معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

افزایش رشد صنعتی روسیه در سال 2023 و پیش بینی برای سالجاری میلادی

بر اساس گزارش منتشره توسط سرویس آمار ایالتی فدرال ( Rosstat ) رشد صنعتی در روسیه در سال میلادی گذشته پنج برابر بیشتر از سال 2022 به ثبت رسیده است که بیشترین افزایش مربوط به تولید صنایع مرتبط با صنایع دفاعی و جایگزینی واردات بوده و تولید محصولات فلزی، الکترونیک و سایر وسایل نقلیه نیز افزایش داشته است.

 این گزارش می افزاید این افزایش بالاترین میزان از سال 2021 بود، یعنی زمانی که صنعت، رشد 6.3 درصدی داشت. البته تولید صنعتی در پایان سال گذشته یعنی در ماه دسامبر با رشد 2.7٪ نسبت به  4.5٪ در نوامبر کاهش داشته است.

وزارت توسعه اقتصادی در تفسیر این داده‌ها خاطرنشان کرد که عمده سهم مثبت در پویایی تولید صنعتی، مربوط به صنعت تولید می‌باشد که رشد آن به 7.5 درصد رسید که بالاتر از حد انتظار بود. پیشتازان پویایی مثبت در سال 2023 صنایعی بودند که در طول سال گذشته رشد سریعی را نشان دادند . این تولیدات شامل رشد محصولات فلزی ( به استثنای ماشین آلات و تجهیزات)  به میزان 27.8٪ ، تولید رایانه، الکترونیک و اپتیک به میزان 32.8٪، و همچنین تولید سایر وسایل نقلیه و تجهیزات به میزان 25.5٪ در مقایسه با 2022 می‌باشند.

از نظر کالاهای فردی، تولید رایانه، قطعات و لوازم جانبی آنها در طول سال 27.3 درصد، ناوبری، ابزارهای هواشناسی و مشابه 75.2 درصد، رادار، تجهیزات ناوبری رادیویی 32.3 درصد افزایش یافته است. تعدادی از صنایع تولیدی در برابر فرآیندهای جایگزینی واردات رشد را به ثبت رساندند، همانطور که از داده‌های Rosstat  می‌توان استخراج نمود، به عنوان مثال، حجم تولید بلبرینگ در مقایسه با سال 2022 در حدود 27٪ و واگن‌های باری 26.6٪ رشد داشته است.

اقتصاددانان روسیه معتقدند که تولید محصولات فلزی، الکترونیک و اپتیک نشانگر توسعه فعالیت های تجاری در مجتمع نظامی ـ صنعتی است و دسته بندی این صنایع، مربوط به سفارشات دفاعی دولتی را بشرح ذیل شامل می‌شوند:

  • سلاح و مهمات : در تولید محصولات فلزی
  • ریز مدارها : دستگاه‌های رادار، الکترونیک رادیویی
  • تولید رایانه‌ها : محصولات الکترونیکی و نوری.

در مورد وسایل نقلیه نیز علاوه بر قطار، کشتی و هواپیماهای غیرنظامی، تولید تجهیزات نظامی نیز شامل این گروه از تولیدات صنعتی می‌شوند.

در بخش معدن، استخراج زغال سنگ 1.1 و ارائه خدمات معدنی 1 درصد افزایش یافته است. در عین حال تولید کانی‌های فلزی و تولید سایر مواد معدنی به ترتیب 2.1 و 3.7 درصد کاهش یافت. طبق گزارش Rosstat، به طور کلی، صنعت معدن در پایان سال 2023 در حدود 1.3 درصد کاهش یافت که وزارت توسعه اقتصادی عامل اصلی این تنزل را کاهش داوطلبانه تولید نفت روسیه در طول سال گذشته اعلام نمود.

چشم انداز سال 2024

مدیر بخش تحلیل و پیش بینی اقتصاد کلان وزارت توسعه اقتصادی روسیه معتقد است که، به استثنای رشد صنعتی پس از کووید در سال 2021، رشد صنعتی 3.5 درصدی در سال 2023 یکی از بالاترین نتایج در دهه گذشته بود. به گفته وی، این شاخص‌ها نه تنها تکمیل موفقیت‌آمیز انطباق بنگاه‌ها با شرایط فعلی اقتصاد خارجی است بلکه در دسترس بودن منابع برای توسعه بیشتر را تأیید می‌کند.

البته در مقابل، برخی دیگر از تحلیگران اقتصادی در روسیه معتقدند که رقم نهایی مثبت برای 2023 این واقعیت را پنهان می‌کند که سال نامتقارنی در رشد صنعتی را شاهد بودیم، بدین معنی که رشد صرفا در نیمه اول سال رخ داد، اما در نیمه دوم مشخص است که فروکش کرده یا متوقف شده است. این گروه از تحلیلگران می افزایند، رشد تولید صنعتی در حال محو شدن است. این کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال 2024 می‌توان انتظار افزایش چند درصدی تولید را داشت و پویایی آن بیشتر از سال 2023 خواهد بود. طبق برآورد، اگر صنایع به طور کامل پتانسیل بازیابی خود را درک کنند، این امر باعث افزایش 2 تا 3 درصدی در تولید صنعتی خواهد شد. در واقعیت، این تا حدی اتفاق خواهد افتاد.

منبع :  شبکه اینترنتی و تلویزیونی RBK

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما