اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم دی ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح ذیل ارائه میگردد:
تصمیم ترکیه مبنی بر آغاز ساخت راهآهن سارپی-سامسون
ترکیه ساخت 509 کیلومتر راه آهن را آغاز میکند. یک خط قطار سریع السیر که به 10 میلیون نفر خدمات رسانی میکند و حمل و نقل ریلی بین آنکارا، منطقه دریای سیاه و گرجستان را فراهم میکند. ساخت بزرگراه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
رئیس جمهور ترکیه در کنگره حزب حاکم در ریزه درباره این پروژه بزرگ صحبت کرد. به گفته رجب طیب اردوغان، پس از اجرای این پروژه، شهرها با یک خط قطار سریع السیر به یکدیگر متصل میشوند، نقطه شروع سامسون و نقطه پایانی سارپی خواهد بود.وی افزود: پروژه خط قطار سریع السیر سامسون-ترابزون-سرفی حمل و نقل ریلی را بین آنکارا، منطقه دریای سیاه و گرجستان که هم مرز با دریای سیاه است، فراهم میکند.
به گفته اردوغان، در نتیجه این پروژه، شهرهای اردو، گیرسون، ترابزون، ریزه و آرتوین با یک خط راه آهن که از سامسون آغاز میشود، به هم متصل خواهند شد. اردوغان افزود: وزیر حمل و نقل اینجاست، وقتی به چشمان او نگاه میکنم این را میگویم! علاوه بر این، به گفته اردوغان، استانهای این کشور با یکی از طولانیترین تونلهای ترکیه و سایر راههای ارتباطی با منطقه شرق دریای سیاه و سایر کشورها مرتبط خواهند شد.
https://rustavi2.ge/ka/news/302948"302948
افزایش قیمت ها در گرجستان در یک سال
بر اساس اطلاعات اداره ملی آمار گرجستان، تورم سالانه از دسامبر2023 تا دسامبر2024 در گرجستان به 1.9درصد رسید. نرخ هدف گذاری شده 3درصد است. بر اساس دادههای ماه گذشته، تورم سالانه از نوامبر 2023 تا نوامبر 2024 در گرجستان به 1.3 درصد رسیده است. بیشترین افزایش قیمت در بخشهای ذیل بوده است:
هتل و رستوران7.7 درصد،
محصولات الکلی و دخانیات 5.9 درصد،
آموزش 5.1 درصد،
غذا و نوشیدنیهای غیر الکلی 3.6 درصد
همچنین هزینهها در بخش های سلامت 3.7 درصد، ارتباطات 12.7 درصد، مسکن، آب، برق، گاز 3.2 درصد، حمل و نقل 1.4 درصد، پوشاک و کفش 1.9 درصد، و همچنین تفریح و سرگرمی 0.1 درصد، کاهش یافته است. شایان ذکر است در ماه دسامبر نرخ تورم در مقایسه با ماه نوامبر 0.7 درصد بود.
https://sputnik-georgia.com/20250104/
رشد اقتصادی گرجستان
به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در ماه نوامبر 2024، رشد واقعی اقتصاد گرجستان در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 به 7.5 درصد رسید. از ژانویه تا نوامبر، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 9.4 درصد بود. با توجه به اطلاعات منتشره اداره ملی آمار، در ماه نوامبر 2024، بخشهای حرفه ای و علمی-فنی، اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و انبارداری سهم بسزایی در رشد فعالیت های اقتصادی داشتند. کاهش تنها در حوزه صنعت فرآوری مشاهده شده است. رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 ، 10.6 درصد، در سال 2022 ،11درصد و در سال 2023 ، 7.5درصد بوده است.
بر اساس دادههای ژانویه تا نوامبر 2024، صادرات نسبت به مدت مشابه سال 2023 ، 7.9 درصد و واردات 6.1 درصد افزایش یافته است. در ماه گذشته 6.5 هزار شرکت جدید در گرجستان به ثبت رسید که نسبت به نوامبر 8.2 درصد افزایش داشت. سال گذشته بر اساس دادههای موجود، رشد عمدتاً ناشی از افزایش ثبت نام کارآفرینان بوده است.
به گفته گوگیتا تودرادزه رئیس اداره ملی آمار گرجستان رشد حوزه فعالیت های تخصصی، علمی و فنی با گسترش حجم خدمات مشاوره ای مرتبط با مدیریت بازرگانی و همچنین رشد درآمد شرکت های حسابداری و حسابرسی مرتبط است. رشد بخش اطلاعات و ارتباطات عمدتاً مربوط به توسعه برنامههای کامپیوتری و همچنین گسترش مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات بود. علاوه بر این، رشد بخش حمل و نقل و انبارداری با رشد حمل و نقل هوایی و زمینی مرتبط است. رشد در هر دو جهت حمل و نقل مسافر و جابجایی بار ثبت شد. رشد تجارت ناشی از رشد عمده فروشی و خرده فروشی محصولات غذایی، نوشیدنیها و محصولات تنباکو و همچنین تجارت عمده فروشی گاز طبیعی بوده است.
https://sputnik-georgia.com/20241231/
اجرای پروژههای عمرانی و توسعه ای سال 2025 در گرجستان
در سال 2025، دولت گرجستان قصد دارد چندین پروژه زیرساختی مهم از جمله ساخت فرودگاه جدید وازیانی، بازسازی ایستگاه متروی تفلیس و اجرای پروژه تولید انرژی را آغاز کند. پروژههایی که دولت گرجستان در نظر دارد در سال 2025 و برخی از آنها را تا سال 2028 اجرا کند به شرح زیر است:
- پروژه نوسازی مترو تفلیس (نوسازی واگنهای قطار مترو).
- اقدامات جهت بهره وری انرژی و نزدیک کردن ساختمانها به استانداردهای بهره وری انرژی اتحادیه اروپا (مهدکودک های باتومی).
- توسعه پایدار شهری - پروژه شهری در باتومی.
- پروژه ارتقای سیستم آبیاری در راستایتوسعه کشاورزی در گرجستان.
- اقدامات حمایتی برای توسعه زیرساخت های ورزشی.
- برنامه توسعه پایدار آب و فاضلاب .
- ساخت جاده جدیددر بخش باتومی (چورخی) - سارپی بزرگراه سنکی - پوتی – سارپی.
- پروژه دستگاه ذخیره انرژی.
- زیرساخت های جدید فرودگاه تلاوی.
- ساخت فرودگاه بین المللی جدید تفلیس.
https://commersant.ge/news/infrastructure/akhali-aeroporti-metros-akhali-vagonebi-energiis-damagrovebeli-motsyobiloba-proeqtebi-romelta-datsyeba-tsels-igegmeba/
اهمیت سیاست تعرفه ای هماهنگ کشورهای کریدور میانی
پااتا تساگاریشویلی، مدیر مرکز تحقیقات کریدورهای حمل و نقلی گرجستان در مورد پروژههای زیرساخت های لجستیکی این کشور گفت: رقابت پذیری کریدور حمل و نقل عبوری از گرجستان به طور قابل توجهی با اجرای یک سیاست تعرفه ای هماهنگ بین کشورهای کریدور میانی تعیین میشود. به گفته وی؛ رقابت پذیری کریدور در درجه اول به تخفیف تعرفه در کریدورهای جایگزین بستگی دارد. تساگاریشویلی سعی کرد نظر خود را با مثال قزاقستان ثابت کند، که این کشور سیاست تعرفهای انعطافپذیری دارد، علیرغم این واقعیت که قزاقستان عمدتاً یک منطقه تولید بار برای کریدور میانه است، این کشور به طور فعال سیاست کاهش تعرفه را در کریدورهای رقیب، عمدتاً از طریق روسیه، اجرا میکند.
به گفته وی در ماه نوامبر 2024، قزاقستان تخفیف 50 درصدی را برای کریدور "شمال-جنوب"، جهت جذب بار راهاندازی کرد و در نتیجه؛ جذابیت کریدور جایگزین از طریق گرجستان را کاهش داد. "وقتی صحبت از هماهنگی این یا آن کریدور میشود، علاوه بر تخفیف تعرفه، اجرای یک اپراتور لجستیکی در تمام طول کریدور مهم است. از این نظر،روسیه، قزاقستان و ترکمنستان توانستند بر سر یک اپراتور لجستیک به توافق برسند، علیرغم توافق بر سر اجرای یک اپراتور واحد، که در سال 2023 در انجمن جاده ابریشم تفلیس به طور رسمی امضا شده است، تا به امروز، امکان اجرای یک مدل اپراتور واحد برای کل مسیر کشتیرانی وجود نداشته است که رقابت پذیری کریدور(از طریق گرجستان) را کاهش می دهد. اجرای تخفیف 50 درصدی قزاقستان و اجرای یک مدل اپراتور واحد لجستیک نمونه بارز این است که چگونه کریدورهای جایگزین به طور مؤثر از ابزارهای انعطاف پذیر و هماهنگی بین کشورها استفاده میکنند. در نتیجه، از پتانسیل اقتصادی کریدور میانی کمتر استفاده میشود، که همه اینها مستلزم توافق بر سر موضوعات در سطح اول دولت ها است.
https://www.commersant.ge/news/economic/ratomaa-mnishvnelovani-shua-derefnis-qveynebis-koordinirebuli-satarifo-politika-tcrc
کشورهای برتر صادرکننده پرتقال و نارنگی به گرجستان
بر اساس دادههای اداره ملی آمار گرجستان، در ژانویه تا نوامبر 2024، مقدار 9204 تن پرتقال به ارزش 5 میلیون و 481 هزار و 110 دلار به گرجستان وارد شده است. در مدت مشابه سال 2023، حجم پرتقال وارداتی 9 هزار و 385 تن و ارزش آن 5 میلیون و 609 هزار و 660 دلار بوده است. در طول 11 ماه کامل سال 2024، 5 کشور صادرکننده برتر پرتقال به گرجستان، به شرح زیر بود:
ترکیه - 2,392,610 دلار آمریکا (4182 تن )
ایران - 1,824,770 دلار آمریکا (3240 تن);
مصر - 823,600 دلار آمریکا (1329 تن);
آفریقای جنوبی - 275,470 دلار آمریکا (278 تن)؛
امارات متحده عربی - 70850 دلار آمریکا (91 تن).
همچنین در یازده ماهه اول سال 2024، مقدار 6172 تن نارنگی تازه یا خشک، به ارزش 3،951،290 دلار به گرجستان وارد شد. در حالی که برای مدت مشابه در سال 2023 این رقم از نظر کمی 6384 تن بوده است. و از نظر هزینه بالغ بر 3,889,780 دلار بوده است. فهرست 4 کشور برتر وارد کننده نارنگی در یازدهمین ماه سال 2024 به شرح زیر است:
ترکیه - 3,378,660 دلار آمریکا (5196 تن)
ایران - 450,030 دلار آمریکا (808 تن)
مصر - 59150 دلار آمریکا (105 تن)
آفریقای جنوبی - 51980 دلار آمریکا (44 تن).
https://www.bpn.ge/article/134925-kveqnebi-saidanac-portoxali-da-mandarini-shemodis-sakartveloshi/
افزایش واردات و صادرات مجدد کامیون
بر اساس دادههای اداره ملی آمار گرجستان، واردات کامیون به گرجستان در حال افزایش است. در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2024، گرجستان 16085 کامیون به ارزش 198.4 میلیون دلار خریداری کرد که در 15 سال گذشته در سطح بی سابقه ای بوده است. براساس همین آمار، طی 11 ماهه سال 2023، 14491 دستگاه کامیون به ارزش کل 154.185 میلیون دلار وارد کشور شده بود. گرجستان عمدتاً از چین، آلمان، ترکیه، هلند و فرانسه کامیون می خرد. آمار مربوطه به شرح زیر است:
چین - 1248 واحد به ارزش 49.250 میلیون دلار (میانگین قیمت یک دستگاه 39.4 هزار دلار)
آلمان - 4609 واحد به ارزش 40.625 میلیون دلار (میانگین قیمت یک دستگاه 8.8 هزار دلار)
ترکیه - 625 واحد به ارزش 30.304 میلیون دلار (متوسط قیمت یک دستگاه 48.5 هزار دلار)
هلند - 2449 واحد به ارزش 14.735 میلیون دلار (متوسط قیمت هر دستگاه 6000 دلار)
فرانسه - 851 واحد به ارزش 11.631 میلیون دلار (میانگین قیمت هر دستگاه 13.6 هزار دلار)
علاوه بر این گرجستان از ژاپن، لهستان، بلژیک و ... نیز کامیون وارد میکند.
در مورد صادرات مجدد، این موضوع مانند واردات در سطوح بی سابقه است. در ژانویه تا نوامبر 2024، 4,683 کامیون به ارزش 54,717 میلیون دلار از گرجستان مجددا صادر شد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 4,024 کامیون به ارزش 43,052 میلیون دلار بود.
https://commersant.ge/news/economic/saqartveloshi-satvirto-avtomobilebis-importi-izrdeba/
برنامه های دپارتمان گردشگری آجارا در سال 2025
دپارتمان گردشگری آجارا برنامههای خود را برای سال 2025 اعلام کرد. این برنامههای مشتمل بر موارد زیر است:
- ترویج منطقه در سطح بین المللی و یا در کشورهای هدف از طریق فعالیت های تبلیغاتی مختلف شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات آنلاین، تبلیغات در فضای باز، رسانههای چاپی و سایر رسانههای تبلیغاتی.
- ارتقای ظرفیت های گردشگری این منطقه و جاذبههای گردشگری.
- شرکت در رویدادهای بین المللی و سازماندهی رویدادهای بین المللی؛ مشارکت در نمایشگاهها، کنفرانسها، سمینارها، انجمنها، جشنوارهها، رویدادها و کارگاههای آموزشی بین المللی در حوزه گردشگری، و همچنین سازماندهی ارائهها، کنفرانسها، انجمنها، جشنوارهها، کارگاههای آموزشی، رویدادهای مختلف و فعالیتهای روابط عمومیبرای نمایش پتانسیلهای گردشگری منطقه آجارا.
- برگزاری مراسم اهدای جوایز بهترین ارائه دهندگان خدمات گردشگری سال در صنعت گردشگری.
- تهیه کلیپ های تبلیغاتی و ارائه برای ترویج گردشگری در منطقه.
- تهیه و چاپ بروشورهای اطلاعاتی-تبلیغاتی (شامل کتب درسی، راهنما و ...).
- تحقیق و بررسی در مورد دادههای آماری، روندها و نرخ اشغال و امکانات اقامتی ثبت نشده و ....
- و ....
این نهاد ضمن اعلام بودجه اختصاصی برای هرکدام از حوزههای فعالیت؛ اجرای روش های ساده تدارکات دولتی برای ارائه به پیمانکار ها و شرکتهای خصوصی، جهت اجرای این طرحها را از آژانس تدارکات دولتی گرجستان درخواست نموده است.
https://batumelebi.netgazeti.ge/news/557689
طرح اختصاص ۷۵ میلیون دلاری برای مطالعه و اجرای دقیق کابل برق زیر دریای سیاه
بر اساس سند بودجه دولتی گرجستان در سال 2025، پروژه ساخت کابل برق فشار قوی در زیر دریای سیاه، -که از طریق گرجستان انرژی سبز را برای بازار اتحادیه اروپا تامین میکند-، طی 5 سال 145 میلیون لاری برای گرجستان هزینه خواهد داشت. این توافق نامه در دسامبر 2022 توسط گرجستان، ج.آذربایجان، رومانی و مجارستان امضا شد. دولت گرجستان بارها اعلام کرده است که گرجستان از نظر منابع انرژی تجدیدپذیر پتانسیل بالایی دارد و به عنوان یک هاب ترانزیتی جذاب است. بر اساس بودجه دولتی، بخشی از کمک مالی بانک جهانی 5 میلیون لاری - در سال 2024 جذب شد. قرار است در سال 2025 مبلغ 25 میلیون لاری و در سال 2026 ، 55 میلیون لاری، در سال 2027 ، 5 میلیون لاری و در سال 2028 ، 55 میلیون لاری دیگر هزینه شود. بانک جهانی 75 میلیون دلار دیگر را برای مطالعه دقیق بستر دریای سیاه در گرجستان اختصاص داده است.
طبق بودجه دولتی سال 2025، مرحله اول که شامل اکتشاف عمیق بستر دریای سیاه است، در سال جاری آغاز خواهد شد. در مرحله دوم، شبکه انتقال برق زمینی تقویت میشود تا امکان اتصال و انتقال برق از طریق کابل زیر آب فراهم شود. فاز سوم شامل احداث خطوط کابلی و پست های ترانسفورماتور روی زمین میباشد. در این سند آمده است که هدف این پروژه ارتقای امنیت انرژی در اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز و همچنین توسعه بخش انرژیهای تجدیدپذیر است. علاوه بر این، سیستم انرژی به منطقه سنکرون اروپای مرکزی متصل خواهد شد که تجارت برق با کشورهای اروپایی را ممکن میکند.
https://sputnik-georgia.com/20250108/evropisken-gamavali-wyalqvesa-energokabelis-proeqti-saqartvelos-145-mln-dolari-daujdeba-291686982.html
احتمال افزایش قیمت نان در گرجستان
مالخاز دولیدزه، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نانوایی گرجستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی، عنوان کرد که قیمت نان در گرجستان به دلیل افزایش قیمت آرد ممکن است بین 10-15 تتری افزایش یابد، بنابراین نانوایان خواستار لغو مالیات بر واردات آرد هستند که از تابستان 2023 اعمال میشود. نانوایان خواستار تعلیق مالیات وارداتی وضع شده و مالیات موقت هستند تا راهی برای حفظ قیمت نان باشد. اگر مالیات واردات برداشته شود، قیمت نان افزایش نمی یابد. اگر مالیات واردات آرد برداشته نشود، قیمت نان 10 تا 15 تتری افزایش می یابد. دولیدزه، بیان نمود که با وجود افزایش قیمت آرد، تاکنون قیمت نان در مغازهها تغییری نکرده است.
در حال حاضر محبوب ترین نان در گرجستان به طور متوسط 1.2 لاری برای مردم هزینه دارد. در مورد قیمت های خرده فروشی نان، نشانه گذاری در فروشگاهها 0.3-0.4 لاری و در برخی از مغازههای خرده فروشی - 0.5 لاری است. به گفته آقای دولیدزه، قیمت هر کیسه آرد درجه یک باید 52 لاری میبود، اما امروز قیمت آن 53 و 54 لاری است.
مالیات بر واردات آرد
برای حمایت از کشاورزان گرجستانی که به دلیل تقاضای کم در فروش غلات خود با مشکل مواجه شده اند، دولت گرجستان مالیات موقتی را بر واردات آرد، جو و سبوس از تابستان 2023 در نظر گرفته است. در ابتدا تا 1 نوامبر 2023 اعتبار داشت، سپس دوره اعتبار؛ ابتدا تا 1 مارس و سپس تا 1 سپتامبر 2024 تمدید شد. در سپتامبر، دولت مالیات موقت بر واردات آرد، جو و سبوس از روسیه را برای سومین بار تا اول مارس 2025 تمدید کرد. براساس مصوبه دولت، مالیات واردات آرد گندم بیش از 200 کیلوگرم به ازای هر کیلوگرم 0.2 لاری بود. در اوایل اکتبر 2023، مالیات موقت تا اول مارس 2024 تمدید شد و مبلغ مالیات 25 درصد افزایش یافت، یعنی مالیات به ازای هر کیلوگرم آرد 0.2.5 لاری و مالیات واردات جو و سبوس بالای 200 درصد به به ازای هر کیلوگرم 0.1 لاری تعیین شد. این مالیات برای افزایش رقابت پذیری گندم گرجستان و ترویج فروش آن در بازار محلی وضع شد. دولت به شرطی چنین تصمیمیگرفت که بخش کشاورزی اجازه ندهد قیمت نان افزایش یابد.
شایان ذکر است، برای سال ها، روسیه صادرکننده اصلی گندم و آرد به گرجستان بود. گرجستان سالانه 700 تا 800 هزار تن گندم مصرف میکند. در سالهای اخیر، این کشور گندم را از قزاقستان، اوکراین، ایالات متحده امریکا و روسیه خریداری کرده است، که کشور روسیه 95 درصد از واردات آن را به خود اختصاص داده است. دلیل این موضوع این است قیمت واردات آرد از روسیه بهتر است.
https://sputnik-georgia.com/20250110/
احتمال تعطیلی کارخانههای آرد در صورت برداشتن تعرفههای آرد وارداتی
لوان سیلاگاوا، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان گندم و آرد گرجستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی، اظهار داشت، که لغو تعرفههای موقت بر واردات آرد در گرجستان ممکن است به تعطیلی کارخانههای آرد در این کشور منجر شود. شایان ذکر است، برای حمایت از کشاورزان گرجستانی که به دلیل تقاضای کم در فروش غلات با مشکل مواجه شده اند، گرجستان مالیات موقتی را بر واردات آرد، جو و سبوس از تابستان 2023 در نظر گرفته است. تولیدکنندگان نان خواستار لغو این مالیات هستند، زیرا به گفته آنها افزایش اخیر قیمت آرد در بازارهای جهانی میتواند منجر به افزایش قیمت نان در کشور شود.
به گفته آقای سیلاگاوا، تعطیلی کارخانههای(آسیاب) آرد نیز برای تولیدکنندگان غلات که فضایی برای ذخیرهسازی گندم برداشتشده ندارند، مشکل ایجاد میکند. بنابراین تصمیمگیری با در نظر گرفتن منافع هر سه بخش از جمله تولیدکنندگان غلات، آسیاب ها و نانواها ضروری است.
از دیدگاه سیلاگاوا، مشکل تهدید افزایش قیمت نان با انباشت این پول مالیات در بودجه قابل حل است. وی خاطرنشان کرد: پس از واردات آرد، سبوس و ...، مقداری از این مالیات را به بودجه وارد میکنند. در طول 1.5 سال گذشته 50 میلیون لاری جمع آوری شده است. این یکی از انواع پولهای مالیات است. این به اصطلاح 50 میلیون از صندوق تثبیت ممکن است برای تثبیت قیمت نان قابل استفاده باشد.
https://sputnik-georgia.com/20250111/