معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۱۳:۳۷ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه دوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرداخت یارانه ای به میزان 20 میلیون یوان، برای حمایت از صنعت هوش مصنوعی منطقه چیانهای (Qianhai) شنزن

در تاریخ سوم ژانویه 2024، مرکز محاسبات سریع هوش مصنوعی شنزن-هنگ کنگ در Qianhai به طور رسمی و با سرمایه گذاری اولیه 466 میلیون یوان راه اندازی شد. این پروژه میزبان بالاترین ظرفیت محاسباتی بوده و در منطقه دلتای رودخانه مروارید بزرگترین مرکز در نوع خود می‌باشد.

منطقه Qianhai طیف وسیعی از اقدامات را برای گسترش توسعه کاربردهای پیشرفته هوش مصنوعی به اجرا گذاشته است. این اقدامات شامل یارانه‌های اجاره، تخفیف مالیات بر درآمد و حمایت از سرمایه‌گذاری و تامین مالی، با هدف ارائه پشتوانه سیاستی جامع برای شرکت‌های هوش مصنوعی است که در Qianhai مستقر شده اند.

منطقه چیانهای شرکت هایی را در خود دارد که در لیست پانصد شرکت برتر دنیا (Fortune Global)  قرار گرفته و از موسسات ملی نوآوری در جهت ایجاد مراکز نوآوری و هوش مصنوعی با اختصاص حداکثر مبلغ حمایتی پنج میلیون یوان حمایت می نماید. شرکت‌های هوش مصنوعی که Qianhai را به‌عنوان پایگاه خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند سالانه تا سه میلیون یوان یارانه برای اجاره مسکن دریافت کنند، در حالی که سازمان‌های صنعت هوش مصنوعی در سطح ملی که به این منطقه نقل مکان می‌کنند، می‌توانند پاداشی معادل 500000 یوان را دریافت کنند.

علاوه بر این، این منطقه همچنین از ساخت مراکز محاسباتی هوشمند و پلت‌فرم‌های برنامه‌ریزی محاسباتی در Qianhai با هر پلتفرم واجد شرایط برای حداکثر کمک هزینه 20 میلیون پشتیبانی می‌کند.

در سال های اخیر،  Qianhaiتلاش های قابل توجهی را برای توسعه در زمینه‌های کلیدی مانند طرح های چند منظوره، تولید محتوا، تراشه‌های محاسباتی و وسایل نقلیه متصل هوشمند انجام داده است. این منطقه همچنین در زمینه‌های نوظهور مانند موجودیت‌های هوشمند و روباتیک حمایت کرده و به دلیل اسکان بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی از جمله SenseTime و Pony.ai شهرت زیادی در این زمینه کسب کرده است.

در سه ماهه اول سال 2023، Qianhai افزایش قابل توجه 65.5 درصدی درآمد در زمینه نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات را تجربه کرد و پشتوانه قوی برای توسعه صنعت هوش مصنوعی تجربه کرده است.

در سال های اخیر، صنعت هوش مصنوعی شنزن به شکوفایی خود ادامه داده و در سال 2022، درآمد صنعت هوش مصنوعی شهر شنزن به 248.8 میلیارد یوان رسیده که نسبت به سال قبل 32.10 درصد افزایش داشته است.

ذخایر ارزی چین به بالاترین حد در دو سال اخیر رسید

مرکز ارز دولتی چین SAFE  اعلام کرد که ذخایر ارزی چین تا پایان سال گذشته به بالاترین میزان در دو سال گذشته یعنی 3.238 تریلیون دلار رسید در حالی که ذخایر طلای این کشور برای چهاردهمین ماه متوالی افزایش یافت.

براساس اعلام این مرکز ذخایر ارزی این کشور 66.2 میلیارد دلار یا 2.1 درصد در مقایسه با پایان نوامبر افزایش یافته است که دومین ماه متوالی افزایش را نشان می دهد و به بالاترین سطح از دسامبر 2021 رسیده است.

کارشناسان اعلام کردند که آخرین ارقام، نشان دهنده پویایی در رشد داخلی و نشاط تجارت خارجی این کشور است. با داشتن ذخایر ارزی فراوان، چین قادر است تا در سال جاری به عدم قطعیت های خارجی واکنش بهتری نشان داده و بتواند شتاب بهبود را بهتر تثبیت کند.

در طول سال 2023، ذخایر ارزی این کشور به 110.29 میلیارد دلار و ذخایر طلا به 7.23 میلیون اونس افزایش یافت. همچنین در سال 2023، تراز پرداخت های بین المللی چین باوجود شرایط پیچیده اقتصاد جهانی اساساً ثابت ماند. طبق گزارش SAFE، ذخایر ارز خارجی در طول سال در سطح 3.1 تریلیون دلار باقی ماند.

دولت چین گفت که ادامه بهبود اقتصادی و توسعه با کیفیت بالا، پشتوانه محکمی از ثبات ذخایر ارزی این کشور خواهد بود. در همین حال، طبق گزارش SAFE، ذخایر رسمی طلای چین در پایان دسامبر به 71.87 میلیون اونس رسید که در مقایسه با 71.58 میلیون اونس در ماه قبل، چهاردهمین ماه متوالی افزایش را نشان می دهد.

منطقه خلیج بزرگ، آینده‌ای روشنتر

حدود 16 پروژه ذخیره سازی انرژی، عمدتاً برای باتری‌های لیتیومی، در استان گوانگدونگ در روزهای اولیه سال جدید میلادی به ثبت رسید که در این بخش رو به رشد و میزان سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. حداکثر سرمایه گذاری برای هر پروژه 800 میلیون یوان است که بیش از پنج برابر میزان اختصاص داده شده برای سال قبل  یعنی 150 میلیون یوان می‌باشد. درواقع، بزرگترین اقتصاد استانی این کشور قصد دارد موقعیت خود را در این زمینه تثبیت کند.

شهر دونگ گوانDongguan در استان گوانگدونگ اعلام کرده که برای تثبیت اشتغال و تولید در تعطیلات سال نو چین در سال 2024 یارانه پرداخت می‌کند. این شهر به هر کارگر خارج از گوانگدونگ که از 12 تا 17 فوریه به مشاغل خود در شرکت های کلیدی در شهر باز گردند، یارانه‌هایی به ارزش 300 یوان ارائه می دهد، همچنین 200 یوان یارانه برای کسانی که مایل به بازگشت به مشاغل خود از 18 فوریه هستند پرداخت می‌کند. علاوه بر این، شرکت‌های این شهر از 10 فوریه تا 9 مارس یارانه حداکثر 300,000 یوان برای استخدام‌های جدید دریافت خواهند کرد. در همین حال، چوانجو در استان فوجیان شرق چین و یونگ کانگ در استان ججیانگ شرق چین اخیراً اقدامات مشابهی را انجام داده اند.

پهلوگیری یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینری جهان در بندر Yantian شنزن

بزرگترین کشتی کانتینری جهان در پایانه‌های بین المللی کانتینری  Yantian (YICT)  در هفته اول ژانویه 2024 پهلو گرفت. این کشتی  طول 400 متر و عرشه ای با مساحتی به اندازه چهار زمین فوتبال را پوشش می دهد. حداکثر ظرفیت کانتینر این کشتی به بیش از 24000 TEU  (واحد معادل 20 فوت) می رسد و با ظرفیت کل بار بیش از 220000 تن در 6 ژانویه 2024 این بندر را به مقصد سنگاپور و سپس اروپا ترک کرد.

 ‎سال گذشته، بندرYantian شنزن، شاهد اولین سفرهای دریایی 28 کشتی کانتینری با ظرفیت بار حدود 24000 TEU بود که در نوع خود بزرگترین اندازه در جهان است. تقریباً همه کشتی‌های بزرگی که در جنوب چین پهلو می‌گیرند، بندر Yantian را به عنوان بندر مقصد خود انتخاب کردند. در حال حاضر، برای تقویت اقتصاد دریایی شنزن، منطقه Yantian در تلاش است تا از شنزن در ایجاد یک مرکز لجستیک با نفوذ جهانی برای تقویت بیشتر اقتصاد دریایی شهر حمایت کند.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/366fa970f2.shtml

نشاط اقتصادی با فعالیت‌های حمل و نقلی گسترده

‎بازار حمل و نقل چین که یک شاخص برجسته از عملکرد اقتصادی است، در سال گذشته پیشرفت و بهبود ناشی از بهبود اقتصادی پایدار را تجربه نمود. بر اساس داده‌های فدراسیون حمل و نقل چین ، میانگین سالانه شاخص عملکرد حمل و نقل در سال 2023 به 51.8 درصد رسید که  3.2 درصد بیشتر از سال قبل بود.

‎همچنین شاخص‌های فرعی برای حجم کسب‌وکار، سفارش‌های جدید و نرخ بهره‌مندی تجهیزات همگی در مقایسه با سال 2022 رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. ‎تحلیلگران می‌گویند که روند رو به رشد بخش حمل و نقل احتمالا تا سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت و خوش بینی نسبت به انتظارات تجاری را در خود دارد.

http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202401/08/node_05.html#content_3164643

ایجاد صندوق توسعه 61 میلیون یوانی استان گواندونگ برای صنعت ذخیره سازی انرژی جدید

‎اخیراً، استان گوانگدونگ صندوق توسعه 61 میلیون یوان را برای صنعت ذخیره سازی انرژی جدید صادر کرده است که 9 پروژه را از 7 شهر و شهرستان، از جمله جوهای و فوشان، با تمرکز بر حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی مهندسی و صنعتی سازی مواد، قطعات الکترونیکی انتخاب کرده است. ، تجهیزات فرآیند تولید و سایر محصولات در صنعت ذخیره سازی انرژی جدید. به پروژه‌های واجد شرایط به نسبت معینی یارانه پرداخت می‌شود که از هزینه‌های صنعتی سازی که قبلاً سرمایه گذاری شده است بیشتر نباشد.

‎از طریق حمایت صندوق‌های ویژه، شرکت‌ها تشویق می‌شوند تا سرمایه‌گذاری را افزایش دهند، ظرفیت تولید و سطح محصولات ذخیره‌سازی انرژی جدید را ارتقا دهند و پیوندهای کلیدی زنجیره صنعت ذخیره‌سازی انرژی جدید را بهبود بخشند.

http://ep.ycwb.com/epaper/ycwb/html/2024-01/13/content_2_625120.htm

افزایش واردات و صادرات چین در سال  به میزان 0.2 بر اساس اعلام گمرک چین

‎در 12 ژانویه، اداره کل گمرک اطلاعات آماری را منتشر کرد که نشان می‌دهد کل ارزش واردات و صادرات چین در سال 2023، 41.76 تریلیون یوان RMB بوده است که نسبت به سال گذشته 0.2 درصد افزایش داشته است. در میان آنها، صادرات به 23.77 تریلیون یوان، افزایش 0.6٪ رسید. واردات به 17.99 تریلیون یوان رسید که 0.3 درصد کاهش داشت.

‎واردات و صادرات کلی چین رشد خود را حفظ کرد و انتظار می‌رود این کشور جایگاه خود را به عنوان بزرگترین کشور جهان در تجارت کالا برای هفت سال متوالی حفظ کند و به ایفای نقش حمایتی در اقتصاد ادامه دهد.

 ‎برخی از نکات برجسته این گزارش شامل سهم بازار بین المللی چین از صادرات در سطح بالای حدود 14 درصد، افزایش صادرات خودرو چین به 5.221 میلیون دستگاه خودرو که افزایش  57.4 درصدی داشته است و افزایش تجارت الکترونیک فرامرزی چین به 548.3 میلیارد یوان رسید که 3.9٪ افزایش داشت. ‎داده‌ها نشان می دهد که در سال 2023، تعداد واحدهای تجاری خارجی با سوابق واردات و صادرات در چین برای اولین بار از 600000 فراتر رفت.

http://ep.ycwb.com/epaper/ycwb/html/2024-01/13/content_3_625111.htmo

ایجاد بیش از 6600 شرکت با سرمایه گذاری خارجی در شهر گوانگجو در سال 2023

بر اساس اعلام مقامات گوانجو در سال 2023، این شهر موفق به تاسیس بیش از 6600 شرکت جدید با سرمایه خارجی شده است که در مقایسه با سال قبل 90 درصد افزایش داشته است. در این مدت، استفاده از سرمایه خارجی در بخش صنایع با فناوری پیشرفته نسبت به سال گذشته 11.9 درصد افزایش ثبت کرد. به گفته بخش بازرگانی شهرداری، ساخت پروژه‌ها، از جمله اولین پروژه باتری سوختی هیدروژنی هیوندای موتور در خارج از کشور، مقر منطقه‌ای غول شیمیایی آلمانی BASF در جنوب چین و مرکز توزیع مواد هوایی بین‌المللی ایرباس، در حال انجام است.

روند تشویق سرمایه گذاری خارجی در سال 2024 ادامه خواهد داشت که شامل تشویق شرکت های چندملیتی بیشتر برای راه اندازی دفتر مرکزی منطقه ای خود در شهر و گسترش سرمایه گذاری خود می‌شود. این شهر همچنین در نظر دارد در سال جاری جلسات سرمایه گذاری بین المللی و سایر فعالیت ها را برگزار کند و مبادلات پرسنل تجاری را تسهیل کند.

https://www.newsgd.com/m/node_5c070fdd03/0ccc0d4131.shtml

اولین کشتی باری برقی BYD عازم اروپا شد

‏اولین کشتی‌ باربری برقی ساخت شرکت BYD برای ارسال خودروهای صادراتی الکترونیکی خود به اروپا مورد انجام گرفت. این کشتی با فضایی برای 7000 خودرو، در 16 ژانویه 2024 از شنزن به سمت اروپا حرکت کرد.

گروه بین‌المللی کانتینرهای دریایی چین (CIMC) که کشتی را ساخته است و شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی Zodiac Maritime مدیریت می‌کند، به طور انحصاری به BYD اجاره داده شده است.

به گفته گروه بین المللی کانتینرهای دریایی چین، این کشتی با ابعاد 199.9 متر طول و 38 متر عرض، اولین کشتی باری ساخت چین برای صادرات خودروهای چینی است. مجهز به دو مخزن برای ذخیره گاز طبیعی مایع است که به عنوان سوخت اصلی آن به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می‌شود که نشان‌دهنده آغاز عصری است که محموله‌های خودروهای داخلی را ترقی داده و موقعیت پیشرو چین را در بازار خودروهای بین‌المللی تقویت می‌کند و مسیرهای جدیدی را برای شرکت‌های خودروسازی چینی برای گسترش خارج از کشور باز می‌کند. BYD که بازار داخلی چین را تسخیر و به پرفروش‌ترین برند خودروی چین تبدیل شده است هم اکنون با یک حرکت سریع در حال گسترش محصولات خود در خارج از کشور است.

https://www.newsgd.com/m/node_5c070fdd03/95d46e0896.shtml

تجدید دستورالعمل های سیاست مالیاتی مورد تثبیت سرمایه گذاری خارجی از سوی کشور چین

‎چین دستورالعمل‌های سیاست مالیاتی به‌روزرسانی شده‌ای را در مورد تثبیت سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت خارجی منتشر کرد تا محیط مالیاتی مطلوبی برای توسعه آنها ایجاد کند.

‎نسخه به روز شده دستورالعمل شامل 51 بند است که دو حوزه عمده سرمایه گذاری خارجی و تجارت خارجی را پوشش می دهد که شامل 19 اقدام مربوط به تثبیت تجارت خارجی، از جمله سیاست‌های صادرات کالا و خدمات، سیاست‌های مالیات بر ارزش افزوده در مورد فعالیت‌های مشمول مالیات فرامرزی، سیاست‌های شکل‌های جدید تجارت خارجی، و سیاست‌های تسهیل تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی صادراتی است. دولت گفت که در مجموع 32 اقدام برای تثبیت سرمایه گذاری خارجی مانند سیاست های تشویق سرمایه گذاری خارجی صادر شده است.

https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/88a21954dc.shtml

ثبت رکورد بالای تجارت خارجی استان گوانگدونگ در 2023

‎بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره گمرک گوانگدونگ در نیمه ژانویه 2024، حجم کل واردات و صادرات گوانگدونگ به رکورد 8.3 تریلیون یوان (1.1 حدود تریلیون دلار) در سال 2023 رسید که 0.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

‎گمرکات محلی در کنفرانس مطبوعاتی که در همان روز برگزار شد، اعلام کردند که این رقم 19.9 درصد از کل تجارت خارجی چین را به خود اختصاص داده است و موقعیت این استان را به عنوان بازیگر اصلی تجارت خارجی در این کشور تقویت می‌کند.

https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/2a2e6a9853.shtml

افزایش ارزش کل واردات و صادرات استان گوانگشی در سال 2023

‎ طبق آمار گمرک استان گوانشی، کل ارزش واردات و صادرات گوانگشی در سال 2023، به رقم  693.65 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 7.3 درصد افزایش داشت، در میان آنها، صادرات با 363.95 میلیارد یوان، افزایش 1.5٪ و واردات با 329.7 میلیارد یوان، افزایش 14.6٪، داشته است.

‎در سال 2023، میزان تجارت خارجی گوانگشی در هر دوره زمانی سه ماهه افزایش داشته است به طوری که سه ماهه اول سال 2023 از 150 میلیارد یوان به 200 میلیارد یوآن در سه ماهه چهارم سال 2023 رسید.

http://www.nnrb.com.cn/nnrb/20240116/html/page_01_content_003.htm

تعداد 1360 شرکت جدید توسط کارآفرینان در سال 2023 در استان هونان تاسیس شد.

‎براساس اعلام اداره بازرگانی استان هونان، در سال 2023، این استان حدود 1.5 تریلیون یوان سرمایه گذاری از سایر استان‌های چین جذب نمود که نسبت به سال گذشته 16.5 درصد افزایش داشت. کارآفرینان هونان 1360 شرکت جدید در هونان با سرمایه واقعی 591.5 میلیارد یوان تأسیس کردند.

‎در رابطه با سرمایه گذاری خارجی، اگرچه در سال 2023 میزان بهره برداری واقعی از سرمایه گذاری خارجی در استان کاهش چشمگیری داشته است، اما در مجموع میانگین افزایش بهره برداری واقعی از سرمایه گذاری خارجی در استان طی سه سال گذشته نزدیک به 20 درصد است.

https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/2024-01/17/content_1668570.htm?div=-1

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما