معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۳۵ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش افتادن وزارت زیرساخت گرجستان از بودجه در سال 2023

وزارت توسعه منطقه ای و زیرساخت گرجستان بودجه این بخش را برای سال 2023 تا 102.5 درصد هزینه کرده است. وزارت در اجرای تمام پروژه‌های زیربنایی در گرجستان از جمله ساخت بزرگراه‌های داخلی و بین المللی، نوسازی شهرها و سیستم های تامین آب مشارکت دارد. بودجه این اداره در سال 2023 بالغ بر 3.3 میلیارد لاری بوده است که حدود 2 میلیارد آن بودجه و مابقی وام ها و کمک های بلاعوض برای برنامه‌های خاص بوده است.

مصارف نقدی بودجه دولتی این وزارت بالغ بر 3.4 میلیارد لاری بوده که 83.3 میلیون لاری بیشتر از میزان برنامه ریزی شده است. این وزارتخانه 354.4 میلیون لاری بیشتر از سال 2022 برای توسعه پروژه‌های زیربنایی تامین مالی کرده است که بالاترین رقم در کل تاریخ این اداره است. علاوه بر این، ادارات زیر مجموعه وزارت زیرساخت در ساله 2023 از برنامه‌های خود در اجرای طرحهای پیشی گرفته اند.

به این ترتیب، هزینه‌های اداره بزرگراه‌ها 2 میلیارد لاری (104٪ طرح)، صندوق توسعه شهری - 839 میلیون لاری (100٪ طرح) و شرکت تامین آب - 521.1 میلیون لاری (100% طرح) و مدیریت پسماند جامد – 43 میلیون لاری (101% طرح) تحقق یافته  است.

https://sputnik-georgia.ru/20240110/mininfrastruktury-gruzii-prevysilo-byudzhet-vedomstva-za-2023-god-285545256.html

 رکورد واردات گوشی هوشمند در سال گذشته شکست

گرجستان در یازده ماه  از سال 2023 به ارزش 247.7 میلیون دلار گوشی تلفن همراه از خارج خریداری کرد که رکورد واردات است. این مبلغ در مقایسه با سال 2022 حدود 59 میلیون دلار یا 31 درصد بیشتر است.

بر اساس آمار واردات، اکثر گوشی‌های هوشمند از امارات متحده عربی، یکی از مراکز مهم تجارت جهانی گوشی به گرجستان وارد می‌شوند. زیرا واردکنندگان می‌توانند از طریق امارات گوشی‌های موبایل را با قیمت رقابتی تری خریداری کنند. لذا 63 درصد از گوشی‌ها از امارات وارد شده است. جمهوری چک با واردات 52 میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت. مقام سوم در رتبه بندی توسط ویتنام اشغال شده است که در سال های اخیر به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تلفن تبدیل شده است.

 کشورهای اصلی صادر کننده گوشی‌های هوشمند به گرجستان عبارتند از:

امارات متحده عربی - 156 میلیون دلار؛

 جمهوری چک - 52 میلیون دلار؛

 ویتنام – 21 میلیون دلار؛

 هنگ کنگ – 9.5 میلیون دلار؛

 هند – 5.7 میلیون دلار.

در خصوص صادرات مجدد تلفن همراه، گوشی‌های هوشمند به ارزش 2.9 میلیون دلار از گرجستان به خارج از کشور (عمدتا به ارمنستان و آذربایجان) صادر شده است.  این میزان پنج برابر کمتر از شاخص سال 2022 است.

https://interpress.ge/read/51361

 چگونگی تغییر نرخ بیکاری در گرجستان در سال 2023

گوگیتا تودرادزه مدیر اجرایی سازمان ملی آمار گرجستان در نشست توجیهی گفت: نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال 2023 (زمستان) که با کارهای کشاورزی مرتبط است در مقایسه با سه ماهه سوم بالا بود. سال 2023 نرخ بیکاری در گرجستان در سه ماهه سوم سال 2023 حدود 15.6٪، در سه ماهه دوم  16.7٪ و در سه ماهه اول  18 درصد بود. در سه ماهه چهارم سال 2022 حدود 16.1٪ و در سه ماهه سوم 2022 حدود  15.6٪، در سه ماهه دوم سال 2022 حدود 18.1٪، و در سه ماهه اول سال 2022 حدود 19.4٪ بوده است.

وی افزود: اگر به روند نگاه کنید نرخ بیکاری در سه ماهه اول همیشه نسبتاً بالا است؛ به دلیل فصلی بودن کار کشاورزی، سه ماهه اول با فعالیت کم مشخص می‌شود.

 به گفته وی، سهم کارگران روز مزد شده همچنان کمی‌ بیش از 3.2 از کل افراد شاغل است. علاوه بر این، به گفته تودرادزه، در سه ماهه سوم سال 2023، میانگین دستمزدها 16 درصد افزایش یافته و 1855 لاری (685 دلار) است. اگرچه صنایعی مانند اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که میانگین حقوق در آنها حدود 4 هزار لاری (1492 دلار) است. پس از آن بخش ساخت و ساز قرار دارد که حقوق آن تقریباً 3 هزار لاری است و در بخش مالی و بیمه میانگین حقوق کمی‌ کمتر از 3 هزار لاری است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار، در بخش تجاری میانگین دستمزد اسمی در ژوئیه ـ سپتامبر 2023 بیش از 2007 لاری بوده که 17.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. متوسط دستمزد اسمی در بخش غیرتجاری و مالی نسبت به مدت مشابه سال 2022 در سه ماهه سوم سال 2023 با 14.4 درصد افزایش به 1579.5 لاری رسید. در عین حال، دستمزد زنان و مردان در گرجستان همچنان متفاوت است. در سه ماهه سوم سال 2023، متوسط دستمزد اسمی مردان 2234 لاری و حقوق زنان 1459 لاری بوده است.

https://sputnik-georgia.ru/20240109/kak-menyalsya-uroven-bezrabotitsy-gruzii-v-2023-godu--otchet-glavy-sluzhby-statistiki-285541345.html

 کشاورزان گرجستانی نمی خواهند گندم را با قیمت پایین بفروشند

 نیکولوز بنیاایدزه رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات گفت: کشاورزان گرجستان بیش از 70 هزار تن غلات را در انبار نگهداری می‌کنند. زیرا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید نمی‌توانند حتی هزینه آن را پوشش دهند. پس از الزام پرداخت عوارض گمرکی برای آرد وارداتی به گرجستان، انتظار می رفت که کارخانه‌ها گندم را به قیمت 70 تتری (0.26 دلار) در هر کیلوگرم خریداری کنند. درصورتی که قیمت خرید آنها 50 تا 55 تتری است.

بنیاایدزه گفت: قیمت غلات در بازار بین المللی بر شکل گیری قیمت ها در بازار داخلی تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می دهد. تاخیر در فروش ذخایر مشکل ساز است، زیرا کشاورزان نمی‌توانند پول دریافت کنند و روی کشت جدید کار کنند.

https://t.me/SputnikGeorgia/32471

 

شهردار تفلیس: بودجه نزدیک به 2 میلیارد لاری تفلیس بی سابقه است

کاخا کالادزه شهردار تفلیس بیان داشت: بودجه تفلیس برای سال 2024 نزدیک به 2 میلیارد لاری (746 میلیون دلار) خواهد بود. پایتخت هرگز چنین بودجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه بودجه جدید امکان اجرای پروژه‌های مهم و موفق تری را برای شهرستان فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین می خواهم بودجه سال گذشته را به اطلاع مردم برسانم. سال 2023 با موفقیت به پایان رسید، به این معنی که اجرای بودجه تا 95٪ محقق شده است. در بخش درآمد، عملکرد آن حدود 100 میلیون لاری فراتر برنامه بود. همچنین از محل شروع برای فعالیتهای جدید در سال گذشته اعتبارات خاصی جابه جا شد که به همراه درآمدهای اضافی به طور کامل در بودجه سال جاری منعکس گردید. بودجه جدید به ما امکان اجرای پروژه‌های مهم و موفق تری را برای شهر می دهد. من به شما قول می دهم که سال 2024 سال مهمتری برای شهر ما خواهد بود. پروژه‌های جالب زیادی برای اجرا در نظر گرفته شده است. هرکسی که از پیشرفت و توسعه این شهر خوشحال باشد، فکر می‌کنم می‌تواند ببیند که شهر ما از سال 2017 چگونه تغییر کرده است.

https://24news.ge/read/id/89786 

واقعیت دامپینگ در بازار سیمان تایید نشده است

آژانس ملی رقابت گرجستان در بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه بررسی بازار داخلی، موضوع دامپینگ در بازار سیمان ساختمانی محرز نگردید. دپارتمان ضد دامپینگ آژانس رقابت و حمایت از مصرف کننده، بازار  سیمان تولید داخل را مورد تحقیق قرار داد.

دامپینگ یک روش گسترده برای تعیین قیمت ها در صحنه بین المللی است، زمانی که یک شرکت محصولی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده و یا کمتر از قیمت فروش تعیین شده در کشور خود به کشور دوم صادر می‌کند.

به دنبال اجرای قوانین گرجستان در مورد معرفی اقدامات ضد دامپینگ، آژانس به طور دوره ای بر صنعت سیمان داخلی در بازارهای مختلف نظارت می‌کند.

در این راستا یکی از حوزه‌های مهم سیمان ساختمانی (سیمان پرتلند) تولید داخل است که به عنوان موضوع نظارت انتخاب شد. با توجه به داده‌های دریافتی و پردازش شده توسط آژانس، یک روند مثبت کلی در توسعه صنعت سیمان کشور قابل مشاهده است.

دولت گرجستان لایحه "در مورد اقدامات ضد دامپینگ در تجارت" را در جولای 2019 تصویب کرد. هدف حفاظت از صنعت داخلی از دامپینگ است. کمی‌بعد، اداره ضد دامپینگ در آژانس رقابت تاسیس شد.

https://sputnik-georgia.ru/20240111/fakt-dempinga-na-rynke-tsementa-ne-podtverdilsya--agentstvo-konkurentsii-gruzii-285564391.html

 

رکود اقتصاد جهانی در سال 2024 چه تاثیری بر گرجستان خواهد گذاشت؟

پروفسور سوسو آرچوادزه کارشناس اقتصادی گفت که کاهش رشد تولید ناخالص جهانی در سال 2024 بر نرخ رشد اقتصاد گرجستان نیز تأثیر خواهد گذاشت. اگرچه بسیاری از فرآیندهای در حال وقوع در جهان هنوز تأثیر مثبتی بر این کشور دارند.

بانک جهانی گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی را منتشر کرد که در آن خاطرنشان می‌کند دهه جاری قرار بود نقطه عطفی در زمینه توسعه باشد. اما طبق پیش بینی‌ها تا پایان سال 2024 اقتصاد جهانی بالاترین رکود را تجربه خواهد کرد: نرخ رشد تولید ناخالص جهانی در نیمه اول این دهه سریعترین رکود در 30 سال گذشته را خواهد بود.

آرچوادزه گفت: اگر اقتصاد جهانی کوچک شود، تقاضا برای محصولات گرجستان نیز کاهش می یابد و اثر خود را بر نرخ رشد اقتصادی کشور ما باقی می‌گذارد. اما همه چیز به این سادگی نیست.

 این کارشناس اقتصاد جهانی را با "بیمار مریضی که قبلاً از بیمارستان مرخص شده است، اما هنوز به طور کامل بهبود نیافته است و هنوز به سطح قبل از بیماری نرسیده است" مقایسه کرد که به معنای آشفتگی و افول اقتصاد جهانی به دلیل همه گیری  کووید 19 است.

 آرچوادزه معتقد است از آنجایی که اقتصاد گرجستان به روابط اقتصادی خارجی نیز گره خورده است، وضعیت بازار جهانی بر اقتصاد ما اثر می‌گذارد. به بیان ساده، برای اینکه رشد اقتصاد گرجستان بالا باشد، تثبیت ظرفیت های تولیدی و توسعه کسب و کار به تنهایی کافی نیست. زیرا در اقتصاد جهانی برای محصولاتی که گرجستان تولید خواهد کرد باید تقاضا وجود داشته باشد.

آرچوادزه همچنین به کاهش صادرات فروآلیاژ، مس و کودهای نیتروژنی از گرجستان اشاره کرد که به سبب آن موجب کاهش 800 میلیون دلاری درآمد کشور در این حوزه شده است.  به همین دلیل صادرات گرجستان رشد قابل توجهی نداشت، بلکه رشد کندی داشت.

وی افزود، از آنجایی که روابط اقتصادی در حال بازسازی است، از برخی جهات گرجستان توانست موقعیت خود را بهبود بخشد. این روند رشد نقش گرجستان به عنوان برقرار کننده ارتباط قوی بین غرب و شرق در جابجایی کالا و خدمات است که حلقه میانی "جاده ابریشم بزرگ" از چین به اروپا نامیده می‌شود.

به گفته وی، گرجستان نقش پررنگ و امنیت جابجایی سریع کالاها از طریق خاک خود را تضمین می‌کند. فلذا در آینده نقش هاب حمل و نقل و لجستیک گرجستان بیش از پیش افزایش خواهد یافت. بنابراین می‌توانیم با احتیاط و خوش‌بینی به آینده نگاه کنیم.

با توجه به قراردادهای تجارت آزاد موجود با چین، ترکیه و اتحادیه اروپا، ظرفیت ترانزیت گرجستان نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی دارد. برای تقویت نقش گرجستان، در حال حاضر پروژه بزرگی برای ساخت بخشی از بزرگراه شرق به غرب در حال انجام است که آسیا و اروپا را از طریق گرجستان به هم متصل می‌کند.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهانی برای سومین سال متوالی در سال 2024 به کندی ادامه خواهد داد و از 2.6 درصد در سال گذشته به 2.4 درصد کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور تنها 3.9 درصد باشد که بیش از یک درصد کمتر از میانگین دهه قبل است.

برای گرجستان، موسسه مالی بین المللی رشد اقتصادی 4.8 درصد در سال 2024 و 4.5 درصد در سال 2025 را پیش بینی کرده است.

آرچوادزه مطمئن است که این پیش بینی‌ها تا پایان سال جاری اصلاح خواهد شد. دولت، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سه یا چهار سال گذشته پیش‌بینی‌های کمتری برای رشد اقتصادی گرجستان داشتند. سپس این پیش‌بینی‌ها هم از طرف گرجستان و هم از طرف این سازمان‌ها افزایش یافت. معلوم می‌شود که داده‌های واقعی بسیار جلوتر از آن داده‌های بدبینانه است که در ابتدای سال بود. من فکر می‌کنم در سال 2024 نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

پس از کاهش 6.8 درصدی اقتصاد گرجستان در سال 2020، روند بهبود نسبتاً سریعی از آوریل 2021 آغاز شد که تقریباً در تمام شاخصهای اقتصادی منعکس گردید. این افزایش صادرات و واردات، نقل و انتقال پول و افزایش گردش مالی بنگاه‌ها را در برداشت. بر اساس داده‌های به روز شده، رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 حدود 10.5 درصد و در سال 2022 حدود 10.4 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در ژانویه ـ نوامبر 2023  نیز 6.9 درصد بوه است.

https://sputnik-georgia.ru/20240112/mirovaya-ekonomika-ustanovit-antirekord-v-2024-godu--kak-eto-otrazitsya-na-gruzii-285593477.html

 منطقه ای و بین المللی

یک نیروگاه بزرگ خورشیدی در گرجستان ساخته خواهد شد

قراردادی بین شرکت دولتی «مصدر» امارات متحده عربی و صندوق توسعه انرژی گرجستان امضا گردید. این قرارداد ایجاد یک شرکت مشترک را پیش بینی می‌کند که پروژه ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در گرجستان را اجرا خواهد کرد.

به گفته رومئو میکاوتادزه معاون وزیر اقتصاد گرجستان، نیروگاهی که قرار است در حوزه شهر گاردابانی ساخته شود، وابستگی به واردات را کاهش می دهد و منابع محلی تامین برق را متنوع می‌کند. این پروژه همچنین به دستیابی به اهداف مربوط به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و اجرای تعهدات کشور تحت توافقنامه اتحادیه اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.

به گفته وی، قرار است در آینده نزدیک تفاهم نامه ای امضا و مطالعات امکان سنجی انجام شود.

محمد جمیل الرماحی مدیر مصدر گفت: پروژه ای که این شرکت به همراه شرکای خود در گرجستان در حال اجرای آن است نمونه مهمی از همکاری گرجستان و امارات متحده عربی است. مصدر یکی از شرکت های پیشرو و بزرگ جهان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است. ما به وضوح می‌بینیم که فرصت ها در کشور شما چقدر بزرگ است. همکاری گرجستان و امارات متحده عربی استراتژیک و از اهمیت بالایی برخوردار است. فکر می‌کنم امروز گام بسیار مهمی در جهت اجرای بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی در منطقه برداشته‌ایم و مهمتر از همه، چشم‌انداز پروژه‌های بزرگ‌تری را در آینده می‌بینیم.

https://commersant.ge/ru/news/business/v-gruzii-budet-postroena-krupnaia-solnecnaia-elektrostanciia

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما