اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول آذر ماه 1403 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بازار املاک و مستغلات در استراحتگاههای زمستانی
دادههای شرکت سرمایه گذاری Galt & Taggart برای سه ماهه سوم وضعیت بازار املاک و مستغلات در استراحتگاههای زمستانی گرجستان بدینگونه است:
ـ فروش املاک و مستغلات در باکوریانی 51 درصد افزایش و در گودائوری 35 درصد کاهش یافت.
ـ 352 واحد مسکونی در باکوریانی و 64 واحد در گوداوری فروخته شد.
ـ میانگین قیمت هر متر مربع از واحد مسکونی در Bakuriani حدود 1000 دلار و در Gudauri حدود 1400 دلار بوده است.
لازم به ذکر است در تفلیس، میانگین قیمت هر متر مربع از واحد مسکونی آپارتمانی حداقل 1.2 هزار دلار و در خانههای شخصی 890 دلار بوده است.
https://t.me/SputnikGeorgia/40384
برای بازسازی ایستگاه مترو گورامیشویلی تفلیس مناقصه برگزار میشود
گئورگی شارکوف، مدیر شرکت حمل و نقل تفلیس به پلتفرم رسانه ای BMG گفت: مناقصه بازسازی ایستگاه مترو گورامیشویلی تفلیس در پایان سال 2025 اعلام خواهد شد.
گورامیشویلی اولین ایستگاهی خواهد بود که بر اساس قرارداد وام با بانک بازسازی و توسعه اروپا به مبلغ 55.6 میلیون یورو بازسازی میشود. در این طرح بازسازی 12 ایستگاه مترو مد نظر میباشد.
https://t.me/SputnikGeorgia/40421
رشد دو درصدی درآمد راه آهن گرجستان
طبق گزارش شرکت راه آهن گرجستان، درآمد این شرکت در 9 ماه سال 2024 دو درصد افزایش یافت. بر اساس گزارش این شرکت، درآمد شرکت در این دوره بالغ بر 490 میلیون لاری (180 میلیون دلار) بوده است. منابع اصلی درآمد، حمل بار (270 میلیون لاری)، خدمات لجستیک (98.8 میلیون لاری) و خدمات بار (62.9 میلیون لاری) بوده است. در عین حال، سود خالص راه آهن دولتی به دلیل کاهش ارزش لاری با کاهش 26 درصدی به 75.4 میلیون لاری (27.6 میلیون دلار) رسید.
https://t.me/SputnikGeorgia/40411
شهرداری تفلیس مناقصه خرید 97 واگن جدید مترو را اعلام میکند
به گفته کاخا کالادزه شهردار تفلیس، اولین دسته از واگنها قرار است از پایان سال 2026 دریافت شود. در مجموع تا سال 2030، شهرداری باید 13 قطار با چهار واگن و 9 قطار با پنج واگن برای خط اخمتلی - وارگتیلی دریافت کند. بودجه پروژه 200 میلیون یورو است و بخشی از آن توسط بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا تامین میشود.
کالادزه افزود: با توجه به افزایش قابل توجه تردد مسافران در مترو، در مجموع به حداقل 212 واگن نیاز است. بر این اساس این پروژه ادامه خواهد داشت و 115 واگن دیگر نیز در سال های آینده خریداری خواهد شد.
شهرداری سال گذشته قصد خرید واگن از شرکت متروواگون ماش روسیه را داشت که به دلیل تحریمهای بینالمللی این توافق را زیر پا گذاشت. آن زمان توافق شد که 44 دستگاه واگن به قیمت 49 میلیون یورو خریداری گردد.
https://t.me/SputnikGeorgia/40416
کاهش اندک نرخ بیکاری در گرجستان
به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در سه ماهه سوم سال 2024 نرخ بیکاری در گرجستان به به 13.8 درصد رسید که 1.8 واحد درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته اما 0.1 واحد درصد بیش از سه ماهه دوم سال جاری است.
در مجموع 225.7 هزار نفر از جمعیت 3.69 میلیون نفری گرجستان بیکار هستند.
ـ کارکنان استخدامی در گرجستان 974.4 هزار نفر (+3.3%)، خوداشتغال 432.7 هزار (+2.4%)؛
ـ در سکونتگاههای روستایی بیکاری کمتر (13.4 درصد) نسبت به شهرها (14.1 درصد) است.
ـ شاخص بیکاری در میان مردان (15.6 درصد) بیشتر از زنان (11.5 درصد) است.
ـ شاخص جمعیت فعال اقتصادی در سن کار (15 سال و بالاتر) 54.7 درصد است.
https://t.me/SputnikGeorgia/40466
حد نصاب افراد شاغل در گرجستان
واختانگ سینتسادزه معاون وزیر اقتصاد گفت: تعداد افراد شاغل در گرجستان در سه ماهه سوم سال 2024 به حد نصاب خود رسیده است. به این ترتیب تعداد شاغلان در طول سال 41.3 هزار نفر افزایش یافت و به 1.41 میلیون نفر رسید که 47.1 درصد دو میلیون نفر واجد شرایط اشتغال از جمعیت 3.7 میلیون نفری گرجستان است.
به طور کلی، اگر به روندهای بازار نظر شود، توجه به این نکته ضروری است که به موازات رشد نیروی کار، تعداد افراد شاغل در حال افزایش است. نرخ بیکاری یک بار دیگر در حال کاهش است که روند مثبت و سالم مشاهده شده در جهت بازار کار را تایید میکند.
https://t.me/SputnikGeorgia/40471
آخرین دادههای حمل و نقل ریلی در گرجستان
بر اساس گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، حجم حمل بار توسط راه آهن در سه ماهه سوم سال 2024 به 3.6 میلیون تن رسید که 0.7 درصد کمتر از دوره گزارش سال 2023 است.
10 درصد از این حجم مربوط به داخل، 30.5 درصد بین المللی (بدون احتساب ترانزیت) و 59.4 درصد ترانزیت است.
در سال 2023 حدود 23.1 درصد از حجم انتقال ریلی محمولههای بین المللی مربوط به صادرات و 76.9 درصد نیز مربوط به واردات بوده است.
همچنین کشور 37 درصد از حجم کل محمولههای وارداتی از روسیه و 30.8 درصد از سوی آذربایجان ارسال شده است. سهم هر یک از دیگر کشورهای فرستنده کمتر از 10 درصد (در مجموع 32.2 درصد) بود.
بیشترین حجم محموله صادراتی توسط راه آهن (13.5 درصد) به قزاقستان، 10.4 درصد به فدراسیون روسیه، 10.3 درصد به ارمنستان صادر بوده است. سهم هر یک از دیگر کشورهای دریافت کننده محموله کمتر از 10٪ (در کل 65.8٪) بوده است.
ترانزیت
بر اساس آمار، 14.4 درصد از حجم کل محمولههای ترانزیتی به هلند، 7.7 درصد به ترکیه، 4.9 درصد به آمریکا، 3.8 درصد به اوکراین، 3.3 درصد به ایتالیا، 2.6 درصد به چین، 2.5 درصد به رومانی ارسال شده است.
در این مدت، برزیل به عنوان کشور ارسال کننده محوله ترانزیت 10.1 درصد محمولهها ارسالی را به خود اختصاص داده است. روسیه با 3.8 درصد، چین با 3.1 درصد، ترکیه با 2.1 درصد، یونان با 1.5 درصد، امریکا با 1.3 درصد و رومانی با 1.1 درصد در جایگاههای بعدی قرار دارند.
در سه ماهه سوم از کل حجم محمولههای ریلی، 40.6 درصد را کک و فرآوردههای نفتی، 16.6 درصد را مواد شیمیایی، فرآوردههای شیمیایی و الیاف مصنوعی، کالاهای لاستیکی و پلاستیک، 14.2 درصد را سنگهای معدنی و سایر مواد اولیه معدنی تشکیل میدهند.
توزیع بر اساس حمل ریلی محمولههای داخلی متفاوت است: 60.6 درصد مربوط به سنگ معدن فلزی و سایر مواد خام صنعت معدن، 20.7 درصد به کک و فرآوردههای نفتی و 8.1 درصد به سایر محصولات معدنی غیرفلزی اختصاص دارد.
از نظر حمل و نقل بین المللی، کک و فرآوردههای نفتی (45.7٪)، سایر محصولات معدنی غیرفلزی (20.5٪)، سنگ معدن فلزی و سایر محصولات معدنی (13.1٪)، فلزات اصلی (6.9٪) و همچنین مواد غذایی، نوشیدنیها و محصولات تنباکو (3.6 درصد) عمدتاً از طریق ریل وارد شده است.
در عین حال، مواد شیمیایی، محصولات شیمیایی و الیاف مصنوعی (37.4%)، محصولات غذایی، نوشیدنی و تنباکو (27.7%)، سنگ معدن فلزی و سایر مواد اولیه صنایع معدنی (13%) و انواع محصولات فلزی (9.5%) توسط راه آهن صادر شده است.
در سه ماهه سوم سال 2024 حدود 676.1 هزار مسافر از خدمات راه آهن دولتی استفاده کردند که 8.2 درصد کمتر از ژوئیه ـ سپتامبر 2023 است. با این حال طی مسیر مسافران با رشد 46 درصدی به 327 میلیون مسافر- کیلومتر رسید.
بر اساس آمار، 658.9 هزار مسافر توسط تردد داخلی جابه جا شده اند که 97.4 درصد از کل مسافران جابجا شده توسط راه آهن بوده و 8.2 درصد کمتر از رقم سال گذشته است.
17.3 هزار مسافر خارجی نیز توسط راه آهن جابه جا شده اند که 11.4 درصد کمتر از سه ماهه سوم سال 2023 است. 79.2 درصد مسافران از ارمنستان وارد شده اند و 20.8 درصد به ارمنستان رفته اند. در این مدت تردد مسافر در مسیر سایر کشورهای هم مرز وجود نداشته است.
https://sputnik-georgia.ru/20241120/gruzovye-perevozki-po-zheleznoy-doroge-gruzii-snizilis--novye-dannye-291010066.html
رشد 20 درصدی ارائه خدمات فرودگاهی گرجستان به مسافران
به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان در سه ماهه سوم سال 2024، فرودگاههای گرجستان به 2.5 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده اند که 20.6 درصد بیشتر از شاخص سال گذشته است.
در ماههای ژوئیه ـ سپتامبر، فرودگاهها 1.22 میلیون مسافر را پذیرفته اند و 1.25 میلیون نفر توسط فرودگاهها پرواز کردند. در مجموع 9.4 هزار پرواز مسافری انجام شد.
همچنین در دوره گزارش، 500 پرواز باری انجام شده است که 89.4 درصد بیشتر از آمار سال گذشته است.
https://t.me/SputnikGeorgia/40468
قیمت های سوخت خودرو منصفانه است
ایراکلی لکوینادزه رئیس آژانس رقابت گفت که اکنون قیمت سوخت خودرو در گرجستان منصفانه است. وی افزود: ما به پویایی قیمت ها در بازارهای بین المللی، پویایی نرخ ارز ملی و همچنین قیمت تمام شده واردات و تطابق آن با قیمت های خرده فروشی توجه میکنیم و قیمت سوخت عرضه شده را با قیمت های بین المللی مقایسه میکنیم. شایان ذکر است، در حال حاضر میانگین قیمت بنزین در شبکههای پمپ بنزین 3-3.6 لاری (1.09-1.31 دلار) و سوخت دیزیل 3-3.2 لاری (1.09-1.16 دلار) میباشد.
https://t.me/SputnikGeorgia/40506
معاملات در بورس انرژی گرجستان چگونه انجام میشود؟
دیوید نارمانیا رئیس کمیسیون ملی تامین انرژی و آب (GNERC) در سومین کنفرانس بینالمللی تضمین سیاست رقابت و حمایت از حقوق مصرفکنندگان گفت: 17.5 هزار مگاوات ساعت برق در نتیجه معاملات در بورس انرژی گرجستان "برای 24 ساعت آتی" فروخته شد.
بورس انرژی در گرجستان در 1 ژوئیه 2024 به طور مرحله ای افتتاح شد. راه اندازی کامل یک سال به تعویق افتاده است. دولت گرجستان یک مدل انتقالی از بازار برق را تصویب کرده است که شامل راه اندازی بازارهای فروش روزانه و جاری در حالت محدود و داوطلبانه، و خدمات کمکی تا 1 ژوئیه 2025 است.
فعالیت در بورس انرژی را از نظر معاملات داوطلبانه مثبت ارزیابی میکنم و فکر میکنم در مرحله بعدی معاملات در بورس انرژی فعالتر شود از اول تیرماه سال جاری، ۲۱ شرکتکننده در بورس ثبتنام کردهاند نارمانیا در سومین همایش بینالمللی تضمین سیاست رقابت و حمایت از حقوق مصرفکننده گفت: مبادلات 17493.9 مگاوات ساعت و با میانگین قیمت 130.54 لاری در مگاوات ساعت انجام شد.
به گفته نارمانیا، این کمتر از میانگین موزون قیمت برق متعادل کننده ESCO است که برای مدت مشابه در سال 2024 به 154.31 لاری در مگاوات ساعت رسید.
این نشان می دهد که خریداران برق با انجام معاملات در بورس انرژی حدود 400 هزار لاری صرفه جویی کردند.
به گزارش کمیسیون تنظیم مقررات ملی انرژی و تامین آب گرجستان (GNERC)، در این مرحله، مصرفکنندگان بزرگ، تامینکنندگان خردهفروشی و اپراتورهای سیستمهای انتقال و توزیع تنها به منظور خرید برق مجاز به شرکت در معاملات بورس هستند.
در حال حاضر واردکنندگان، صادرکنندگان و عرضه کنندگان عمده برق از شرکت در معاملات بورسی منع شده اند.
کمیسیون خاطرنشان کرد که آزادسازی بازار و معرفی مکانیسمهای بازار آزاد باعث افزایش رقابت، نقدینگی و شفافیت میشود که به معنای استفاده کارآمدتر از منابع انرژی کشور، قیمتگذاری منعکس کننده هزینه و مزایای اجتماعی بیشتر است که به کاهش قیمت برق در بلندمدت کمک میکند.
قبلا تاریخ راه اندازی بازار برق بنا به دلایل مختلف از جمله عدم آمادگی فعالان بازار برای معاملات ساعتی شش بار به تعویق افتاد. در ابتدا فرض بر این بود که مبادلات در 1 ژوئیه 2021 عملیاتی شود. در نتیجه، راه اندازی کامل آن برای 1 ژوئیه 2024 برنامه ریزی شده بود.
معرفی بازارهای آزاد، رقابتی و به موقع انرژی بخشی از اصلاحاتی است که گرجستان باید به عنوان بخشی از شرایط اتحاد در جامعه انرژی اجرا کند.
مصرف برق در گرجستان سال به سال در حال افزایش است. کارشناسان معتقدند تا سال 2030 مصرف برق تقریبا 70 درصد افزایش خواهد یافت و به 22 میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید. بنابراین، اجرای اصلاحات انرژی یک اولویت مهم برای دولت است.
این نوآوری به گرجستان اجازه می دهد تا سرمایه گذاری بیشتری در بخش انرژی جذب کند. علاوه بر این، روند تعیین قیمت برق شفاف تر خواهد شد.
مصرف کنندگان میتوانند یک روز زودتر درخواستی را برای خرید انرژی برای روز بعد ارسال کنند. عرضهکنندگان برق از جمله تولید کنندگان اعم از نیروگاههای برق آبی، نیروگاههای حرارتی و واردکنندگان برق را برای فروش عرضه خواهند کرد و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود.
اولین موسسه معاملات انرژی در گرجستان در سال 2019 تاسیس شد. این سیستم توسط شبکه دولتی برق گرجستان و اپراتور تجاری شبکه برق اداره میشود که هر کدام 50 درصد از سهام این سازمان را دارند.
https://sputnik-georgia.ru/20241124/kak-prokhodyat-torgi-na-energobirzhe-gruzii-291063916.html
بنادر گرجستان چقدر محموله و مسافر را جابجا کردند
بنابر گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، بنادر و پایانههای گرجستان در سه ماهه سوم سال 2024 بیش از 4.2 میلیون تن محموله را جابجا کردند که 13.6 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است.
44.8 درصد محمولههای فرآوری شده را محموله عمومی، 36.1 درصد محموله مایع و 19.1 درصد محموله فله تشکیل می دهد.
در مجموع در این دوره 412 کشتی وارد بنادر و پایانههای گرجستان شده است که از این تعداد 34.2 درصد کشتیهای باری عمومی، 31.3 درصد کشتیهای حامل مایع، 24 درصد کشتیهای کانتینری و 10.5 درصد کشتیهای فله بر تخصصی و یدک کش بوده اند.
در این مدت، بنادر و پایانههای گرجستان 42.9 درصد کشتیهای تخصصی بیشتر، 8.4 درصد کشتیهای باری مایع بیشتر، 2.2 درصد کشتیهای باری عمومیکمتر و 18.2 درصد کشتیهای کانتینری کمتر را پذیرفته اند.
همچنین در سه ماهه سوم، 22.6 درصد تردد کشتیهای در بنادر و پایانههای گرجستان با پرچم ترکیه، 15.3 درصد - پاناما، 9.2 درصد - مالت، 6.6 درصد - لیبریا و 46.3 درصد بین سایر کشورها توزیع شده اند.
تردد مسافران
علاوه بر این، در ژوئیه ـ سپتامبر 2024، تردد مسافر در بنادر دریایی گرجستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است. این بنادر به 2 هزار مسافر خدمات رسانی کردند.
در عین حال، سهم مسافران خروجی در تردد مسافران از سهم مسافران ورودی فراتر رفته و به 55 درصد رسیده است.
در حال حاضر دو بندر باتومی و پوتی در گرجستان فعالیت دارد. در عین حال، جریان اصلی بار امروز از پوتی میگذرد. نقطه ضعف این بندر عمق آن است. این بندر قادر به پذیرش کشتیهایی با ظرفیت بیش از 1.5 هزار کانتینر نیست.
https://sputnik-georgia.ru/20241125/skolko-gruza-obrabotali-morskie-porty-gruzii--novye-dannye-291068744.html
آغاز رشد مجدد ذخایر ارزی بانک مرکزی گرجستان
بانک ملی (مرکزی) گرجستان در بیانیه ای اعلام کرد: بانک ملی پس از عادی شدن وضعیت بازار ارز، در نوامبر 2024 مبلغ 85.7 میلیون دلار بر ذخیره ارزی خود افزود. در 25 دسامبر بانک ملی گرجستان دادههای بروز تراکنش ها در بازار ارز را منتشر خواهد کرد.
ذخایر ارزی تا 31 اکتبر 2024، طبق دادههای اولیه، بالغ بر 4.1 میلیارد دلار بوده است که پایینترین میزان از ژوئن 2022 میباشد.
به تنهایی در ماه اکتبر، ذخایر ارزی گرجستان 627.5 میلیون دلار کاهش یافت. به گفته تحلیلگران، تغییر در حجم ذخایر ارزی مربوط به عملیات بانک ملی گرجستان در بازار ارز است که از جمله آن میتوان به فروش 382.1 میلیون دلار در حراجیها اشاره کرد.
بانک ملی برای حفظ ارزش لاری واحد پول گرجستان از ذخایر ارزی به بازار تزریق میکند. در بازه زمانی قبل از انتخابات پارلمانی اخیر به دلیل تأثیر شدید عوامل غیربنیادی و به منظور جلوگیری از رشد سریع قیمت ارز در دوره پیش از انتخابات، چندین حراج فروش ارز برگزار کرد.
ذخایر بین المللی بانک ملی گرجستان در 31 آگوست 2023 به حداکثر تاریخی خود رسید و به 5436.8 میلیون دلار رسید.
در سال 2023 ذخایر بین المللی 101.5 میلیون لاری و در سال 2022 ذخایر 628.1 میلیون دلار افزایش یافت.
https://sputnik-georgia.ru/20241126/mezhdunarodnye-rezervy-natsbanka-gruzii-nachali-popolnyatsya-291087646.html
تخصیص وام به گرجستان از سوی بانک توسعه آسیا
بانک توسعه آسیا وامیبه مبلغ 68.2 میلیون لاری (25 میلیون دلار) برای بهبود کیفیت آموزش حرفه ای در گرجستان این کشور اختصاص داد. یوگنی ژوکوف مدیر کل بخش آسیای مرکزی و غربی بانک توسعه آسیا در این رابطه گفت: ما شاهد نتایج امیدوارکنندهای هستیم زیرا تقاضا برای آموزش حرفهای افزایش یافته است و بیکاری در سطح تاریخی پایینی قرار دارد.
اولین برنامه فرعی که در سال 2020 تصویب شد، دسترسی به آموزش حرفه ای را بهبود بخشید. این به لطف بهبود روش پذیرش در مدارس حرفه ای، تصویب چارچوب نظارتی برای آموزش بزرگسالان و ایجاد یک برنامه هزینه کرد بودجه بود.
برنامه دوم از اتخاذ تدابیری حمایت میکند که به بهبود کیفیت و ارتباط آموزش حرفه ای در بخش های اولویت دار اقتصاد، گسترش دسترسی به آموزش های حرفه ای و جذب بخش خصوصی کمک می نماید.
https://t.me/SputnikGeorgia/40566
بدهی خارجی گرجستان به 8.83 میلیارد دلار رسید
به گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان بدهی عمومی خارجی این کشور در ماه اکتبر با 201 میلیون دلار کاهش به 8.83 میلیارد دلار رسید.
طبق این گزارش، دو دلیل اصلی برای کاهش بدهی وجود داشت: بازپرداخت بدهی عمومیگرجستان در یک ماه گذشته و کاهش ارزش یورو که باعث کاهش میزان بدهیها موجود به این ارز شد. سهم یورو در بدهی ملی گرجستان 59 درصد است.
گرجستان بیشتر به چه کجا بدهکار است:
ـ بانک توسعه آسیایی – ۲.۳ میلیارد دلار؛
ـ بانک جهانی – 2.15 میلیارد دلار؛
ـ بانک سرمایه گذاری اروپا – 1.1 میلیارد دلار.
https://t.me/SputnikGeorgia/40422
روسیه مقصد اول میوه صادراتی گرجستان
روسیه بازار اصلی صادرات محصولات باغی گرجستان از جمله زردآلو، هلو، گیلاس و آلو است. بدین ترتیب که در مدت 9 ماه از سال 2024 نزدیک به 31 هزار تن از محصولات باغی صادر شد که نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است. درآمد حاصل از آنها 33.7 میلیون دلار بوده است. از مجموع میوههای صادراتی 29.2 هزار تن به ارزش 32 میلیون دلار به روسیه و مابقی به ارمنستان، بلاروس، اسرائیل، قزاقستان و امارات صادر شده است.
https://t.me/SputnikGeorgia/40404
آغاز حمل و نقل ریلی دریایی میان گرجستان و بلغارستان
شالوا تساکادزه مدیر عامل شرکت E60 Shipping Line بیان داشت: این شرکت کشتیرانی حمل و نقل ریلی ـ دریایی با بلغارستان آغاز کرده است. در حال حاضر محمولههای راهگذر میانه در طول مسیر حمل میشود. وارنا به عنوان بندر پذیرنده انتخاب شده است. زیرا زیرساخت هایی دارد که واگن راه آهن میتواند بدون مانع به سفر خود در اروپا ادامه دهد.
تساکادزه گفت: "اکنون محمولههایی که در چین یا هر ایستگاه راه آهن دیگری بارگیری میشوند، میتوانند بدون توقف به اروپا بروند."
در سال 2023، گرجستان ارائه خدمات کشتیرانی در مسیر رومانی آغاز کرد و در سال 2024 با اضافه کردن کشتی دوم، این خدمات را گسترش داد.
https://t.me/SputnikGeorgia/40445
قزاقستان و چین در حال ساخت یک مرکز کانتینری برای افزایش خدمات از طریق گرجستان هستند
وزارت حمل و نقل قزاقستان گزارش داد که قزاقستان و چین ساخت یک هاب کانتینری در سواحل دریای خزر را برای افزایش عرضه از طریق گرجستان آغاز کرده اند.
ساخت اولینهاب کانتینری در سواحل دریای خزر در منطقه مانگیستاو در نوامبر 2024 آغاز شد. کار آماده سازی زمین در حال حاضر در حال انجام است. بیش از 20 واحد تجهیزات ویژه در این سایت استفاده میشود. این کار قرار است در اواسط سال 2025 تکمیل شود.
در این بیانیه آمده است: اجرای اینهاب امکان افزایش حمل و نقل کانتینرها در مسیر ماوراء خزر از طریق آذربایجان، گرجستان، ترکیه و هدایت بخشی از محمولههای ترانزیتی از چین به اروپا را فراهم میکند.
به گزارش این وزارتخانه، هاب کانتینری ظرفیت بندر آکتائو را به 240 هزار واحد کانتینری (TEU) در سال افزایش می دهد. این پروژه توسط گروه شرکت های بندر لیانیونگانگ همراه با بندر تجاری دریایی آکتائو اجرا میشود.
در این پیام آمده است: «این پروژه جایگاه کشور ( قزاقستان) را در سیستم لجستیک بینالمللی افزایش میدهد و پتانسیل بخش حملونقل و لجستیک را گسترش میدهد.
همانطور که وزارت حمل و نقل قزاقستان خاطرنشان کرد، امروز رقم حمل و نقل کانتینری از طریق بنادر دریایی با افزایش 84 درصدی به 58 هزار TEU رسیده است، در حالی که تردد کانتینری در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) 2.7 برابر شده است.
کریدور میانی مسیری است که از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه به کشورهای اروپایی می رسد. مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر در فوریه 2014 با مشارکت شرکت های پیشرو در زمینه حمل و نقل دریایی و ریلی از آذربایجان، قزاقستان و گرجستان ایجاد شد.
در ژوئن 2022، وزرای امور خارجه ترکیه، آذربایجان و قزاقستان برای افزایش همکاریهای سه جانبه و منطقه ای و توسعه پتانسیل کریدور خاورمیانه-غرب در سراسر دریای خزر توافق کردند. ترکیه آغازگر گنجاندن گرجستان در کریدور به عنوان بخشی از مسیر ترانزیتی بود.
در سال 2023 حدود 2.7 میلیون تن محموله در امتداد کریدور میانی حمل شد که 86 درصد افزایش نسبت به سال 2022 نشان می دهد. در حال حاضر 25 شرکت از 11 کشور در پروژه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر حضور دارند.
با توجه به قراردادهای تجارت آزاد موجود با چین، ترکیه و اتحادیه اروپا، ترانزیت گرجستان نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی دارد. برای تقویت نقش گرجستان، در حال حاضر پروژه بزرگی برای ساخت بخشی از بزرگراه شرق به غرب، که آسیا و اروپا را از طریق گرجستان به هم متصل میکند، و همچنین پروژه ساخت اولین بندر عمیق کشور در بندر آناکلیا در غرب گرجستان در حال انجام است.
https://sputnik-georgia.ru/20241119/kazakhstan-i-kitay-stroyat-konteynernyy-khab-dlya-rosta-postavok-cherez-gruziyu-291005209.html
راهگذر میانی اولویت اصلی گرجستان
لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد و معاون نخست وزیر گرجستان در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در باکو گفت: کریدور میانی اولویت اصلی کشور است. وی ابتکارات گرجستان برای توسعه بیشتر ارتباطات ریلی و افزایش ظرفیت راهگذر میانی را معرفی نمود:
ـ مدرن سازی راه آهن و خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص.
ـ فرایند نوسازی راه آهن رو به اتمام است که در نتیجه هزینههای بهره برداری کاهش می یابد و ظرفیت سالانه راه از ۲۷ به ۴۸ میلیون تن افزایش می دهد.
ـ ساخت بزرگراه شرق به غرب که ۷۰ درصد آن هم اکنون به روی ترافیک باز است.
راهگذر میانی از چین، قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و همچنین ترکیه و کشورهای اروپایی میگذرد. خط راه آهن باکو - تفلیس - قارص بخشی از این راهگذر است.
https://t.me/SputnikGeorgia/40512
صادرات مجدد دو میلیارد دلاری خودرو از گرجستان به خارج
به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در سال 2024 صادرات مجدد خودرو از گرجستان به خارج از 2 میلیارد دلار گذر کرد. خودروهای سواری اصلی ترین محصول صادراتی کشور در سال جاری بوده و عمدتاً به کشورهای آسیای میانه صادر میشود.
صادرات خودرو در ده ماه امسال 13.5 درصد افزایش داشته است. بازار اصلی خودروهای صادرات مجدد گرجستان، قرقیزستان است که به ارزش 964 میلیون دلار از گرجستان خودرو وارد کرده است. در مقایسه با سال گذشته، صادرات خودرو به قرقیزستان افزایش 95 درصدی داشته است.
بر اساس گزارش سرویس آمار قرقیزستان، در سال 2024 خودروهایی به ارزش کمتر از 50 میلیون دلار از گرجستان وارد شده است و به نظر می رسد اکثر خودروهای ارسالی از گرجستان به قرقیزستان نرسیده و در طی مسیر واگذار شده اند. با توجه به اینکه خودروها برای صادرات به قرقیزستان از قلمرو فدراسیون روسیه می روند، به احتمال زیاد خریداران خودرو قرقیز پس از عبور از مرز گرجستان، این خودروها را در روسیه واگذار میکنند.
قزاقستان در رتبه دوم قرار دارد، امسال بیش از 620 میلیون دلار خودرو از گرجستان به این کشور صادر شد که رشد سالانه آن 29 درصد است. رتبه سوم را آذربایجان با خودروهایی به ارزش 253 میلیون دلار به خود اختصاص داده است که نسبت به سال گذشته 32 درصد کاهش داشته است. ارمنستان با 90 میلیون دلار و 65 درصد کاهش در رتبه چهارم و تاجیکستان با 19.8 میلیون دلار و 22 درصد کاهش در رتبه پنجم قرار دارند.
https://interpress.ge/read/59448
کاهش سهم اتحادیه اروپا در واردات محصولات گرجستان
سهم اتحادیه اروپا در واردات محصولات از گرجستان به کمترین میزان خود طی 10 سال گذشته رسیده است. در 10 ماه از سال 2024 محصولاتی به ارزش 456 میلیون دلار از گرجستان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده که نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است. در نتیجه، سهم اتحادیه اروپا در کل صادرات گرجستان به 8.4 درصد کاهش یافت. برای مقایسه، در سال 2020 این سهم 20.5 درصد و در سال 2015 حداکثر 28.3 درصد بوده است. لازم به ذکر است بیشترین محصولات صادراتی گرجستان شامل خشکبار، سنگ و کنسانتره مس و و مواد اولیه فلزات گرانبها میباشد.
https://interpress.ge/read/59445