معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سفر نمایندگان استان مانگیستائو به ایران (استان مازندران)

31 نماینده از منطقه مانگیستائو در تاریخ 31 ژانویه به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. به گفته ژانبیربای متایف رییس مصلحت منطقه ای مانگیستائو، نمایندگان اکنون در استان مازندران هستند. "نمایندگان در حال بازدید از استان‌های محلی می‌باشند. یکی از دلایل این سفر ترویج آداب و رسوم مردم قزاقستان به ایران است." در میان نمایندگان؛ معاون استاندار، رئیس و معاونان مصلحت منطقه ای مانگیستائو و چندین کارآفرین هیئت را همراهی می‌کنند. متایف در مصاحبه با خبرنگار مانگستامدیا گفت: در جمهوری اسلامی ایران تولیدات زراعی، صنعت ساختمان، کشاورزی و ماهیگیری بسیار توسعه یافته است. ما همه اینها را به طور مستقیم خواهیم دید، تجربه خود را به اشتراک خواهیم گذاشت و آن را در سرزمین مانگیستائو اجرا خواهیم کرد."

https://mangystaumedia.kz/ru/region/mangistauskie_delegati_otpravilisy_v_iran

افزایش جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته

به گفته بایرجان کودایبرگنوف، معاون وزیر اقتصاد ملی قزاقستان، پذیرش تدریجی استانداردهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و پیوستن به کمیته سرمایه گذاری، بر تعهد این کشور برای فراهم کردن محیطی عادلانه و شفاف برای سرمایه گذاری‌های بین المللی تاکید دارد.

در نیمه اول سال گذشته، ورودی ناخالص FDI به 13.3 میلیارد دلار با ورودی خالص 4.1 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 87 درصدی را نشان می دهد. سرمایه گذاری در سرمایه ثابت در 11 ماه گذشته 14.6 درصد رشد کرد و به 15.2 تریلیون تنگه (34.1 میلیارد دلار) رسید.

در رده‌بندی رقابت‌پذیری جهانی IMD، قزاقستان در مقایسه با رتبه‌بندی سال 2022 با شش امتیاز افزایش یافته و جایگاه سی و هفتم را در بین 64 کشور کسب کرده است.

https://astanatimes.com/?p=79548

آغاز آموزش زبان قزاقستانی در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد قرار است پس از توافقنامه ای که در 25 ژانویه بین دانشگاه و وزارت علوم و آموزش عالی قزاقستان امضا شد، دوره‌های زبان قزاقستانی را راه اندازی کند. هیات قزاقستانی به سرپرستی وزیر سیاسات نوربک و روسای دانشگاه‌های برجسته قزاقستان از این موسسه معتبر بازدید کردند و نسخه‌های خطی منحصر به فرد باستانی کتابخانه آکسفورد بودلیان مربوط به قزاقستان به آنها اهدا شد.

نوربک اولین نسخه از فرهنگ لغت قزاق آکسفورد را به مقامات بریتانیایی معرفی کرد که به دستور رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف تهیه شده بود. این کتاب که طی چهار سال با مشارکت متخصصان موسسه زبان‌شناسی Akhmet Baitursynuly ایجاد شده است، تغییرات فعلی در فرهنگ هر دو زبان، از جمله اخبار فرهنگ و علم مدرن را در بر می‌گیرد. او گفت: زبان برای مردم ما ارزش بزرگی است. امروز با رونمایی از فرهنگ لغت قزاق قزاق قزاق به انگلیسی، از آستانه تاریخی جدیدی عبور می‌کنیم. با این کار، افراد بیشتری در سراسر جهان فرهنگ و ملت ما را کشف خواهند کرد. ما نه تنها زبان قزاقستانی را از طریق رسانه‌های سنتی ترویج می‌کنیم، بلکه زبان دولتی را نیز دیجیتالی می‌کنیم.

https://astanatimes.com/?p=79587

افزایش جمعیت زنان کارآفرین در مانگیستائو

در نشست عمومی انجمن زنان بازرگان و اتحاد نیروهای زنان، که در 27 ژانویه در خانه دوستی به ریاست نورلان نوگایف، استاندار استان برگزار شد؛ شرکت کنندگان در این نشست گزارشی از فعالیت یکسال گذشته خود ارائه دادند. بیش از 70 زن تاجر و فعال اهل مانگیستائو در نشست انجمن زنان تاجر و اتحاد نیروهای زنان با لباس های سفید و قرمز (رنگ شرکتی انجمن زنان بازرگان قزاقستان) دیدگاه خود را از روندهای جهانی و منطقه ای در توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان به اشتراک گذاشتند.

همانطور که شولپان ایلموخانبتوا، رئیس انجمن زنان بازرگان استان مانگیستائو خاطرنشان کرد، یک زن مدرن قزاقستانی نقش مهمی در زندگی سیاسی و اجتماعی این کشور ایفا می‌کند. تا به امروز، 4.3 میلیون از 9 میلیون قزاقستانی فعال اقتصادی، زن هستند. به ویژه زنان بیش از 84 درصد معلمان و 80 درصد پزشکان و کادر پزشکی را تشکیل می دهند.

نورلان نوگایف، استاندار استان تاکید کرد که ثبات، هماهنگی و رفاه در جامعه ما بدون مشارکت قابل توجه یک زن غیرممکن است. او افزود در مانگیستائو، تا پایان سال 2023، بیش از 57.9٪  از زنان منطقه مشغول به ارائه خدمات بوده اند که بیشتر زنان کارآفرین در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی، تولیدی و تجارت مشغول هستند.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_mangistau_pochti_60%_zhenshtin_zanimayutsya_predprinimatelystvom

پیوستن قزاقستان به کنوانسیون سازمان ملل متحد در زمینه آب

وزارت منابع آب و آبیاری گزارش داد که قزاقستان برای حل مساله استفاده مشترک از آب رودخانه‌های فرامرزی به کنوانسیون قانون استفاده‌های غیر کشتیرانی از مسیرهای آبی بین المللی موسوم به کنوانسیون سازمان ملل متحد (UN) در 29 ژانویه پیوست. این کنوانسیون که در 21 می 1997 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، توزیع عادلانه آب در رودخانه‌های فرامرزی را تضمین می‌کند و استفاده از آن را تنظیم می‌کند. کنوانسیون آبراهه‌ها در 17 اوت 2014 لازم الاجرا شد.

توافق بین المللی سازوکارهایی را برای حل و فصل اختلافات احتمالی بر سر تخصیص آب و همکاری بین دولت ها برای توسعه منابع آب با در نظر گرفتن منافع همه طرف ها ایجاد می‌کند.

بر اساس این کنوانسیون، «دولت‌های آب‌گذر باید در استفاده از یک جریان آب بین‌المللی در قلمرو خود، تمام اقدامات مناسب را برای جلوگیری از وارد کردن آسیب‌های قابل توجه به سایر کشورهای رودخانه‌ای به‌کار گیرند.»

طرفین همچنین به طور مرتب داده‌های موجود در مورد جریان آب، کیفیت و پیش بینی‌های مربوطه را به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این، کشورهای حاشیه آب با یکدیگر مشورت می‌کنند و در مورد تأثیرات احتمالی فعالیت های برنامه ریزی شده در مسیرهای آبی بین المللی مذاکره می‌کنند.

https://astanatimes.com/?p=79708

7.2میلیارد تنگه سرمایه گذاری در زمینه تولید برق در مانگیستائو

بر اساس نتایج سال گذشته، سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در زمینه تولید برق در قزاقستان به 451.4 میلیارد تنگه رسید که 47.5 درصد بیشتر از یک سال قبل است. در استان مانگیستائو، حجم سرمایه گذاری بالغ بر 7.2 میلیارد تنگه بود. به گفته تحلیلگران Energyprom.kz، بیشتر سرمایه گذاری‌ها با 206.9 میلیارد تنگه در تولید برق توسط نیروگاه‌های حرارتی بوده است. در بخش تولید برق توسط منابع "پاک" (RES)، سرمایه گذاری‌ها به شرح زیر است:

مزارع بادی - 175.8 میلیارد تنگه؛  نیروگاه‌های برق آبی - 12.4 میلیارد تنگه؛ نیروگاه‌های هسته ای (هسته ای) - 288.6 میلیون تنگه و نیروگاه‌های خورشیدی - 39.1 میلیون تنگه.

در زمینه منطقه ای، بیشترین حجم سرمایه گذاری در این بخش در منطقه پاولودار با 138.3 میلیارد تنگه بوده است. منطقه آکمولا (124 میلیارد تنگه) و منطقه ژتیسو (34.8 میلیارد تنگه) نیز در جایگاه بعدی قرار داردند. در پایان سال 2023، ظرفیت نصب شده تأسیسات انرژی تجدیدپذیر در قزاقستان به 2.9 هزار مگاوات رسید که 20.1 درصد بیشتر از یک سال قبل است. در مقایسه با سال 2018، ظرفیت تاسیسات انرژی‌های تجدیدپذیر به میزان قابل توجهی 5.4 برابر افزایش یافته است.

یک نیروگاه هیبریدی در ژانااوزن ساخته خواهد شد. این پروژه ساخت یک نیروگاه بادی (77 مگاوات) و یک نیروگاه خورشیدی (50 مگاوات) با همکاری شرکت Plenitude(زیرمجموعه انی) و همچنین یک نیروگاه گازی 120 مگاواتی در ژانااوزن را در نظر دارد که به منظور تامین برق پایدار تاسیسات تولید KMG در منطقه ساخته می‌شود. این نوع پروژه هیبریدی برای اولین بار در قزاقستان اجرا می‌شود.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/118833-v-2023-godu-investicii-v-sfere-proizvodstva-elektroenergii-v-mangistau-dostigli-72-milliarda-tenge.html 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما