معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۰

دهمین همایش سرمایه گذاری در گجرات

همایش جهانی گجرات پویا یک گردهمایی جهانی دوسالانه با حضور فعالان حقیقی و حقوقی حوزه سرمایه گذاری کلان تجاری است که در ایالت گجرات هند برگزار می‌شود. از جمله اهداف این برنامه ایجاد ارتباط میان رهبران تجاری، سرمایه گذاران و شرکت های تجاری و معرفی ایالت گجرات هند به عنوان مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری است.

دهمین دور از همایش جهانی «گجرات پویا» از دهم تا دوازدهم ژانویه  2024 در شهر گاندی نگر در ایالت گجرات برگزار شد، توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند مورد افتتاح قرار گرفت. در این همایش دو روزه که با هدف امضای توافقنامه‌های سرمایه گذاری اقتصادی برگزار شده بود حدود 130 هزار شرکت کننده از هند و 130 کشور جهان حضور داشتند. در مجموع یادداشت تفاهم های متعددی برای اجرای 41299 پروژه با مجموعه ای از سرمایه گذاری‌های بالقوه به ارزش کلی 318 میلیارد دلار امضاء شد.

بوپندرا پاتل سروزیر ایالت گجرات در سایت ایکس (تویتر) اعلام کرد این همایش دوسالانه موفق به جذب سرمایه گذاری‌های عظیمی در حوزه‌های  هیدروژن سبز (یا سوخت پاک)، انرژی تجدیدپذیر، خودروهای برقی، تولید نیم رسانا و خدمات مالی در شهر صنعتی فنی و مالی گجرات GIFT City  شده است.

در این همایش گروه آدانی به ریاست گوتام آدانی بیشترین سرمایه گذاری به ارزش کلی 24 میلیارد دلار طی 5 سال آینده را اعلام کرد. اقدامی‌که پیش بینی می‌شود قادر به ایجاد 100 هزار شغل جدید در ایالت گجرات خواهد شد. این تعهد شامل طیف گسترده ای از بخش ها اعم از انرژی تجدید پذیر، هیدروژن سبز، توسعه بنادر و زیرساخت ها می‌گردد. این گروه همچنین سرمایه گذاری به ارزش 100 میلیارد دلار طی 10 سال آینده در بخش انرژی پاک را اعلام کرد.

شایان ذکر است گروه آدانی در دسامبر سال 2022 میلادی، برنده مناقصه واگذاری عملیات بندری بندر و منطقه اقتصادی ویژه حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ارزش 1.2 میلیارد دلار شد. این بندر نقطه اتصال سرزمین‌های اشغالی به کریدور هند-خاورمیانه- اروپاست.

 گروه شرکت های تاتا درحال احداث کارخانه ای برای تولید باطری‌های لیتیومی‌با ظرفیت 20 گیگاوات در شهر ساناند است که طی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.

رئیس گروه شرکت های تاتا آقای ان چاندراسکاران نیز احداث کارخانه تولید قطعات نیمه‌هادی در شهر دولِرا در ایالت گجرات را اعلام کرد که انتظار می رود تا پایان سال 2024 راه اندازی شود.

شرکت صنایع ریلانیس نیز در حال احداث مجتمع بزرگی برای تولید، ذخیره و توزیع انرژی پاک در منطقه ای به وسعت 5000 جریب در شهر جامنگر گجرات است و زمان مورد نظر تکمیل این پروژه نیز تا پایان سال 2024 میلادی اعلام شده است. این شرکت همچنین حمایت خود و پشتیبانی مالی از بلندپروازی هند برای میزبانی بازی‌های المپیک 2036 را اعلام کرده است.

در حوزه سرمایه گذاری خارجی، شرکت هایی از کشورهای سنگاپور و هلند، در مجموع سرمایه گذاری‌های متعددی به ارزش کلی 7 میلیارد دلار را اعلام کردند.

شرکت خودورسازی سوزوکی-موتور نیز سرمایه گذاری قابل توجهی به ارزش 3.8 میلیارد دلار برای احداث دومین کارخانه تولید خودرو در گجرات را اعلام کرد که از طریق آن ظرفیت تولید خودروهای این شرکت در هند تا سال مالی 2031 به 4 میلیون دستگاه خواهد رسید.

https://www.jagranjosh.com/general-knowledge/vibrant-gujarat-summit-2024-key-highlights-announcements-and-investments-1704888755-1

https://www.news18.com/india/india-to-become-3rd-largest-economy-in-pm-modis-third-term-amit-shah-at-vibrant-gujarat-submit-8737746.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما