معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۳- ۱۴:۳۲ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم و سوم بهمن‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عملکرد شرکت ملی نفت شیلی در سال 2023:

شرکت ملی نفت شیلی اعلام نمود که در سال گذشته 2023، یک میلیارد و 413 میلیون دلار امریکا درآمد داشته که بالاترین رقم در تاریخ فعالیت این شرکت است .

این رقم دو نیم درصد بیشتر از رقم سال 2022 است. از این میزان 566 میلیون دلار سود است. همچنین سال گذشته میزان بدهی این شرکت 602 میلیون دلار امریکا کاهش یافت.

توصیه گروه سیاست پولی به بانک مرکزی جهت کاهش نرخ به 7 ممیز 25 درصد:

گروه سیاست پولی شیلی با توجه به کاهش تورم و انتظارات بازار از بانک مرکزی درخواست نمود که نرخ بهره را از 8 ممیز 25 درصد به 7 ممیز 25 درصد کاهش دهد. نظر سنجی از بازار و اقتصاددانان نشان می دهد که آنان انتظار دارند که با عنایت به روند کاهش تورم در شیلی بانک مرکزی نیز نرخ بهره را تعدیل کند.

انتظار می رود که روند کاهشی تورم در اقتصاد شیلی ادامه یابد و در پایان سال جاری به رقمی حدود 3 درصد برسد. البته با احتمال افزایش قیمت برق و سوخت ممکن است تورم سالانه کمی‌بیشتر از سه درصد باشد.

بانک مرکزی شیلی نرخ بهره را به 7 ممیز 25 درصد کاهش داد:

با توصیه گروه سیاست پولی و انتظارات بازار بانک مرکزی شیلی نرخ بهره را یک درصد کاهش و به 7 ممیز 25 درصد رساند.

بانک مرکزی شیلی پیش بینی می‌کند که نرخ تورم زودتر از آنچه انتظار می رود کاهش یافته و به حدود 3 درصد در سالجاری برسد. در انطباق با کاهش تورم بانک مرکزی نرخ جدید بهره را در جلسه دوم آوریل سالجاری را تصمیم گیری خواهد کرد.

انتظار می رود که در جلسه دوم آوریل، نرخ بهره بار دیگر 75 صدم درصد کاهش یابد. با توجه به کاهش تورم جهانی و شرایط اقتصادی امریکا و چین انتظار می رود که روند کاهش تورم در جهان ادامه یابد. هرچند درگیری‌ها در دریای سرخ موجب افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت نفت شده است.

بازار کار شیلی همچنان تحت فشار است:

بیکاری در سه ماهه اکتبر تا دسامبر  سال گذشته به 8 ممیز 5 درصد بالغ گردید. این رقم برای متروپل سانتیاگو 9 ممیز 4 درصد بود. بدین ترتیب نرخ بیکاری در این مدت نسبت به مدت مشابه سال 2022 حدود نیم درصد افزایش نشان می دهد که حاکی از تحت فشار بودن بازار کار در کشور است.

فرصت برای شیلی:

 طبق پیش بینی سازمان انرژی آمریکای لاتین در "مطالعه وضعیت مواد معدنی حیاتی لازم برای فرآیندهای گذار انرژی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب" در بیست سال آینده، این منطقه می‌بایست تولید مس خود را دو برابر و تولید لیتیوم خود را ده برابر کند.

تحقق این اهداف جهت پاسخ دادن به تقاضای جهانی رو به رشد برای این دو ماده معدنی حیاتی برای گذار انرژی ( گذار از انرژی‌های فسیلی به تجدیدپذیر) و صفر شدن انتشار کربن خالص تا سال 2050 لازم است. توضیح اینکه اکنون تولید مواد معدنی در آمریکای لاتین حدود 180 میلیارد دلار است که 25 درصد بازار جهانی را تشکیل می دهد. مواد معدنی اصلی منطقه شامل تولید سالانه مس با 70 میلیارد دلار؛ آهن با 50 میلیارد دلار؛ طلا با  30 میلیارد دلار و نقره با 10 میلیارد دلار است.

آمریکای لاتین در حال حاضر 45 درصد از تولید جهانی مس و 38 درصد از ذخایر مس، و همچنین 29 درصد از تولید جهانی لیتیوم و 61 درصد از ذخایر لیتیوم را در اختیار دارد. به همین ترتیب، 48 درصد از تولید نقره جهان و 39 درصد از ذخایر معدنی نقره و نیز 38 درصد از تولید و  ذخایر مولدبن را در اختیار دارد.

از نظر کشوری، شیلی اولین تولیدکننده مس، دومین تولیدکننده مولیبدن و سومین تولیدکننده لیتیوم در جهان است، در حالی که پرو رتبه دوم تولید جهانی مس، قلع و روی و سومین تولیدکننده نقره را به خود اختصاص داده است.

با توجه با اهمیت این مواد معدنی در تحقق هدف انرژی پاک و بدون انتشار کربن، شیلی فرصت بسیار ارزنده ای برای ایفای نقش جهانی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر  دارد.

کاهش شاخص های اقتصادی شیلی در سال 2023:

کاهش یک درصدی شاخص فعالیت اقتصادی شیلی در دسامبر سال 2023 زنگ خطر را در اقتصاد شیلی به صدا درآورده است.

این در حالی است که کل کاهش شاخص فعالیت اقتصادی شیلی در سال گذشته به 2 دهم درصد بالغ گردید. از سوی دیگر کاهش شاخص فعالیتهای اقتصادی برای بخش غیر معدن تنها 5 دهم درصد بوده است. 

از سوی دیگر طبق آمار موسسه ملی آمار پس از پنج ماه رشد متوالی، شاخص تولید صنعت در دسامبر سال گذشته حدود 2 ممیز 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2022 کاهش نشان داد. کاهش 3 ممیز 7 درصدی فلزات معدنی مهمترین دلیل کاهش شاخص تولید صنعتی است.

کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی می‌تواند عامل مهمی در تشویق فعالیت های اقتصادی در سال جاری باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما