معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۵:۰۳ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افغانستان در 30 سال گذشته بدترین خشکسالی اخیرش را تجربه نموده  است

به گزارش خبرگزاری وطن24 (18دی)، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرد: افغانستان در سال گذشته بدترین خشکسالی خود را در طی ۳۰ سال اخیر متحمل شده است. افغانستان در سال ۲۰۲۳ بدترین خشکسالی خود را در ۳۰ سال گذشته متحمل شد و چالش‌هایی را که اکنون در سومین سال متوالی با شرایط خشکسالی با آن مواجه است، و باعث تشدید ناامنی غذایی در افغانستان شده است. برپایه این گزارش، تغییرات اقلیمی عمده‌ترین تاثیرات را بر بخش کشاورزی گذاشته و ۳۰ ولایت از جمله ۳۴ ولایت را از لحاظ کیفیت آب، به‌شدت با چالش مواجه کرده است. به گفته اوچا،‌ بیابان‌زایی بیش از ۷۵ درصد از زمین‌ها را در مناطق شمالی، غربی و جنوبی تحت تاثیر قرار داده است و کشت دیم را که ۶۰ درصد جمعیت به آن وابسته هستند، به‌دلیل تغییر در الگوهای بارندگی و تغییرات اقلیمی در این کشور کاهش داده است.

قرارداد بهره برداری از چهار معدن امضا شد

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (21دی)، شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفت: معدن زغال‌سنگ شهرستان کرخ هرات، معدن طلای شهرستان دوشی بغلان، معدن آهن شهرستان پشتون زرغون هرات و معدن کرومایت کوه صافی استان پروان، از معدن‌هایی است که به شرکت‌های گوناگون واگذار شدند.آقای دلاور افزوده که بر اساس توافق این وزارت با شرکت‌های بهره بردار، این معادن در داخل کشور فرآوری خواهند شد و در صورت تخلف، قرارداد با این شرکت‌ها فسخ خواهد شد. مجموع سرمایه‌گذاری در این معادن ده میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۹۱۰ هزار افغانی است.

وی اضافه نمود: بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای ساخت یک پالایشگاه نفت آمو دریا در سرپل نیز انجام شده و از میان ۱۷۰۰ معدن زمرد پنجشیر ۴۵۰ معدن آن به شهروندان این استان واگذار شده که به ارزش ۲ میلیون و  ۶۰۰ هزار دلار از این معادن زمرد استخراج شده است.

قرارداد استخراج معدن کرومایت کوه صافی پروان برای ۵ سال و قرارداد سه معدن دیگر هر کدام مدت ۳۰ سال تعیین شده است.

رایزنی‌ها برای ادامه پروژه تاپی ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (21دی)، سرپرست وزارت پطرولیم در دیدار با خواجه عوضوف سفیر ترکمنستان،  و مراد امانوف رئیس اجرایی پروژه تاپی، بر آمادگی افغانستان جهت آغاز کار این پروژه بزرگ تاکید کرد. همچنین در این دیدار، دو طرف در مورد ارزش پروژه تاپی، استملاک زمین‌ها، عزیمت تیم فنی از ترکمنستان به کابل و زمینه‌سازی آغاز کار عملیاتی این پروژه در ‎هرات گفتگو کردند. این درحالی است که چندی قبل وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان در سفر به هرات بر آغاز کار این پروژه حیاتی تاکید کردند. امیرخان متقی گفته بود که امارت اسلامی متعهد به اجرای این پروژه مهم و حیاتی است.

میرویس عزیزی: به زودی 10 میلیارد دلار در افغانستان سرمایه گذاری می‌کنم

به گزارش خبرگزاری خامه پرس (23دی)، میرویس عزیزی، مالک عزیزی بانک  و تاجر اهل افغانستان در جریان افتتاح یک شهرک مسکونی برای زلزله‌زدگان هرات در شهرستان زنده جان اعلام کرد که در روز‌های نزدیک به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در حوزه ی خط آهن و انرژی خورشیدی افغانستان سرمایه گذاری می‌کند. این شهرک مسکونی تحت عنوان شهرک عزیزی با هزینه ۲۰۰ میلیون افغانی در استان هرات ساخته شده است.

خسارت تاجران افغانی از مسدودی گذرگاه تورخم

به گزارش خبرگزاری طلوع نیوز (28دی)، بسته‌شدن گذرگاه تورخم و توقف حمل کالا سبب شده میوه و سبزی تولیدی افغانستان در این مسیر فاسد شود. افغانستان صادرات ترانزیتی پیاز قزاقستان و ازبکستان به پاکستان را هم انجام می داده است. مسدودی گذرگاه تورخم از چهار ماه پیش آغاز شده و توقیف کالاهای افغانستانی در بندر کراچی که بایستی از پاکستان به افغانستان ترانزیت می‌شدند، بیش از ۲۶میلیون دلار خسارت به بازرگانان افغانستانی وارد کرده است. در یک سال گذشته حجم روابط تجاری میان افغانستان و پاکستان به دو میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار می رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما