معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۳۰- ۰۹:۵۶ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترس از شوک‌های ممکن بر ارز نروژ در سال 2024

Pål Ringholm، تحلیلگر برجسته و مدیر سرمایه‌گذاری فعلی صندوق بازنشستگی برای شرکت‌های بهداشتی در منطقه پایتخت، تقویت قابل توجه کرون نروژ در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کند. علیرغم رسیدن کرون به پایین‌ترین ارزش خود در سال 2023، پول ملی نروژ در این سال، تنها با حدود سه درصد کاهش مواجه شد. پال رینگهولم عنوان می‌کند که کرون، حتی با وجود تضعیف کمی‌بیش از سه درصد، از نظر تاریخی به‌خصوص در مقایسه با دلار ضعیف باقی می‌ماند. وی احتمال تقویت قابل توجه کرون را رد نمی‌کند و توجه را به ارتباط اخیر آن با ارزهای برخی کشورها جلب می‌کند. وی تاکید می‌کند که اگر کرون به میزان قابل توجهی تقویت شود، افرادی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی تحت پوشش ارزی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، ممکن است از تصمیم خود پشیمان شوند.

https://www.dn.no/bors/dn-investor/pal-ringholm/pal-ringholms-ti-mulige-sjokk-for-2024-den-store-store-frykten/2-1-1577604

تعویق در سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های فراساحلی نروژ

با چالش‌های احتمالی که در زمینه پیش صلاحیت وجود دارد، دولت نروژ برای تخصیص مناطق خاص جهت نصب نیروگاه‌های بادی دریایی، طبق دستور مجلس با تاخیر مواجه شده است. به طور خاص، مزایده برای منطقه Sørlige Nordsjø II اکنون به طور آزمایشی برای ماه‌های فوریه و مارس برنامه‌ریزی شده است. خروج Equinor از قرارداد بادی فراساحلی در نیویورک، به دلیل تغییر شرایط مالی، افزایش هزینه‌ها و عدم اطمینان در بازار، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. دولت همچنین مهلت درخواست توربین‌های بادی شناور دریایی در Utsira Nord را به تعویق انداخته است. چالش‌ها شامل افزایش هزینه‌ها و کم شدن احتمال برگزاری یک مزایده موفق بدون بهبود شرایط اقتصادی است. اگرچه پروژه Equinor's Trollvind به دلیل افزایش هزینه‌ها متوقف شده است، اما مجلس نروژ تخصیص مستقیم برای شرکت‌هایی که به دنبال برق‌رسانی به سکوهای نفتی هستند را ترجیح داده و به آنها اجازه می‌دهد پروژه‌ها را مستقیما پیشنهاد کنند. وزارت نیرو بر اساس جزئیات خاص پروژه، ذی نفعان و زیرساخت‌های موجود در مورد تخصیص مستقیم هر پروژه تصمیم خواهد گرفت.

https://e24.no/energi-og-klima/i/P414O0/norges-havvindsatsing-kan-bli-utsatt

تاثیر منازعات دریای سرخ بر رشد تورم

به گفته کجتیل مارتینسن، اقتصاددان ارشد سوئد بانک، وضعیت دریای سرخ، ناشی از حملات به کشتی‌های باری، منجر به افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل شده و می‌تواند به افزایش تورم در کوتاه‌مدت منجر شود. این حمله باعث شده است که کشتی‌های بیشتری آفریقا را دور بزنند و هفته‌های بیشتری را در سفر باشند. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل ممکن است کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیندازد، زیرا بانک‌های مرکزی به هر عاملی که تورم را افزایش می‌دهد حساس هستند. اما وی معتقد است که روند اصلی، کاهش مداوم تورم است و کاهش قیمت‌های بین‌المللی کالاها در حال حاضر بر تورم نروژ تأثیر گذاشته است.

https://www.finansavisen.no/makro/2024/01/08/8079877/inflasjonskampen-rodehavet-utsetter-rentekutt?internal_source=sistenytt

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما