معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۰۹:۵۴ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان نیمه اول دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بودجه صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان برای سال 2024 تصویب شد

کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان»: الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان فرمانی را در مورد بودجه صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان برای سال  2024 را امضا کرد.

به منظور تدوین بودجه صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان برای سال 2024 و تضمین مدیریت کارآمد وجوه ارزی، مقرر شد که درآمدهای بودجه صندوق دولتی نفت برای سال 2024 به مبلغ 12 میلیارد و 730میلیون و 255.5  هزار منات و هزینه‌ها به مبلغ 12 میلیارد و 900 میلیون و 232.5 هزار منات تصویب شود. 

https://t.me/economy_az/14535

 در سال جاری حجم  جابجایی بار  در بندر بین المللی تجاری باکو به رکورد بی سابقه ای می رسد

خبرگزاری "رپورت": در ژانویه تا نوامبر سال جاری میلادی بیش از 6 میلیون و 735 هزار تن محموله از بندر بین المللی تجاری  باکو جابجا شده است. به گزارش "رپورت" به نقل از بندر بین المللی تجاری باکو، این نشان دهنده افزایش بیش از 15 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است.

انتظار می رود در سال 2023، حجم کل حمل و نقل به یک رکورد بی سابقه، بیش از 7 میلیون تن برسد. در سال جاری انتقال ماشین آلات چرخدار، نفت و فرآورده‌های نفتی در بندر باکو افزایش یافته  است.

لازم به ذکر است که بندر بین المللی تجاری  باکو در سال 2015 بر پایه بندر باکو تأسیس شد که از سال 1902 فعالیت می‌کند. سرمایه اصلی آن 16 هزار منات است. این بندر از پایانه‌های بار، نفت و کشتی تشکیل شده است.

ظرفیت بارگیری بندر جدید باکو در فاز اول که با حضور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در 14 می 2018 افتتاح شد، 15 میلیون تن شامل کانتینرهای 100000 TEU است. پس از اتمام فاز دوم، سالانه بالغ بر 25 میلیون تن محموله از بندر بین المللی تجاری باکو جابه جا می‌شود و 500 هزار TEU کانتینر امکان عبور خواهد داشت. در سال 2022 میلادی، 6.3 میلیون تن و در 10 ماه سال 2023 بیش از 6.1 میلیون تن محموله از این بندر  جابه جا شده است.

https://report.az/infrastruktur/bu-il-baki-limaninda-yukasirmanin-rekord-hedde-catacagi-proqnozlasdirilir/

 پیش بینی رشد اقتصادی آذربایجان در سال 2024 اعلام شد

خبرگزاری "آپا": در سال 2024 رشد واقعی تولید ناخالص داخلی آذربایجان 2.4 درصد و 118.4 میلیارد منات خواهد بود. به گزارش بخش اقتصادی خبرگزاری "آپا" به نقل از وزارت دارایی، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تولید ناخالص داخلی غیرنفتی با رشد 4.6 درصدی به 84.2 میلیارد منات برسد.

لازم به ذکر است ، بانک مرکزی آذربایجان پیش بینی کرده است که نرخ رشد اقتصادی واقعی در این کشور در سال 2024 بین 3 تا 3.5 درصد خواهد بود که در بخش غیرنفتی 5 تا 5.5 درصد خواهد بود.

https://apa.az/maliyye/2024-cu-il-uzre-azerbaycanin-iqtisadi-artim-proqnozu-aciqlanib-808015

 سال آینده سهم بخش غیرنفتی و گازی در تولید ناخالص داخلی آذربایجان 2 واحد درصد افزایش می یابد

خبرگزاری "رپورت": سال آینده سهم بخش غیرنفتی و گازی در تولید ناخالص داخلی آذربایجان 2 واحد درصد افزایش می یابد. طبق  گزارش «راهنمای بودجه شهروندی» وزارت دارایی،  پیش بینی می‌شود در سال آینده سهم بخش غیرنفتی و گازی آذربایجان در تولید ناخالص داخلی (GDP) معادل 71.1 درصد باشد که  1.9 واحد درصد بیشتر از سهم مورد انتظار بخش غیر نفتی و گازی در تولید ناخالص داخلی در سال 2023 است.

پیش بینی می‌شود در سال آینده سهم بخش نفت و گاز به 28.9 درصد کاهش یابد. در سال 2024، تولید ناخالص داخلی بخش نفت و گاز به میزان واقعی 1.7 درصد کاهش خواهد یافت.

https://report.az/maliyye-xeberleri/gelen-il-azerbaycanda-qeyri-neft-qaz-sektorunun-udm-deki-payi-2-faiz-bendi-artacaq/

مدت بیمه برای مقرری بیکاری در آذربایجان کاهش یافته است

خبرگزاری "آپا": الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به تازگی قانون اصلاح قانون «بیمه بیکاری» را امضا کرد. طبق قانون، فردی با 24 ماه سابقه بیمه در صورتی که برخلاف میل خود بیکار شود، می‌تواند از مقرری بیکاری بهره مند شود.  قبلا این مدت 30 ماه بود.

https://report.az/sosial-mudafie/azerbaycanda-issizliye-gore-muavinet-ucun-sigorta-stajinin-muddeti-azaldilib/

 نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان: کارهای مربوط به خط ریلی هورادیز - آغبند تا سال 2025 تکمیل می‌شود

خبرگزاری "رپورت": واحد حاجی اف نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در شهرستانهای  جبرائیل، قبادلی و زنگیلان گفت: کارهای مربوط به خط ریلی هورادیز - آغبند تا سال 2025 تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به این که کارها در ارتباط با خط ریلی هورادیز - آغبند به طول 110 کیلومتر در حال انجام است، افزود:

ساخت بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آغند نیز ادامه دارد. به گفته وی، قرار است این کارها تا سال 2025 تکمیل شود.

وی اظهار داشت: امسال مراسم کلنگ زنی  پل روی رودخانه ارس برگزار شد که ارتباط میان  منطقه زنگزور شرقی آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ایران را فراهم می‌کند.

https://report.az/daxili-siyaset/vahid-haciyev-horadiz-agbend-demir-yolu-xetti-ile-bagli-isler-2025-ci-iledek-tamamlanacaq/

 "آذرفضا" امسال 18 میلیون دلار خدمات ماهواره ای به 48 کشور ارائه کرد

خبرگزاری "آپا": در ژانویه تا نوامبر سال 2023، آژانس فضای جمهوری آذربایجان (آذرفضا) خدمات مخابراتی ماهواره ای به ارزش 18 میلیون دلار آمریکا به 48 کشور جهان ارائه کرد.

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی، درآمد "آذرفضا" از صادرات خدمات 78 درصد از کل درآمد آن را تشکیل می دهد. در نوامبر سال 2023، "آذرفضا" خدماتی به ارزش 1.8 میلیون دلار آمریکا به 44 کشور جهان صادر کرد.

پنج کشور برتر صادر کننده خدمات مخابراتی ماهواره ای در ژانویه تا نوامبر 2023 عبارتند از: بریتانیا با 5.2 میلیون دلار، لوکزامبورگ با 3.7 میلیون دلار، امارات با 1.5 میلیون دلار، آلمان با 959.4 هزار دلار و نیجریه با 675.8 هزار دلار آمریکا.

https://apa.az/infrastruktur/azerkosmos-bu-il-48-olkeye-18-milyon-dollar-deyerinde-peyk-xidmetleri-ixrac-edib-808297

درآمد آذربایجان از صادرات طلا بیش از 8 درصد کاهش یافت

خبرگزاری "آپا": آذربایجان در ژانویه تا نوامبر سال جاری طلا  به ارزش 143.1میلیون دلار صادر کرد که  نسبت به سال گذشته 8.3 درصد کمتر است. به گزارش بخش اقتصادی خبرگزاری "آپا"  مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، ارزش کل صادرات طلا زمان مشابه سال 2022، 156.1 میلیون دلار بوده است.

https://apa.az/senaye-ve-energetika/azerbaycanin-qizil-ixracindan-gelirleri-8-den-cox-azalib-808299

 پل جاده ای و گذرگاه جدید در مرز دولتی جمهوری آذربایجان و ایران بر روی رودخانه آستاراچای افتتاح شد

خبرگزاری «آذرتاج»: بر اساس «تفاهم نامه ساخت پل جاده ای و گذرگاه عابر پیاده بر روی رودخانه آستاراچای در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که در سال 2021 بین دو کشور امضا شد، در 30 دسامبر مراسم افتتاحیه پل جاده ای و گذرگاه مرزی جدید برگزار شد.

به گزارش «آذرتاج»، شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه آذربایجان و ایران و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی این کمیسیون در این مراسم شرکت کردند.

لازم به ذکر است که ساخت پل از اول مارس 2022 آغاز شده است. طول کل پل در نظر گرفته شده برای وسایل نقلیه باری 97.5 متر است و این پل دارای چهار خط عبوری می‌باشد. دو مسیر پیاده رو هر کدام به عرض 2.5 متر بر روی پل ساخته شده است. عملیات ساخت و نصب گذرگاه مرزی از 28 اوت سال جاری آغاز و در اول دسامبر به پایان رسید. در مبادی خروجی به مساحت 4500 مترمربع، شرایط مناسبی به منظور اعمال تشریفات گمرکی به نحو احسن و تضمین عبور و مرور سریع ایجاد شده است. قرار است روزانه 250 تا 300 وسیله نقلیه باری و در مجموع 500 تا 600 وسیله نقلیه باری در جهت واردات و صادرات از گذرگاه جدید مجهز به فناوریهای مدرن تردد شود.

راه اندازی پل و گذرگاه مرزی که از اجزای مهم کریدور حمل و نقل شمال-جنوب هستند، از نظر افزایش حجم حمل و نقل در طول کریدور از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است حمل بار از طریق کریدور در سال جاری 44.5 درصد افزایش داشته است. در عین حال، در 11 ماهه سال جاری حجم حمل و نقل باری دوجانبه بین جمهوری آذربایجان و ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد و نیز حمل و نقل ترانزیتی 2.1 برابر افزایش داشته است. افتتاح پل جدید و گذرگاه مرزی به افزایش بیشتر حجم حمل و نقل باری بین دو کشور کمک خواهد کرد.

در عین حال، ایجاد زیرساخت های جاده ای و گمرکی- مرزی در مرز دولتی باعث می‌شود وسایل نقلیه بدون ورود به شهر آستارا به سفر خود ادامه دهند که این امر به نوبه خود تأثیر مثبتی بر افزایش کارایی تردد درون شهری خواهد داشت. همچنین، کارهای مربوطه به منظور توسعه فاز دوم گذرگاه آغاز شده است. پس از پایان این فاز، گذرگاه مرزی دارای ظرفیت پذیرش روزانه حداقل 1000 وسیله نقلیه باری با 500 ورودی و 500 خروجی در 7 خط خروج و 7 خط ورودی خواهد بود. 

https://azertag.az/xeber/azerbaycan_iran_dovlet_serhedinde_astarachay_uzerinde_avtomobil_korpusunun_ve_modul_tipli_buraxilis_menteqesinin_achilisi_olub-2871937

مقام ایرانی: مبادلات کالا بین جمهوری آذربایجان و ایران به 2 میلیون تن می رسد

خبرگزاری «رپورت»: خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گفت: افتتاح پل آستاراچای بین جمهوری آذربایجان و ایران، تبادل کالا بین دو کشور را به 2 میلیون تن افزایش می دهد.

به گفته وی، افزایش مبادلات تجاری با آذربایجان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی ایران است.

وی افزود: ایجاد راه‌های ارتباطی جدید با آذربایجان می‌تواند به توسعه زیرساخت ها و افزایش چشمگیر گردش تجاری میان دو کشور کمک کند. آستارا یکی از پرکاربردترین مسیرهای مواصلاتی دو کشور و دروازه ایران به قفقاز، کشورهای اروپایی و روسیه است.

لازم به ذکر است پل آستاراچای بین آذربایجان و ایران در 9 آذرماه به بهره برداری رسید. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان در افتتاحیه این پل شرکت کردند.

لازم به ذکر است پل آستاراچای بین آذربایجان و ایران در 30 دسامبر  به بهره برداری رسید. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر آذربایجان در افتتاحیه این پل شرکت کردند.

ساخت این پل از اول مارس 2022 آغاز شده بود. طول کل پل در نظر گرفته شده برای وسایل نقلیه باری 97.5 متر است. روی پل چهار خط ترافیک وجود دارد. دو مسیر پیاده روی هر کدام به عرض 2.5 متر روی پل ساخته شده است.

https://report.az/biznes-xeberleri/cdtic-azerbaycan-ve-iran-arasinda-mal-mubadilesi-2-milyon-tona-catacaq/

 جریمه‌های جدیدی برای تخلف از حمل و نقل بین المللی در آذربایجان اعمال می‌شود

پرتال خبری «اخو آذ»: جریمه‌های جدیدی برای تخلف از قوانین و شرایط حمل و نقل بین المللی در خاک جمهوری آذربایجان از اول ژانویه اعمال می‌شود. این موضوع در اصلاحیه قانون رسیدگی به تخلفات اداری منعکس شده است. طبق قانون، نقض قوانین و شرایط حمل و نقل بین المللی خودرو در خاک جمهوری آذربایجان، یعنی:

- نقض، تحریف و بازنویسی اطلاعات در هنگام پر کردن فرم «مجوز»؛

- اشخاص حقیقی دویست منات، مقامات رسمی یک هزار منات و اشخاص حقوقی سه هزار منات برای انتقال فرم «مجوز» به اشخاص دیگر، جریمه خواهند شد. این قانون از اول ژانویه 2024 لازم الاجرا می‌شود.

https://oxu.az/society/822422

افزایش قیمت گوشت بره در آذربایجان

پرتال خبری "اخو": قیمت گوشت بره به تازگی در باکو و مناطق دیگر آذربایجان افزایش یافت. به گزارش پرتال خبری "اخو" ، یک کیلوگرم گوشت بره به قیمت 20 منات در باکو و مناطق دیگر کشور عرضه می‌شود. چند روز پیش قیمت گوشت بره بین 16 تا 17 منات متغیر بود. فروشندگان نیز افزایش قیمت گوشت گاو و بره را تایید کردند.

https://oxu.az/economy/823908

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما