معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۳:۵۴ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

درخواست مکی سال برای اولویت بیشتر در حوزه سرمایه گذاری و مشارکت به جای اعطای کمک های توسعه ای در قاره آفریقا در اجلاس سران ایتالیا و آفریقا

رئیس جمهور سنگال، مکی سال، در اجلاس رم بر لزوم ایجاد وضعیت جدیدی در همکاری بین سایر نقاط جهان و آفریقا تاکید کرد و به ویژه بر اهمیت اولویت دادن به سرمایه گذاری و مشارکت به جای اعطای کمک های توسعه ای تاکید کرد. وی گفت: من می‌خواهم در اینجا بر نیاز فوری برای ایجاد یک وضعیت  جدید در همکاری با آفریقا تأکید کنم. ما باید نرم افزارها را تغییر دهیم و از منطق کمک به سوی سرمایه گذاری و مشارکت حرکت کنیم. برای رئیس‌ جمهور سنگال، این تغییر پارادایم به این معنی است که طرح‌های اختصاص یافته به آفریقا نیز باید موضوع رایزنی‌های قبلی برای توافق بر سر اولویت‌ها، شرایط و روش‌های اجرای این برنامه‌ها باشد. وی خاطر نشان کرد که چهار شرط برای دستیابی به این امر ضروری است که شامل بررسی معیارهای رتبه بندی آژانس های ارزیابی که همیشه تمایل به اغراق در ریسک سرمایه گذاری در آفریقا دارند، تسهیل قوانین OECD برای وام های اعتبار صادراتی، ترویج تأمین مالی مختلط با ترکیب وجوه امتیازی و تأمین مالی تجاری، همچنین اصلاح رویه‌ها از طرف کشورهای شریک و ذینفع. مکی سال همچنین بر بسیج منابع مهم تر برای تامین مالی بخش های کلیدی توسعه مانند زیرساخت ها، انرژی، کشاورزی، آب، فاضلاب، بهداشت، آموزش و سایر موارد اصرار کرد. او گفت: در اینجا می‌خواهم تاکید کنم که اجرای پروژه‌های زیر ساختی در آفریقا سود آور هستند، چه بزرگراه‌ها، پل‌ها، بنادر و فرودگاه‌ها و همچنین نیروگاه‌ها. مکی سال افزود: باید دستور العمل‌های قدیمی را که دیگر جواب نمی‌دهند کنار بگذاریم. این به نفع همه ماست که موانعی را که مانع همکاری و مشارکت با آفریقا می‌شوند برداریم. جورجیا ملونی، رئیس جمهور ایتالیا نیز اشاره کرد که می‌خواهد صفحه جدیدی در روابط با این قاره باز کند. در اجلاس سران ایتالیا و آفریقا، حدود بیست تن از سران کشورهای آفریقایی و همچنین اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و مدیر عامل صندوق بین المللی پول، کریستالینا جورجیوا، شرکت داشتند.

APS  29 ژانویه 2024

ریاست مشترک موسسات تحقیقاتی فرانسه و سنگال بر ابتکار تغییر سیستم های غذایی و کشاورزی در مشارکت با آفریقا (TSARA)

موسسه ملی تحقیقات کشاورزی، غذا و محیط زیست فرانسه(INRAE)  و موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (ISRA) به مدت یک سال ریاست مشترک ابتکار تغییر سیستم های غذایی و کشاورزی در مشارکت با آفریقا (TSARA) را بعهده خواهند داشت. این تصمیم در دومین مجمع عمومی ابتکار TSARA که روز پنجشنبه در بندر سالی به ریاست مشترک ARC ( آفریقای جنوبی ) و CIRAD ( فرانسه )  برگزار شد اتخاذ گردید. در بیانیه پایانی این نشست با واگذاری ریاست مشترک به INRAE و ISRA در سال 2024 موافقت شد. در این اجلاس مسئولین 20 موسسه تحقیقاتی و آموزشی ملی و منطقه ای آفریقایی و دو موسسه فرانسوی پیشرفت های حاصله را مورد بررسی قرار دادند و دستور کار و برنامه اقدام مشترک توسط تیم های تحقیقاتی را تایید کردند. هدف ابتکار TSARA که در مارس 2022 راه اندازی شد، ارتقای سیستم های غذایی مولد و انعطاف پذیر، به ویژه با توجه به تغییرات آب و هوایی بطور مستقل و پایدار، کمک به امنیت و حاکمیت غذایی، ایجاد مشاغل جدید و حفظ منابع می‌باشند. مومر تالا سک، مدیر کل ISRA  گفت: ایجاد مشارکت بین مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با هدف تغییر سیستم ‌های غذایی در راستای اهداف حاکمیت غذایی است. در پایان نشست مجمع عمومی، دو عضو جدید شامل موسسه کشاورزی فرانسه و دانشگاه گاستون برگر سنگال به این ابتکار پیوستند. ابتکار TSARA از 22 عضو آفریقایی و فرانسوی زبان از 14 کشور جهان تشکیل شده است.

APS  26 ژانویه 2024

افزایش 1500 میلیارد فرانک سیفا درآمد اداره گمرک سنگال در سال 2023

ممدو مصطفی با، وزیر دارایی و بودجه طی مراسمی‌به مناسبت گرامیداشت روز جهانی گمرک از افزایش  1500 میلیارد FCFA  در کسب درآمد گمرکی توسط اداره گمرک سنگال در سال 2023 اظهار خشنودی کرد. وی گفت: در پیش نویس بودجه سال 2024 نیز کسب درآمدی بالغ بر7003.6 میلیارد فرانک سیفا  با حدود 1400 میلیارد  FCFA پیش بینی شده است. آقای با اضافه کرد: اداره گمرک سنگال طی دوازده سال گذشته حجم درآمد گمرکی را که در سال 2012  نزدیک به 400 میلیارد فرانک سیفا بوده به سه برابر افزایش داده است. وی اشاره نمود که همکاریهای جدیدی بین اداره گمرک و دانشگاه داکار، به ویژه دانشکده علوم حقوقی (FSJ) بعمل خواهد آمد. وی همچنین روابط ویژه این نهاد با نیروهای دفاعی و امنیتی، مقامات راه آهن و بندر داکار را یادآور شد.

APS  29 ژانویه 2024

 

راه اندازی اولین شهرک کشاورزی اجتماعی در تامباکوندا از اول فوریه

جیمو سوآره،  هماهنگ کننده ملی برنامه ساماندهی املاک جوامع کشاورزی  (PRODAC) اعلام کرد، شهرک کشاورزی تامباکوندا که در چهار بخش این منطقه قرار دارد، فعالیت خود را از فوریه آغاز خواهد کرد. او در جلسه کمیته توسعه منطقه ای (CRD) این برنامه گفت: به مدت یک سال، تیم ‌های ما در 4 بخش منطقه کار کردند، ما رایزنی‌هایی را در بخش های کومپنتوم، تامباکوندا، باکل و گودیری انجام داده ایم تا مناطقی را شناسایی کنیم که می‌توانند یک منطقه کشاورزی محلی را در خود جای دهند. برنامه ایجاد شهرک های کشاورزی جوامع با هدف توسعه 30000 هکتار زمین، ایجاد 300000 شغل برای جوانان و رسمیت بخشیدن به دو هزار گروه کارآفرین کشاورزی کارآمد انجام می‌شود. پروداک یک برنامه جامع برای توسعه کارآفرینی جوانان از طریق ایجاد حرفه‌های مختلف در بخش کشاورزی است. وی از برگزاری کمیته‌های توسعه ادارات در 4 منطقه با هماهنگی ذینفعان، مقامات اداری، مراجع سیاسی و روسای ادارات برای شناسایی مناطقی که می‌تواند فعالیت های یک حوزه کشاورزی جامعه را در خود جای دهد خبر داد. او گفت: در بخش کومپنتوم، ما فعالیت‌هایی را که عمدتاً به دامداری مرتبط است، توسعه خواهیم داد، در حالی که در تامباکوندا، فعالیت‌های ما بر کشاورزی در منطقه ماکاکولی ‌بانتانگ متمرکز خواهد بود. او توضیح داد که PRODAC همچنین قصد دارد تولید محصولات باغی را در منطقه افزایش دهد. به گفته وی، PRODAC  دارای دو فاز است که اولی توسط بانک توسعه اسلامی (IDB) و دومی‌توسط دولت سنگال تأمین مالی می‌شوند. جیمو سوآره گفت: هدف اصلی PRODAC اشتغال زایی است و در این زمینه ما توافق نامه ای را با مرکز آموزش فنی و حرفه ای گودیری امضا کرده ایم تا جوانان 4 بخش منطقه تامباکوندا را برای ورود به بازار کسب و کار آموزش دهد. به گفته وی هزینه کل این طرح بین 10 تا 12 میلیارد فرانک سیفا است. PRODAC  در سال 2014 راه اندازی شد و  تاکنون در 8 منطقه از 14 منطقه سنگال اجرا شده است. این برنامه جدید در مناطق تیس و ماتام نیز راه اندازی می‌شود.

APS  29 ژانویه 2024

ابتکار جدید صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک برای تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط

صندوق مستقل سرمایه گذاری‌های استراتژیک (FONSIS) به تازگی صندوقی بنام Oyass Capital  را  راه اندازی کرده که هدف آن اعطای 35 میلیارد فرانک CFA برای تسهیل دسترسی به منابع مالی جهت شرکت های کوچک و متوسط سنگال و تقویت رشد اقتصادی است. صندوق جدید روز سه‌ شنبه در داکار طی مراسمی‌به ریاست دبیرکل وزارت اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری، آل نار دیوپ آغاز بکار نمود. وی در این مراسم گفت: امروزه، به لطف کمک‌های بنیاد همکاری KFW آلمان، بانک جهانی و دولت سنگال، فونسیس توانسته است این اقدام را انجام دهد. به گفته آقای دیوپ در دومین مرحله این مبلغ به 50 میلیارد FCFA  خواهد رسید. به گفته آقای سار، مبالغ سرمایه گذاری از 200 میلیون تا 2.6 میلیارد FCFA برای کمک به رفع نیازهای شرکت های کوچک و متوسط در جهت ریسک پذیری بیشتر متفاوت است. نماینده بانک جهانی، جانا مالینسکا، نیز گفت: هدف پر کردن بخشی از شکاف مالی برای SMEs در سنگال که بیش از 800 شرکت تخمین زده می‌شود خواهد بود. نماینده سفیر جمهوری فدرال آلمان، نینا نوبیکر، معتقد است که صندوق جدید باید مبنایی برای بسیج وجوه اضافی توسط شرکای سنگالی، بانک جهانی و همچنین صندوق های خصوصی باشد. خانم نوبیکر گفت: هماهنگی بین بخش های مالی دولتی و خصوصی کلید توسعه اقتصادی قوی و پایدار است.

APS  30  ژانویه 2024

ثبت 1025 شرکت تعاونی در پلت فرم دیجیتالیe-RSCOOP

آبراهام امبای، دبیرکل وزارت بازرگانی، امور مصرف‌ کنندگان و شرکتهای کوچک و متوسط اعلام کرد: پلتفرم دیجیتالی شرکت‌های تعاونی (e-RSCOOP) تا 18 ژانویه 2024 تعداد 1025 واحد را به ثبت رسانده است.

 وی که در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی ارتقا و نظارت بر عملکرد پلتفرم دیجیتال ثبت شرکت های تعاونی (e-RSCOOP) صحبت می‌کرد افزود: این اقدام به طور مشترک توسط هیئت اتحادیه اروپا و مرکز تجارت بین المللی و با همکاری وزارت بازرگانی، امور مصرف کنندگان و شرکت های کوچک و متوسط سنگال سازماندهی می‌شود. در این نشست مقامات محلی 14 منطقه سنگال حضور داشتند. اولیماتا فال سار، هماهنگ کننده ملی برنامه مذکور نیز یادآور شد: این پلتفرم به عنوان بخشی از اجرای برنامه حمایت از رقابت پذیری غرب آفریقا با تامین مالی اتحادیه اروپا طراحی شده و پلتفرم مذکور نمونه کامل استفاده کارآمد از فناوری برای جهانی ‌شدن و حمایت از تولیدکنندگان کوچک است.

APS  30  ژانویه 2024

امضای توافقنامه افزایش حقوق بین اتحادیه کارگران و مدیریت صنایع شیمیایی سنگال (ICS)

اتحادیه کارگران صنایع شیمیایی سنگال (ICS) و مدیریت کل این صنایع روز سه شنبه، در تیس، توافقنامه ای را در رابطه با افزایش حقوق به میزان 2.850 میلیارد فرانک CFA امضا کردند. هیئت های طرفین این توافقنامه را در حضور عمر مامادو بالده، فرماندار تیس به امضا رساندند. عثمان ندایی دبیر کل اتحادیه مذکور گفت: به این ترتیب شرایط کاری و معیشتی 1200 کارگر بهبود می‌بابد. کارگران صنایع شیمیایی سنگال (ICS)  در 23 ژانویه در مجمع عمومی تصمیم به تعطیلی کلیه فعالیتها به مدت یک هفته گرفته بودند و خواستار پرداخت 6 میلیارد و 290 میلیون فرانک سیفا از سودی که کارخانه طی سه سال گذشته به دست آورده است شده بودند.

APS  30  ژانویه 2024

کمک USAID امریکا برای اجرا و بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر در سنگال  

دولت ایالات متحده امریکا از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، به تازگی کمک های مالی به مبلغ 1.1 میلیون دلار به شرکت های محلی متخصص در فن آوری‌های خورشیدی و همچنین طراحان بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر سنگال اعطا نموده است. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، این کمک های بلاعوض بخشی از تلاش های USAID برای گسترش دسترسی به انرژی پاک و در عین حال تقویت انعطاف پذیری بخش های اقتصادی حساس به تغییرات آب و هوایی از طریق اقدامات سازگاری با تغییرات اقلیمی است. خانم آلیسا لگو، مدیر USAIDسنگال گفت: انرژی خورشیدی، به عنوان یک فناوری دوستدار محیط زیست، نه تنها به سنگال اجازه می دهد تا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد، بلکه زندگی ساکنان مناطق روستایی را نیز متحول می‌کند. این نهاد با مشارکت دولت سنگال و بخش خصوصی، برای بهبود بهره‌ وری کشاورزان خرده ‌مالک، افزایش درآمد روستایی، به ‌ویژه درآمد زنان و تشویق نوآوری، تلاش می‌کند و در نتیجه به تقویت رفاه و تاب‌ آوری جوامع روستایی کمک می‌ نماید. او افزود:  در سال‌های اخیر، کاهش هزینه‌های تجهیزات و باتری‌های خورشیدی و ظهور مدل‌های جدید کسب ‌و کار مانند تأمین مالی مصرف‌کننده و سیستم‌ های پرداختی، دستگاه‌های خورشیدی را توسط منابع غیر متصل به شبکه برق مقرون به صرفه‌تر کرده است. همچنین مبلغ 1.4 میلیون دلار اضافی نیز توسط بخش خصوصی تامین می‌شود که نیمی از وجوه توسط ذینفعان جمع آوری می‌گردد. از طریق این پروژه، USAID  به صاحبان مشاغل کوچک، به ویژه زنان ساکن در مناطق روستایی، کمک می‌کند تا به این فناوری‌ها دسترسی داشته باشند و از تامین برق پایدارتر بهره مند شوند، هزینه‌های تامین برق خود را کاهش دهند و بهره وری، رقابت و درآمد خود را تقویت کنند. سنگال و USAID همراه با شرکای سنگالی برنامه‌هایی را برای تقویت رشد اقتصادی، تقویت حکمرانی، استقرار جامعه مدنی و کمک به اجرای طرح سنگال در حال ظهور در حال اجرا دارند.

لو ژوکو 30 ژانویه 2024

 

شرکت فیلیپ موریس سنگال برای هشتمین سال متوالی در میان بهترین کارفرمایان سنگال

شرکت فیلیپ موریس سنگال (Pmsn) برای هشتمین سال متوالی به عنوان یکی از بهترین کارفرمایان این کشور شناخته شد. بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، این گواهینامه به رسمیت شناختن برتری این شرکت در شیوه‌های منابع انسانی است که آنرا در میان صفوف کارفرمایان منتخب متعهد به پاسخگویی به نیازهای نیروی کار و فعالیت متنوع در مقیاس جهانی قرار می دهد. گواهینامه کارفرمای برتر نتیجه ارزیابی مستقلی است که توسط موسسه کارفرمایان برتر انجام می‌شود. بر این اساس شرکت‌های وابسته به شرکت بین المللی مادر فیلیپ موریس Pmi به عنوان کارفرمایان پیشرو در 31 کشور در سراسر اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا/اقیانوسیه شناخته شده‌اند. برنامه مؤسسه کارفرمایان برتر، سازمان‌ها را بر اساس مشارکت و نتایج بررسی بهترین شیوه‌های منابع انسانی آنها انتخاب می‌کند. این نظرسنجی شامل شش حوزه منابع انسانی و 20 موضوع، از جمله استراتژی منابع انسانی، محل کار، کسب استعداد، یادگیری، تنوع ، رفاه و موارد دیگر است. فیلیپ موریس، تعهد خود را به کارکنان خود در مقیاس جهانی ثابت کرده و این ثبات در شیوه‌های منابع انسانی در سراسر جهان مشخصه گروه انحصاری شرکت هایی بوده که از طریق برنامه کارفرمایان برتر به گواهینامه جهانی دست یافته اند. دیوید پلینک، مدیر عامل موسسه کارفرمایان برتر گفت: ما مفتخریم که این شرکت ها و دستاوردهای آنها را در سال 2024 اعلام و از آنها تجلیل کنیم. شرکت بین المللی مادر فیلیپ موریس  یکی از 17 سازمان بین المللی بوده که گواهینامه جهانی کارفرمایان برتر امسال را دریافت کرده است.  PMI بیش از 79000 کارمند در سراسر جهان دارد. ژان فابریس کاکو بی، مدیر منابع انسانی زیر مجموعه پان آفریقایی این شرکت گفت: به رسمیت شناختن بهترین شیوه‌های منابع انسانی، گواهی واقعی بر تعهد ما به حفظ یک محیط کاری استثنایی، فراگیر و محترمانه برای کارکنان است.

لو ژوکو 30 ژانویه 2024

جابجایی 41 میلیون نفر مسافر توسط قطار سریع السیر منطقه ای ( TER ) در سال 2023

عبدو اندنه سال مدیر کل شرکت قطار سریع السیر منطقه ای (TER) گفت: این قطار در سال 2023 تعداد  41 میلیون نفر مسافر را جابجا کرده است. وی در سخنرانی خود به مناسبت جشن دو سالگی بهره برداری این قطار  گفت: TER  وسیله ای ضروری برای حمل و نقل مردم و تسریع کننده توسعه اقتصادی است. او اعلام کرد که TER در مرحله فعلی خود یک سرویس دهنده اساسی است که حل مشکلات حمل و نقلی را انجام می دهد و پیش بینی می‌شود در سالهای آینده با استفاده از 200 قطار راحتی و آسایش را برای شهروندان بهمراه آورد. به گفته او TER از آنجایی که یک وسیله حمل و نقل قابل دسترسی و راحت است، همچنین نقش اجتماعی عمده ای را ایفا می‌کند. او اشاره کرد که در شرایط گرمایش جهانی، TER  الگویی از توسعه جمعی و کم آلایندگی را نشان می دهد. مدیر کل SENTER گفت: به نظر می رسد که این قطار یکی از راه حل های اصلی برای کاهش انتشار گاز CO2 باشد و افزود که TER این فرصت را به سنگال می دهد تا تعهدات بین المللی را در این زمینه رعایت کند. وی اعلام کرد که در سال 2023، 341 شرکت به مبلغ 7.5 میلیارد FCFA ارائه دهنده خدمات مالی به این شرکت بودند. وی گفت: بهره برداری از TER همچنین امکان ایجاد صدها شغل را فراهم کرده است و تصریح کرد: 535 نفر روزانه وظیفه نظافت قطارها و سکوها را بر عهده دارند، بیش از 500 نفر نیز امور مربوط به حفاظت ریل ها و موارد دیگر را انجام می دهند ،  بیش از 60 نفر از ایمنی حق تقدم مراقبت می‌کنند. همه اینها باعث شد تا ما در سطح بالایی از کیفیت باقی بمانیم. او ضمن اینکه از کارکنان شرکت خواست تا این سطح از عملکرد را حفظ کنند افزود: مهم است که TER بتواند این سطح از عملکرد را حفظ کند، بنابراین ما نباید مغرور شویم زیرا ما اغلب شاهد پدیده اعتماد به نفس بیش از حد هستیم. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود، این نباید پا برجا بماند.

APS  31  ژانویه 2024

برگزاری کنفرانس بین‌المللی نقش بانک ‌های مرکزی در مواجهه با چالش‌های تغییرات آب و هوایی

کنفرانس بین‌المللی نقش بانک ‌های مرکزی در مواجهه با چالش‌های تغییرات آب و هوایی به ابتکار بانک مرکزی کشورهای آفریقای غربی (BCEAO) در 6 فوریه در داکار برگزار می‌شود. آمیناتا سک مبو، مدیر ثبات مالی و تامین مالی اقتصادهای این نهاد پولی در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر گفت: بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (BCEAO) این کنفرانس را برای انعکاس مسائل مرتبط با تغییرات آب و هوایی برگزار  می‌کند که چارچوبی برای تبادل و به اشتراک گذاری تجربیات بین ذینفعان مربوطه از جمله بانک های مرکزی خواهد بود. وی افزود: درس های آموخته شده از این کنفرانس باید به BCEAO اجازه دهد تا یک سیاست آب و هوایی منسجم را تعریف کند که ویژگی‌های انواع مختلف خطرات اقلیمی را که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) در معرض آن قرار دارند، در نظر بگیرد. وی در ادامه گفت که انتظار می رود بیش از 150 نفر در این نشست شامل مقامات ارشد کشورهای عضو UEMOA  از جمله وزرای دارایی و محیط زیست شرکت نمایند. ارگان‌ها و نهادهای مختلف اتحادیه اروپا و همچنین کارشناسان و ساختارهای بین المللی متخصص در زمینه مخاطرات اقلیمی نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند. آمیناتا سک مبو بر حضور چشمگیر بانک‌ های مرکزی آفریقا و همچنین بانک‌های مرکزی اروپایی که برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مورد این موضوعات مرتبط با خطرات آب و هوایی به این نشست خواهند آمد، اصرار کرد. وی خاطر نشان کرد موضوع اصلی کنفرانس باید امکان بررسی ریسک ‌های آب و هوایی در آفریقا و جهان را فراهم کند. به گفته وی این نشست همچنین فرصتی برای شرکت کنندگان خواهد بود تا در مورد پیوندهای بین تغییرات آب و هوایی و مشکل توسعه آفریقا بحث و تبادل نظر کنند. از سوی دیگر رؤسای بانک های مرکزی و سایر ذینفعان ملزم به بحث در مورد مسائل و چالش های مرتبط با ثبات مالی خواهند بود و نشست باید بر روی سهم سیاست پولی در ارتباط با خطرات آب و هوایی تمرکز نماید.

APS  1 فوریه 2024

راه اندازی مرحله دوم برنامه تقویت انعطاف پذیری در برابر غذا و ناامنی غذایی در ساحل (P2RS)

طی مراسمی مرحله دوم برنامه تقویت انعطاف پذیری در برابر غذا و ناامنی غذایی در ساحل (P2RS) با حضور وزیر کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی، سامبا ندیونه کا، روز پنجشنبه در داکار آغاز بکار کرد. هزینه برنامه بیش از 20 میلیارد فرانک CFA برآورد شده است. این پروژه در یک دوره 5 ساله انجام خواهد شد و در مرحله اول شامل 15 شهرداری در مناطق فاتیک، ماتم و بخش باکل می‌باشد. برنامه مذکور تحت نظارت وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت مواد غذایی (MAERSA) و با حمایت صندوق توسعه آفریقا (ADF)، بانک توسعه آفریقای غربی (BOAD)، صندوق آب و هوا بانک توسعه آفریقا و صندوق توسعه آفریقا و صندوق آب و هوای بانک توسعه کانادا و آفریقا تامین مالی خواهد شد. به گفته وزیر این برنامه با هدف افزایش بهره وری و تولیدات کشاورزی، طیور و شیلات اجرا می‌شود. در مرحله دوم نیز هدف تقویت ظرفیت های سازگاری ساکنان مناطق از طریق کنترل بهتر خطرات آب و هوایی و در عین حال کمک به کاهش تغییرات اقلیمی است. بر اساس این برنامه وزارت کشاورزی مسئول اجرا و نظارت بر برنامه که تقویت تاب آوری در برابر ناامنی غذایی و تغذیه ای در ساحل در مناطق مذکور است می‌باشد. برنامه مزبور 45 هزار خانوار آسیب پذیر را تحت تأثیر قرار می دهد و امکان تولید اضافی 108000 تن غلات، 86400 تن تولید دام و 20000 تن تولید ماهی و ایجاد 2500 شغل را فراهم می‌کند. برنامه تقویت تاب آوری در برابر ناامنی غذایی و تغذیه ای در ساحل (P2RS) یک طرح چند ملیتی است که 7 کشور عضو کمیته بین المللی مبارزه با خشکسالی در ساحل (CILSS) را در بر می‌گیرد. فاز اول P2RS بین سال های 2015 تا 2020 در سنگال در 6 منطقه با نرخ اجرای فنی و مالی 98 درصد اجرا شد. مرحله اول مستلزم سرمایه گذاری 19.5 میلیارد فرانک سیفا بود که منجر به تولید 100000 تن غلات، 30000 تن محصولات باغی و همچنین 1430 شغل ایجاد گردید.

APS  1 فوریه 2024

 

حمایت از تامین مالی 266 هزار طرح کارآفرینی توسط حمایت هیئت عمومی‌کارآفرینی سریع زنان و جوانان (DER/FJ) بین سالهای 2018 تا 2023

مام ابی سیه نماینده هیئت عمومی‌کارآفرینی سریع زنان و جوانان (DER/FJ) گفت: این نهاد  بین سال‌های 2018 تا  2023 با تامین مالی 125 میلیارد فرانک سیفا از حدود 266 هزار طرح کارآفرینی حمایت کرده است. او در جلسه ای با خبرنگاران که به ارائه گزارش در مورد شش سال اجرای DER/FJ  اختصاص داشت با استقبال از نرخ باز پرداخت 40 درصدی که باید در سال 2024 به بیش از 50 درصد افزایش یابد، اشاره کرد که فراتر از مؤلفه تأمین مالی، هیئت اساساً آموزش و رسمی‌کردن کارآفرینان را هدف قرار داده است. از نظر چشم انداز آینده، وی نیاز به افزایش مقیاس با ایجاد واحدهای نیمه صنعتی برای فرآوری محصول را ذکر کرد. نماینده عمومی‌کارآفرینی سریع برای زنان و جوانان گفت که این امر باید به کارآفرینان اجازه دهد به بازارهای محلی و بین المللی به شیوه ای بسیار موثرتر دسترسی پیدا کنند. وی افزود: این نهاد یک ساختار حمایتی برای گروه‌های آسیب ‌پذیر است و یادآور شد که بزرگترین چالش برای DER/FJ کنترل بهتر تقاضاهای روزافزون است که به ویژه از طریق فراخوان پروژه‌ها همچنان دریافت می‌کند،. ال اوسینی کین، مدیر کل دفتر نظارت عملیاتی (BOS) برنامه سنگال نوظهور نیز از هیئت دعوت کرد تا به رسمی‌کردن کارآفرینی اهمیت بیشتری بدهد و به سمت همکاری بیشتر با ساختارهایی مانند صندوق تامین مالی آموزش حرفه ای و فنی (3FPT) حرکت کند.

APS  1 فوریه 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما