معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۱۱:۱۵ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حفظ بالاترین رتبه اعتباری در 20 سال گذشته

دانمارک در 20 سال گذشته بالاترین رتبه اعتباری را هم از نظر ارز داخلی و هم ارز خارجی (AAA) از سه آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری حفظ کرده و یکی از تنها 9 کشور جهان با چنین رتبه‌بندی است. رتبه اعتباری بالای دانمارک، در درجه اول نتیجه اقتصاد قوی و انعطاف‌پذیر، بدهی عمومی‌پایین و سابقه طولانی سیاست‌های مالی مسئولانه و سازمان یافته است.

منبع: مرکز آمار دانمارک

کاهش هزینه‌های بهره به سطوح بی‌سابقه پایین

در سال 2023، کل هزینه‌های بهره بدهی دولت دانمارک به منفی 1.7 میلیارد کرون کاهش یافت. این کاهش عمدتا به دلیل کاهش بدهی و بازخرید اوراق قرضه دولتی با قیمت‌های کمتر از قیمت انتشار بود. همچنین متوسط بازده اوراق قرضه دولتی به بالاترین سطح در 10 سال گذشته رسید. علیرغم افزایش نرخ بهره، هزینه‌های بهره دولت مرکزی پایین باقی ماند، زیرا افزایش نرخ بهره به آرامی‌به کل هزینه‌های تامین مالی تعمیم داده می‌شود.

منبع: مرکز آمار دانمارک

افزایش جذب سرمایه توسط استارت‌آپ‌های بهداشتی در دانمارک

بر اساس پلتفرم داده دیلروم که دانمارک را به عنوان کانونی برای استارت آپ‌ها و نوآوری‌های فناوری سلامت و پیشرو در نوآوری دیجیتال و مراقبت‌های بهداشتی توصیف می‌کند، استارت‌آپ‌های دانمارکی در زمینه فناوری سلامت 835 میلیون دلار در سال 2023 جذب کردند که نسبت به رکورد قبلی در سال 2021 افزایش 11 درصدی را نشان می‌دهد. علیرغم کاهش 37 درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) در سراسر اروپا، دانمارک یکی از چهار کشوری بود که شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در سال گذشته بودند.

منبع: tech.eu

پیشتازی دوباره دانمارک در رتبه‌بندی مبارزه با فساد

براساس شاخص ادراک سالانه فساد سازمان شفافیت بین‌الملل (CPI) که 180 کشور و منطقه را بر اساس سطوح درک شده از فساد در بخش عمومی در مقیاس صفر (فساد بسیار بالا) تا 100 (بسیار شفاف) رتبه‌بندی می‌کند، دانمارک برای ششمین سال متوالی کمترین فساد را در جهان دارد. دانمارک با امتیاز 90 در صدر رده‌بندی جهانی قرار دارد و فنلاند و نیوزلند به ترتیب با امتیازهای 87 و 85 رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند. نروژ (84)، سنگاپور (83)، سوئد (82)، سوئیس (82)، هلند (79)، آلمان (78) و لوکزامبورگ (78) نیز رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند. در سمت دیگر رده‌بندی نیز، سومالی (11)، ونزوئلا (13)، سوریه (13) و سودان جنوبی (13) قرار گرفته‌اند.

منبع: www.transparency.org

افزایش بیکاری با وجود رونق بازار کار در ماه دسامبر

با وجود ثبت رکورد اشتغال در دانمارک، نرخ بیکاری در ماه دسامبر اندکی افزایش یافت. دریافت کنندگان مزایا با افزایش هزار نفری به 76300 (2.5 درصد) رسیدند، در حالی که آنهایی که مزایای رفاهی دریافت می‌کنند تقریبا بدون تغییر باقی ماندند. نرخ بیکاری جوانان که تعداد افراد جویای کار بین 16 تا 24 سال را اندازه‌گیری می‌کند نیز، در 1.2 درصد ثابت ماند. کارشناسان تناقض همزمانی افزایش نرخ بیکاری با میزان اشتغال بی‌سابقه را به افزایش عرضه نیروی کار نسبت می‌دهند. در عین حال، افراد مسن بیشتری در مشاغل خود باقی می‌مانند و اتباع خارجی بیشتری نیز شغل پیدا کرده‌اند. بین نوامبر 2022 و نوامبر 2023، تعداد حقوق بگیران غیر دانمارکی 18 هزار نفر افزایش یافت.

منبع: بی تی

پیش‌بینی کاهش درآمد یوسک بانک

یوسک بانک، دومین بانک بزرگ دانمارک، به دلیل رشد پایین اقتصاد دانمارک و کاهش نرخ‌های سیاست پولی، درآمد کمتری در سال 2024 برای خود پیش‌بینی کرده است. این بانک اعلام کرد که انتظار دارد در سال جاری سود خالص بین 4.3 تا 5.1 میلیارد کرون (626 تا 743 میلیون دلار) بدست آورد. یوسک گفت که دورنمای بدبینانه‌تر به دلیل عدم اطمینان است و به عواملی مانند شرایط کلان اقتصادی و رخدادها در بازارهای مالی بستگی دارد.

منبع: finanswatch.dk

درآمد هفتگی 290 میلیون دلاری برای نوونودریسک

بزرگترین شرکت دانمارکی دوباره رکورد درآمد خود را شکست. فروش نوونوردیسک، غول بهداشت جهانی، در سال 2023، به دلیل تقاضای جهانی برای داروهای ضد چاقی/دیابتی با افزایش 31 درصدی به 232.3 میلیارد کرون (32 میلیارد دلار) رسید. طبق گزارش‌ها سود این شرکت به 83 میلیارد کرون (12.1 میلیارد دلار) افزایش یافته است. این رقم تقریبا معادل 1.5 میلیارد کرون (290 میلیون دلار) در هفته است که بالاترین میزان سود شرکت از زمان تأسیس آن در حدود 100 سال پیش است. نوونوردیسک تلاش کرده تا به تقاضای فزاینده برای داروهای ضدچاقی سرکوب کننده اشتها پاسخ دهد و برای این مهم مجبور شده محدودیت‌هائی درباره تعداد کشورهایی را که در آن دارو ارائه می‌دهد و تعداد بیمارانی که می‌توانند درمان را شروع کنند، ایجاد کند. آمریکای شمالی بزرگترین بازار است که فروش آن در سال گذشته 50 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در سال 2024 رشد بیشتری داشته باشد.

در همین خصوص، شرکت نونوردیسک سه کارخانه پرکننده را در یک معامله 76 میلیارد کرونی (11 میلیارد دلار) خریداری کرده است تا بتواند تقاضای روزافزون برای محصولات خود را برآورده سازد. این بزرگترین خرید در تاریخ بخش تجاری دانمارک به شمار می‌رود. بر اساس بیانیه شرکت، خرید سه سایت تخصصی پرکننده، واقع در آناگنینی (ایتالیا)، بروکسل (بلژیک) و بلومینگتون (ایندیانا، ایالات متحده) با استراتژی نوونوردیسک برای تامین بیشتر داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت و چاقی مطابقت دارد.

منبع: تی وی2

کاهش حجم انتقال محموله از دریای سرخ در ژانویه 2024

موسسه کیل برای اقتصاد جهانی (IFW) اعلام کرد که در نتیجه حملات به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ، حجم کانتینرهای حمل شده از این مسیر همچنان رو به کاهش است. میزان کانتینرها 80 درصد کمتر از انتظار بوده و در مقایسه با دسامبر تعداد کانتینرهای حمل شده تا بیش از نصف کاهش یافته است. یولیان هینتس، مدیر مرکز تحقیقات سیاست بازرگانی گفت: تعداد کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر‌هامبورگ و برمرهافن آلمان و همچنین روتردام و آنتورپ هلند در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته یک چهارم کمتر بوده است. شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مانند ‌هاپاگ لوید آلمان و مرسک دانمارک، از تردد در مسیر کشتیرانی دریای سرخ اجتناب می‌کنند و مسیر عبور از دماغه امید نیک در انتهای جنوبی قاره آفریقا را انتخاب کرده‌اند که بسیار طولانی‌تر و در نتیجه گران‌تر است.

منبع: IFW

سقوط ارزش سهام مرسک

ارزش سهام شرکت کشتیرانی آ.پ.مولر مرسک، بعد از اعلام نتایج عملکرد سال 2023، بیش از 17 درصد سقوط کرد که یکی از بزرگترین رکودهای بازار سهام آن به شمار می‌رود. میزان درآمد این غول کشتیرانی در سال گذشته 27 میلیارد کرون گزارش شده که 86 درصد کمتر از 200 میلیارد کرون در سال 2022 بود. این شرکت در یک چشم‌انداز بدبینانه برای سال 2024، هشدار داد که مازاد ظرفیت حمل‌و‌نقل کانتینری باعث کاهش بیشتر سود خواهد بود و افزایش نرخ حمل‌و‌نقل ناشی از اختلالات دریای سرخ تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد کرد. حدود یک سوم ناوگان مرسک تحت تأثیر ناآرامی‌های دریای سرخ قرار دارد که این شرکت معتقد است می‌تواند تا پایان سال ادامه یابد. این حملات به طور چشمگیری ارسال محموله از طریق یک آبراه کلیدی (کانال سوئز) که به طور معمول حدود 12 درصد از تجارت دریایی جهان از آن جریان دارد را کند کرده است. این وضعیت تعادل بین عرضه و تقاضای جهانی حمل‌و‌نقل را بهم می‌زند و از همین حالا باعث افزایش نرخ حمل‌و‌نقل شده است.

منبع: بی تی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما