معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۲:۵۲ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صادرات بنزین از فدراسیون روسیه تا ماه فوریه 2023 بیش از یک سوم کاهش یافت

تقاضای فعالان بازار برای سوخت در معاملات بورس به طور مداوم برآورده شده است، صادرات بنزین در مقایسه با ماه فوریه 2023 بیش از یک سوم کاهش یافته است، ذخایر بنزین و سوخت دیزل نیز به طور مداوم بالا مانده است. این خبر در یک بیانیه مطبوعاتی در وب سایت دولت منتشر شد که به دنبال نتایج ستاد در خصوص وضعیت بازار داخلی فرآورده‌های نفتی که توسط معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، الکساندر نواک، برگزار شد، منتشر شده است.

در این نشست، مدیریت شرکت های نفتی، نمایندگان وزارت نیرو، سرویس فدرال ضد انحصار، وزارت کشاورزی، راه آهن روسیه و بورس کالا و مواد خام بین المللی سنت پترزبورگ (SPIMEX)  حضور داشتند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: « بارگیری سوخت دیزل در بازار داخلی تا ماه فوریه سال گذشته افزایش یافته و تولید نوع زمستانی آن نسبت به ماه فوریه سال 2023 افزایش یافته است. قیمت بنزین و گازوئیل در بازار خرده‌فروشی ثابت است.»

معاون نخست‌وزیر روسیه به شرکت‌های نفتی و وزارت نیرو دستور داد تا برنامه‌های تعمیرات پالایشگاه‌ها را برای تامین تقاضا در ابتدای دوره زراعی و فصل افزایش حمل‌ونقل جاده‌ای هماهنگ کنند. همچنین، به وزارت نیرو به همراه سرویس فدرال ضد انحصار و بورس کالا و مواد خام بین المللی سنت پترزبورگ دستور داده شد تا به فعالیت برای مبارزه با تخلفات در معاملات بورس از جمله استفاده از ربات های معامله گر ادامه دهند.

نواک در ادامه این نشست تاکید کرد:« ایجاد ذخایر سوخت برای متعادل سازی بازار در طول دوره افزایش تقاضای بهار و تابستان از سوی رانندگان، کشاورزان و سایر مصرف‌کنندگان ضروری است. از شما می‌خواهم بر حفظ سطح قیمت مناسب و حجم فروش سوخت در بورس و جایگاه‌های سوخت نظارت داشته باشید.»

https://www.interfax.ru/business/945247

پوتین خواستار بهبود شرایط برای تولیدکنندگان در روسیه شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنجشنبه در نشست شورای علم و آموزش بیان کرد که تولیدکنندگان روسی نباید احساس بیگانگی کنند و باید شرایط خوبی برای آنها فراهم شود.

پوتین بیان کرد:« اکنون فرصت و ضرورتی است تا برخی از مسائل مربوط به مقررات در اینجا اصلاح شود تا تولیدکنندگان ما در این بخش احساس غربت نداشته باشند، بنابراین، مسلما ما باید این کار را انجام داده و اقدامات لازم را انجام دهیم.»

وی خاطرنشان کرد که در ابتدا در شرایط تحریم ها تصمیماتی اتخاذ شد که بازار با تجهیزات مورد نیاز پر شود، بنابراین همه شرایط برای شرکای خارجی فراهم شده و برای تولیدکنندگان داخلی نیز باید این کار انجام شود.

پیش از این در دسامبر 2023، دولت 10 میلیارد روبل اضافی برای حمایت از تولیدکنندگان غلات اختصاص داد؛ کمک های اولویت دار به کشاورزانی که درآمدشان کمتر از میانگین روسیه است، به دلیل آب و هوای خاص و همچنین دور بودن مناطق آنها از بنادر دریایی، اختصاص داده می‌شود.

اتحادیه اروپا در حال تدوین سیزدهمین بسته تحریمی علیه روسیه است. همانطور که روزنامه Politico نوشت، اروپا در این زمینه با مشکلاتی مواجه است، زیرا "تمامی‌ شاخص ترین‌ها" یا در حال حاضر تحت تحریم هستند و یا غیرقابل دسترسی اند. به نوشته این نشریه، برخی کشورها از جمله مجارستان با اعمال محدودیت در حوزه هسته‌ای مخالف بودند و تعدادی از کشورها از جمله آلمان نیز نمی‌خواهند تحریم‌هایی را علیه گاز طبیعی مایع روسیه اعمال کنند.

https://1prime.ru/Agriculture/20240208/843021824.html

 روسیه برای یک کالای دیگر تعرفه گمرکی وضع خواهد کرد

بر اساس بیانیه مطبوعاتی در وب سایت وزارت اقتصاد روسیه، این کشور تعرفه گمرکی صادراتی برای آجیل کاج خام وضع خواهد کرد.

لیلیا شور-تروخانوویچ، مدیر بخش توسعه و کنترل فعالیت های اقتصادی خارجی وزارت اقتصاد، توضیح داد:« توسعه فرآوری میوه کاج به توسعه اقتصاد مناطق سیبری و خاور دور کمک می‌کند و شرایطی را برای صادرات کالاهایی با افزایش ارزش افزوده مهیا می سازد.»

هدف از این اقدام تشویق تولیدکنندگان به فرآوری میوه کاج در داخل کشور است. تعرفه گمرکی برای صادرات جدید از اول آگوست 2024 اجرایی خواهد شد.

بر اساس تصمیم کمیسیون دولتی، نرخ تعرفه گمرکی برای صادرات به میزان 25 درصد خواهد بود اما کمتر از 80 یورو در هر تن نخواهد بود. از اول آگوست سال 2025، قرار است این نرخ به 50 درصد افزایش یابد، اما کمتر از مبلغ 160 یورو در هر تن نخواهد بود. خاطرنشان می‌شود که افزایش تدریجی تعرفه گمرکی به شرکت ها این اجازه را می دهد تا برای فرآوری کل حجم اضافی مواد خام آماده شوند.

https://1prime.ru/industry_and_energy/20240210/843037758.html

 وزارت اقتصاد چشم انداز  هزینه کربن را اعلام نمود

با به حداقل رساندن روابط تجاری با اروپا، مالیات بر کربن برون مرزی اروپا بر واردکنندگان بر روسیه تأثیر خواهد گذاشت. در پاسخ به این مقررات اروپایی، کشورهای دوست روسیه قیمت‌گذاری کربن خود را اعلام خواهند کرد و در این صورت هزینه‌های صادرکنندگان روسی همچنان افزایش خواهد یافت. بنابراین، پیاده سازی سیستم قیمت گذاری کربن توسط روسیه برای صرفه جویی در هزینه کربن زدایی در داخل کشور ضروری است. این نظر را ایلیا توروسوف معاون اول وزیر توسعه اقتصادی در گفتگو با RBC بیان کرد.

اتحادیه اروپا در 1 اکتبر 2023 مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM) را اعلام نمود. در مرحله اول، واردکنندگان انواع خاصی از محصولات به اتحادیه اروپا را موظف می‌کند تا گزارش‌های فصلی معاملات کربن خود را گزارش کنند و از سال 2026 باید هزینه انتشار آلاینده‌های تولید شده در طول تولید کالا را از طریق خرید گواهی‌های ویژه پرداخت شود. فهرست محصولات مشمول این آیین نامه شامل فولاد، آلومینیوم، کود، سیمان، برق، هیدروژن می‌باشد. در عین حال، این مکانیسم امکان جبران پرداخت‌های کربن انجام شده در کشور صادرکننده را فراهم می‌کند.

توروسوف خاطرنشان کرد: شرکای تجاری کلیدی روسیه - چین، هند، ترکیه، قزاقستان و تعدادی از کشورهای دیگر - به طور فعال مقررات کربن را در پاسخ به مکانیسم فرامرزی اروپا اجرا می‌کنند. ما منطق شرکای تجاری خود را درک می‌کنیم. اگر می‌توانید به بودجه‌های ملی پرداخت کنید، تا هنگام صادرات کالاهای اروپایی به بودجه اروپا مالیات کربن پرداخت ننماید.

طبق آمار سرویس گمرک فدرال، صادرات روسیه به اروپا در ژانویه تا نوامبر 2023 بیش از سه برابر - به 78.4 میلیارد دلار - در مقایسه با 248.3 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2022 کاهش یافت. صادرات به کشورهای آسیایی در ژانویه تا نوامبر 2023 به 276.1 میلیارد دلار (7 درصد افزایش) رسید.

https://www.rbc.ru/economics/11/02/2024/65c5ea969a79478354a9fc83?from=copy

واردات تخم مرغ روسیه از آذربایجان و ترکیه

سرویس فدرال نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی روسیه گزارش داد تا 12 فوریه، تعداد 19.9 میلیون تخم مرغ از آذربایجان و ترکیه به روسیه وارد شده است.

این سرویس همچنین گزارش می دهد که از 5 تا 12 فوریه، بخش بعدی تخم مرغ ها از آذربایجان به تعداد 2.4 میلیون عدد و از ترکیه به تعداد 4.1 میلیون از طریق ایست بازرسی یاراق - کازمالیار وارد شده است.

در ماه نوامبر تصمیم بازگشایی بازار برای محصولات آذربایجان توسط مقامات اتخاذ شد و تحویل در نیمه دوم ماه دسامبر آغاز شد. محصولات ترکیه مشمول مزایای تعرفه ای هستند: از اول ژانویه تا 30 ژوئن، کابینه وزیران اجازه داد تا 1.2 میلیارد تخم مرغ بدون عوارض گمرکی به فدراسیون روسیه وارد شود.

تخم مرغ در فدراسیون روسیه طی سال گذشته بیش از یک و نیم برابر افزایش قیمت داشته است. در سال آینده، قیمت آن شروع به کاهش کرد: طبق گفته Rosstat، از ابتدای سال تا 5 فوریه به طور متوسط 2.58 درصد کاهش یافت. دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه، پیش تر در خصوص انتظارات برای کاهش قیمت تخم مرغ پس از سال نو صحبت کرد و واردات را به عنوان یکی از پیش نیازهای اصلی معرفی کرد.

در مجموع، تعداد 38.056 میلیارد تخم مرغ در روسیه در سال 2023 تولید شد که 1.8 درصد بیشتر از سال 2022 بوده است و به گزارش  Rosstat در ماه دسامبر تعداد 3.212 میلیارد تخم مرغ دریافت شد که 0.5 درصد کمتر از دسامبر 2022 بوده است.

https://1prime.ru/Agriculture/20240212/843046326.html

تولید نفت در روسیه کاهش یافته است

در پایان دسامبر 2023، میانگین تولید روزانه نفت و میعانات گازی روسیه 90 هزار بشکه نسبت به ماه نوامبر کاهش یافت و به 10.8 میلیون بشکه رسید. این خبر را آژانس پرایم با اشاره به داده‌های آماری تحلیلگران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش کرده است.

همانطور که در این کارتل تصریح شده است، در ماه دسامبر میانگین تولید روزانه نفت در روسیه به 9.5 میلیون بشکه رسید. 1.3 میلیون بشکه دیگر در روز از میعانات گازی به دست آمد. اوپک به این نتیجه رسید که در ماه نوامبر مجموع حجم تولید نفت و میعانات گازی در سطح 10.89 میلیون بشکه در روز بوده است.

پیش از این روزنامه ودوموستی با استناد به داده‌های S&P Global Commodity Insights  گزارش داده بود که در ژانویه 2024 میانگین تولید روزانه نفت در کشورهای اوپک پلاس به تعداد 340 هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر کاهش یافته و به 41.2 میلیون بشکه رسیده است.

این کاهش در ماه ژانویه، بزرگترین کاهش در شش ماه گذشته بوده است. در همان زمان، کارشناسان بیشترین میزان کاهش را در این شاخص در لیبی ثبت کردند، در نتیجه تولید نفت در این کشور به تعداد 120 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 1.02 میلیون بشکه رسید.

https://m.lenta.ru/news/2024/02/13/v-rossii-snizilas-neftedobycha/amp/

وزارت کشاورزی پیشنهاد کرد ممنوعیت صادرات کلزا از فدراسیون روسیه تا 31 اوت تمدید شود

وزارت کشاورزی لایحه ای برای ممنوعیت صادرات کلزا از روسیه از اول مارس تا 31 اوت 2024 تهیه کرده است. در حال حاضر ممنوعیت صادرات بذر تا 9 بهمن ماه سال جاری وجود دارد.

در 30 ژانویه، دولت سهمیه واردات برخی از انواع بذر از کشورهای غیردوست را به میزان 33.1 هزار تن تا پایان سال 2024 در نظر گرفت. سهمیه برای بذر سیب زمینی، گندم، چاودار، جو، ذرت، سویا، آفتابگردان و چغندر قند تعیین شده است.

سهمیه صادرات روغن آفتابگردان و خوراک تولید شده از آن (کنجاله) و همچنین ممنوعیت صادرات تخمه آفتابگردان و کلزا در مارس 2022 معرفی شد. وزارت کشاورزی توضیح داد که این اقدام احتمال کمبود و افزایش شدید قیمت مواد خام در روسیه را در شرایط افزایش تقاضا برای محصولات روسی از بین خواهد برد. این ممنوعیت ابتدا تا پایان سال 2022 معرفی شد، اما سپس تا پایان سال 2023 تمدید شد. در فدراسیون روسیه، تورم سالانه از 6 تا 12 فوریه به 7.57 درصد افزایش یافت.

https://www.kommersant.ru/doc/6509894

پوتین به افراد خارجی اجازه داد تا با سهام بانک یاندکس معامله انجام دهند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که به افراد خارجی اجازه می دهد با سهام بانک یاندکس تراکنش انجام دهند. در این سند آمده است: " معاملات (عملیات) که مستلزم ایجاد، تغییر، خاتمه یا تفویض حقوق مالکیت، استفاده و (یا) واگذاری سهام شرکت سهامی یاندکس به طور مستقیم و (یا) غیرمستقیم است مجاز می‌باشد."

همچنین خاطرنشان می‌شود که انجام معاملات نیازی به اخذ مجوز یا سایر مدارک مجوز ندارد.

سرگئی اوچیتل، شریک کانون وکلای قلم و کاغذ، به ایزوستیا گفت که در نتیجه، چنین دستوری به فرد اجازه می دهد که به کمیسیون حقوقی مراجعه نکند.

رئیس جمهور به سادگی به این توافق چراغ سبز نشان داد. دیگر نیازی به رعایت تشریفات و الزامات مقررات ضد تحریمی نیست. وکیل شریک Legal Group LLC ولادیمیر شالایف اضافه کرد که بدون چنین مجوزی، معامله احتمالاً ممنوع می‌شد. در حال حاضر بانک توسط Yandex N.V هلندی اداره می‌شود، به عنوان بخشی از بازسازی بانک Yandex، باید تحت کنترل MCAO Yandex روسیه قرار گیرد. برای این منظور این دستور لازم بود. فدور نائوموف، استراتژیست ارشد در PFL Advisors نیز توضیح داد: در 7 مارس، جلسه ای از سهامداران Yandex برگزار می‌شود که باید طرح بازسازی قبلی ارائه شده را تصویب کنند؛ برای اجرای آن، تمام مجوزها از جمله از مقامات روسیه باید دریافت شود.

https://iz.ru/1649983/2024-02-14/putin-razreshil-inostrannym-litcam-provodit-sdelki-s-aktciiami-iandeks-banka

در فدراسیون روسیه، تورم سالانه از 6 تا 12 فوریه به 7.57 درصد افزایش یافت

تورم سالانه روسیه از تاریخ 6 تا 12 فوریه 2024 به رقم 7.57 درصد در مقایسه با 7.27 درصد در هفته قبل افزایش یافت. این خبر در بررسی وضعیت فعلی قیمت که توسط وزارت اقتصاد فدراسیون روسیه تهیه شده است، بیان شد.

در این بررسی ذکر شده است:« در ژانویه سال 2024، تورم مصرف کننده به 0.86 درصد رسید، که در مقایسه با سال گذشته به میزان 7.44 درصد بوده است. در بخش مواد غذایی به استثنای سبزیجات و میوه جات، رشد قیمت به 1.26٪ همراه با کاهش نرخ رشد قیمت مواد غذایی کاهش یافت. این در حالی است که قیمت میوه جات و سبزیجات به میزان 7.3 درصد تغییر کرده است، در بخش محصولات غیر خوراکی نیز تورم 0.47 درصد بوده است، در بخش خدمات نیز قیمت ها به میزان 0.78 درصد تغییر کرده است.»

همچنین بیان می‌شود که از 6 تا 12 فوریه 2024، تورم در بازار مصرف 0.21٪ بوده است و در مقایسه با سال گذشته به میزان7.57 درصد بوده است. در بخش محصولات غذایی، رشد قیمت در طول هفته گذشته به 0.23 درصد کاهش یافت. نرخ رشد قیمت میوه جات و سبزیجات به 1.37 درصد کاهش یافت و سایر محصولات نیز در همان سطح هفته گذشته (0.13 درصد) باقی ماند. در طول مدت همان هفته، تورم محصولات غیرخوراکی به 0.08 درصد و بخش خدمات نیز به 0.58 درصد رسید.

همانطور که خبرگزاری تاس با استناد به داده‌های وزارت اقتصاد گزارش داد، تورم سالانه در فدراسیون روسیه از 30 ژانویه تا 5 فوریه به 7.27 درصد در مقایسه با 7.24 درصد در هفته گذشته، افزایش یافته است.

در سال جاری، وزارت اقتصاد،  تورم در فدراسیون روسیه را در سطح 4.5 درصد پیش بینی کرده است. در سال 2023، این رقم در سطح 7.42 درصد ثبت شده بود.

https://tass.ru/ekonomika/19987481

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما