معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۹:۳۸ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم صادرات قرقیزستان در  10 ماهه سال  2023  به بیش از 2.4 میلیارد دلار رسید

 بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان، حجم صادرات این کشور در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر 2023 به 2 میلیارد و 443 میلیون دلار رسید. بیش از 40 درصد از مجموع صادرات قرقیزستان در سال 2023 به مقصد کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده است.

تفکیک مقاصد عمده صادرات قرقیزستان بر اساس مناطق و مجموعه‌های یکپارچه:

اتحادیه اقتصادی اوراسیا: 40 درصد شامل:  روسیه (24،3 %) ، قزاقستان (15،7%)

اتحادیه اروپا:  29 درصد شامل:  سوئیس ( 27،2% - فروش طلا)، مابقی سایر کشورهای این مجموعه

آسیا - 19.9 %  ، کشورهای مستقل مشترک المنافع به استثنای اتحادیه اقتصادی اوراسیا: 9،9%،  آفریقا - 0.3 %،  آمریکا - 0.2 %،   مقدار اندکی از صادرات نیز به استرالیا و اقیانوسیه می رود.

منبع: اسپوتنیک، 1 ژانویه 2024

سرمایه گذاران روسیه در سال 2023 بیش از 130 میلیون دلار در قرقیزستان سرمایه گذاری کردند

به گفته آینور سامانوف، نماینده تجاری روسیه در قرقیزستان، در سال 2023 میلادی چندین هیات تجاری از روسیه از کشور قرقیزستان بازدید نمودند و از طریق نمایندگی تجاری روسیه در قرقیزستان، بیش از 70 نشست تجاری و سرمایه گذاری برگزار شد. کارآفرینان از کالینینگراد تا کراسنایارسک از سراسر روسیه به قرقیزستان آمدند. بسیاری از افراد و تجار روسیه، قرقیزستان را محل مناسبی برای کسب و کار می یابند. در حال حاضر بیش از 1100 شرکت از روسیه در قرقیزستان به ثبت رسیده اند. طی 9 ماه اول سال 2023 میلادی سرمایه گذاران روسیه بیش از 130 میلیون دلار در قرقیزستان سرمایه گذاری کرده اند. از این حیث روسیه به همراه چین در رتبه اول قرار دارد. به گفته نماینده تجاری روسیه در قرقیزستان، در سال 2023 میلادی تعاملات میان نهادهای رسمی دو کشور توسعه یافته است. او افزود: سران وزارتخانه‌های اقتصاد قرقیزستان و روسیه همواره در تماس هستند و کارگروه مشترک مخصوصی در زمینه‌های صنعت ایجاد شده است که وظیفه اصلی آن کمک به توسعه تعاونیهای صنعتی می‌باشد. همچنین نمایندگی سازمان  صادرات روسیه در قرقیزستان تاسیس شده است که به سرمایه گذاران روسیه برای  وارد به بازار قرقیزستان کمک می نماید.

منبع: اسپوتنیک کی جی /  9 ژانویه 2024

علاقه شرکت های چینی، کره جنوبی و آلمان به ذخایر لیتیوم قرقیزستان

به گفته سخنگوی وزارت منابع طبیعی و محیط زیست قرقیزستان،  با ثبت معادن و ذخایر معدنی کشور، وجود معادن و ذخایر لیتیوم در کشور مشخص شده است. لیتیوم کاربردهای مهم صنعتی دارد که از جمله آنها استفاده از این ماده در تولید باطری خودروهای برقی می‌باشد.  به گفته مقام مذکور در حال حاضر شرکت های بین المللی از آلمان، چین و کره جنوبی  به این موضوع علاقه نشان داده اند.

به گفته این مقام دولتی قرقیزستان، نشانه‌های وجود لیتیوم در معدن  "Dzhilisuyskoye" واقع در منطقه باتکن، استان باتکن؛ ذخایر Tuyuktor، واقع در منطقه تونسکی، استان Issyk-Kul   و معدن"دیزلنی"، واقع در منطقه باکای آتا، منطقه تالاس مشاهده شده است.

منبع: تازابک – 8 ژانویه 2024

رشد اقتصادی قرقیزستان در سال 2024 چه میزان خواهد بود؟

بر اساس پیش بینی تحلیل گران  بانک توسعه اوراسیا تولید ناخالص داخلی قرقیزستان در سال آینده 4.5 درصد رشد خواهد داشت.  آنها خاطر نشان ساختند افزایش میزان مصرف در نیمه اول سال 2024 همچنان بر رشد اقتصادی قرقیزستان تاثیر مثبت خواهد گذاشت. در نیمه دوم سال 2024 انتظار می رود نرخ رشد در تجارت عمده فروشی و خرده فروشی کاهش یابد. تحلیل گران معتقدند پیش بینی عرضه کم آب در بخشهای کشاورزی، تاثیر منفی در رشد اقتصادی در این حوزه خواهد گذاشت. این بانک می افزاید  به دلیل افزایش استخراج سنگ معدن فلزی و تولید فلزات اساسی، صنعت شتاب بیشتری خواهد گرفت که در رشد صادرات کالا منعکس خواهد شد.

منبع: کاکتوس – 8 ژانویه 2024

میزان صادرات دام قرقیزستان در سال 2023

به گزارش وزارت کشاورزی قرقیزستان، این کشور در سال 2023 تعداد 195 هزار راس دام صادر کرده است که از این میزان 73 هزار و 905 راس گاو، 116 هزار و 540 راس گوسفند و 4 هزار و 996 راس اسب بود. 

منبع: خبر کی جی – 8 ژانویه 2024

ارسال کمک غذایی از روسیه به استان اوش قرقیزستان

الساندر موروزوف رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که کمک غذایی به میزان 202،5 تن آرد توسط روسیه از طریق برنامه جهانی غذایی سازمان متحد وارد استان اوش در جنوب قرقیزستان شد. به گفته او، در چارچوب برنامه جهانی غذا و با هدف بهبود امنیت غذایی، حدود 4600 نفر از اهالی مناطق جنوبی قرقیزستان که در طرحهای اجتماعی شرکت می نمایند کمکهای غذایی دریافت خواهند کرد.

خانواده‌های آسیب پذیر 300 کیلوگرم آرد و 30 لیتر روغن خوراکی دریافت خواهند کرد و به شرکت کنندگان دوره‌های آموزشی 150 کیلوگرم آرد و 15 لیتر روغن خوراکی ارائه می‌شود. در کل در سال جاری ارائه 6،4 هزار تن کمکهای غذایی در قالب بسته‌های معیشتی از روسیه به قرقیزستان برنامه ریزی شده است. سال گذشته حجم کمک محصولات غذایی 4،5 هزار تن بود.

منبع: اسپوتنیک کی جی. 9 ژانویه 2024

بیش از ۳۰۷ هزار صوم ( واحد پول قرقیزستان) به حساب ویژه برای کمک به غزه واریز شد

 به گزارش وزارت دارایی قرقیزستان، شهروندان این کشور انتقال وجوه برای کمک به غیرنظامیان در غزه را ادامه می دهند. در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۴ - ۳۰۷ هزار و ۴۶۵ صوم قرقیزی به همراه ۱ هزار روبل روسی جهت کمک به مردم غزه دریافت شد.  لازم به ذکر است که شماره حساب مشخصی جهت کمک به مردم غزه از سوی وزارت دارایی قرقیزستان در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ باز شده است.

منبع: خبرگزاری ۲۴ کی جی  تاریخ: ۸ ژانویه ۲۰۲۴

سه کشور قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان نقشه راه همکاری در ساخت نیروگاه برق آبی قنبرآتا - ۱. را امضاء کردند

به گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی جمهوری قرقیزستان، وزرای انرژی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان نقشه راه همکاری در زمینه ساخت نیروگاه برق آبی کامباراتا - ۱ را در تاریخ 6 ژانویه امضا کردند.  وزرای انرژی این سه کشور، بر اجرای کامل این پروژه نیروگاهی با رعایت مصالح هر سه کشور توافق کردند. در چارچوب این طرح، هموار سازی مسیرها و ساخت پلها و خطوط برق به اجرا درخواهد آمد.

ظرفیت تولید برق این نیروگاه ۱۸۶۰ مگاوات خواهد بود که به قرقیزستان امکان می دهد مشکل کمبود برق را حل کند. این نیروگاه با سرمایه گذاری مشترک قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان ساخته می‌شود. این نیروگاه با تکیه بر منابع غنی آب در منطقه، پس از تکمیل، بخشی از برق مورد نیاز کشورهای منطقه آسیای مرکزی را تامین خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری خبر    تاریخ: ۶ ژانویه ۲۰۲4

وزارت کار: ۱۳ هزار قرقیزستانی به طور قانونی خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ استخدام شده اند

وزارت کار، تامین اجتماعی و مهاجرت جمهوری قرقیزستان اعلام نمود، در سال 2023، بیش از  ۱۳ هزار ۳۱۹ شهروند قرقیزستانی به صورت قانونی در خارج از این کشور استخدام شده اند. این عده از حقوق و مزایای شغلی و حمایتهای اجتماعی برخوردارند.  همه آنها آموزش های قبل از عزیمت را در قرقیزستان گذرانده اند. لازم به ذکر است وزارت کار، تامین اجتماعی و مهاجرت قرقیزستان بر اساس برنامه مدون در سال 2023، کمکهای مشاوره ای را به بیش از ۱۲۹ هزار نفر از شهروندان این کشور در مورد مسائل مهاجرت ارائه نمود. در سایه حمایت و ارائه مشاوره‌های مهاجرتی و آموزشهای لازم، شهروندان این کشور به عنوان نیروی کار به کشورهای روسیه، بریتانیا، کره جنوبی و سایر کشور ها اعزام می‌شوند.

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک      تاریخ: ۶ ژانویه ۲۰۲4

استخراج بیش از ۱.۳ میلیون تن زغال سنگ در قرقیزستان در سال ۲۰۲۳

   وزارت دارایی قرقیزستان گزارش داد: در سال ۲۰۲۳ شرکت دولتی قرقیزکومور ۱ میلیون و ۳۲۳ هزار تن زغال سنگ استخراج کرد.  در ابتدا قرار بود ۷۵۰ هزار تن ذغال سنگ استخراج شود. اما این شاخص ۱.۷ برابر فراتر رفت. برای تامین زغال سنگ مصرفی قرقیزستان، شش انبار جدید زغال سنگ در بیشکک ساخته شده است. کل ذغال سنگ استحصال شده در قرقیزستان جهت نگهداری به ۴۲ انبار در شهرهای بزرگ این کشور منتقل می‌گردد.

منبع: خبرگزاری ۲۴ کی جی   تاریخ: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴

فروش اوراق قرضه از سوی وزارت دارایی قرقیزستان جهت پوشش بخشی از کسری بودجه

به موجب گزارش سایت بورس اوراق بهادار قرقیزستان، وزارت دارایی این کشور قصد دارد در ماه ژانویه ۸۴ میلیون صوم از طریق فروش قبوض خزانه دولت در بورس اوراق بهادار قرقیزستان جذب کند. این مزایده در روز های ۱۸ و ۲۵ ژانویه برگزار می‌شود. حجم صدور قبوض ۱۲ ماهه و بهای هر کدام ۴۲ میلیون صوم خواهد بود. شایان ذکر است که اوراق بهادار دولتی توسط وزارت دارایی برای پوشش کسری موجود بودجه کشور و تامین خدمات مالی مجدد بدهی‌های دولتی که باید پرداخت شود منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری خبر   تاریخ: ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴

ارائه کمک 3 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به قرقیزستان با هدف حمایت در زمینه تحول دیجیتال

اتحادیه اروپا کمک مالی به میزان 3 میلیون یورو را جهت حمایت از تحول دیجیتال در قرقیزستان به این کشور ارائه نمود.  این کمک بلاعوض به موارد زیر اختصاص داده شده است:

- کمک به فعالیت مرکز نوآوری شایستگی‌های دیجیتال در پارک فناوری کشور؛

- ارتقای سامانه «ساناریپ-آیمک/آیمک دیجیتال» در تمام مناطق کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم؛

- افزایش امنیت سایبری کشور، تضمین حفاظت از داده‌های شخصی از طریق یک آژانس دولتی ویژه ایجاد شده برای حفاظت از داده‌های شخصی؛

- حمایت از توسعه نرم افزار و نگهداری بانک های اطلاعاتی در وزارتخانه‌ها و ارتقای اقتصاد دیجیتال در سراسر کشور؛

- حمایت از برنامه‌های آموزشی برای سازمان‌های دولتی با کمک کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ارتقای حکومت الکترونیک، شفافیت و پاسخگویی؛

شایان ذکر است که تحول دیجیتال و  قابلیت دسترسی همه مردم به اینترنت پرسرعت یکی از اولویت های کلیدی همکاری بین کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و اتحادیه اروپا است.

منبع: خبرگزاری خبر،  11 ژانویه 2024

رکورد درآمدهای گمرکی قرقیزستان در سال 2023

به گزاش کمیته خدمات دولتی گمرک جمهوری قرقیزستان، درآمدهای گمرکی این کشور برای اولین بار در تاریخ خدمات گمرکی این کشور از مرز 111 میلیارد و 503 میلیون سوم عبور کرد. این میزان نسبت به درآمد گمرکی در سال 2022 بیش از 150 درصد (  2 / 37  میلیارد صوم بیشتر) رشد داشته است.

برای دستیابی به چنین نتایجی، کمیته دولتی خدمات گمرک قرقیزستان مجموعه ای از برنامه‌های اصلاحی و تسهیل ساز را در حوزه خدمات گمرکی به مورد اجرا گذارد که از جمله آنها: ساده سازی فرایندهای اداری و رفع بوروکراسی‌های زائد،  سرعت بخشیدن به فرآیندهای پذیرش و ترخیص تجاری، افزایش ظرفیت در پست های بازرسی، بهره گیری از خدمات دیجیتال ، تقویت مبارزه با قاچاق و مبارزه با فساد اداری می‌باشد.

منبع: خبرگزاری خبر،   9 ژانویه 2024

 قرقیزستان در ده ماهه اول سال 2023،  6 میلیون و 450 هزار لیتر بنزین به سایر کشورها صادر کرد

بنا به گزارش وزارت اقتصاد قرقیزستان، در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال 2023، بیش از 6 میلیون و 450 هزار لیتر بنزین از قرقیزستان به خارج از این کشور صادر شده است. بیشترین بنزین صادراتی به کشورهای ازبکستان ( 3 میلیون و 129 هزار لیتر) و گرجستان ( 2 میلیون و 614 هزار لیتر)  صادر شده است.  حدود 700 هزار لیتر به افغانستان و مقدار کمی نیز به قزاقستان صادر شده است.

وزارت اقتصاد قرقیزستان در گزارش خود خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر وضعیت بازار داخلی سوخت و روان کننده‌ها در قرقیزستان باثبات است. این اداره گزارش داد: «در حال حاضر، ذخایر کافی سوخت و روان کننده در جمهوری وجود دارد که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر ثبات قیمت ها در بازار دارد.

منبع: خبرگزاری خبر،   9ژانویه 2024

ممنوعیت موقت بازرسی از موسسات تجاری به فرمان رئیس جمهور قرقیزستان

صادیر جاپاروف رییس جمهوری قرقیزستان فرمانی را در مورد منع وقت بازرسی از نهادی‌های تجاری به مدت یک سال امضا کرد. بموجب این فرمان و به منظور تثبیت فعالیت های اقتصادی واحدهای تجاری، اطمینان از توسعه بیشتری فضای کسب و کار و نیز رفع مداخلات غیر موجه و غیر ضروری دستگاه‌های دولتی در فعالیت های واحدهای تجاری بر اساس ماده 66 و 71 قانون اساسی تصمیم بر آن شد :

  1. تعلیق بازرسی از مؤسسات تجاری تا 31 دسامبر 2024 توسط نیروهای انتظامی و سایر نهادهای مجاز که حق بازرسی از مؤسسات تجاری را دارند، مگر در موارد که به درخواست مقامات قضایی و پیگیری نقض قوانین یا اعمال خلاف قانون باشد.
  2. ظرف سه ماه، کابینه وزیران باید پیش نویس قانون جمهوری قرقیزستان را تدوین و به پارلمان ارائه کند که بموجب آن بازرسی از نهادهای تجاری توسط مجری قانون، مالیات و سایر نهادهای مجاز تنها پس از ثبت آنها در دادستانی قابل اجرا خواهد بود.
  3. دفتر دادستانی کل جمهوری قرقیزستان باید نظارت بر قانونی بودن و اعتبار بازرسی‌های انجام شده توسط مجری قانون، مالیات و سایر نهادهای مجاز را که حق انجام بازرسی از نهادهای تجاری را دارند، تقویت کند.
  4. هیأت وزیران ظرف یک ماه اقدامات ناشی از این مصوبه را اتخاذ و تصمیمات خود را با این مصوبه مطابقت می‌دهد.

منبع: خبر کی جی – 9 ژانویه 2024

ذخایر ارز خارجی قرقیزستان از 3.2 میلیارد دلار فراتر رفت

 بنا به گزارش منتشره از سوی بانک ملی قرقیزستان، در پایان سال 2023، ذخایر ارزی قرقیزستان به 3 میلیارد و 236 میلیون دلار رسید. این بالاترین میزان ذخایر در دو سال گذشته است. در ماه دسامبر، ذخایر ارزهای خارجی این کشور 184.48 میلیون دلار افزایش یافت. در مجموع در مقایسه با دسامبر 2022، ذخایر ارزی این کشور بیش از 438 میلیون دلار افزایش بیشتر شده است. بانک ملی قرقیزستان از این ذخایر برای هموارسازی نوسانات شدید در بازار ارز استفاده می‌کند. در سال 2023، بانک ملی قرقیزستان بیش از 12 مداخله برای فروش دلار در مجموع به مبلغ 610 میلیون و 840 هزار دلار انجام داد.

منبع: کی جی 24،       9 ژانویه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما