معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۱۴:۰۵ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 ارائه خدمات گمرکی بین ایران و افغانستان افزایش می‌یابد

وزارت دارایی طالبان اعلام کرد بر اساس توافق با ایران، زمان ارائه خدمات گمرکی برای بازرگانان دو کشور به ۱۶ ساعت افزایش یافته است. تعداد سفرهای تجاری بین دو کشور تا سه ماه آینده تقریبا دو برابر خواهد شد. وزارت دارایی طالبان با ارائه خدمات ۱۶ ساعته به بازرگانان در مرزهای اسلام‌قلعه، نیمروز و ابونصر فراهی در افغانستان و سه گمرک دیگر در ایران، تجارت در افغانستان توسعه بیشتری خواهد یافت. به گفته این وزارت، روزانه ۱۲ هزار محموله به طور مساوی بین دو کشور تردد می‌کند. این تعداد پس از ۲۰ روز به ۱۵ هزار محموله و پس از سه ماه به ۲۰ هزار محموله افزایش خواهد یافت. همزمان با این ابوالفضل چمندی معاون استاندار خراسان رضوی ایران از رشد روابط تجاری این استان با افغانستان نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته است که مراودات بازرگانی بین دو کشور ۸۰ درصد افزایش یافته است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/224620

 سود 155 میلیون دلاری ذخایر ارزی افغانستان در بانک سوییس

شاه محمد محرابی، عضو هیات مدیره صندوق امانی افغانستان در سوییس گفته که در مدت ۱۶ ماه به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار به ذخایر ارزی افغانستان سود تعلق گرفته است. صندوق امانی افغانستان در سوییس 24 شهریور سال ۱۴۰۱ خورشیدی توسط انتقال نزدیک به  3.7 میلیارد دلار از پول های مسدود شده افغانستان در امریکا، تشکیل شد. در مورد آزادسازی مابقی دارایی‌هایی مسدود شده افغانستان در آمریکا تصمیمی‌گرفته نشده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/224709

 افزایش تعرفه گمرکی برخی از کالاهای وارداتی به افغانستان

وزارت تجارت طالبان اعلام کرد: برای افزایش درآمد و حمایت از تولید داخلی، تعرفه برخی از کالاهای وارداتی را افزایش داده است. در فهرست کالاهایی که تعرفه گمرکی آن افزایش یافته است، آمده است عوارض واردات رب گوجه فرنگی از 10 درصد به 30 درصد،‌ پودر لباسشویی از 12 درصد به 16 درصد، کبریت از 5 درصد به 10 درصد، میخ از 8 درصد به 12 درصد، سیم خاردار از 8 درصد به 16 درصد و ماشین‌آلات تراش از 16 درصد به 20 درصد افزایش یافته است. همچنین ‌تعرفه گمرکی مرغ زنده از 20 به 40 درصد افزایش یافته است. گفتنی است با توجه به اینکه این کالاها و محصولات در داخل افغانستان نیز تولید می‌شود، این تصمیم با رویکرد حمایت از تولید کننده داخلی گرفته شده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/10/17/3018885/افغانستان-تعرفه-گمرکی-برخی-از-کالاهای-وارداتی-را-افزایش-داد

 کاهش بیش از ۷۲ درصدی صادرات افغانستان به پاکستان

بانک دولتی پاکستان (SBP) گزارش داده که صادرات کالاهای تجاری افغانستان به پاکستان در پنج ماه اول سال گذشته میلادی،  72.34 درصد در مقایسه با زمان مشابه یک سال پیش از آن کاهش یافته است. دیلی‌تایمز ، ۱۹ دی، گزارش داده که در این مدت ارزش مجموعی صادرات افغانستان به این کشور ۳.۱۸۷ میلیون دلار ثبت شده است. در سال گذشته میلادی صادرات افغانستان به پاکستان  6.11 درصد نسبت به یک سال قبل از آن کاهش یافته است. طبق این گزارش، صادرات افغانستان به این کشور در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر ۵۲.۷۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال، صادرات پاکستان به افغانستان در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با زمان مشابه آن در ۲۰۲۲، ۹.۱۰ درصد افزایش یافته است. طبق گزارش اس‌بی‌پی، ارزش کل صادرات پاکستان به افغانستان طی این مدت، ۲۳۲.۶۹۶ میلیون دلار بوده در حالی که این رقم در زمان مشابه سال گذشته ۲۱۳.۲۸۲ میلیون دلار ثبت شده است. بانک دولتی پاکستان تصریح کرده که در سال ۲۰۲۳ صادرات این کشور به افغانستان نسبت به یک سال پیش از آن از ۳۷.۲۶۳ درصد به ۳۹.۳۰ درصد افزایش یافته است. گفتنی است که در جریان سال گذشته میلادی پاکستان بارها مرزهایش را به‌دلیل تشدید تنش‌ها میان اسلام‌آباد و طالبان به‌روی کالاهای تجاری بازرگانان افغان بست. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/fa/a-decrease-of-more-than-72-in-afghanistans-exports-to-pakistan/

 

افزایش تعاملات تجاری افغانستان با ازبکستان در ۲۰۲۳

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در سال گذشته میلادی به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار با ازبکستان تعامل تجاری داشته‌؛ در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴۴ میلیون دلار می‌رسید. ارزش صادرات افغانستان در سال گذشته میلادی ۲۷ میلیون دلار بوده است. افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش ۲۷ میلیون دلار صادرات و به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار به ازبکستان واردات داشته که اکثر اقلام صادراتی آن میوه خشک، آب میوه، زردالو، کنجد، فرش و اکثر اقلام وارداتی آن را برق، آرد، لوبیا، کود شیمیایی، نفت و گاز تشکیل بوده است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/afghanistan-186886

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما