معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۰۹:۰۷ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش بی‌سابقه صادرات غذاهای دریایی نروژ

بر اساس گزارش شورای غذاهای دریایی نروژ، ارزش صادرات غذاهای دریایی این کشور در سال 2023 به 172 میلیارد کرون نروژ (16.68 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال قبل، 14 درصد افزایش داشت. تضعیف کرون نروژ از سال 2022 به طور قابل توجهی به رشد صادرات این کشور بر حسب ارز ملی کمک کرده است. با این حال، اگر صادرات غذاهای دریایی نروژ بر حسب یورو یا دلار آمریکا محاسبه شود، رشد آن کمتر خواهد بود.

به لحاظ وزنی نیز، در سال 2023، حجم کل صادرات غذاهای دریایی نروژ با کاهش 5 درصدی به 2.8 میلیون تن رسید. چین با واردات 8.5 میلیارد کرون از محصولات دریایی نروژ، در سال 2023 به عنوان هشتمین بازار بزرگ جهانی و بازار پیشرو در آسیا برای غذاهای دریایی این کشور ظاهر شد که نسبت به سال 2022، به میزان 18 درصد افزایش داشت. نروژ غذاهای دریایی را به 153 کشور و منطقه صادر کرد که دانمارک، ایالات متحده و لهستان بازارهای صادراتی برتر این محصولات بودند.

https://www.famagusta-gazette.com/2024/01/05/norways-seafood-exports-soar-to-unprecedented-heights/

فسخ قرارداد برق فراساحلی نیویورک توسط اکوینور و بریتیش پترولیوم

شرکت‌های بریتیش پترولیوم و اکوینور نروژ قرارداد برق خود را با ایالت نیویورک برای پروژه Empire Wind 2 فسخ کردند. این قرارداد برای اجرای پروژه مزرعه بادی 1.3 گیگاواتی در اقیانوس اطلس است که به دلیل تغییر شرایط اقتصادی که این پروژه را غیرقابل اجرا کرده است، فسخ گردیده است. این شرکت‌ها قصد دارند به دنبال فرصت‌های جدیدی در آمریکا باشند. آنها بخشی از گروهی از توسعه دهندگان برق فراساحلی بودند که در ماه اکتبر امسال پس از درخواست نرخ‌های بالاتر برای تحویل نیرو از مزارع بادی فراساحلی با امکان مردود شدن پروژه‌هایشان مواجه بودند. این اقدام منعکس کننده چالش‌های صنعت باد فراساحلی ایالات متحده است که با افزایش تورم، مشکلات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از پروژه‌ها را به خطر می‌اندازد. این فسخ قراردادبه یک سری اختلافات و لغو قراردادهایی اضافه می‌شود که بیش از نیمی از 17.5 گیگاوات پروژه‌های بادی فراساحلی ایالات متحده (با قراردادهای دولتی) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-01-03/bp-equinor-tear-up-contract-for-big-n-y-offshore-wind-project?leadSource=uverify%20wall

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/equinor-bp-joint-venture-scraps-key-us-contract-over-worsening-economic-circumstances/2-1-1578550

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما