معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۰۹:۰۷ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول بهمن ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، بازرگانان کشور امارات متحده عربی، قرارداد خرید الیاف پنبه‌ از وزارت صنایع نساجی ترکمنستان را منعقده نموده و بازرگانان کشورهای ترکیه و قرقیزستان نیز قرارداد خرید این محصول از یک شرکت بومی را به امضاء رساندند. ارزش کل معاملات بالغ بر 3 میلیون و 769 هزار و 940 دلار گزارش شده است.

همچنین بازرگانان داخلی نیز پلی پروپیلن نوع TPP D 30 S به ارزش 6 میلیون و 192 هزار منات و قیر نفتی به ارزش 7 میلیون و 500 هزار منات را برای بازار داخلی خریداری کردند. ضمنا گزارش شده که تاجران ترکمنستان مقادیر زیادی فرش دستباف ترکمنی را خریداری کردند. ارزش کل معاملات خرید این محصولات معادل 84 هزار و 835.85 منات گردیده است.

ارزش کل معاملات انجام شده در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته معادل 83 میلیون و 643 هزار دلار بوده است.

https://business.com.tm/tm/post/11131

برنامه ترکمنستان برای پرتاب دومین ماهواره ملی خود

باتیر آنایف معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان، در سخنانی تاکید کرد که پرتاب دومین ماهواره ملی این کشور در راستای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت خدمات مخابراتی یکی از وظایف مهم پیش روی ترکمنستان بوده و بزودی انجام خواهد شد. 

مشارالیه همچنین با اشاره به تحولات ناشی از تجارت و ارتباطات جهانی از طریق استفاده از فناوری‌های دیجیتالی اظهار داشت :" تقویت زیرساخت‌های لازم در بخش های فناوری‌های نوین، حمل و نقل، لجستیک و افزایش همگرایی با بانک های جهانی، از جمله وظایفی است که آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان بر اجرای آنها تاکید دارد ".

آقای آنایف همچنین تاکید کرد که: " فعال سازی مناطق آزاد اقتصادی و تجاری، ایجاد گروه‌های صنعتی برای تشویق متنوع سازی ساختار اقتصادی و افزایش هرچه بیشتر سرمایه گذاری در زمینه‌های تحقیق و توسعه طرح‎‌ها برنامه‌ریزی شده، از اولویت های دولت ترکمنستان است ".

  https://business.com.tm/tm/post/11157

 افتتاح پل قارابوغاز ترکمنستان در ژوئن 2024

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، اولین خودروهای این کشور در ژوئن 2024 از پل اتومبیل‌رو جدید که بر فراز خلیج قارابوغاز ترکمنستان احداث می‌شود، عبور خواهند کرد. شایان توجه است که کار ساخت پل جدید در اواسط تابستان 2022 بر اساس تصمیم رئیس جمهور ترکمنستان مبنی بر ساخت یک پل اتومبیل‌ رو بر روی خلیج « قارابوغازکؤل (دریاچه قارابوغاز) » آغاز شده است.

کار پروژه بر اساس سفارش اداره دولتی مدیریت ساخت و ساز جاده‌های اتومبیل‌رو به طور مشترک توسط شرکت راهسازی «Altkom» و متخصصان ترکمنی در حال انجام است. پل مذکور دو طرفه و دو بانده بوده و عرض آن 21 متر، طول کلی 354 متر و طول راه‌های منتهی به پل نیز 2 کیلومتر می‌باشند. خودروهای باری با ظرفیت 40 تا 50 تن می‌توانند از روی این پل جدید عبور کنند.

روزنامه‌های ترکمنی در همین ارتباط نوشتند: " ترکمنستان که مطابق عصر حاضر در حال احیای جاده ابریشم کبیر فعال است، با اطمینان در حال پیوستن به شبکه حمل و نقل- لجستیک جهانی بوده و اکنون در حال ساخت «حلقه طلایی» ساختار حمل و نقل-لجستیک شمال-جنوب است ".

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، بزرگراه بین المللی ورودی از قزاقستان، از پل قارابوغاز عبور کرده و به بندر بین المللی ترکمن‌باشی می‌رسد. شاخه دیگر این راه به جمهوری اسلامی ایران خواهد رفت و از آنجا به ترکیه، اروپا و در آینده به کشورهای عربی خواهد رسید.

 https://business.com.tm/tm/post/11156

 پروژه‌های سرمایه گذاری در ترکمنستان با مشارکت شرکت‌های کشورهای CIS

خوجه‌مراد گلدی‌مرادوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور بانکی، اقتصادی و موسسات مالی در سخنان اظهار داشت: " در سال گذشته میلادی 478 پروژه سرمایه گذاری با مشارکت شرکت‌های فعال در کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع در ترکمنستان به ثبت رسیده است که ارزش کل پروژه‌های ثبت شده، قریب به پنج میلیارد دلار است ".

مشارالیه با اشاره به توسعه فعالیت ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری ترکمنستان با کشورهای آسیای مرکزی، تاکید نمود که این روابط بنیان مستحکمی‌ برای توسعه پایدار بین کشورها را فراهم نموده و به طور پیوسته در حال پیشرفت است.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان همچنین اظهار داشت: " ترکمنستان برای گسترش و توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دوجانبه و ایجاد فضای مساعد برای هماهنگی روابط اقتصادی بین‌المللی اهمیت زیادی قائل است ". وی تأکید کرد که مقامات کشورش بر ارتقای کیفیت اجرای پروژه‌های حمل و نقلی و انرژی و ساخت تأسیسات مدرن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور اقتصادی، بانکی و سازمان‌های مالی بین المللی تاکید کرد که برای ترکمنستان توسعه سیستم حمل و نقل، یکی از زمینه‌های مهم همکاری با کشورهای آسیای مرکزی است.

https://business.com.tm/tm/post/11154

برنامه ترکمنستان و ژاپن جهت برقراری خط پروازی مستقیم

در نشستی که با حضور نمایندگان مقامات هواپیمایی ترکمنستان و ژاپن در توکیو برگزار شد، مسائل برقراری خط پروازی مستقیم بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این مذاکرات در جریان سفر کاری هیأت ترکمنستانی به سرپرستی رحیم‌بردی جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان در اواسط دسامبر 2023 به توکیو انجام شده و در طی آن مجموعه اسناد مربوطه را به امضاء رسید.

در این سفر اعضای هیأت ترکمنی چندین نشست و دیدار مهم و مثمر ثمر ، از جمله نشست مشترک با اعضای کمیته همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ژاپن و گفتگوهای دوجانبه با رؤسای سازمان‌ها، ادارات و مؤسسات مالی دولتی و شرکت‌های پیشرو ژاپن برگزار کردند.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در دیدارهای فوق الذکر، هیأت ترکمنی در خصوص اجرای توافقات پیشین و فرصت‌های جدید برای توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی از جمله دستیابی به کربن خنثی بحث و تبادل نظر کردند. در این سفر، چندین سند به امضاء رسید.

https://business.com.tm/tm/post/11150

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما