معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۴:۰۵ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 TDAP یک جلسه آگاه سازی برای صادرکنندگان در کانال های بانکی بین پاکستان، اوراسیا، آسیای مرکزی برگزار کرد

سازمان توسعه تجارت پاکستان (TDAP) با موفقیت یک جلسه آگاهی دهی برای صادرکنندگان برگزار کرد و کانال های بانکی موجود برای تراکنش های مالی بین پاکستان، اوراسیا و آسیای مرکزی را تبین کرد. این رویداد که در مقر TDAP در کراچی برگزار شد و شاهد شرکت بیش از 30 شرکت کننده به صورت حضوری و بیش از 50 شرکت کننده به صورت آنلاین بود که بر علاقه و اهمیت روزافزون تجارت فرامرزی در منطقه تاکید کرد. شامویل سهیل، مدیر ارشد انطباق بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC)، به عنوان سخنران اصلی این جلسه شرکت کرد. تخصص و بینش او ارزش زیادی به این رویداد اضافه کرد و شرکت کنندگان را با درک جامعی از پویایی کاری ICBC پاکستان آشنا کرد. سهیل راه‌هایی را که ICBC به تجارت و بانک های پاکستانی و چینی در تسویه تراکنش های فرامرزی تسهیل می‌کند و همچنین تامین نیازهای مالی هر دو کشور را بررسی کرد.

این جلسه که توسط مدیر کل بخش رسانه، تحقیقات و انتشارات (MRPD) افتتاح شد، پذیرای شرکت کنندگان فیزیکی و آنلاین بود. مدیرکل از حضور چشمگیر شرکت کنندگان ابراز قدردانی کرد و بر اهمیت برگزاری چنین نشست هایی در تقویت روابط اقتصادی قوی تر بین پاکستان، اوراسیا و آسیای مرکزی تاکید کرد. در طول ارائه، شمویل سهیل نقش ICBC در ترتیب معاملاتی که شامل خرید، فروش، استقراض یا وام دادن به بانک های شرکت کننده در پاکستان می‌شود، توضیح داد. وی بر تعهد بانک به تسهیل تراکنش‌های مالی بی‌وقفه بین دو پاکستان، اوراسیا و آسیای مرکزی تاکید کرد. سهیل با اشاره به ماهیت مهم و حساس تراکنش‌ها، تاکید کرد: انواع معاملات با کشورهای تحریم‌شده، مشتریان، نهادها و محصولات (هدف‌های تحریم‌شده) با رعایت مقررات بین‌المللی اکیداً ممنوع است. این جلسه با یک جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید و به شرکت کنندگان اجازه داد تا در مورد جنبه‌های مختلف تراکنش های فرامرزی توضیح دهند. سهیل به پرسش‌ها پاسخ داد و بینش‌ها و راهنمایی‌های ارزشمندی را برای صادرکنندگان حاضر ارائه کرد. جلسه آگاهی TDAP نه تنها بستری برای شبکه سازی و به اشتراک گذاری دانش فراهم کرد، بلکه تعهد اداره توسعه تجارت پاکستان را به توانمندسازی صادرکنندگان با اطلاعات لازم برای حرکت در چشم انداز پیچیده معاملات بین المللی نشان داد.

https://www.nation.com.pk/26-Jan-2024/tdap-organises-awareness-session-for-exporters-on-banking-channels-between-pakistan-eurasia-central-asia

اتحادیه اروپا و پاکستان پنج توافقنامه کمک مالی جدید امضا کردند

اتحادیه اروپا 100 میلیون یورو اضافی برای تقویت انعطاف پذیری پاکستان در پی سیل ویرانگر سال 2022 که این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد، ارائه خواهد کرد. خانم رینا کیونکا، سفیر اتحادیه اروپا در پاکستان و دبیر وزارت امور اقتصادی، پنج توافقنامه جدید کمک مالی اتحادیه اروپا را امضا کردند. این قراردادها، تحت واکنش تیم اروپا به چارچوب بازیابی، بازسازی و بازسازی پس از سیل 2022، نشان دهنده تعهد قابل توجهی نزدیک به 100 میلیون یورو (معادل بیش از 30 میلیارد پوند) است. بسته حمایتی جدید اتحادیه اروپا با هدف تقویت انعطاف‌پذیری پاکستان پس از سیل، کل پاسخ تیم اروپا به سیل‌های 2022 را به بیش از 930 میلیون یورو می‌رساند. مناطق تمرکز ویژه شامل احیای اقتصاد روستایی در خیبر پختونخوا و بازگرداندن زنجیره ارزش دام در بلوچستان سیل زده است. قابل ذکر است، این فعالیت ها با ابتکار عمل گسترده اتحادیه اروپا، بزرگترین برنامه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا طراحی شده برای پیشبرد انتقال برنامه سبز جهانی است. این بسته تأثیر خود را با تقویت انعطاف پذیری بلندمدت پاکستان از طریق سرمایه گذاری هدفمند در حقوق بشر، برابری جنسیتی و جامعه مدنی گسترش می دهد..

وزیر امور خارجه، از حمایت اتحادیه اروپا تشکر کرد و در ادامه تاکید کرد که نیازهای برآورده نشده در مناطق سیل زده وجود دارد که نیاز به کمک شرکای توسعه دارد. سفیر اتحادیه اروپا، دکتر رینا کیونکا، اظهار داشت؛ پاکستان در غلبه بر مرحله چالش برانگیز بحران اقتصادی و بهبود سیل تنها نیست. اتحادیه اروپا و شرکای تیم اروپا متعهد به بازسازی بهتر و بهبود پایدار زندگی در جوامع آسیب دیده در خیبر پختونخوا و بلوچستان هستند.

تعهد اتحادیه اروپا به پاکستان شامل چشم اندازی از یک کشور باثبات، دموکراتیک و متکثر است که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و پتانسیل اقتصادی خود را به حداکثر می رساند. اتحادیه اروپا سالانه تقریباً 90 میلیون یورو کمک بلاعوض برای توسعه و همکاری، حمایت از ابتکارات پاکستان برای مبارزه با فقر، تقویت آموزش، ترویج حکمرانی خوب، حقوق بشر، حاکمیت قانون، و تضمین مدیریت پایدار منابع طبیعی ارائه می‌کند. همکاری اتحادیه اروپا در سراسر پاکستان با تمرکز ویژه بر خیبر پختونخوا، گیلگیت بالتستان، بلوچستان و سند گسترش می یابد.

https://www.nation.com.pk/30-Jan-2024/eu-pakistan-sign-five-new-grant-pacts

امارت دبی و پاکستان قراردادهایی را در مورد پروژه‌های ریلی و دریایی امضا کردند

دولت‌های دبی و جمهوری اسلامی‌پاکستان برای تقویت روابط خود در بخش‌های دریایی و لجستیکی، از جمله ایجاد یک کریدور حمل و نقل و منطقه اقتصادی اختصاصی در نزدیکی کراچی، دو موافقت‌نامه چارچوب بین‌دولتی امضا کرده‌اند. این قراردادها در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس توسط شهید اشرف ترار، وزیر ارتباطات، راه آهن و دریانوردی فدرال جمهوری اسلامی‌پاکستان و سلطان احمد بن سلیم، رئیس شرکت بنادر، گمرک و مناطق آزاد امضا شد. PCFC، کریدور اختصاصی باری برنامه ریزی شده است که از بندر کراچی در دریای عرب، از کراچی، پرجمعیت ترین شهر پاکستان، تا محوطه پیپری مارشالینگ، در فاصله تقریباً 45 کیلومتری، عبور کند. این کار باعث بهبود کارایی و زمان حمل و نقل و کاهش هزینه کلی لجستیک می‌شود.

دفتر مرکزی راه آهن پاکستان در لاهور، شرکت راه آهن دولتی و ملی پاکستان است که نزدیک به 8000 کیلومتر راه آهن را در سراسر کشور از تورخم در شمال غربی تا کراچی در جنوب در اختیار دارد. قرارداد چارچوب دوم با وزارت امور دریایی پاکستان برای لایروبی کانال ناوبری امضا شد. DP World لایروبی سرمایه را به نمایندگی از دولت دبی انجام خواهد داد. این چارچوب همچنین شاهد توسعه یک منطقه اقتصادی در بندر قاسم خواهد بود که هدف آن جذب بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی است. DP World به نمایندگی از دولت دبی، توسعه منطقه اقتصادی را با هدف به حداکثر رساندن فعالیت اقتصادی در پاکستان انجام خواهد داد.  DP World در سال 1997 در پاکستان در پایانه کانتینری بین المللی قاسم (QICT) - اولین در نوع خود در کشور - شروع به کار کرد و از آن زمان این تاسیسات را به دروازه ای پیشرو برای تجارت جهانی در منطقه تبدیل کرده است. سلطان احمد بن سلیم، رئیس PCFC و رئیس گروه و مدیر عامل شرکت DP World، طی سخنانی در مراسم امضای قرارداد گفت: "پاکستان یک بازار رو به رشد و یک کریدور تجاری مهم به آسیای مرکزی است. ما مفتخریم که در تجارت آن سهیم بوده ایم. توانایی عملیات ما در ترمینال بین المللی کانتینری قاسم را داریم و مفتخریم که با سازمان‌های مختلف دولتی پاکستان برای توسعه سیستم های حمل و نقل جدید و با اداره بندر قاسم برای افزایش اتصال و سرمایه گذاری بندر همکاری کنیم. دهه آینده، و آن را بیشتر در منطقه گسترده تر ادغام کنید.» شهید اشرف طرار، وزیر ارتباطات، راه آهن و دریانوردی فدرال، گفت: "دی پی ورلد یک حضور افتخارآمیز طولانی مدت در پاکستان دارد که شاهد تعامل دوجانبه با ارزش است. با تکیه بر اعتماد و مشارکت تزلزل ناپذیر، دو کشور برادر تصمیم گرفته اند تا به پیشرفت خود ادامه دهند. تحکیم همکاری‌های اقتصادی از طریق پروژه‌های شاخص امضای قراردادهای چارچوب سرمایه گذاری، اهمیت پاکستان را به عنوان دروازه ای به آسیا و سودهای تجاری مرتبط با موقعیت استراتژیک آن برجسته می‌کند.

. https://www.gulftoday.ae/business/2024/01/18/dubai-pakistan-sign-deals-on-rail-and-marine-projects

بلوم از مرکز توسعه کارآفرینی IBA بازدید می‌کند تا از چشم انداز استارت آپ ها حمایت کند

مرکز توسعه کارآفرینی (CED) در مؤسسه مدیریت بازرگانی (IBA)، کراچی از دونالد بلوم، سفیر ایالات متحده در پاکستان برای یک نشست شبکه ای استقبال کرد که در آن مدیر اجرایی IBA، دکتر اس اکبر زیدی، مروری بر IBA کراچی ارائه کرد. . مدیر IBA-CED، دکتر لالاروخ اعجاز یک مرور کلی از برنامه‌ها و ابتکارات مرکز ارائه کرد.

سفیر را سرکنسول ایالات متحده در کراچی، آقای کنراد تریبل همراهی می‌کرد. و افسر امور عمومی، آقای لی مک مانیس و دیگران. سفیر مشتاقانه با بنیان‌گذاران چندین استارت‌آپ برجسته IBA-CED، از جمله Valeem، Logex courier، Get Go Rides، Khud Muhafiz، و برندگان IBA-CED's Green Enovate Waste Management Challenge Royella Trading و Dominator Bio Tech وارد بحث شد. او کار آنها را تحسین کرد و از دیدگاه آنها در پشت استارتاپ ها قدردانی کرد.

https://pakobserver.net/blome-visits-ibas-center-for-entrepreneurial-development-to-endorse-startups-landscape/

ارتقاء شهر پوشاک کراچی یک امید بزرگ برای پاکستان است

دولت سند یک زیرساخت مدرن در شهر پوشاک کراچی ایجاد خواهد کرد تا آن را برای افزایش صادرات پر جنب و جوش تر کند. به گزارش WealthPK، طبق این طرح، واحدهای صنعتی سازگار با آب و هوا و همچنین کارخانه‌های بازیافت و تصفیه آب در این شهر به مساحت 300 هکتار ایجاد خواهند شد. این شهر یک شهرک صنعتی انحصاری است که به تولید محصولات نساجی با ارزش افزوده اختصاص یافته است. یکی از اهداف اصلی شهر نظارت و هدایت مؤثر بر گسترش و نوسازی زیرساخت‌ها در بخش نساجی است، بنابراین پتانسیل درآمد پاکستان را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، فرصت‌های شغلی قابل توجهی ایجاد می‌کند و توسعه مهارت‌ها را در همه سطوح تشویق می‌کند.

این شهر دارای مجموعه ای از واحدهای خیاطی و دوخت است که برای تولید پوشاک تخصصی برای صادرات و ایجاد فرصتی برای کارآفرینان کوچک و متوسط برای توسعه پوشاک و لوازم جانبی با ارزش افزوده گرد هم آمده اند. واحدهای دوخت در زیر یک سقف یا در یک مکان کار می‌کنند و دارای امکانات مشترکی مانند مراکز آموزشی، انبارهای وارداتی، تصفیه خانه‌های آب، حمل و نقل و خدمات لجستیکی هستند. رئوف مشتاق، مدیر شرکت شهر پوشاک کراچی، در گفتگو با WealthPK، گفت که این شهر حدود 15 سال پیش تأسیس شد و نقشی کلیدی در افزایش درآمد و صادرات داشت.

این شهر اکنون برای رقابت موثر با رقبای خود در بازار بین المللی نساجی نیاز به بهبود و نوسازی دارد. به منظور رقابتی ساختن محصولات داخلی در بازار بین المللی، دولت تصمیم گرفت تا شهر را بر اساس خطوط مدرن توسعه دهد. هیچ پیشرفت قابل توجهی در صادرات پوشاک پاکستان که سال هاست راکد بوده است، صورت نگرفته است. دلیل اصلی این امر، پایین بودن پایگاه صادراتی است و حتی این پایه باریک نیز به سمت اقلام با ارزش افزوده پایین و غیر پیچیده سوگیری دارد. شش محصول اصلی صادر شده توسط پاکستان 52.0 درصد از صادرات را تشکیل می دهند، اما تنها 20.0 درصد از کل صادرات پوشاک جهان را تشکیل می دهند.

تقاضای بین المللی به سمت الیاف مصنوعی (MMF) تغییر کرده است که پاکستان قادر به بهره برداری از آن نیست. علاوه بر این، صادرات پوشاک پاکستان از نظر مقصد تنوع خوبی ندارد، زیرا تقریباً 88.0 درصد از صادرات پوشاک به مقصد اتحادیه اروپا و ایالات متحده است.

عملکرد ضعیف در صادرات را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد. در مقایسه با همتایان خود با هزینه‌های تولید بالاتر و بهره وری کمتر مواجه است. هزینه‌های بالای تولید به صورت عوارض واردات پنبه و MMF، تعرفه‌های بالای انرژی و حداقل دستمزد (محدودیت عرضه) است. این امر منجر به رقابت شدید با سایر رقبای کم دستمزد شده است و در نتیجه منجر به سفارشات صادراتی کوچک برای پاکستان (محدودیت تقاضا) شده است.

رئوف گفت که دولت تلاش می‌کند تا صادرات را افزایش دهد، زیرا این منبع اصلی درآمد ارزی است که پاکستان در حال حاضر به شدت به آن نیاز دارد. صادرات پوشاک منطقه کلیدی است و نوسازی شهر پوشاک کراچی بخشی از رویکرد کل نگر دولت برای افزایش صادرات است.

https://www.nation.com.pk/22-Jan-2024/karachi-garment-city-upgradation-a-big-hope-for-pakistan

ژاپن مایل است پاکستان را قوی تر ببیند

کراچی - سرکنسول ژاپن در کراچی‌هاتوری ماسارو به همراه معاون سرکنسول ناکاگاوا یاشوشی با مرتضی وهاب شهردار کراچی در دفتر مرکزی KMC تماس گرفتند. مرتضی وهاب، وکیل شهردار کراچی، از سرکنسول ژاپن که با وی در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفتگو کرد، استقبال کرد. شهردار کراچی گفت: همکاری‌های پاکستان و ژاپن در زمینه‌های مختلف ادامه دارد و حمایت ژاپن از پاکستان در بخش صنعتی از جمله پروژه‌های عمرانی ارزشمند است.

شهردار کراچی گفت که ما می خواهیم از تخصص فنی ژاپن در بهبود و نوسازی زیرساخت ها در کراچی استفاده کنیم. وی گفت که شرکت های ژاپنی به طور کامل برای سرمایه گذاری در کراچی حمایت خواهند شد زیرا فرصت های جذابی برای سرمایه گذاری خارجی در این شهر وجود دارد و دولت تمام اقدامات ممکن را برای ترویج سرمایه گذاری انجام می دهد. وی گفت: امروز جهان نمونه‌هایی از توسعه ژاپن را ارائه می دهد، در آینده روابط دوجانبه پاکستان و ژاپن بیشتر تقویت خواهد شد و پیوند دوستی نیز بیشتر خواهد شد. شهردار کراچی ضمن اطلاع رسانی به سرکنسول ژاپن در مورد پروژه‌های در حال انجام برای توسعه کراچی، گفت که شرکت متروپولیتن کراچی در همه سطوح برای ارائه تسهیلات بهتر به شهروندان گام برمی دارد، همراه با مناطق مسکونی، زیرساخت های اساسی در حال توسعه است. خطوط بهتر و مدرن در مناطق مختلف صنعتی واقع در شهر. ارگان‌های محلی منطقه موظف به ارائه تسهیلات لازم به شهروندان در سطح مردم هستند و همه نهادها با هم در جهت ساخت و ساز و توسعه شهر تلاش می‌کنند. وی گفت: سیستم ارتباطی و حمل و نقل در کراچی نیز بهبود یافته و مراکز ورزشی و تفریحی این شهر در حال فعال شدن است. او افزود که پروژه‌های توسعه ای که در کراچی راه اندازی شده است نتایج مثبتی به همراه دارد و شهروندان از امکانات شهری بهتر از قبل برخوردار می‌شوند.

سرکنسول ژاپن در این مراسم گفت که هموار کردن مسیر توسعه در شهر مهمی مانند کراچی یک روند مثبت است و ما می خواهیم همکاری‌های متقابل را در زمینه‌های مختلف در استان سند گسترش دهیم، دولت ژاپن برای توسعه کراچی آرزوی موفقیت دارد. و شهرهای دیگر پاکستان

https://www.nation.com.pk/26-Jan-2024/japan-keen-to-see-pakistan-stronger

AZAL پروازهای جدیدی را به کراچی ایجاد می‌کند

در ماه آوریل، هواپیمایی جمهوری آذربایجان پروازهای مستقیم خود را به کراچی، که بزرگترین شهر پاکستان است، راه اندازی خواهد کرد. اولین پرواز این ایرلاین از باکو به کراچی برای 18 آوریل برنامه ریزی شده است. پروازها در این مسیر هفته ای دو بار به ویژه در روزهای پنجشنبه و یکشنبه انجام می‌شود.

کراچی قطب مهم تاریخی و فرهنگی پاکستان است که آن را به مقصدی جالب برای گردشگران تبدیل کرده است. شایان ذکر است که این شرکت هواپیمایی در حال حاضر به دو شهر دیگر پاکستان اسلام آباد و لاهور پرواز دارد.

https://en.trend.az/azerbaijan/business/3853853.html

برزیل مجوز صادرات گاو زنده به پاکستان را دریافت کرد

برزیل مجوز صادرات گاو زنده، جنین و اسپرم را به این کشور جنوب آسیا از پاکستان دریافت کرده است. این تاییدیه همچنین شامل صادرات ماهی تیلاپیا جوان به فیلیپین می‌شود. وزارت کشاورزی برزیل این تحول را اعلام کرد و بر گسترش روابط تجاری بین دو کشور تاکید کرد. این اقدام به برزیل اجازه می دهد تا از بازار دام زنده پاکستان استفاده کند و به رشد بخش صادرات کشاورزی این کشور کمک کند. برزیل مجوز صادرات گاو زنده، جنین و اسپرم را از پاکستان دریافت کرده است. این اقدام به معنای گسترش راه‌های تجاری بین دو کشور است و به برزیل اجازه می دهد تا با محصولات کشاورزی متنوع وارد بازار پاکستان شود. برزیل علاوه بر محصولات مرتبط با گاو، مجوز صادرات ماهی تیلاپیا جوان به فیلیپین را نیز به دست آورده است. این تنوع در صادرات نشان دهنده تلاش های برزیل برای کشف بازارهای مختلف برای محصولات کشاورزی و آبزیان است. بخش کشاورزی برزیل در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی در صادرات گاو زنده بود که در مجموع نزدیک به 489 میلیون دلار بود که افزایش قابل توجهی 154 درصدی نسبت به سال 2022 داشت. در همین حال، واردات پاکستان از برزیل در سال 2023 با تمرکز بر الیاف و منسوجات به 298 میلیون دلار رسید .

فیلیپین در همین مدت 918 میلیون دلار محصولات از برزیل وارد کرد که گوشت بیش از سه چهارم واردات را تشکیل می دادند. این امر بر اهمیت صادرات گوشت در روابط تجاری برزیل با فیلیپین تاکید می‌کند.

برزیل همچنان یک صادرکننده بزرگ جهانی است و مجموع صادرات آن در سال 2023 به 340 میلیارد دلار رسید. طبق داده‌های دولت، دریافت کننده اصلی صادرات برزیل چین است که حدود 106 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. تصویب صادرات گاو زنده به دنبال اصلاحات در سیاست های واردات است. تلاش‌های برزیل برای کشف بازارهای جدید با پویایی بازارهای جهانی هماهنگ است و این گسترش ممکن است به رشد اقتصادی این کشور کمک کند.

امارات متحده عربی قبلا قوانین خود را در مورد واردات گوشت از پاکستان به دلیل نگرانی در مورد محموله‌های غیراستاندارد تشدید کرده بود. این محدودیت‌ها بر الزامات بسته‌بندی خاص برای گوشت تازه یا سرد متمرکز بود که نشان‌دهنده اهمیت رعایت استانداردهای کیفیت در تجارت بین‌المللی است. تایید صادرات گاو زنده، جنین و اسپرم به پاکستان فرصت های جدیدی را برای برزیل در بازار جنوب آسیا باز می‌کند. این توسعه با تلاش‌های گسترده‌تر برای تقویت روابط تجاری جهانی و تنوع بخشیدن به سبدهای صادراتی هماهنگ است.

https://www.timesofkarachi.pk/article/brazil-receives-approval-to-export-live-cattle-to-pakistan/2967

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما