معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۱

درگاه یکپارچه صدور مجوز در دبی

گزارش پیش رو مروری اجمالی بر اجرای طرح درگاه یکپارچه صدور مجوز در دبی دارد.

این سازوکار جهت دستیابی به رویکردی کارآمد در فرآیندهای مختلف تجاری برای همه مشاغل در دبی ارائه شده است. در چارچوب این سازوکار که با عنوان DUL معرفی شده است، درگاه ثبت دیجیتال یکپپارچه برای مشاغل موجود و تازه تاسیس در دبی که با مجوز سرزمین اصلی یا آزاد فعالیت می‌کنند، فراهم می‌شود. در درگاه یکپارچه صدور مجوز که با همکاری شورای مناطق آزاد دبی راه اندازی شده است، همه مؤسسات اقتصادی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد دبی در یک پلتفرم واحد برای مدیریت، تطبیق و به اشتراک گذاری داده‌ها ادغام شده اند و به عنوان یک منبع اطلاعات دیجیتالی واحد عمل می‌کنند.

هدف این ابتکار استاندارد سازی و ساده‌سازی فرآیندهای تجاری دبی مطابق شیوه‌های جهانی برای تسهیل کسب و کار است، که بر اساس آن اطمینان حاصل شود که آخرین سوابق شرکت ها، از جمله جزئیات مجوز و داده‌ها، به طور مداوم در رجیستری نگهداری می‌شوند. «مجوز یکپارچه دبی» با ساده کردن راه‌اندازی شرکت و رویه‌های عملیاتی برای کسب‌وکارها در این امارت، کارایی روند صدور مجوز و نظارت بر شرکت ها را افزایش می‌دهد و زمان مورد نیاز شرکت‌ها را برای ایجاد و مدیریت عملیات های مورد نظر خود کاهش می‌دهد. این فرآیند ساده به تقویت رقابت پذیری دبی به عنوان یک مقصد تجاری مناسب کمک می‌کند. چنین کارایی همچنین برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارآفرینانی که به دنبال یک محیط کسب‌وکار بدون دردسر هستند جذاب بوده و جذابیت دبی را به‌عنوان یک مرکز تجاری ترجیحی تقویت می‌کند.

علاوه بر این، سازوکار دیجیتال یکپارچه، شفافیت بیشتر و دسترسی آسان به اطلاعات مربوط به کسب و کار را تضمین می‌کند و قابلیت دبی را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری پویا و قابل اعتماد افزایش می دهد.

به عنوان بخشی از این ابتکار، مؤسسات به منظور دریافت هویت دیجیتال منحصر به فرد خود، مورد ارزیابی کامل توسط مقامات مربوطه قرار خواهند گرفت. تا به امروز دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی ( Department of Economy and Tourism) بیش از 50000 مجوز صادر کرده است و برنامه‌هایی برای صدور مجوزهای بیشتری در سال جاری میلادی دارد که تمام شرکت های ثبت شده در سرزمین اصلی دبی و مناطق آزاد را پوشش قرار می دهد. هلال سعید الماری، مدیر کل اداره اقتصاد و گردشگری دبی گفت: «درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی»، یک ابتکار کلیدی در دستور کار اقتصادی دبی 33D و نمونه ای از تعهد ما به تسهیل انجام تجارت، ترویج شفافیت و پذیرش شیوه‌های دیجیتال است و با ادغام یکپارچه روند صدور مجوزها با زیرساخت‌های پیشرفته فناوری دیجیتال دبی، از قابلیت‌های شهر هوشمند ما برای پیشبرد رشد کسب‌وکار و تقویت موقعیت دبی در تجارت جهانی استفاده می‌کند. دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی(DET) همکاری نزدیکی با شورای مناطق آزاد دبی داشته است تا از اجرای یکپارچه طرح DUL اطمینان حاصل کند.

محمد الزارونی، دبیرکل شورای مناطق آزاد دبی گفت: «هدف از ایجاد این سازوکار ایجاد فضای اقتصادی قابل اعتماد، چابک و پایدار با قابلیت تطبیق با تغییرات و تبدیل آنها به فرصت است. تکمیل موفقیت آمیز ابتکار «درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی» گواهی بر کار گروهی و همکاری سازنده میان شورای مناطق آزاد دبی، مقامات مناطق آزاد در دبی و تیم DET است. DUL دسترسی آسان به اطلاعات شرکت را برای نهادهای دولتی، ارائه دهندگان خدمات و عموم تسهیل می‌کند و به کسب‌وکارها یک شماره مجوز خاص برای سرزمین اصلی یا منطقه آزاد مورد نظر آنها اختصاص می‌یابد که کارایی، شفافیت و پاسخگویی را ارتقا می‌دهد. DUL با داشتن یک حافظه دیجیتال امکان اشتراک گذاری فوری داده‌ها را بین نهادهای دولتی، بخش خصوصی و ارائه دهندگان خدمات فراهم می‌کند. علاوه بر این، DUL به یکپارچگی اقتصاد امارات متحده عربی و سیستم مالی جهانی کمک خواهد کرد.

درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی طیفی از ویژگی‌ها و مزایای کلیدی را برای کاربران ارائه می‌کند،که  از جمله این مزایا؛ دسترسی به داده‌های تأیید شده DUL و تسهیل فرآیندهای تأیید تجاری را در تعاملات مختلف و صدور گواهی عدم اعتراض (NOC) و صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی از طریق یک فرآیند یکپارچه است.

علاوه بر این، DUL اطلاعات یکپارچه و تایید شده را در مورد مشاغل موجود ارائه می دهد که برای مالکان احتمالی که به دنبال جزئیات کسب و کارهای عملیاتی در امارت هستند میتواند سودمند باشد. همچنین DUL قصد دارد با نگاهی به آینده، بانک ها را در تسهیل افتتاح حساب برای شرکت های مستقر در دبی کمک کند.

احمد خلیفه القایضی الفلاسی، مدیر عامل شرکت مجوز تجاری دبی (DBLC)، گفت: «راه اندازی درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی نقطه عطف مهم دیگری در دیجیتالی کردن خدمات دولتی در امارت است. این ابتکار امکان شناسایی یکپارچه را برای همه مؤسسات اقتصادی فراهم می‌کند و یک پایگاه داده متمرکز ایجاد می‌کند در حالی که به سیاست های حفظ حریم خصوصی پایبند است.

شایان ذکر است

- پیاده‌سازی درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی(DUL)، تبادل داده‌ها و تراکنش‌های بین شرکت‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات و مؤسسات دولتی را تسهیل می‌کند. این موضوع علاوه بر جلب رضایت مشتری، انجام معاملات تجاری را برای شرکت ها در تعامل با نهادهای دولتی و سایر شرکت های خصوصی تسریع کرده و زمینه دستیابی به داده‌های درست و به روز را برای برنامه ریزی و نظارت بهتر فراهم می نماید.

- در چارچوب درگاه صدور مجوز یکپارچه دبی(DUL)، کسب‌وکارها می‌توانند از کد QR منحصربه‌فرد خود در امور جاری، وب‌سایت‌ها و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود به ‌جای ارائه گواهی‌های مجوز تجارت سنتی استفاده کنند. این کد QR به نهادهای دولتی، ارائه دهندگان خدمات، تامین کنندگان و مشتریان امکان می دهد اطلاعات مربوط به شرکت را اسکن و بازیابی کنند. در مرحله فعلی، کسب‌وکارها و مؤسسات تجاری موجود در دبی، از جمله آن‌هایی که در مناطق آزاد هستند، پس از تکمیل فرآیند به‌روزرسانی داده، شماره «مجوز یکپارچه دبی» و کدهای QR مرتبط را دریافت خواهند کرد.

منابع؛

https://www.moec.gov.ae

https://wam.ae

https://www.thenationalnews.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما