معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۹:۵۱ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کنسرسیوم خط لوله خزر قصد دارد بیش از 70 میلیون تن نفت در سال 2024 پمپاژ کند

نیکلای گوربن مدیر کل کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) در یک نشست توجیهی گفت که این کنسرسیوم قصد دارد بیش از 70 میلیون تن نفت پمپاژ کند که حدود 60 میلیون تن متعلق به قزاقستان است.

به گفته وی درآمد تلفیقی CPC در سال 2023، به 2.3 میلیارد دلار رسید و میزان آن طبق پیش بینی برای سال 2024، 2.5 میلیارد دلار خواهد بود. 1.34 میلیارد دلار سود سهام به سهامداران CPC برای سال 2023 پرداخت شد. از جمله این کنسرسیوم برای اولین بار، سود سهام موقت را به طور جداگانه به سهامداران CPC-K JSC در جمهوری قزاقستان پرداخت نمود که مبلغ آن 93.5 میلیون دلار بود.

سیستم خط لوله CPC یکی از بزرگترین پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی با مشارکت سرمایه خارجی در CIS است. طول خط لوله تنگیز-نووروسیسک 1511 کیلومتر است. بیش از دو سوم کل نفت صادراتی قزاقستان و همچنین نفت خام از میادین روسیه از جمله میادین واقع در دریای خزر در این مسیر حمل می‌شوند. ترمینال دریایی CPC مجهز به سه واحد پهلوگیری از راه دور  است که امکان بارگیری ایمن تانکرها را در فاصله قابل توجهی از ساحل، از جمله در شرایط نامساعد جوی، فراهم می‌کند.

https://www.inform.kz/ru/ktk-v-2024-godu-planiruet-prokachat-bolee-70-mln-tonn-nefti-4214f8

توکایف: به زودی مهمترین اصلاحات اساسی در قزاقستان آغاز خواهد شد

در چارچوب سفر رسمی قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان به رم، نشستی با نمایندگان جامعه تجاری ایتالیا برگزار شد که در آن حدود 30 شرکت بین المللی شرکت داشتند.

به گزارش آکوردا، توکایف در سخنرانی خود به طور مفصل با  تجار ایتالیایی در مورد فرصت های سرمایه گذاری در قزاقستان صحبت کرد. با وجود شرایط ژئوپلیتیکی در جهان، کشور ما با اطمینان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین و یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در منطقه حفظ می‌کند.

سال گذشته، ما رشد اقتصادی 5.1 درصدی را ثبت کردیم که تقریباً دو برابر پیش‌بینی جهانی است. در میان مدت، ما یک هدف استراتژیک برای دستیابی به رشد 6 تا 7 درصدی برای خود تعیین کردیم که به ما امکان می‌دهد اندازه رشد را دو برابر کنیم. رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصاد تا سال 2029 این نیاز به اصلاحات در مقیاس بزرگ دارد.

وی خاطرنشان کرد که در کنار اصلاحات سیاسی، قزاقستان در حال تقویت بازار و اقتصاد رقابتی است که آن را شرط لازم برای موفقیت می داند.

" امروز می‌توانم با اطمینان به شما اطلاع دهم که به زودی مهمترین اصلاحات اساسی در قزاقستان آغاز خواهد شد که اقتصاد ما را شفاف تر، پایدارتر و پویاتر خواهد کرد. هدف ما این است که استانداردها، قوانین و شیوه‌های انجام تجارت در قزاقستان را به OECD ارائه دهیم. توکایف گفت: ما در تلاش هستیم تا فضای سرمایه گذاری را ایجاد کنیم که بالاترین استانداردهای بین المللی را رعایت کند".

رئیس جمهور کارآفرینان ایتالیایی را از اقدامات عملی و قانونی برنامه ریزی شده با هدف گسترش هجوم سرمایه گذاری مستقیم خارجی به اقتصاد این کشور مطلع کرد.

ما ملزومات غیر ضروری برای کسب و کار را شناسایی و حذف کرده ایم تا محیطی انعطاف پذیرتر و سرمایه گذار دوست داشته باشیم. اخیرا شورای سرمایه گذاری ایجاد شده است که دارای اختیارات گسترده ای است که اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری را از طریق تصمیم گیری سریع و جامع تسهیل می‌کند. 

KazTransOil ترانزیت نفت از بندر آکتائو به باکو را تقویت کرد

روند حجم حمل و نقل نفت قزاقستان برای صادرات از بندر آکتائو از ژانویه تا سال 2023 به 3.376 میلیون تن رسید که 1.108 میلیون تن بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

KazTransOil JSC  (یک شرکت خط لوله نفت جمهوری قزاقستان که خدمات انتقال نفت به بازار داخلی، برای اهداف ترانزیت و صادرات را ارائه می دهد).  بنابراین، افزایش حجم حمل و نقل نفت قزاقستان برای صادرات از بندر آکتائو ناشی از افزایش حجم مواد خام حمل شده در مسیر خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیهان از 250000 تن به 1.392 میلیون تن است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، 5.5 برابر بیشتر است. به ویژه، 1.057 میلیون تن نفت از میدان تنگیز حمل شده است. علاوه بر این، در دوره گزارش، 1.984 میلیون تن نفت از بندر آکتائو به سمت بندر ماخاچکالا حمل شده است.

در سال 2022، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان دستور داد تا حجم حمل و نقل نفت در طول کریدور ترانس خزر افزایش یابد. بر اساس این دستورالعمل، شرکت KazMunayGas JSC (شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان) و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان سوکار قراردادی را منعقد کردند که مبنی بر انتقال 1.5 میلیون تن نفت در سال از میدان تنگیز در مسیر. خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان پیش از این پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان گفته بود که تا پایان سال 2023 میلادی 1.1 میلیون تن نفت از قزاقستان از طریق خط لوله باکو - تفلیس - جیهان تحویل خواهد شد. در توافق اولیه طرفین برای انتقال 1.5 میلیون تن نفت در سال جاری پیش بینی شده است، اما با توجه به اینکه تحویل از فروردین ماه امسال آغاز شده است، تا پایان سال جاری قادر به انتقال 1.1 میلیون تن نفت خواهیم بود. 

اتحادیه اروپا خواهان بهبود روابط با قزاقستان برای مقابله با روسیه است

به گزارش Ulysmedia.kz، اتحادیه اروپا علاقه مند به تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی و جلوگیری از دور زدن تحریم ها علیه روسیه و بلاروس است.

اعضای پارلمان اتحادیه اروپا قطعنامه ای را برای بازنگری استراتژی در قبال کشورهای آسیای مرکزی تصویب کردند. به گفته نویسنده این گزارش، این یک سیگنال مهم برای کشورهای آسیای مرکزی است.

پارلمان اطمینان دارد که اقدامات اتخاذ شده به مقابله با نفوذ روسیه در منطقه کمک خواهد کرد. دویچه وله می نویسد، سخنران خاطرنشان کرد که تقویت روایت های ناسیونالیستی در فدراسیون روسیه، کشورهای آسیای مرکزی را به "تعامل با دیگر بازیگران" سوق می دهد .

در این قطعنامه آمده است: «اتحادیه اروپا باید از توسعه همکاری‌های سودمند متقابل استفاده کند و به آسیای مرکزی شراکتی را پیشنهاد دهد، که به جهتی ویژه در استراتژی بزرگ مقیاس در قبال همسایگان شرقی اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد».

در این نشریه آمده است که اتحادیه اروپا از مقامات قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان می خواهد که برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها علیه روسیه و بلاروس، فعالانه همکاری کنند. موافقتنامه مشارکت و همکاری پیشرفته مبنای همکاری با کشورهای آسیای مرکزی نامیده می‌شود.

 تنها کشور در آسیای مرکزی که چنین توافقنامه ای را با اتحادیه اروپا تصویب کرده است، قزاقستان است. پیش از این گزارش شده بود که حجم کل سرمایه گذاری اروپا در قزاقستان از 175 میلیارد دلار فراتر رفته است .

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما