت‌های حیاتی (آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی، رستوران‌ها و هتل‌ها،  املاک و مستغلات) به میزان 0. 2 درصد به قیمت های جاری و 6. 19 درصد به قیمت های ثابت به تولید ناخالص داخلی سه ماهه کمک کرده است.

منبع: الانباء

* امضای توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین کویت و امارات

انور المضف وزیر دارایی و وزیر در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کویت در حاشیه شرکت در هشتمین همایش دارایی کشورهای عربی در دبی ، در دیدار با محمد الحسینی وزیر دارایی امارات ، توافقنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان دو کشور امضا کرد.

منبع: السیاسه

* کویت از لحاظ شاخص امنیت غذایی در رتبه آخر کشورهای شورای همکاری

براساس آخرین نسخه از شاخص امنیت غذایی منتشر شده توسط واحد تحقیقات اقتصادی گروه اکونومیست بریتانیا، کویت در رده بندی سال 2022 با 20 پله سقوط از بین 113 کشور در رده 50 جهان ، هفتم کشورهای عربی و ششم کشورهای شورای همکاری قرار گرفته است. این در حالی است که این کشور در سال 2021 با کسب 2. 72 امتیاز از مجموع 100 امتیاز در رده 30 جهانی در این شاخص قرار گرفته و در سال 2022 امتیاز آن به 2. 65 از مجموع 100 کاهش یافته است. قابل توجه است این شاخص از سال 2012 به صورت سالانه منتشر و تامین مایحتاج مواد غذایی کشورها را براساس چهار عامل توانایی تحمل هزینه‌ها، دسترسی ، نوع و کیفیت مواد غذایی و پایداری و سازگاری می سنجد.

منبع: الرای

* 380 میلیون دلار برای اجرای پروژه نصب سیستم های فشار و واحدهای استخراج گوگرد

نشریه «مید» گزارش داد شرکت نفت کویت مهلت ارسال پیشنهادات برای دریافت مناقصه به منظور اجرای پروژه نصب سیستم های فشار و واحدهای استخراج گوگرد به ارزش 380 میلیون دلار را تمدید کرده است. محدوده کار روی این پروژه شامل نصب سیستم های فشرده سازی و واحدهای بازیابی گوگرد در تاسیسات تولید اولیه 50 (EPF-50) و تاسیسات تولید ژوراسیک 3 (JPF-30) است . اسناد مربوط به مناقصه از مورخ 17 سپتامبر گذشته در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است و آخرین مهلت اولیه برای ارائه پیشنهادات 17 دسامبر گذشته تعیین شد اما منابع در ماه نوامبر به دلیل گسترش دامنه پروژه ، تاخیر در پروژه را پیش بینی کردند.

منبع: الانباء

* 4 مناقصه شرکت نفت کویت برای توسعه تولید نفت این کشور در 5 سال آینده

یک منبع رسمی در بخش نفت کویت ، اعلام کرد : شرکت نفت کویت به منظور توسعه تولید خود در 5 سال آینده ، درصدد دریافت پیشنهادات مالی 4 مناقصه برای تامین دکل های حفاری است. این منبع اضافه کرد : این قراردادها شامل تامین دکل های حفاری با اندازه ای مختلف از 1500 و 3000 اسب بخار خواهد بود و شرکت نفت مورخ 4 مارس آینده را به عنوان تاریخ پیشنهادی برای دریافت پیشنهادات مالی از سوی شرکت های واجد شرایط شرکت در این مناقصه‌ها تعیین کرده است. منبع مذکور خاطرنشان کرد: شرکت نفت کویت نسبت به تسریع بخشیدن به اجرای قراردادهای نفتی به منظور افزایش ظرفیت تولید خود در مرحله آینده حریص می‌باشد بنابراین دو مناقصه برای تامین دکل های حفاری به اندازه‌های 1500 و 3000 اسب بخار همچنین دو مناقصه برای تامین تجهیزات و عملیات پشتیبانی حفاری متوسط و عمیق برگزار کرده است. شایان ذکر است نفت کویت مناقصه‌های مذکور را در تاریخ 15 ، 16 و 20 نوامبر 2023 صادر کرده و ده‌ها شرکت بین المللی ، منطقه ای و داخلی به عنوان واجدین شرایط شرکت در این مناقصه‌ها انتخاب شده اند. شرکت نفت کویت به دنبال افزایش و ارتقای ظرفیت تولید نفت خام و اجرای چندین پروژه سرمایه ای برای رسیدن سطح تولید در نظر گرفته شده از طریق سرمایه گذاری در توسعه ظرفیت تولید کشور می‌باشد. قابل توجه است احمد العیدان مدیرعامل شرکت نفت کویت در مراسم راه اندازی استراتژی شرکت نفت کویت برای سال 2040 اعلام کرد:  شرکت قصد دارد در سال 2035 به ظرفیت تولید 3 میلیون و 650 هزار بشکه نفت در روز دست یابد و تا سال 2040 با این میزان تولید علاوه بر تولید 5. 1 میلیارد فوت مکعب گاز غیر وابسته ادامه دهد تا بدین ترتیب شرکت نفت کویت به الگویی متمایز در زمینه عملیاتی در سطح جهانی مبدل شود.

منبع: الانباء

* تکمیل خطوط چاه‌های نفت شمال کویت در ماه مارس آینده

منابع آگاه در بخش نفت کویت، از تکمیل احداث خطوط چاه‌های نفت در مناطق شمالی کویت در ماه مارس آینده با بیش از 761. 6 میلیون دینار هزینه خبر دادند. منابع توضیح دادند : یک شرکت خصوصی محلی ، اجرای پروژه احداث خطوط چاه‌ها در مناطق شمال کویت را در ماه مارس 2022 آغاز کرده است. منابع با بیان اینکه میادین شمال کشور روزانه میان 500 الی 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کنند ، خاطرنشان کردند : شرکت نفت کویت قصد دارد سطح تولید خود را در سال 2026 و یا حداکثر در اواسط سال 2027 به 750 الی 800 هزار بشکه در روز برساند. منابع ضمن اشاره به اینکه شرکت نفت کویت در سال 2023 توانسته است حدود 30 حلقه چاه در منطقه شمال کشور حفاری و تکمیل کند ، افزودند : این شرکت در نظر دارد در سال 2024 حداقل 40 حلقه چاه در این منطقه حفاری کند و برای این کار یک تیم ویژه برای نظارت بر سرعت عملکرد حفاری چاه‌ها در مناطق شمالی علاوه بر یک تیم پشتیبانی برای نظارت بر شرکت های طرف قرارداد عملیات تعمیر و نگهداری در میادین شمال کشور و تشکیل داده است. عملیات توسعه حفاری بر اساس فناوری پیشرفته انجام می‌شود و تحول دیجیتال نقش مهمی در جلوگیری از بروز بسیاری از اختلال ها و مشکلاتی می‌شود که شرکت های مجری ممکن است در حین حفاری با آنها مواجه شوند کما اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته منجر به کاهش مدت زمان حفاری می‌شود.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما