معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۰۹:۱۲ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اتاق های بازرگانی و صنایع تهران و کراچی  از ابتکارات دیپلماتیک حمایت می‌کنند

اتاق بازرگانی و صنعت کراچی (KCCI) و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (TCCIMA) حمایت کامل خود را از طرح های دیپلماتیک با هدف کاهش تنش بین پاکستان و ایران اعلام کرده اند. آنها بر لزوم بهبود روابط تجاری بین دو کشور برای پیشرفت و شکوفایی کل منطقه تاکید کردند. اتاق‌های کراچی و تهران در بیانیه‌ای مشترک ، ضمن پرداختن به تنش‌های سیاسی اخیر میان ایران و پاکستان، بر ضرورت تقویت روابط دیپلماتیک و تقویت دوستی تاریخی بین دو کشور برادر تاکید کردند به گفته KCCI و TCCIMA، علیرغم اختلافات اخیر، همزیستی مسالمت آمیز تاریخی و حمایت متقابل بر استحکام روابط تأکید می‌کند.

آنها با تاکید بر اهمیت همکاری، ایران و پاکستان را به عنوان شریکی در یک سفر با امنیت و رفاه مشترک می‌بینند. تاریخ گسترده و روابط موفق سیاسی و اقتصادی به عنوان راهنمای اقدامات آینده است. هر دو اتاق به جای تلقی مرزهای طولانی به عنوان موانع، آنها را به عنوان پل های ارتباطی در نظر می‌گیرند و نیاز به حفاظت از میراث و تمدن مشترک را برجسته می‌کنند.اتاق‌های کراچی و تهران ضمن نمایندگی از تجار متعدد از هر دو کشور، بر تعهد خود برای تقویت دوستی و برادری و ابراز آمادگی برای کمک به رفاه و آینده جمعی ایران و پاکستان تاکید کردند.

. https://tribune.com.pk/story/2454188/chambers-back-diplomatic-initiatives.

پاکستانی‌ها و هندی‌ها می‌توانند شناسه دیجیتال امارات را روی تلفن همراه دانلود کنند

شناسه امارات یک کارت شناسایی است که توسط اداره فدرال امارات متحده عربی برای هویت، شهروندی، گمرک و امنیت بنادر-ICP صادر می‌شود.این یک الزام قانونی برای همه شهروندان و ساکنان امارات متحده عربی است که برای دریافت کارت شناسایی و همراه داشتن آن در هر زمان اقدام کنند. شهروندان و ساکنان امارات متحده عربی، اعم از پاکستانی و هندی، علاوه بر همراه داشتن نسخه چاپی کارت شناسایی، هم اکنون می‌توانند کارت شناسایی مجازی امارات را بر روی تلفن همراه خود دانلود کرده و برای تأیید به مقامات نشان دهند. مقامات فدرال اپلیکیشن موبایلی را توسعه داده اند که خدمات مختلفی از جمله کپی نرم افزاری کارت شناسایی را گسترش می دهد.

https://pakobserver.net/how-can-pakistanis-indians-download-digital-emirates-id-on-mobile-phones/

پاکستان اسکناس های جدید خواهد داشت

تصمیم بانک مرکزی پاکستان برای معرفی اسکناس‌های جدید ارزی با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته گامی مهم در راستای مبارزه با گردش ارزهای تقلبی و حفظ یکپارچگی سیستم پولی این کشور است. ادغام ویژگی‌های امنیتی پیشرفته بین‌المللی، رنگ‌های پر جنب و جوش، شماره سریال متمایز، و طرح‌های پیچیده نشان‌دهنده تعهد به مدرن‌سازی و تقویت ارز است. هدف بانک مرکزی با رفع نگرانی‌های مربوط به اسکناس‌های جعلی، مهار فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با پول سیاه و اطمینان از قابلیت اطمینان از پول در گردش است. رقابت طراحی، عنصری از مشارکت عمومی و خلاقیت را به فرآیند اضافه می‌کند و به طور بالقوه احساس مالکیت و غرور در ارز جدید را تقویت می‌کند.

نکته قابل توجه این است که بانک مرکزی بر انتقال تدریجی و بدون ایجاد اختلالات ناگهانی تاکید دارد و این رویکرد را از برخی موارد گذشته در سایر کشورها متمایز می‌کند. این رویکرد سنجیده باید به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی برای عموم و مشاغل در طول اجرای ارز جدید کمک کند. به طور کلی، این تصمیم بر موضع پیشگیرانه بانک مرکزی در انطباق با چالش های در حال تحول و استفاده از پیشرفت های فناوری برای تقویت زیرساخت های مالی کشور تأکید می‌کند.

https://www.timesofkarachi.pk/article/pakistan-to-have-new-currency/2976

ایران ، خط لوله گاز را 6 ماه دیگر راه اندازی کنید یا 18 میلیارد دلار جریمه بپردازید

ایران مهلت پروژه خط لوله گاز خود با پاکستان را 180 روز تا سپتامبر 2024 تمدید کرده است. ایران به همسایه خود هشدار داده است که به داوری بین المللی مستقر در پاریس دادخواست خواهد داد و در صورت رفتن پرونده به داوری، 18 میلیارد دلار از پاکستان جریمه می خواهد. تهران داوطلب شده است تا تیم های حقوقی و فنی خود را به پاکستان بفرستد تا قبل از پایان مهلت 180 روزه در یک رویکرد برد-برد همکاری کنند. رسانه‌های محلی امروز گزارش دادند که تیم های فنی برای اطمینان از تکمیل پروژه و اجتناب از داوری تلاش خواهند کرد. تیم ایران در هفته دوم فوریه 2024 به پاکستان سفر خواهد کرد. تیم ایرانی شامل متخصصان روابط بین‌الملل، قانون‌گذاری، ساختار حقوقی و مهندسی می‌شود

ایران قبلاً در دومین اخطار خود در نوامبر تا دسامبر 2022 از پاکستان خواسته بود تا بخشی از پروژه گاز ایران-پاکستان را تا فوریه تا مارس 2024 در خاک خود بسازد یا با جریمه 18 میلیارد دلاری مواجه شود. پیش از آن، تهران در فوریه 2019 به اسلام آباد اطلاع داد که به دلیل عدم نصب خط لوله در بازه زمانی مشخص شده در پروژه خط لوله، به دنبال داوری خواهد بود.

پاکستان موضع خود را مبنی بر عدم امکان کار بر روی این پروژه به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران حفظ کرده است، موضعی که تهران هرگز آن را قبول نکرده است و مدعی است که محدودیت های آمریکا غیرقابل توجیه است.

https://propakistani.pk/2024/01/29/iran-tells-pakistan-to-start-gas-pipeline-in-6-months-or-pay-18-billion-fine

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما