معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح رسمی خط اتوبوس رانی سریع السیر شهری (BRT ) داکار توسط رئیس جمهور

رئیس جمهور، مکی سال در مراسم افتتاح خط اتوبوس رانی سریع السیر شهری (BRT) در داکار گفت: این طرح به مقامات دولتی سنگال اجازه می دهد بر مشکلات حمل و نقلی فعلی غلبه نمایند و از مشکلات فردا جلوگیری کنند. وی افزود: بی آر تی، انقلابی در حمل و نقل انبوه است که مشکلات امروز را حل و مشکلات فردا را پیش بینی می‌کند. وی تاکید کرد که منطقه داکار نزدیک به 4 میلیون نفر یا تقریباً یک چهارم جمعیت سنگال را تشکیل می دهد و در سال 2040 دارای 7 میلیون نفر خواهد بود که باید حمل و نقل راحتی در سطح شهر داشته باشند. وی افزود: اگر روند فعلی ادامه یابد، سفرهای روزانه که در سال 2015 به میزان 7.2 میلیون بود، در 20 سال به 14.5 میلیون خواهد رسید. رئیس جمهور یادآور شد که حمل و نقل در داکار باعث آلودگی و ترافیک می‌شود و خاطر نشان کرد: مطالعه‌ای که در سال 1998 انجام شد و در سال 2002 به ‌روزرسانی شد، نشان می‌دهد که ما به طور متوسط سالانه 900 میلیارد فرانک سیفا به دلیل آلودگی تولید شده توسط بخش حمل ‌و نقل و ناامنی جاده‌ای از دست می‌دهیم. مکی سال توضیح داد: به همین دلیل است که ما TER (قطار سریع السیر منطقه ای) و BRT را به عنوان بخشی از طرح سنگال در حال ظهور به مرحله اجرا درآوردیم. به گفته وی،  BRT با جابجایی منظم، ایمن و راحت به مدیریت حمل و نقل در داکار کمک خواهد کرد. رئیس جمهور خاطر نشان کرد که BRT با طول 18.3 کیلومتر، 23 ایستگاه و پوشش قرار دادن 14 شهرداری، مدت زمان سفر بین داکار و گودیاویه را به میزان قابل توجهی کاهش  می دهد.

APS 14 ژانویه 2024

بهره برداری از فاز دوم خط اتوبوسرانی سریع السیر داکار ( (BRT) تا سال 2026

اولین خط ویژه اتوبوسرانی سریع السیر داکار (BRT  ) توسط مکی سال رئیس جمهور سنگال و با حضور همه مقامات عالی‌رتبه نظامی و لشگری، همچنین سفرا و روسای نمایندگی‌های مقیم داکار افتتاح شد‌. این مراسم که با تشریفات کامل و برنامه‌های متنوع تدارک دیده شده بود، از ساعت 5 بعد از ظهر تا 11 شب ادامه داشت و سفرا طی مراسمی‌با تشریفات کامل از طریق اتوبوس های خط ویژه در مراسم حضور یافتند. رئیس جمهور سنگال نیز ضمن با اهمیت برشمردن این خط ویژه و تبریک به مردم سنگال طی سخنانی گفت: این خط ویژه یکی از پروژه‌های مهم طرح سنگال نوظهور است که بی تردید ترافیک و آلودگی هوا را بخاطر برقی بودن اتوبوسها کاهش می دهد و در عین حال رفاه مردم را بیشتر خواهد کرد و شهر را به سمت مدرنیته سوق خواهد داد. این مراسم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به یکی از کمپین‌های بزرگ تبلیغاتی در پایتخت برای رئیس جمهور و نامزد وی و حزب حاکم یعنی آمادوبا تبدیل شده بود. این خط ۱۸ کیلومتری دارای ۱۴ ایستگاه می‌باشد و توسط اتحادیه اروپا از طریق بانک توسعه اروپایی تامین مالی شده و اتوبوس های آن که دوگانه سوز برقی و گازی می‌باشند با همکاری کشورهای ایتالیا، جمهوری چک و فرانسه فراهم شده است. اجرای این پروژه حدود دو سال بطول انجامیده است و مرکز شهر از جنوب به شمال که بیشترین جمعیت داکار در آن مستقر هستند را پوشش می دهد. قرار است فاز دوم پروژه مذکور تا سال ۲۰۲6 به بهره برداری برسد.

APS 14 ژانویه 2024

درخواست وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه‌ها و اهداف طرح سنگال در حال ظهور

وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری، دودو کا، روز پنجشنبه از بازیگران بخش خصوصی و وزارتخانه‌های بخش مربوط به برنامه رقابت‌پذیری و شتاب اشتغال (PACE) دعوت کرد تا سرعت اقدامات خود را برای دستیابی به انتظارات تسریع کنند. وی گفت: پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، اما برای دستیابی به تأثیرات مثبت اقتصادی در مناطق کشور سرعت اجرا را باید تغییر دهیم. دودو کا در یک جلسه تبادل نظر با محوریتPACE  صحبت کرد و افزود: مباحث مطروحه ماهیت موضوعات مرتبط با این ابتکار را نشان داد که هدف آن چیزی جز ایجاد دگرگونی در چشم انداز اجتماعی- اقتصادی کشور نیست. وی خواستار تغییر چرخه اتحاد همه نیروها با سرعت بیشتر شد و یادآور گردید که مسئله ایجاد اشتغال و افزایش درآمد سرانه نمی‌تواند به اهداف تعیین شده در سطح برنامه سنگال در حال ظهور (PSE) در سال 2035 دست یابد مگر اینکه اقدامات عاجلی انجام شود. آقای کا اطمینان داد که پیشرفت قابل توجهی که با اجرای برنامه‌های اقدام اولویت دار، PAP1  و PAP 2 حاصل شده است، سرعت جدیدی را تجربه خواهد کرد. به گفته وزیر، این امر در نهایت باعث افزایش رشد اقتصادی و فرصتهای شغلی جدید می‌شود. وی خاطر نشان کرد دولت به طور برگشت ناپذیری اهداف سنگال در حال ظهور را دنبال می‌کند.

APS  11 ژانویه 2024

سفر نخست وزیر به کازامانس برای آشنایی با ظرفیتهای اقتصادی منطقه 

بنا به خبر منتشره از سوی اداره اطلاعات دولتی (BIG) نخست وزیر آمادو روز یکشنبه سفر به منطقه  کازامانس را آغاز کرد. در بخش ولینگارا، رئیس دولت فاز دوم مجتمع تجاری دیابه را افتتاح نمود. مجتمع تجاری مذکور از یک بلوک اداری با دفاتر و اتاق جلسات تشکیل شده است. همچنین این مجتمع شامل هشت انبار 600 متر مربعی، 200 سفره خانه سنتی 20 متر مربعی و فضای زیادی برای مغازه‌های تجاری می‌باشد. فاز اول مجتمع تجاری دیابه در آگوست گذشته افتتاح گردید. هزینه فاز دوم 548 میلیون فرانک سیفا برآورد شده است. این پروژه با هزینه 1.2 میلیارد فرانک سیفا توسط دولت سنگال و جامعه اقتصادی کشورهای آفریقایی غرب (سدوآئو) تامین مالی شده است. نخست وزیر در ادامه سفر، در شهر یورو فوله، از چندین پروژه جاده ای بازدید خواهد کرد. در بخش کلدا نیز از شرکت توسعه کشاورزی و صنعتی سنگال (SODAGRI)  به دلیل پتانسیل کشاورزی منطقه دیدار می‌کند. وی همچنین از منطقه سدیو بعنوان یکی از مناطق مهم تولید محصولات کشاورزی دیدن خواهد کرد. به گفته  BIG این سفر در راستای بررسی ظرفیتهای اقتصادی منطقه کازامانس سبز که سرشار از فرصت های کشاورزی می‌باشد انجام می‌شود در شرایطی که سنگال در حال آماده شدن برای اجرای سومین برنامه اقدام اولویت دار در طرح سنگال در حال ظهور (PAP 3 PSE) است. عثمان دیاگانا، معاون بانک جهانی در امور غرب و مرکز آفریقا، گفت: این پروژه ای است که ما می خواهیم در همه جای آفریقا اجرا کنیم. وی افزود: این موسسه مالی در کنار دولت سنگال، بانک سرمایه گذاری اروپا و اتحادیه اروپا به تامین مالی این طرح کمک کرده است.

 APS 14 ژانویه 2024

ضرورت داشتن بذرهای با کیفیت برای دستیابی به حاکمیت غذایی

عبدالله کامارا، مدیر منطقه ای توسعه روستایی (DRDR) فاتیک، روز جمعه در کائولاک  گفت که تهیه بذرهای با کیفیت برای دستیابی به بهره وری خوب کشاورزی و دستیابی به حاکمیت غذایی ضروری هستند. وی افزود: یکی از نقاط شروع برای دستیابی به توسعه کشاورزی و حاکمیت غذایی، بذر است. البته ما به منابع آب و زمین مناسب نیاز داریم ولی حتی اگر همه اینها در دسترس باشد، تا زمانی که بذر مناسب نداشته باشیم، نمی‌توانیم به تولید کشاورزی قابل توجهی با سطح بهره وری مورد نیاز برای دستیابی به حاکمیت غذایی دست یابیم. او این سخنان را در پایان یک کارگاه آموزشی سه روزه (10، 11 و 12 ژانویه) برای بازتاب استراتژی عملیاتی جهت دستیابی به بذرهای پیش پایه، تکثیر و توزیع بذرهای گواهی شده بین تولید کنندگان بادام زمینی، ذرت، ارزن، سورگوم و کنجد از بخش های مختلف این منطقه ایراد نمود. این ابتکار بخشی از پروژه   "Gunge Mbay" است که از طریق مشارکت استراتژیک بین صندوق توسعه ملی (FNDASP)  و آژانس توسعه بلژیک (ENABEL)  با تامین مالی اتحادیه اروپا (EU) طی 15 سال اخیر برای حمایت از پروژه agropole  که در چارچوب طرح سنگال در حال ظهور (PSE) می‌باشد انجام می‌شود. عبدالله کامارا خاطر نشان کرد که درست است که در سنگال اقداماتی انجام شده است، ما منابع انسانی باکیفیتی داریم، هم در سطح تحقیقاتی و تکنسین‌ها و هم در سطح تولیدکنندگان بذر، اما با این وجود  بخش مزبور همچنان در رابطه با خودکفایی در تولید، کنترل و توزیع بذر با مشکلاتی مواجه است. این کارگاه به ذینفعان اجازه داد تا به مدت سه روز در مورد جنبه‌های مربوط به ایجاد گونه‌های سازگار به ویژه در زمینه تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کنند. به گفته وی سویه‌های جدید بذر که با شرایط محیطی تطبیق داده شده‌اند باید به مقدار کافی نیز تولید شوند تا تولیدکنندگانی که مسئول تکثیر این سویه‌ها برای تولید غذا هستند، بتوانند بذر مادر کافی داشته باشند. کامارا در ادامه گفت: مباحثی که در این کارگاه در مورد تولید بذرهای مادر، تأمین مالی، کنترل و غیره انجام شد، امکان ارائه راه حل هایی را فراهم کرد که در صورت اجرای آنها با همکاری همه ذینفعان مربوطه، دستیابی به اهداف خودکفایی در تولید بذر و حاکمیت غذایی را ممکن می سازد.

APS 12 ژانویه 2024

افزایش تولید میوه و سبزیجات در سنگال بین سال های 2012 تا 2023

ماکومبا دیوف، مدیر امور محصولات باغی وزارت کشاورزی، تجهیزات روستایی و حاکمیت غذایی گفت: تولید سنگال در زمینه میوه و سبزیجات از 905000 تن در سال 2012 به 1.6 میلیون تن در سال 2023 افزایش یافت که تقریباً معادل 700 تن است. آقای دیوف در حاشیه نشست شرکت بهره برداری از بازار و انبارهای بزرگ ملی (سمیگ) در جمنیاجو در حضور باغداران، بازرگانان و تجار با اعلام این مطلب افزود: صادرات این محصولات نیز از 56000 تن در سال 2012 به 120000 تن در سال 2023 رسیده است. به گفته ماکومبا دیوف، مشاغل ایجاد شده توسط بخش امور باغبانی هم در همان دوره افزایش یافته و بخش قابل توجهی از تولیدات محصولات باغی برای تامین بازار سنگال در نظر گرفته شده است. به گفته مقامات دولتی، فعالان در بخش باغبانی سنگال شامل تجار، صاحبان بخش حمل و نقل و باغداران از سالنها و انبارهای جدید این بازار که با سرمایه گذاری 55 میلیارد فرانک سیفاساخته شده است بهره مند می‌شوند. همچنین آنها برای ذخیره و نگهداری تولیدات  میوه و سبزیجات حمل شده از سایر نقاط کشور و نیز خارج از کشور به داکار  مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازار مذکور در زمینی به مساحت 33 هکتار ساخته شده است و ظرفیت ذخیره سازی 15000 تن محصول را دارد. طبق دستور فرماندار داکار، الحسن سال، کامیون‌های بزرگ حامل میوه ‌ و سبزیجات از داخل سنگال و یا سایر کشورها اکنون باید محموله‌ها را در بازار مذکور تخلیه و بارگیری کنند.

APS  15 ژانویه 2024

همکاری سنگال و امریکا برای اجرای برنامه توسعه اقتصاد آبی در چارجوب برنامه چالش هزاره

وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال کارگاه آموزشی سه روزه ای را تحت عنوان " اعتبار سنجی برای تعریف اقتصاد آبی " به عنوان بخشی از برنامه همکاری با امریکا در جهت تحقق اهداف چالش هزاره برگزار کرد. آل نار دیوپ، دبیر کل این وزارتخانه طی سخنانی تصریح کرد که هدف این کارگاه رسیدن به یک تعریف مشترک بین همه احزاب و گروهها در این خصوص و در مقیاس ملی است. وی افزود: این امر مستلزم داشتن چشم ‌اندازی جامع از تمام فعالیت‌هایی است که در اطراف اقیانوس‌ها، دریاها و سواحل انجام می‌شود تا بتوانیم با شریک آمریکایی خود، آژانس کمک های خارجی مستقل آمریکا (  MCC) برنامه‌ای را تدوین کنیم که به ما امکان توسعه این بخش را می‌دهد. آقای دیوپ افزود: گفت: برنامه ای که سنگال و MCC  برای توسعه و اجرای آن برنامه ریزی کرده اند، در جهت رشد اقتصادی پایدار در  بخش ها و زیر بخش ها و در یک رویکرد فراگیر است. به گفته آل نار دیوپ، این ابتکار با هدف ایجاد ثروت و رفاه در بخش اقتصاد آبی، در عین داشتن چشم اندازی فراگیر که جوامع، بازیگران و همه سیاست هایی را که دولت ها اجرا می‌کنند، یکپارچه می‌کند است. همچنین اجرای برنامه ای که MCC در آن شرکت خواهد کرد پنج سال طول خواهد کشید. به گفته وی میزان تأمین مالی این برنامه بین 600 میلیون تا  800 میلیون دلار آمریکا متغیر خواهد بود. وی افزود: اقتصاد آبی، اقتصاد اقیانوس ها، دریاها و سواحل بوده و اقتصادی است که چندین بخش را ادغام می‌کند، از اقتصاد سنتی گرفته تا اقتصاد سبز. آیچاتو فال، نماینده سفارت آمریکا در سنگال در این کارگاه گفت: این مشارکت جدید با MCC نشان دهنده اعتماد و تعهد ایالات متحده به سنگال است. به گفته خانم فال، دولت آمریکا از عزم مقامات دولتی سنگال برای مدیریت منابع دریایی کشورشان بطور مسئولانه و فراگیر استقبال می‌کند. نماینده سفارت ایالات متحده آمریکا تاکید کرد: سنگال با خط ساحلی بیش از 700 کیلومتر این فرصت را دارد تا با حفظ یکپارچگی اکولوژیکی محیط دریایی خود، رشد اقتصادی را تقویت کند. او ادامه داد: مدیریت پایدار منابع، حفاظت از تنوع زیستی دریایی و انطباق با تغییرات آب و هوایی نشان دهنده همه چالش‌های کنونی در مورد اقتصاد آبی است.

APS  15 ژانویه 2024

بازدید نخست وزیر از پروژه در دست احداث جاده سنوبا به مپک در منطقه کازامانس

نخست وزیر آمادو با، روز دوشنبه در ادامه سفر به منطقه کازامانس از عملیات بازسازی جاده سنوبا - مپک به عنوان بخشی از سفر به مناطق جنوب کشور بازدید نمود. او گفت که پروژه بازسازی جاده سنوبا – زیگنشور - مپک از نظر برابری ارضی و باز کردن دسترسی مناطق جنوبی به یکدیگر دارای ویژگی خاصی است. این پروژه شامل 217 کیلومتر راه آسفالته و 95 کیلومتر مسیر راه سوشه ارتباطی است. همچنین برنامه ریزی شده است که طرح های توسعه ای مرتبط از جمله زیر ساخت های اجتماعی - اقتصادی، به ویژه ایجاد کلاس های درس، امکانات بهداشتی و پارکینگ خودرو ها انجام شود، بدون اینکه حمایت از گروه‌های زنان و جوانان برای سرعت بخشیدن به تولیدات کشاورزی فراموش شود. در زمینه اشتغال زایی، این پروژه شامل جذب 200 جوان از 500 نفر آموزش دیده در زمینه‌های تولید سنگ فرش، آرماتوربندی، ماشین آلات، توپولوژی، بنایی و آسفالت است. در بامبالی، نخست وزیر قول داد که 200 چراغ خیابانی در این شهر نصب شود. در سدیو نیز تعدادی از فعالان اقتصادی نگرانی‌های خود را  حول محور اشتغال و تحول اقتصادی به نخست وزیر مطرح کردند. در این خصوص رئیس گروه شرکت های حمل و نقل خواستار نوسازی ناوگان خودرویی منطقه شد. وی از مسئولان درخواست کرد تا ایستگاه‌های اتوبوس جدید را در این منطقه ایجاد کنند. همچنین جمعی از تولیدکنندگان بادام هندی و انبه درخواست حمایت دولت از نظر تأمین مالی و عده ای از تولیدکنندگان برنج نیز به نوبه خود خواستار تخصیص تجهیزات تولید شدند. رئیس دولت در پاسخ‌ تاکید کرد که با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه، تمرکز بر فرآوری محصولات برای ایجاد ارزش افزوده در جهت  مشکل اشتغال جوانان ضروری است. آمادو با وعده داد که دولت علاوه بر اصلاحاتی که برای ایجاد صنایع در منطقه انجام خواهد شد، منابع قابل توجهی را برای نصب واحدهای فرآوری آزاد خواهد کرد. نخست وزیر افزود: متقاعد شده است که سدیو به تنهایی می‌تواند بخش زیادی از مواد خوراکی سنگال را تهیه کند که دلیل آن تولید قابل توجه در بخش هایی مانند بادام هندی و انبه است.

APS  16 ژانویه 2024

ریاست دوره ای سنگال بر سازمان هماهنگ‌ سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) در سال 2024

 سنگال طی مراسمی رسمی‌که روز سه‌شنبه در داکار برگزار شد، ریاست دوره‌ای سازمان هماهنگ ‌سازی حقوق تجارت در آفریقا (OHADA) را در سال 2024 به عهده گرفت و جایگزین جمهوری دموکراتیک کنگو شد. در این مراسم آیساتا تال سال وزیر دادگستری گفت: سنگال، یکی از اعضای مؤسس  OHADA، پس از سال 2008 برای دومین بار ریاست این نهاد را به عهده گرفت که 17 کشور آفریقایی را گرد هم می آورد. خانم سال در سال جاری ریاست شورای وزیران و ریاست کنفرانس سران کشورهای OHADA را بطور همزمان بر عهده خواهد داشت. وی گفت: با ریاست بر این نهاد عالی در جهت همکاری، یکپارچگی و هماهنگی حقوق تجارت، می‌توانم به شما اطمینان دهم که تعهد خود را برای هموار کردن هر چه بیشتر اراده پدران مؤسس برای تأسیس یک جامعه اقتصادی آفریقایی اجرا خواهیم کرد. او طی مراسم تحویل با همتای کنگویی خود، رز موتومبو کیسه، از پروژه بزرگی که قرار است سنگال طی دوازده ماه آینده انجام دهد، به ویژه احیای سازمان مذکور صحبت کرد. به گفته وی، سنگال بر روی نهایی کردن یک قانون متحد الشکل بسیار مهم در مورد حقوق بین الملل خصوصی در OHADA کار خواهد کرد. خانم سال خاطر نشان کرد که  کنفرانس سران کشورهای OHADA برای مدت ده سال است که برگزار نشده است. وی از فعالیت های انجام شده توسط مقامات این کشور آفریقای مرکزی در راس OHADA قدردانی کرد و افزود: اجازه دهید به شما بگویم که این مأموریت از همان ابتدا با یک چالش بزرگ روبرو بود. در واقع ما سازمانی را در بحبوحه یک بحران حاکمیتی به ارث برده‌ایم که ناشی از مدیریت بحث ‌برانگیز منابع انسانی و مالی است. ماموریت  OHADA که در سال 1993 ایجاد شد، هماهنگ سازی قوانین تجارت در آفریقا به منظور تضمین امنیت حقوقی و قضایی برای سرمایه گذاران و مشاغل در کشورهای عضو است.

APS  16 ژانویه 2024

درخواست فعالان بخش تولید انبه و بادام هندی برای نظارت و حمایت بیشتر دولت

فعالان بخش تولید انبه و بادام هندی طی برگزاری یک گردهمایی در مورد راههای تقویت رقابت در این بخش بحث و نبادل نظر کردند و خواستار حمایت بیشتر دولت از این بخش ها شدند. آنها نظرات خود را در مورد وضعیت بخش‌های انبه و بادام هندی در منطقه کازامانس ارائه دادند و در مورد چالش‌ها و تنگناهای عمده‌ای که بازیگران بخش خصوصی را از نظر دسترسی به بازارهای بین‌المللی و ایجاد شغل نگران می‌کنند، گفتگو نمودند. هدف این مجمع دو روزه تقویت رقابت پذیری بخش های مذکور در کازامانس با تاکید بر سرعت بخشیدن به صنعتی شدن و دسترسی به بازارهای بین المللی است. بوباکار کونتا، رئیس مرکز بادام هندی سنگال، از برگزاری این مجمع استقبال کرد و گفت که این بخش با مشکلات زیادی مواجه است. آقای کونتا افزود: در آگروپلیس جنوبی، رسیدگی به بخش تولید بادام هندی اولویت دارد. او از این واقعیت ابراز تاسف کرد که بادام هندی بدون فرآوری صادر می‌شود که ضرر بزرگی است. همچنین در سال گذشته حدود 150 هزار تن از این محصول به ارزش 90 میلیارد فرانک سیفا از بندر زیگنشور صادر شد. وی خاطر نشان کرد اگر به صورت محلی این محصول را پردازش کنیم، بیش از 400 میلیارد ارزش افزوده خواهد داشت که این امر بیکاری را کاهش می دهد و بر اقتصاد سنگال تأثیر می‌گذارد. بوباکار کونتا گفت: بهره برداری مناسب از این بخش، مشکل مهاجرت غیرقانونی را نیز حل می‌کند. او از دولت می خواهد که با تأکید بر فرآوری محصول که نرخ بسیار پایین 2 درصدی دارد، این بخش را تقویت کند. وی در ادامه گفت: از تولید محصول خام تا محصول نهایی، تخصصهای لازم وجود دارد، اما ما به واحدهای پردازش، ظرفیت سازی و تامین مالی نیاز داریم. به گفته مدیرکل نهاد نظارتی سامانه دریافت انبارهای کالای سنگال، طرح ملی ایجاد انبارهای ذخیره بادام زمینی در دولت  تصویب شده است که در این راستا 105 انبار مدرن با تمامی امکانات تجهیزات پردازش در 46 بخش کشور ایجاد خواهد شد. ادریس جونیور دیالو گفت: این انبارها در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا به آنها اجازه داده شود محصولات خود را بدون مشکل ذخیره کنند و همچنین به آنها امکان می دهد تا به منابع تامین مالی دسترسی پیدا کنند.

APS  17 ژانویه 2024

درخواست رئیس جنبش تجاری سنگال برای بازنگری در محیط کسب و کار در جهت تسهیل اشتغال جوانان

امباگنیک دیوپ، رئیس جنبش تجاری سنگال (MDES)، روز سه‌ شنبه گفت: ما باید در محیط کسب و کار تجدید نظر کنیم تا اشتغال جوانان را تسهیل و همچنین تمام فرصتهای شغلی را شناسایی نماییم. او این توصیه را در بیست و سومین جلسه این نهاد که هر سال توسط MEDS برگزار می‌شود ارائه کرد. وی گفت: ما قبل از هرکس مشکل اشتغال جوانان را درک کرده و در نظر گرفتیم و امروز باید با هم تغییرات مفیدی در همه سطوح ایجاد کنیم. امباگنیک دیوپ بر اهمیت این نشست دو روزه در مورد بررسی ضرورت توجه بیشتر به بخش اشتغال تأکید کرد و اظهار امیدواری نمود که  جنبش این روند را  تداوم بخشد. موضوع جلسه مذکور بر فرصت های اشتغال برای جوانان در بخش صنعتی متمرکز بود. در این راستا، امباگنیک دیوپ، از جمله نظارت بر کارآفرینان جوان بهره‌ مند از بودجه دولتی، تقویت سیاست‌های تشویقی برای جذب جوانان در دوره‌های کارآموزی و حمایت از پروژه‌های بخشهای اولویت‌دار برای ارتقای اشتغال جوانان را توصیه کرد. وی همچنین از افزایش بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای تامین مالی جوانان و تسریع در روند ایجاد مراکز آموزشی در سطح کشور خبر داد. وی به این نکته اشاره کرد که 35 درصد جوانان 15 تا 24 ساله بیکار هستند و تنها 10 درصد از جمعیت فعال در بخش رسمی (دولتی و خصوصی) هستند که 75 درصد از جمعیت فعال را تشکیل می دهند. مامادو مصطفی با، وزیر مالیه و بودجه گفت: برگزاری اولین همایش شغلی همچنین فضایی برای مبادله و تأمل در موضوعات اصلی کشور با حضور متخصصان برای یافتن راه حل برای موضوعات مطروحه می‌باشد. وی خاطر نشان کرد: این اقدام با طرح سنگال در حال ظهور به عنوان بخشی از مرحله 3 برنامه اقدام اولویت دار آن برای سال 2028 همسو است. وی یادآوری کرد که هدف این است که حرکت رشد فراگیر و پایدار برای دگرگونی سنگال از طریق تسریع صنعتی شدن و ارتقای اقتصاد مقاومتی و رقابتی باشد. به گفته وزیر مالیه و بودجه، رویکرد تسریع اشتغال جوانان و زنان از طریق صنعت، دولت را به توسعه یک سیاست صنعتی رقابتی جدید با ارزش افزوده بالا سوق داده است.

APS  17 ژانویه 2024

افزایش حملات سایبری علیه شرکت ها و مؤسسات تجاری در جهان

ردا بن گلونه، مدیر عامل  AITEK، گروهی متخصص در فناوری اطلاعات و راه‌ حل‌های مرتبط در آفریقا، روز سه‌شنبه در داکار گفت: حملات سایبری علیه کسب‌ وکارها و مؤسسات تجاری در سراسر جهان به شدت در حال رشد است. وی با بیان اینکه حملات هدفمند علیه شرکت ها و مؤسسات حدود 19.9 درصد بوده که امروزه با رشد 700 درصدی مواجه شده است، تاکید کرد که این ارقام نشان می دهد که به طور فزاینده ای مجرمان سایبری شرکت ها یا موسسات را انتخاب می‌کنند. به عنوان نمونه، او حملات سایبری اخیر را یادآور شد که وب سایت های دولت های سنگال و کامرون قربانی آن شدند. آقای گلونه در حضور متخصصان متعددی از مؤسسات و شرکت‌های زیر منطقه یاد آور شد که در همان دوره، BCEAO نیز هدف حمله مشابهی قرار گرفت. او به مناسبت کنفرانس «Knext Dakar 2024» که توسط این گروه با مشارکت گروه کسپرسکی برگزار شد گفت: دعواهای جدید دیگر لزوماً جنگ با اسلحه نیستند، بلکه نبردهای امنیتی سایبری می‌باشند. به گفته برتراند تراستور، مدیر کل گروه کسپرسکی در غرب آفریقا، در سال 2023 روزانه تعداد 411000 مورد حمله توسط مجرمان سایبری صورت گرفت که در مقایسه با سال 2022 رشد 3 درصدی را نشان می دهد. آقای تراستور گفت: در مجموع نزدیک به 125 میلیون فایل مخرب توسط کسپرسکی در سال 2023 شناسایی شد. وی افزود: در KNext (Kaspersky Next) همگرایی تخصص ها، دیدگاه‌های نوآورانه و فرصت های شبکه ارائه می‌شود و بازیگرانی را که در زمینه امنیت سایبری دخیل هستند گرد هم می آورد.

APS  17 ژانویه 2024

آغاز تدوین پیش نویس قانون جهت گیری حمایت اجتماعی توسط دولت

مکی سال، رئیس جمهور روز سه شنبه در جمنیاجو طی برگزاری مراسم افتتاحیه بزرگداشت روز ملی برابری سرزمینی و اجتماعی با موضوع "برابری اجتماعی و سرزمینی در قلب طرح سنگال در حال ظهور" اعلام کرد دولت به زودی پیش نویس قانون جهت گیری حمایت اجتماعی را توسط وزارت توسعه جامعه، همبستگی ملی، عدالت اجتماعی و سرزمینی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی مربوطه آغاز خواهد کرد. وی افزود: همچنین متن مربوط به تشکیل صندوق ویژه حمایت اجتماعی نیز پس از انجام هماهنگی‌های لازم، نهایی خواهد شد. وی تاکید کرد: اجرای سیاست ‌های برابری اجتماعی با تقویت ظرفیت‌های تاب‌آوری خانواده‌ها و جوامع در جهت کمک قابل توجه به بهبود شرایط زندگی جمعیت‌های هدف در دستور کار قرار دارد. مکی سال گفت که این اولین اجلاس است که با موضوع برابری اجتماعی و سرزمینی در قالب طرح سنگال در حال ظهور برگزار می‌شود، باید ما را تشویق کند تا در مورد سیاست‌های خود در این زمینه عمیقاً فکر کنیم، محدودیت‌هایمان را بسنجیم و درس های آموخته شده را شناسایی کنیم. به گفته وی، این تمرینی برای رضایت از خود نیست، بلکه یک تشخیص سازش ناپذیر است که وضعیت موجود را زیر سوال می‌برد و بهبودهای لازم را برای عملکردهای ثبت شده تاکنون پیشنهاد می‌کند. وی تصریح کرد: در این راستا مناسب است به انسجام کلی ابزارهای برابری سرزمینی و شمول اجتماعی خود توجه ویژه ای داشته باشیم و از همپوشانی برنامه‌ها و عدم تعادل سرزمینی در اجرای آنها اجتناب کنیم. در این نشست رئیس مجلس ملی آمادو مامه دیوپ، تنی چند از اعضای دولت، مقامات مملکتی، نمایندگان دستگاه دیپلماسی، سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، شرکای فنی و مالی و همچنین منتخبان محلی و سهامداران انجمن‌های مردمی حضور داشتند.

APS  17 ژانویه 2024

برگزاری کارگاه منطقه ای بررسی سهم دیاسپورای آفریقایی در توسعه کشورهای آفریقا

یک کارگاه دو روزه منطقه ای روز چهارشنبه در داکار به ابتکار کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا با هدف بازتاب و توسعه استراتژی برای مدیریت بهتر نیروی کار و وجوه ارسالی از سوی دیاسپورای آفریقایی در داکار افتتاح شد. این نشست که به عنوان بخشی از حمایت ECA از اجرای پیمان جهانی مهاجرت در آفریقا برگزار شد، مجموعه ای از نتایج کارگاه‌ها و تحقیقات انجام شده در آفریقای جنوبی، ساحل عاج، مالی، مراکش، سنگال، زیمبابوه بین سال های 2021 تا 2023 را ارائه داد. خالد حسین، رئیس دفتر آفریقا کمیسیون مذکور گفت: ما به این فکر خواهیم کرد که چگونه از کشورها در جمع‌آوری داده‌ها حمایت کنیم و به اعضا کمک نماییم تا مکانیسم‌هایی را با ایجاد چارچوبی بیابند که شناخت کیفیت و مهارت‌های مهاجران را در سال 2024 و در آینده ممکن می‌سازد. وی در مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی با حضور نماینده وزارت امور خارجه سنگال، شخصیت ها و نمایندگان کشورهای دعوت شده و همچنین اعضای سنگالی دیاسپورا سخنرانی کرد. به گفته خالد حسین 90 درصد از وجوه ارسالی توسط دیاسپورای آفریقایی برای توسعه بخش های اجتماعی و اقتصادی کشورهای آفریقایی اختصاص می یابد. وی خاطر نشان کرد که این وجوه برای کشورهای مبدأ بسیار مهم بوده و در بخش های سلامت، آموزش و ساخت و ساز که اهرم های بسیار مهمی‌برای توسعه کشورهای آفریقایی هستند هزینه خواهد شد. وی افزود: هدف این کارگاه ارائه و تبادل تجربه کشورها برای اطمینان از استفاده بهتر از سهم دیاسپورا در توسعه کشورهای مبدا است و برگزاری این نشست با گرد هم آوردن 50 شرکت کننده از 6 کشور آفریقایی به شناسایی نیازها برای درک بهتر و ادغام سهم مهاجران در توسعه کشورهای مبدا کمک می‌کند. همچنین چارچوبی برای به اشتراک گذاری تجربیات و بهترین شیوه‌ها بین کشورهای آفریقایی به منظور بهینه سازی سهم مهاجران شاغل در کشورهای مبدأ خود در توسعه خواهد بود. نتایج مورد انتظار این جلسه از جمله کمک به بهبود رشد و درک نقش مشارکت مهاجران خارجی در توسعه پایدار و همچنین بهبود رشد اقدامات سیاسی موجود برای بهینه‌ سازی مشارکت مهاجران خارجی در توسعه کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در پایان این نشست دو روزه، بازیگران امیدوارند درک بهتری از اهمیت سهم مهاجران در توسعه کشورهای مبدأ، تقویت همکاری جنوب - جنوب و همچنین همکاری بهتر بین همه طرف ‌های فعال داشته باشند.

APS  17 ژانویه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما