معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

گرجستان و پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه

سال گذشته کشورهای رومانی، مجارستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان توافقنامه ای را برای ایجاد یک کابل زیردریایی در دریای سیاه امضا کردند. گفته شده است که با عملیاتی شدن این پروژه و با ساخت تاسیسات و کابل های انتقال برق در دریای سیاه، انرژی برق تولید شده توسط جمهوری آذربایجان، از مسیرهای زیر دریایی به شرق اروپا منتقل می‌شود.

 این موافقت نامه چهارجانبه بین دولتی، چارچوب مالی، فنی و اجرایی این پروژه را فراهم کرده و بر اساس آن، جمهوری آذربایجان برق خود را از طریق خطوط برق به گرجستان و سپس با کابل زیردریایی -از طریق دریای سیاه- به رومانی و از آنجا به مجارستان و بقیه اروپا منتقل می نماید. این درحالی است که اروپا به دنبال افزایش واردات برق خود از جمهوری آذربایجان است.

اهمیت پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه برای گرجستان

 لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر گرجستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از نشست با کمیسر اتحادیه اروپا،  در خصوص این پروژه عنوان کرد: "این یک پروژه دوجانبه و سودمند است و بنابراین، ما (گرجستان و اتحادیه اروپا) متحدان و شرکای بسیار نزدیکی در اجرای این پروژه برای امور انرژی، هستیم. این پروژه امنیت انرژی بیشتر برای اروپا و البته فرصت های بزرگی برای سیستم انرژی گرجستان است. این یک پروژه شاخص است که گرجستان را مستقیماً و به طور فیزیکی از طریق کابل زیردریایی دریای سیاه به اتحادیه اروپا متصل می‌کند. این به ما این امکان را می دهد که نه تنها از نظر نهادی آمادگی داشته باشیم که به بازار انرژی اروپا دسترسی پیدا کنیم، بلکه در شرایط دسترسی فیزیکی، امکان تبادل متقابل و صادرات انرژی تولید شده در گرجستان را نیز خواهیم داشت... این یک انگیزه بزرگ برای سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر گرجستان است، زیرا به گرجستان اجازه می دهد تا مستقیماً به بازار انرژی اروپا متصل شود."

اخیراً نیز داویتاشویلی، ضمن اشاره به تلاش دولت گرجستان برای افزایش تولید برق برای صادرات، در خصوص این پروژه عنوان کرد: "این ابتکار یک پروژه چند میلیارد دلاری است که اجرای آن سال های زیادی طول می‌کشد. بنابراین اگر تولید برق بیشتری در کشور داشته باشیم، سرمایه گذاری در آن منطقی است.... طبق همه پیش‌بینی‌های ما، گرجستان می‌تواند در آینده، برق اضافی را از منابع تجدیدپذیر تولید کند، که برای صادرات در نظر گرفته شده است."

ایراکلی قاریباشویلی نخست وزیر سابق گرجستان، نیز چند هفته پیش، در مجمع اقتصادی برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصادهای آسیای مرکزی، پس از اشاره به اهمیت کریدور میانی، به این موضوع پرداخته است. وی با اشاره به این پروژه، خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم که این پروژه نه تنها برای منطقه ما، بلکه برای اروپا نیز بسیار جالب خواهد بود. وی همچنین در دیدارها و مناسبتهای مختلف به این موضوع پرداخته و تلاش کرده است تا سایر کشورها و شرکتها را به مشارکت در این پروژه ترغیب نماید. برای نمونه  در دیدار با جاسم حسین ثابت، مدیر شرکت انرژی ابوظبی، پتانسیل های انرژی گرجستان و امکان گسترش سرمایه گذاری‌های این شرکت انرژی اماراتی در گرجستان را بررسی کرد. قاریباشویلی به محیط سرمایه گذاری مناسب گرجستان اشاره کرد و به مدیر شرکت اماراتی گفت: "توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از جهت گیری‌های اولویت دار سیاست اقتصادی گرجستان است."

زوراب پاتارادزه، سفیر گرجستان در جمهوری آذربایجان، نیز در این خصوص عنوان کرد: مذاکرات در مورد پروژه کابل زیردریایی دریای سیاه که برای اتصال شبکه‌های برق قفقاز جنوبی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است در مرحله فعال قرار داد. وی افزود: "فکر می‌کنم مذاکرات خیلی زود به پایان می رسد و همه ما شاهد مشارکت در این پروژه خواهیم بود. گرجستان نه تنها خود را به عنوان یک کشور در مسیر گذر این پروژه، بلکه در درجه اول به عنوان یک کشور صادرکننده برق معرفی می‌کند." پاتارادزه افزود که دولت گرجستان تاکید زیادی بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و تمام تلاش خود را انجام می دهد تا این پروژه به موقع به مرحله بعدی برود.

منابع و مأخذ:

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما