معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۸:۳۹ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* سرعت کویت برای پیوستن به صادرکنندگان گاز

کویت در حال برداشتن گام های سریع برای پیوستن به صادرکنندگان گاز غیر وابسته است و در تلاش است تا با توجه به نیاز روزافزون به گاز طبیعی در سطح محلی و جهانی و رقابت منطقه ای در زمینه انرژی، به تولید و صادرات گاز طبیعی بسنده نکند بلکه تولید گاز خود را توسعه بخشد. یک منبع برجسته در بخش نفت این کشور اعلام کرد : کویت توانسته است در پی موفقیت اخیر شرکت نفت کویت در راه اندازی آخرین ایستگاه‌های تولید ژوراسیک (JPF4 وJPF5) در شمال این کشور، به پیشرفت جدید و قابل توجهی در زمینه اجرای برنامه راهبردی خود در زمینه تولید گاز غیر وابسته دست یابد و 320 میلیون فوت مکعب گاز وابسته و 100 هزار بشکه نفت سبک به تولید روزانه خود اضافه کند. این منبع اضافه کرد: دو ایستگاه مذکور دریافت نخستین محموله گاز از چاه‌های ژوراسیک را در مورخ 18 دسامبر 2023 و 25 دسامبر 2023 آغاز کرده است و همچنین موفق شده است نخستین محموله نفت سبک را از ایستگاه JPF4 در مورخ 27 دسامبر 2023 و نخستین محموله گاز را در مورخ 30 دسامبر 2023 صادر کند. منبع مذکور خاطرنشان کرد: کویت عملاً اجرای استراتژی خود برای افزایش ظرفیت تولید گاز و دستیابی به خودکفایی در این زمینه و همچنین پیوستن به باشگاه صادرکنندگان گاز غیر وابسته را آغاز کرده است به خصوص اینکه افزایش قیمت انرژی از جمله گاز ، اقتصاد این کشور را به صورت چشمگیری احیا خواهد کرد. وی با بیان اینکه پروژه‌های گازی از پیچیده ترین پروژه‌های بخش نفت کویت محسوب می‌شود و اجرای آنها مستلزم کار مستمر و راندمان بالاست، خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون در یک سابقه تاریخی موفق به تکمیل و ساخت این ایستگاه‌ها برحسب جدول زمان بندی شده و بدون هیچ گونه حوادث مهم و یا تغییر در ارزش قراردادهای امضا شده با پیمانکاران، شده است. منبع یاد شده با بیان اینکه تلاش شرکت نفت و شرکت های وابسته آن برای بهره مندی از منابع گازی و بهره برداری از آنها در تولید انرژی، به کاهش هزینه‌های واردات مقادیری گاز از خارج کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به این فضای گرانی، بخش نفت کویت مصمم است تا برای تامین تقاضای انرژی، تولید گاز طبیعی خود را در راستای استراتژی 2040 افزایش دهد. قابل توجه است که یادداشت تفاهم توسعه میدان «الدره» بین کویت و عربستان به منظور تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب استاندارد گاز و 84 هزار بشکه میعانات گازی در روز به طور مساوی بین دو کشور امضا شده است. کویت در نظر دارد تولید گاز طبیعی را از 500 میلیون فوت مکعب در روز به حدود یک میلیارد فوت مکعب افزایش دهد تا بتواند نیازهای محلی به سوخت گازی برای تولید انرژی الکتریکی و تامین منابع لازم برای صنایع فعلی و آینده پتروشیمی را تامین کند به طوری که گاز غیر وابسته در سال 2006 در مخازن ژوراسیک در میادین ام نقا، الراحیه، مطربه و سایر میدان‌های پراکنده در سراسر کشور کویت کشف شد. کما اینکه این شرکت تلاش های بی وقفه ای برای توسعه و تولید گاز غیر وابسته در کویت انجام داده است به طوری که میزان تولید گاز غیر وابسته از عملیات شرکت نفت کویت به حدود 510 میلیون فوت مکعب استاندارد در روز (به طور متوسط) رسیده است.

منبع: القبس

* 13.8 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری میان هند و کویت

آدرش سوئیکا سفیر هند در کویت، بر اهمیت تبادل فرهنگی به عنوان پل ارتباط مردمی و اجتماعی میان ملت ها تاکید کرد زیرا زمینه مشترک و متمایزی را برای تفاهم فراهم می‌کند. سفیر هند در حاشیه افتتاح نمایشگاه منسوجات «کشمیر» با حضور خالد الیاسین معاون دستیار وزیر خارجه کویت در امور آسیا، با اشاره به اینکه منسوجات کشورش به خاطر کیفیت و خلاقیت در سراسر جهان شناخته شده و شهرت گسترده ای دارند ، حجم مبادلات تجاری میان کویت و هند در سال گذشته را بالغ بر 13.8 میلیارد دلار اعلام کرد که منسوجات بخش عمده آن را تشکیل می دهد و سفارت کشورش در تلاش برای کشف افق های جدیدی است تا با توجه به پتانسیل بالای موجود در دو کشور ، آن را افزایش دهد. آدرش سوئیکا اضافه کرد: روند ورود نیروی کار از کشورش به کویت طبق سازوکارهای مشخص و بر اساس نیاز بازار کار کویت ، بدون هیچ گونه موانعی ادامه دارد و جالیه هندی مقیم کویت عمدتاً کارآمد و آموزش دیده است و در بخش های مختلف بازار کار کویت فعالیت می‌کنند. بخش کنسولی سفارت هند در کویت سال گذشته 6 هزار فقره روادید صادر کرده است و روادید طی مراحل آسان و یک روزه صادر می‌شود.

منبع: القبس:

* کویت، ششمین کشور صادرکننده به آمریکا در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

صادرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ماه نوامبر 2023 به آمریکا 30.5 درصد کاهش یافته و به 2 میلیارد و 294 میلیون دلار رسیده است حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 3.300 میلیارد دلار بوده است. براساس داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا، ارزش واردات این کشورها از آمریکا در مدت مشابه در سال 2023 نزدیک به 4 میلیارد و 314 میلیون دلار بوده است و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 3 میلیارد و 819 میلیون دلار بوده است. در میان کشورهای شورای همکاری عربستان سعودی از لحاظ حجم صادرات به آمریکا در ماه نوامبر سال 2023 در رتبه نخست قرار گرفته و بیشترین حجم صادرات به این کشور به ارزش 1 میلیارد و 97 میلیون دلار داشته است و پس از آن به ترتیب امارات، عمان، قطر، بحرین و کویت قرار گرفته اند. حجم صادرات کویت به این کشور در مدت مذکور بالغ بر 99.50 میلیون دلار بوده است در حالی که در مدت مشابه در سال 2022 به ارزش 230.9 میلیون دلار بوده است. ارزش واردات کویت از آمریکا حدود 173.4 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 171 میلیون دلار بوده است.

منبع: القبس

* توقف صادارت دام زنده توسط وزارت بازرگانی کویت تا اطلاع ثانوی

در پی گرایش کویت به سمت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از امنیت غذایی و دارویی کشور، وزارت بازرگانی و صنایع این کشور صادرات دام زنده محلی و صادراتی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. منابع مطلع اعلام کردند تحولات جاری در منطقه به ویژه به ویژه در دریای سرخ و تنگه هرمز، وزارت بازرگانی و صنایع کویت را بر آن داشته تا این تصمیم پیشگیرانه اتخاذ کند.

منبع: الجریده

* 24.4 میلیارد دلار ارزش پروژه‌های نفتی اجرا شده توسط شرکت های کره ای در کویت

نشریه «مید» در چارچوب بررسی فعالیت شرکت های کره جنوبی در خاورمیانه و شمال آفریقا در دهه گذشته اعلام کرد: شرکت های کره جنوبی، پروژه‌های نفتی به ارزش 24.4 میلیارد دلار در کویت اجرا کرده است که به صورت آتی تقسیم شده اند : 11.63 میلیارد دلار در سال 2014، 9.8 میلیارد دلار در سال 2015 و 2.9 میلیارد دلار در سال 2016. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط «مید پروجکتس» که فعالیت پروژه‌های منطقه ای را با همکاری انجمن پارک های صنعتی کره جنوبی دنبال می‌کند ، شرکت های کره جنوبی در بازه زمانی بین سال‌های 2017 تا 2023 هیچ قرارداد بزرگی در بخش نفت کویت به دست نیاورده اند. داده‌ها نشان می دهد که قراردادهای نفتی اعطا شده به شرکت های کره جنوبی در کویت در سال 2014 بالاترین ارزش را در دهه گذشته داشته است و این شرکت ها حدود 44.38 درصد از کل ارزش مناقصه‌هایی را به ارزش 26.21 میلیارد دلار به خود اختصاص داده اند. داده‌ها همچنین حاکی از آن است که پروژه‌های اعطا شده در عراق و مصر به شرکت های جنوبی در سال 2014 پس از کویت در رده دوم و سوم قرار گرفته به طوری که در عراق این پروژه‌ها به ارزش 76. 7 میلیارد دلار و در مصر به ارزش 3.46 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که ارزش پروژه‌های اجرایی توسط شرکت های کره جنوبی در امارات به ارزش 2.5 میلیارد دلار و الجزایر به ارزش 800 میلیون دلار بوده و بدین ترتیب پس از کویت در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفته اند. طبق داده‌های «مید پروجکتس» به نظر می رسد ارزش کل مناقصه‌های اعطا شده در بخش نفت و گاز کویت به شرکت های کره جنوبی در سال 2014 به تنهایی برابر با ارزش کل مناقصه‌های اعطایی تمامی‌کشورهای منطقه به این شرکت ها در سال 2023 بالغ بر 23. 10 میلیارد دلار بوده است به طوری که ارزش قراردادهای منعقده با شرکت های کره ای در عربستان سعودی در سال گذشته بالغ بر 8.88 میلیارد دلار، قطر 1.29 میلیارد دلار، عراق 44.8 میلیون دلار و کویت به ارزش 20.6 میلیون دلار بوده است. در همین راستا، نشریه «مید» اعلام کرد: پیروزی پیمانکاران کره جنوبی در سال گذشته در زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ در عربستان به آنها کمک کرد تا به بالاترین سطح از قراردادهای منطقه ای در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در طول 5 سال گذشته دست یابند و این به معنای بازگشت قوی پیمانکاران کره جنوبی در بخش نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2023 بوده است. حجم قراردادهای منعقد شده در سال گذشته بالاترین میزان از سال 2017 بوده به طوری که پیمانکاران کره جنوبی پروژه‌هایی به ارزش 22.63 میلیارد دلار برنده شده و ایران در آن سال تقریباً نیمی از این قراردادها را برعهده داشته است.

منبع: الانباء

* کاهش قیمت فروش نفت کویت به مشتریان آسیایی

روزنامه کویتی «النهار» به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد: کویت در ماه دسامبر گذشته، قیمت فروش رسمی نفت خام صادراتی را به مشتریان آسیایی خود را 1.85 درصد کاهش داده است و در عین حال این رقم همچنان 0.25 دلار بالاتر از میانگین متوسط قیمت نفت خام عمان و دبی است. بنا بر اعلام خبرگزاری «رویترز»، کویت همچنین قیمت فروش رسمی هر بشکه نفت خام سبک خود را برای ماه فوریه به 0.65 دلار کاهش داده است. 

منبع: القبس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما