معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته چهارم دی ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 

سود خالص[1] بانک توسعه­ ای کشاورزی تانزانیا به لطف افزایش بهره درآمد[2]، تا 54 درصد در چهارمین 3 ماهه منتهی به دسامبر سال 2023 افزایش یافت.

سود خالص در سه ماهه منتهی به دسامبر 2023، 5.4 میلیارد شیلینگ شد که این عدد برای همین دوره زمانی در سال 2022، 3.5 میلیارد شیلینگ بوده است. این بانک که بیش از 620 میلیارد شیلینگ تا پایان دسامبر سرمایه داشته، این عملکرد مثبت را به رشد بهره درآمد نسبت داده است. همچنین طبق این گزارش، سود بهره درآمد 27 درصد یعنی از 8 میلیارد شیلینگ در سه ماهه چهارم سال 2022 به 10.2 میلیارد شیلینگ برای دوره مشابه در سال 2023 رسیده است. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

[1] Net Profit

[2] income interest

انجمن باغبانی تانزانیا قاچاق آوکادوهای نارس را محکوم کرد.

این انجمن در بیانیه خود به شدت عمل تاجرانی را که آوکادوهای نارس برداشت کرده و می­فروشند را محکوم کرد و هشدار داده است که این روند نه ­تنها به شهرت تانزانیا در بازارهای منطقه ­ای و بین­ المللی آسیب می­زند بلکه تلاش­های دولت، برای بهبود رشد کشاورزی را نیز تضعیف می­کند. این انجمن، از وزارت کشاورزی بویژه سازمان بهداشت و آفت­کش­ های گیاهی به ­جهت مصادره 32 تن آوکادو به ارزش 494 میلیون شیلینگ در پست مرزی نامانگا ستایش کرد. لازم بذکر است، این آوکادوها از کشور کنیا به تانزانیا قاچاق شده بود. در ادامه بیانیه پیشنهاد داده شده است تا مقامات مسئول این حوزه با یکدیگر نشستی برگزار نمایند تا یک سیستم کارآمد برای مقابله با این عمل سوء بیابند. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

تانزانیا بدنبال کاهش 28 درصدی واردات سوخت:

 معاون نخست وزیر و وزیر انرژی آقای دوتو بایتکو پس از امضای تفاهم­نامه همکاری بین شرکت نفت تانزانیا و شرکت حفاری گاز Ndovu گفت که کشورش در نظر دارد تا سال 2050، بدنبال افزایش اکتشافات و حفاری گاز طبیعی داخلی، واردات سوخت خود را تا 28 درصد کاهش دهد. در این رویداد همچنین قراردادهایی برای ساخت زیرساخت­های توزیع گاز طبیعی امضا گردید. راهبرد وزارت انرژی، حصول اطمینان از اجرای سیاست گاز شامل توزیع گسترده انرژی پاک و دسترسی آسان و به­ صرفه آن برای همه مشتریان است. او در ادامه گفت که در حال حاضر 80 درصد گاز تولیدی بعنوان منبع الکتریسیته برای تولید نیرو استفاده می­شود این درحالی است که 38 درصد آن برای مصرف صنعتی و 10 درصد برای مصرف خانگی است. برای آنکه دسترسی گاز را برای افراد زیادی فراهم کنیم نیاز است آن را به مایع تبدیل کرده و سپس به نقاط مختلف انتقال دهیم. همچنین مدیرکل شرکت توسعه نفت تانزانیا اعلام کرد که 1.6 میلیارد فوت مکعب اکتشاف و امتحان شده و این شرکت برای سال جاری با همکاری دیگر طرف­های قرارداد محل­های جدید حفاری را برای افزایش تولید گاز برنامه ­ریزی نموده است. از پروژه جدید انتظار می­رود، روزانه 60 میلیون فوت مکعب تا 160 میلیون فوت در 3 سال اول تولید نماید. تحت این همکاری، ایجاد زیرساخت­هایی برای برداشت گاز چاه­ها و انتقال اولیه آن شامل ساخت 34 کیلومتر خط لوله برای انتقال از محل برداشت گاز به شرکت فرآوری در نظر گرفته شده است. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

 

کشورهای عضو جامعه آفریقای شرقی بدنبال افزایش حجم تجارت درون منطقه ­ای خود از 11 درصد سهم کنونی به 40 درصد از کل تجارت با دیگر مناطق جهان هستند.

تقویت تجارت منطقه­ ای، بسیج منابع و همگرایی کشورهای شریک جدید، هسته اصلی دستور کار جامعه آفریقای شرقی را در سال جدید شکل می­دهد. آقای پیتر ماتوکی دبیرکل جامعه آفریقای شرقی، معتقد است اقداماتی همچون بهبود اجرای اتحادیه گمرکی و پروتکل­های بازار مشترک و نیز اجرای تعرفه مشترک خارجی، افزایش رقابت تجاری و نیز تقویت تجارت درون منطقه ­ای را به ارمغان خواهد آورد. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

تانزانیا، دومین شریک بزرگ تجاری هند در آفریقا تا پایان سال جاری میلادی:

سفیر هند بینایا پرادان که روزهای پایانی ماموریت خود را می­گذراند، در مصاحبه ­ای به روابط تجاری بین دو کشور پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که تانزانیا دومین شریک تجاری هند در آفریقا خواهد شد. وی در مصاحبه خود گفت که هند دومین شریک راهبردی تانزانیا است و تانزانیا پنجمین شریک راهبردی هند در آفریقا و اولین در شرق آفریقا می­باشد. ایشان افزود کل حجم روابط تجاری دو کشور دو میلیارد دلار دو سال پیش بوده و در سال پیش ارزش تجارت دوجانبه از رقم تاریخی 6 میلیارد دلار عبور کرد که ادامه این روند به معنای عبور از 7 میلیارد دلار تا پایان سال خواهد بود. تانزانیا سال گذشته چهارمین شریک بزرگ تجاری هند بود و در نظر است تا امسال این کشور به دومین شریک بزرگ تجاری هند در آفریقا و بعد از آفریقای جنوبی تبدیل شود. در حال حاضر حجم تجارت بین دو کشور 6.4 میلیارد دلار است و 33 درصد صادرات تانزانیا به هند را طلا و بقیه آن بیشتر مربوط به محصولات کشاورزی می­باشد. همچنین سرمایه­ گذاری زیادی از سوی هند در حوزه معدن تانزانیا صورت گرفته و در تانزانیا سرمایه­ گذاری­ها در معادن طلا، زغال­ سنگ و لیتیوم در حال افزایش است. ایشان همچنین در مصاحبه خود بطور ویژه از تاسیس موسسه فناوری هند در زنگبار یاد کرد. (منبع روزنامه سیتیزن)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما