معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۰۹

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم دی‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احتمال عرضه 82 میلیارد دلار پول به اقتصاد ویتنام در قالب وام در سال جاری میلادی

بانک مرکزی ویتنام نرخ رشد اعتباری 15 درصدی را برای سال جاری برای بانکهای این کشور در نظر گرفته است که این نرخ برابر با 2 کوادریلیون دونگ معادل 82.03 میلیارد دلار می‌باشد. معاون بانک مرکزی ویتنام همچنین اعلام نموده است در سال گذشته میلادی، نرخ رشد تسهیلات بانکی در این کشور برابر با 13.71 درصد معادل 1.3 کوادریلیون دونگ (برابر با 53.3 میلیارد دلار) بوده است.

وی همچنین اظهار داشته است چنانچه شرایط بصورت مساعد و مطلوبی پیش رود، در نیمه دوم سال جاری، بانک مرکزی ویتنام به بانک‌های با وضعیت مطلوب، سهمیه بیشتری جهت ارائه تسهیلات اعطا خواهد نمود. در ماه دسامبر سال گذشته، بانکها به منظور دستیابی به نرخ رشد تسهیلات هدفگذاری شده، وام‌های با نرخ بهره رایگان و یا وام‌هایی از طریق کارتهای اعتباری ارائه نمودند. در ماه دسامبر به تنهایی، تسهیلات اعطایی بانکهای ویتنام به میزان 4.56 درصد افزایش یافت.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/banks-likely-to-pump-82b-into-economy-through-loans-4697645.html

پیش‌بینی رشد 6 درصد ویتنام در سال 2024 توسط بانک HSBC

بر اساس ارزیابی بانک HSBC، اقتصاد ویتنام در مسیر احیای اقتصادی قرار داشته و نرخ رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری 6 درصد پیش‌بینی می‌گردد. بر اساس گزارش این بانک، هر چند رشد اقتصادی ویتنام در سال 2023 معادل 5.1 درصد گزارش شده است، لیکن اقتصاد این کشور تنها در فصل سوم سال 6.7 درصد رشد داشته است که بیانگر امید و بهبود چشم‌انداز رشد بالاتر اقتصادی در سال جاری می‌باشد.

بخش صنعتی اقتصاد ویتنام که به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی این کشور تلقی می‌گردد، شاهد رشد بالایی در نیمه دوم سال گذشته و متفاوت از نیمه اول سال بوده است. نرخ رشد اقتصادی ویتنام در سه ماهه ابتدای سال 2023 برابر با 3.2 درصد اعلام گردید که کمترین میزان رشد فصلی اقتصاد این کشور طی 13 سال اخیر می‌باشد.

ویتنام در سه ماهه چهارم سال قبل، شاهد رشد صادراتی نزدیک به دو رقمی‌بوده که عمدتا به واسطه افزایش صادرات اقلام الکترونیکی بوده است. صادرات گوشی‌های تلفن هوشمند ساخت ویتنام تنها در ماه دسامبر بصورت سال به سال شاهد رشد 50 درصدی بوده است. در نتیجه ارسال پول ویتنامی‌های خارج از کشور به ویتنام، افزایش ورود گردشگران به ویتنام و بهبود مازاد تجاری  که برای هشتمین سال پیاپی مثبت اعلام گردیده است، حساب جاری در سه ماهه چهارم سال به تقریبا 5 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) رسیده است که درصدی بی‌سابقه می‌باشد. ویتنام برای ورود 18 میلیون گردشگر در سال جاری برنامه‌ریزی نموده است. این کشور در سال گذشته میزبان 12.6 میلیون گردشگر بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/hsbc-pegs-vietnams-growth-at-6-in-2024-4699903.html

افزایش 41 درصدی انتشار اوراق قرضه شرکتی در ویتنام در سال 2023

شرکتها در ویتنام در سال 2023 میزان 73 تریلیون دونگ معادل 3 میلیارد دلار اوراق قرضه شرکتی منتشر کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن 41 درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات اتحادیه بازار اوراق قرضه ویتنام (Vietnam Bond Market Association) انشتار اوراق قرضه به رقم 311.2 تریلیون دونگ معادل 12.8 میلیارد دلار رسیده است که عمدتا توسط بخش خصوصی این کشور به منظور حمایت از سرمایه گذاران در بازار اوراق منتشر گردیده است. بیشتر میزان اوراق قرضه شرکتی نیز توسط بانکهای این کشور به میزان 173 تریلیون دونگ معادل 7.2 میلیارد دلار منشتر شده و اوراق متعلق به شرکتهای بخش املاک در رتبه دوم قرار دارد. عموم شرکتهای بخش املاک نرخ بهره 12 درصدی را ارائه نموده‌اند. هر چند برخی از شرکتهای ساختمانی تا نرخ‌های 14 درصد را نیز به مشتریان خود ارائه کرده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/property-companies-bond-issuances-surge-by-41-4698959.html

ثبت رکورد جدید در سپرده‌گذاری بانکها در ویتنام

سپرده‌های بانکی در ویتنام با رقم 13.5 کوادریلیون دونگ معادل 554.53 میلیارد دلار در پایان سال 2023، به رکورد تازه‌ای دست یافت که نسبت به سال قبل از آن 14 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ویتنام، افزایش سپرده‌ها در سال 2023 نسبت به سال قبل معادل 1.7 کوادریلیون دونگ بوده که این میزان افزایش برای دو سال قبل از آن 1 کوادریلیون ثبت گردیده است. میزان افزایش سپرده‌ها به ویژه در اوایل سال گذشته به دلیل نرخ بالای 9 درصد سود سپرده‌های بانکی بوده است هر چند در ادامه و اواسط سال گذشته، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره سیاستی خود را کاهش داده و از این رو بانکهای تجاری ناگزیر به کاهش نرخ سود سپرده‌ها خودی تا میزان 76 درصد در اواخر سال گذشته شدند.

از دلایل عمده افزایش سپرده‌ها در سال گذشته، عدم جذابیت بازارها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر نظیر بازار اوراق بهادار، املاک و بازار اوراق قرضه و در نتیجه ترجیح سپرده گذاران به سپرده‌گذاری در بانکها بوده است. در سال گذشته، نرخ واقعی رشد اعطای تسهیلات بانکی 13.7 درصد ثبت گردید و این علیرغم هدفگذاری 14 درصدی بانک مرکزی این کشور بوده است. بانک مرکزی ویتنام نرخ رشد اعطای تسهیلات را برای سال جاری 15 درصد هدفگذاری کرده است و از این رو انتظار می رود در سال جاری میزان 2 کوادریلیون دونگ معادل 82 مییارد دلار بصورت تسهیلات و اعطای وام وارد اقتصاد ویتنام شود.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/bank-deposits-reach-new-record-4698736.html

استفاده عرضه کنندگان سوخت در ویتنام از حسابهای جعلی برای فرار از مالیات

بر اساس بررسی و تحقیق بازرسان دولتی، برخی از عرضه‌کنندگان سوخت در ویتنام به منظور فرار از پرداخت مالیات محیط زیست، از حسابهای جعلی استفاده نموده و برخی نیز دارای میزان بدهی‌های بسیار زیادی هستند. شرکت Thien Minh Duc Corp به عنوان شرکت خصوصی عرضه‌کننده سوخت بین سالهای 2018 تا 2021، از حسابهای جعلی به منظور فرار از پرداخت مالیات زیست محیطی سوخت به مبلغ 3.3 تریلیون دونگ معادل 135.3 میلیون دلار استفاده نموده است.

بر اساس این بررسی، تنها در سال 2019، میزان فرار مالیاتی شرکتها عرضه سوخت برابر با 4.9 تریلیون دونگ (معادل 200 میلیون دلار) بوده است. برخی از سایر عرضه‌کنندگان نیز علیرغم اعلام و اظهار درست اطلاعات، اما مالیات خود را پرداخت ننموده‌اند که میزان مالیات معوق این شرکتها در نه ماهه نخست سال گذشته 6.32 تریلیون دونگ معادل 260 میلیون دلار بوده است. شرکت Thien Minh Duc Corp در سالهای 2017 تا 2022 به معاون مدیرعامل و رئیس هیدت مدیره خود 7.5 تریلیون دونگ معادل 307.5 میلیون دلار وام داده است که تا زمان بررسی گزارش، بدهی معوق آنها 1.4 تریلیون دونگ منظور شده و به همین دلیل، از ویتنام ممنوع‌الخروج شده‌اند. بازرسان دولتی به دولت ویتنام پیشنهاد داده‌اند تا بطور کامل مقررات در خصوص اخذ مالیات زیست محیطی را مورد بازنگری قرار داده تا از فرار مالیاتی این شرکتها جلوگیری نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/fuel-retailers-falsify-accounts-to-evade-tax-government-inspectors-4697661.html

بخش املاک، تنها بخش با رشد منفی در اقتصاد شهر هوشی‌مین در سال 2023

بر اساس اطلاعات اداره آمارهای شهر هوشی‌مین، بخش املاک تنها بخش خدمات صنعتی در این شهر بوده است که در سال 2023  با کاهش رشد مواجه شده است و این در حالی است که سایر بخش‌های اقتصادی این شهر و قطب اقتصادی ویتنام، بین 3 الی 10 درصد رشد داشته‌اند. رشد اقتصادی منفی 6.38 درصدی در این بخش در حالی ایجاد شده است که کسب و کارها در بخش مزبور از استحکام مطلوبی برخوردار بوده‌اند. اندازه این بخش اقتصادی 57.6 تریلیون دونگ معادل 2.36 میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس اطلاعات اداره آمار شهر هوشی‌مین، از 52100 کسب و کار ایجاد شده با سرمایه ثبتی 470.3 میلیارد دلاری، 1541 شرکت مربوط به ارائه خدمات واسطه‌ایی املاک با سرمایه گذاری 61.1 تریلیون دونگی بوده است. در سال 2023، شهر هوشی‌مین میزان 5.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب نمود که 2.7 میلیارد دلار آن در بخش املاک و مستغلات و بیشتر از طریق تجزیه و ادغام (Merge and Acquisition) شرکتهای صورت گرفته است. همچنین کاهش رشد صنعت املاک و مستغلات بر صنعت ساخت و ساز تاثیر گذاشته و نهایتا منجر به دستیابی به رشد 4.4 درصدی آن شده است.

https://e.vnexpress.net/news/property/real-estate-only-services-industry-in-hcmc-with-negative-growth-4698969.html

عدم فروش آپارتمان وثیقه‌ایی پس از سه بار تلاش بانک ویتنامی

بانک VietinBank پس از سه بار برگزاری ناموفق در نظر دارد در چهارمین تلاش برای فروش یک آپارتمان مزایده‌ای که به عنوان رهن در تملک این بانک می‌باشد، آپارتمان 456 متری در طبقه 44 و 45 برج مسکونی در مرکز شهر هانوی را به قیمت 54.1 میلیارد دونگ معادل 2.2 میلیون دلار به فروش برساند. بانک مزبور در نظر دارد این آپارتمان در تاریخ 18 ژانویه سال جاری با قیمت پایه 54.1 میلیارد دلار به ازای قیمت 118 میلیون دونگ (معادل 4816 دلار) در هر متر مربع به فروش برساند. این قیمت، میزان 8.76 درصد پایین‌تر از قیمت پایه سومین مزایده فروش آپارتمان مزبور می‌باشد. در سه مزایده قبلی، هیچ خریداری حضور نیافت. بانکها در ویتنام به شدت به دنبال فروش آپارتمان‌های وثیقه‌ای خود به منظور بازگشت تسهیلات اعطایی به مشتریان می‌باشند. بازار املاک ویتنام از اوایل سال گذشته میلادی به حالت رکود درآمده و معاملات در این بخش به شدت کاهش یافته است. سال گذشته تلاس یک بانک در شهر هوشی‌مین جهت فروش 20 دستگاه آپارتمان از جمله 10 پنت هاوس وثیقه‌ای پس از چندین بار تلاش، بدون خریدار باقی ماند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/bank-fails-to-sell-hanoi-2m-penthouse-in-three-auctions-4699538.html

افزایش 19 درصدی میوه و سبزیجات فرآوری شده ویتنام

بر اساس اطلاعات اداره آمارهای عمومی ویتنام، در پایان نوامبر 2023، میزان صادرات میوه و سبزیجات ویتنام برای نخستین بار به رقم 1.1 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 19 درصد افزایش نشان می‌دهد. اتحادیه میوه و سبزیجات ویتنام اعلام کرده است محصولات فرآوری شده 21 درصد صادرات میوه و سبزیجات ویتنام را در مدت ذکر شده تشکیل داده است که به بازارهای آمریکا، اروپا، ژاپن و کره‌جنوبی صادر گردیده است. اعضای این اتحادیه شامل کشاورزان، شرکتهای فرآوری و تجار میوه و سبزیجات ویتنام می‌باشد.

فروش اقلام مختلفی از جمله انبه، پشن فروت، بادام و پسته شاهد رشد افزایش 22 تا 60 درصدی در سال 2023 بوده است. کمیسیون تجارت بین‌الملل آمریکا اعلام کرده است در سه سال گذشته، صادرات میوه و سبزیجات ویتنام به آن کشور بطور متوسط سالانه 30 الی 45 درصد رشد داشته است. وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام اعلام نموده است تنها 4.5 میلیون تن معادل 14 درصد از کل میزان تولید سالانه میوه این کشور فرآوری گردیده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/processed-vegetable-fruit-exports-increase-19-4699583.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما