معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۷- ۱۱:۰۶ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

پیش بینی افزایش تولید طلای غنا، فراتر از 4.5 میلیون اونس در سال 2024(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای جاشوا مورتوتی، رئیس اتاق معادن غنا، در نشستی با اعضای این اتاق در هفته گذشته اعلام کرده است که علیرغم چالش‌های اقتصادی سال 2023، بخش معدن در این کشور شاهد بهبودهایی بوده است.

آقای مرتوتی اظهار داشت: با پیش بینی تولید 1.1 میلیون اونس تا 1.3 میلیون اونس طلا از معادن مقیاس کوچک و 3.4 میلیون اونس طلا از معادن بزرگ در سال 2024، انتظار می رود تولید طلا در سال جاری از 4.5 میلیون اونس فراتر رود.

بر اساس داده‌های این کشور، در سه ماهه سوم سال 2023، تولید اعضای اتاق معادن غنا 2.14 میلیون اونس بوده است که این مقدار کمی‌کمتر از 2.18 میلیون اونس ثبت شده برای مدت مشابه در سال 2022 می‌باشد.

اما در همین حال، معادن مقیاس کوچک، افزایش تولید را تجربه کردند و از 0.66 میلیون اونس در سال 2022 به 1.12 میلیون اونس در سال 2023 رسیده اند که رشد قابل توجهی 70.6 درصدی را نشان می دهد.

 

تعهد غنا برای راه اندازی ارز دیجیتال e-Cedi تا قبل از سال 2026(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، دکتر ارنست آدیسون، رئیس بانک مرکزی غنا، در کنفرانس خبری خود در هفته گذشته، به مردم این کشور اطمینان داد که ارز دیجیتال این کشور با نام e-Cedi، تا قبل از پایان سال 2026 به بهره برداری خواهد رسید و استقرار موفقیت‌آمیز e-Cedi می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کشور داشته باشد و به تقویت دستور کار دیجیتالی‌سازی دولت و تقویت شمول مالی کمک کند..

دکتر آدیسون افزود که پس از اتمام موفقیت آمیز مرحله آزمایشی در منطقه آسافو، گفتگوها در مورد جنبه‌های تجاری ارز دیجیتال e-Cedi آغاز شد، اما نابسامانی اقتصادی ناشی از حوادث سال 2022 و شروع همه‌گیری کووید-19 و بحران اقتصادی ناشی از آن، اولویت‌ها را تغییر داد و بانک مرکزی را به توقف موقت فرآیند دیجیتالی‌سازی سوق داد و باعث تاخیر در راه اندازی آن گردید.

لازم به ذکر است که غنا قرار بود تا سال 2024 ارز دیجیتال خود را به طور رسمی راه اندازی نماید.

 

تصویب پرداخت بخش دوم از تسهیلات اعتباری 3 میلیارد دلاری (ECF) توسط صندوق بین الملی پول(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، هیئت اجرایی صندوق بین ‌المللی پول (IMF)، اولین ارزیابی از ترتیبات تسهیلات تمدید شده اعتباری 36 ماهه 3 میلیارد دلاری (ECF) غنا که هیئت مدیره این صندوق در تاریخ 17 می 2023 به تصویب رسانده بود را در مورخ 19 ژانویه 2024 به پایان رساند و بر همین اساس، امکان پرداخت فوری 451.4 میلیونSDR ، تقریباً 600 میلیون دلار دیگر را برای این کشور فراهم نمود که با پرداخت این مبلغ، مجموع پرداخت ها به حدود 1.2 میلیارد دلار رسید.

از مهم ترین اقدامات موثر غنا برای تایید صندوق بین المللی پول، برنامه تجدید ساختار بدهی داخلی این کشور بود که در تابستان سال گذشته تکمیل گردید و در تاریخ 12 ژانویه 2024، مقامات این کشور با کمیته اعتبار دهندگان رسمی (OCC) تحت چارچوب مشترک گروه G20 در خصوص رفع تعلیق بازپرداخت بدهی‌های خود، مطابق با معیارهای برنامه صندوق بین المللی پول، به توافق رسیدند. این موافقتنامه تضمین‌های مالی لازم برای تکمیل بررسی هیئت اجرایی صندوق به منظور صدور مجوز پرداخت بخش دوم از تسهیلات 3 میلیارد دلاری را ارائه نمود.

 

پیش بینی کاهش نرخ تورم غنا به 22.4 درصد در ژانویه 2024(24 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، موسسه تحقیقاتی IC Research، در آخرین گزارش خود در مورد غنا پیش بینی کرده است که نرخ تورم در این کشور از 23.4 درصد ثبت شده در دسامبر 2023، به 22.4 درصد در ژانویه 2024 کاهش یابد.

این موسسه در گزارش خود اعلام کرده است که کاهش متوسط نرخ تورم سالانه به میزان 22.4 درصد در ژانویه 2024، دور از انتظار نیست، زیرا بهبود خروجی بازار فارکس در اواخر دسامبر 2023 تا اوایل ژانویه 2024 باعث کاهش فشار قیمت ‌ها خواهد گردید و همچنین انتظار می‌رود، به دلیل شیب نزولی در پنجره شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ژانویه 2024، قیمت‌ حامل های انرژی در مراکز توزیع سوخت، نسبت به دوره مشابه در سال 2023 ثابت بماند.

IC Research همچنین افزوده است که پیش بینی می‌شود کاهش تعرفه‌ های برق که در ماه گذشته با تاخیر به اجرا درآمد، بر تداوم کاهش تورم در ژانویه 2024، تاثیر گذار خواهد بود. با این حال، مقامات هشدار داده‌اند که از 1 ژانویه 2024، مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف کنندگان برق خانگی بالاتر از استاندارد (بیش از 30 کیلووات ساعت) اعمال می‌شود.

این شرکت همچنین خاطرنشان کرد، در حالی که انتظار می رود بانک مرکزی غنا در مورد زمان بندی کاهش نرخ های سیاستی، محتاط عمل کند، اما مالیات های جدید معرفی شده در بودجه 2024 دولت، سرعت کاهش تورم را در اوایل سال 2024، کند خواهد کرد.

 

تصویب کمک مالی 300 میلیون دلاری برای تقویت ثبات اقتصاد کلان در غنا توسط بانک جهانی(24 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام نموده است که به دنبال توافق اصولی غنا با کمیته اعتباردهندگان رسمی تحت چارچوب مشترک G20 در مورد پارامترهای کلیدی تغییر ساختار بدهی پیشنهادی برای این کشور، تسهیلات 300 میلیون دلاری را برای کمک به تقویت ثبات اقتصاد کلان و ارتقای رشد اقتصادی غنا تصویب نموده است.

این تسهیلات توسط انجمن توسعه بین المللی بانک جهانی (IDA)، تحت عنوان عملیات سیاست توسعه برای غنا، به منظور حمایت از بودجه این کشور، کمک به بهبود اقتصادی غنا و افزایش رشد فراگیر پرداخت خواهد شد.

عملیات سیاست توسعه برای غنا، اولین هدف از اهداف سه گانه 300 میلیون دلاری به عنوان بخشی از تعهد گسترده بانک جهانی برای پاسخ به بحران و تاب آوری در غنا است که عبارتند از: بازگرداندن پایداری مالی، حمایت از ثبات بخش مالی و توسعه بخش خصوصی، بهبود انضباط مالی بخش انرژی و تقویت تاب آوری اجتماعی و اقلیمی .

 

فدراسیون کار غنا (GFL)، خواستار افزایش سن بازنشستگی از 60 به 65 سال(26 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر آبراهام کومسون، مدیر اجرایی فدراسیون کار غنا (GFL)، در مصاحبه با رسانه‌های خبری این کشور در هفته جاری، خواستار بررسی امکان افزایش سن بازنشستگی از 60 به 65 سال توسط دولت شد.

آقای کومسون گفت، گفتگو در مورد افزایش سن بازنشستگی، فرصتی را برای بازنشستگان توانمند فراهم خواهد ساخت تا به حفظ نیروی کار متخصص در بخشهای مختلف کشور کمک کند.

وی همچنین افزود، ما در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده ایم که افراد شاخصی که در برخی از مشاغل بازنشسته می‌شوند، قادرخواهند بود تا مدت زمان بیشتری در محل کار خود بمانند. بنابراین، می خواهیم این موضوع را در اختیار ذینفعان و دولت قرار دهیم تا با اصلاح قانون اساسی، افراد مجرب و توانمند بتوانند مدت بیشتری برای کمک به رشد و توسعه کشور در محل کار خود بمانند.

 

افزایش 37.7 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت غنا برای سال 2024(26 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، وزارت دارایی و سازمان امور مالیاتی غنا (GRA)، در نشستی که در هفته جاری با موضوع تعامل مشتریان با سازمان امور مالیاتی در اکرا برگزار گردید، هدف دولت از کسب درآمدهای مالیاتی در سال جاری را با افزایش 37.7 درصدی نسبت به 106 میلیارد سدی در سال مالی 2023، مبلغ 146 میلیارد سدی تعیین کرده است.

دکتر Ammishaddai Owusu-Amoah، کمیسر سازمان امور مالیاتی غنا (GRA)، در این رابطه افزود که این نشست به منظور کمک به GRA برای تسهیل در به اشتراک گذاشتن دانش و همکاری بین کارشناسان امور مالیاتی، سیاست گذاران، محققان و سازمان‌های بین المللی در زمینه ارائه خدمات در جمع آوری مالیات برگزار گردیده است.

در سال‌های اخیر، GRA گام‌های متعددی در جهت حصول اطمینان از استفاده از ابزارهای دیجیتال توسط مالیات دهندگان به منظور داشتن ابزارهای یکپارچه، کارآمد و مؤثر در جهت انجام معاملات مالیاتی برداشته است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

 بررسی فرصت های سرمایه گذاری جدید ایالات متحده در توگو(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، خانم الیزابت فیتزسیمونز، سفیر ایالات متحده در توگو، هفته گذشته با مانولا سانتوس، وزیر ترویج سرمایه گذاری توگو در لومه ملاقات کرد. آنها زمینه‌های سرمایه‌ گذاری ‌های بالقوه ایالات متحده در بخش ‌های کشاورزی، صنعتی و نساجی را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته سانتوس، وزیر ترویج سرمایه گذاری توگو، سرمایه گذاری‌های آتی می‌تواند میزان مشارکت در سرمایه گذاری‌های مشترک بین شرکت های خصوصی هر دو کشور را تقویت کند.

در این چارچوب، وزیر توگویی بر سهم قانون رشد و فرصت آفریقای ایالات متحده (AGOA) در روابط تجاری این کشور با ایالات متحده تاکید کرد.

لازم به ذکر است که نوامبر سال گذشته، توگو به همراه کشورهای مختلف آفریقایی، خواستار تمدید 10 ساله قانون AGOA شدند. این قانون در سال 2000 تصویب شد و در سپتامبر 2025 منقضی خواهد شد.

بر اساس پایگاه داده AGOA، توگو در سال 2020، 12.9 میلیون دلار از صادرات خود به ایالات متحده درآمد کسب کرد. در مقابل، این کشور غرب آفریقا 213.5 میلیون دلار از ایالات متحده کالا وارد کرده است.

 

ملاقات وزیر امور خارجه چین با رئیس جمهور توگو در لومه(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای فور ناسینمبه، رئیس جمهور توگو، هفته گذشته، در لومه با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

ناسینمبه و یی در خصوص همکاری‌های دو کشور به ویژه ارتقاء روابط خود در زمینه‌های اقتصاد، زیرساخت، بهداشت، کشاورزی، آموزش و فرهنگ به بحث و گفتگو پرداختند.

چین و توگو بیش از 50 سال است که با یکدیگر شریک هستند و این کشور یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی توگو محسوب می‌گردد. در سال گذشته، حجم تجارت بین دو کشور از ژانویه تا ژوئیه، به مبلغ 2.3 میلیارد دلار رسید که 14 درصد از تجارت سالانه این کشور را شامل می‌شود.

در بخش زیرساخت ها، توگو بارها به دنبال تامین مالی چین برای تکمیل پروژه‌های کلیدی خود بوده است و برخی از پروژه‌ها شامل: احداث ساختمان مجلس جدید، کاخ ریاست جمهوری جدید، استادیوم ورزشی کیگو در لومه، کاخ کنگره در کارا و جاده کنارگذر لومه توسط چین تامین مالی گردیده است.

 

بازسازی و افتتاح 60 مرکز بهداشتی درمانی در منطقه ساوانس توگو(20 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئت وزیران توگو به عنوان بخشی از تور ملی آگاهی بخشی در اجرای پروژه بیمه همگانی سلامت (UHI)در هفته گذشته، 60 مرکز بهداشتی بازسازی  یا احداث شده با صرف هزینه 4 میلیارد CFA به عنوان بخشی از پروژه "Services de Santé Essentiels de Qualité pour une Couverture Sanitaire Universelle" (SSEQCU) در منطقه ساوانس توگو را افتتاح کردند.

پروژه SSEQCU، با هدف ارائه خدمات و مراقبت های بهداشتی ضروری به زنان، کودکان و افراد آسیب پذیر، هر پنج منطقه توگو را پوشش خواهد داد و از 40 میلیارد CFA تسهیلات بانک جهانی بهره می‌برد.

 

بازدید یک هیئت سرمایه گذار ترکیه ای از توگو(25 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئتی از سرمایه گذاران ترکیه به رهبری خانم موتبر کلیچ، سفیر ترکیه در توگو با مانوئلا سانتوس، وزیر ترویج سرمایه گذاری هفته گذشته در لومه ملاقات کردند.

خانم سانتوس در این دیدار ضمن معرفی توگو به عنوان مقصدی مطلوب برای سرمایه گذاران ترکیه ای، در مورد تقویت روابط دو کشور نیز با آنها گفتگو کرد.

در این نشست، طرف توگویی اطلاعاتی از پروژه ‌های کلیدی مشمول نقشه راه 2025 این کشور را با تمرکز بر بخش ‌های انرژی، کشاورزی و تولید به منظور جذب سرمایه گذاری‌ها به طرف ترکیه ای ارائه نمود.

 

ممنوعیت موقت واردات مرغ منجمد به توگو در حمایت از تولیدکنندگان داخلی(25 ژانویه 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، طی اطلاعیه ای که هفته جاری توسط وزارت زراعت و دامداری توگو منتشر گردید به منظور کمک به تولیدکنندگان داخلی، واردات مرغ منجمد را به طور موقت ممنوع اعلام شده است.

در این اطلاعیه آمده است که بیش از 70 تن مرغ در سرد خانه‌ های کشتارگاه‌ ها انباشته شده است و تولیدکنندگان داخلی قادر به فروش آنها نیستند و لغو این ممنوعیت، مشروط به پایان یافتن موجودی مرغ ذخیره شده در داخل کشور خواهد بود.

علاوه بر تقویت تولید و مصرف داخلی، این ممنوعیت می‌تواند موضوع دولت در قبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی، به ‌ویژه نسبت به هزینه ‌های تولید را احیا نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما