معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۱۲:۳۹ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه اول دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایجاد پنج خوشه شهری در گوانگدونگ برای تقویت توسعه

‎دولت استانی گوانگدونگ به منظور توسعه این استان و افزایش مزیت رقابتی به عنوان یک نیروگاه اقتصادی جهانی، پنج خوشه شهری شامل گوانگجو، شنجن، سواحل غربی رودخانه مروارید، شانچائوجی و ژانمائو معرفی نمود. شهرگوانگجو به عنوان موتور اصلی توسعه استان و مرکز تولید جهانی است که تا سال 2030 این کلان شهر و بخش هایی از آن که شامل فوشان و ژائوکینگ و چینگ‌یوان با نرخ شهرنشینی 88 درصد روبرو خواهد شد و انتظار می رود با وجود فرودگاه بین المللی گوانگجو و بندر نانشا، این شهر را تبدیل به یک مرکز حمل و نقل جهانی نماید.

‎همچنین انتظار می رود کلان شهر شنجن شامل شامل شهر شنجن، دونگوان، هویژو و منطقه همکاری ویژه شنشان تا سال 2035 به یک کلان شهر نوآورانه، بین المللی و مدرن با سبک چینی و استانداردهای کلاس جهانی و  همچنین سواحل غربی رودخانه مروارید به قطب رشد مهم منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو و پایگاه تولید تجهیزات پیشرفته و کیفیت مناسب برای زندگی، کار و مسافرت تبدیل شود

‎ https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/122f879ad5.shtml

رشد تجارت شنجن از ژانویه تا نوامبر

‎بر اساس آمار، شنجن شاهد رشد 6.3 درصدی تجارت خارجی خود در سال به 3.51 تریلیون یوان (حدود 494.7 میلیارد دلار آمریکا) در 11 ماه اول سال 2023 بود.

‎داده‌های گمرک شنجن نشان می دهد که در این دوره، صادرات شنژن 13.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 2.24 تریلیون یوان رسید و حجم کل تجارت خارجی این شهر 9.2 درصد از کل کشور را تشکیل می داد.

‎واردات و صادرات شرکت های خصوصی در شنجن به طور قابل توجهی افزایش یافت. از ژانویه تا نوامبر، حجم واردات و صادرات شرکت های خصوصی به 2.29 تریلیون یوان رسید که با افزایش 12.5 درصد نسبت به سال گذشته ، 65.4 درصد از کل حجم تجارت خارجی شهر را به خود اختصاص داده است. همچنین در بخش صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی شنجن، با 7.9 درصد رشد به 1.62 تریلیون یوان رسید که 72.6 درصد از کل صادرات شهر را در بازه زمانی مذکور نشان می دهد. افزایش صادرات در بخش صادرات تولیدات موسوم به سه گانه سبز شامل باتری‌های لیتیوم یونی، خودروهای الکتریکی و باتری‌های خورشیدی،  طی 11 ماه اول به ترتیب 19.4، 273.9 و 32.1 بوده است.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/5fb532a69f.shtml

گوانگدونگ قرار است به عنوان یک استان تولیدی قوی ساخته شود

 ‎دولت استانی گوانگدونگ و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در 23 دسامبر 2023 توافقنامه همکاری راهبردی را در گوانگجو امضا کردند تا به طور مشترک با تولید و ساخت، گوانگدونگ را به عنوان یک استان تولیدی قوی ترویج کنند. مدیران وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و استان گوانگدونگ مشترکاً از لوح ساخت مشترک ملی و محلی مرکز نوآوری ذخیره انرژی جدید رونمایی کردند.

 ‎گوانگدونگ هدف ایجاد یک سیستم صنعتی مدرن با در نظر گرفتن اقتصاد به عنوان اولویت و پیشگام در صنعت تولید، "پنج اقدام اصلی توسعه" را در صنعت تولید در حال اجرا دارد که از جمله می‌توان به نسل جدید اطلاعات الکترونیکی، پتروشیمی سبز، لوازم خانگی هوشمند، مواد پیشرفته، صنایع سبک و نساجی مدرن، نرم افزار و خدمات اطلاعاتی، کشاورزی و غذای مدرن و خودرو، سرمایه گذاری صنعتی اشاره نمود.

‎اخیراً، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، به طور رسمی تاسیس مرکز نوآوری ذخیره انرژی در گوانگدونگ را تأیید کرد. این اولین مرکز نوآوری تولید است که به طور مشترک توسط دولت های ملی و محلی در استان گوانگدونگ ساخته شده است و همچنین تنها مرکز ملی نوآوری در زمینه ذخیره انرژی جدید است.

http://ep.ycwb.com/epaper/ycwb/html/2023-12/24/content_2_621333.htm

تاسیس اولین کارخانه تولید وسایل الکتریکی شرکت BYD  در اروپا

‎شرکت BYD، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایل نقلیه الکتریکی در جهان، قصد دارد اولین کارخانه خودروسازی اروپایی خود را به عنوان بخشی از سیاست گسترش بازار خود در جهان، در کشور مجارستان احداث نماید و از آن کشور به عنوان مرکز عملیات اروپای خود یاد نمود که می‌تواند ضمن تولید خودروهای برقی و هیبریدی، هزاران شغل را ایجاد نماید.

‎ ‎این شرکت مستقر در شنجن، با نام مخفف Build Your Dream  «رویاهای خود را بسازید»، فروش مستقیم خودروهای الکتریکی را در ماه اکتبر در مجارستان آغاز کرده است.

 ‎سرمایه گذاری BYD چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا تحقیقاتی را در مورد سازندگان خودروهای برقی چینی اعلام کرد و ممکن است به BYD کمک کند تا از هرگونه تعرفه واردات معاف گردد.

 این شرکت خودروساز که 230 شعبه در 19 کشور اروپایی دارد، همچنین قصد عرضه سه مدل جدید، در کنار مدلهای پنج گانه کنونی شامل سدان، هاچ بک و SUV را در بازار اروپا عرضه کند.

‎‎‎مجارستان در پنج سال گذشته حدود 20 میلیارد یورو (22 میلیارد دلار) سرمایه گذاری در زمینه خودروهای برقی دریافت کرده است، از جمله کارخانه باتری 7.3 میلیارد یورویی که شرکت فناوری معاصر آمپرکس چین در حال ساخت در شهر شرقی دبرسن است. گسترش برندهای چینی مانند BYD، SAIC Motor و Nio در اروپا به دلیل حضور و رقابت با شرکت تسلا و پیگیری سیاست وابستگی کمتر این شرکت به بازار داخلی در حال افزایش است.

‎در حالی که سهم بازار تولیدکنندگان چینی در اروپا همچنان در سطح پایینی قرار دارد، دستاوردهای این کشور در تولید خودروهای هیبریدی، این کشور را در موقعیتی قرار داده است که می‌تواند ژاپن را برای پیشروی جهانی در صادرات خودرو به چالش بکشد.

 http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202312/26/node_05.html#content_3160338

ترویج صنعت گردشگری شنجن

‎شهر شنجن با معرفی مسیرهای توریستی جدید، قصد افزایش پتانسیل گردشگری صنعتی خود را دارد. این مسیرهای توریستی شامل شرکت‌های فناوری مانند Dji، BYD، Tencent و Huawei و همچنین مناطق فرهنگی است که زمانی مکان‌های صنعتی بودند. شنجن 12.5 درصد از وسایل نقلیه انرژی جدید جهان، 40 درصد از پل های معلق و 70 درصد از هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی را در اختیار دارد.

‎شنجن نه تنها شرکت‌های فناوری متعددی را پرورش داده است، بلکه دارای مجموعه‌ای از شرکت‌های نوآورانه است که در زمینه‌هایی مانند تولید عینک و پوشاک سرآمد بوده‌اند.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/7290b50893.shtml

افزایش تعداد واحدهای تجاری ثبت شده در گوانگدونگ به 18 میلیون

 ‎بر اساس اعلام اداره تنظیم بازار استان گواندونگ در 2 ژانویه 2024، تا پایان سال 2023، استان گوانگدونگ بیش از 18 میلیون واحد تجاری، از جمله بیش از 7.8 میلیون شرکت و بیش از 10 میلیون کسب و کار فردی را ثبت کرده است.

 ‎تا پایان سال 2023، 18.067 میلیون واحد تجاری ثبت شده در استان وجود داشت که تعداد یک دهم کل تعداد واحدهای تجاری در کشور را به خود اختصاص داده و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

 ‎از نظر تعداد کل شرکت ها، گوانگدونگ نیز در رتبه اول کشور قرار گرفت. تا پایان سال 2023، 7.808 میلیون شرکت ثبت شده در استان وجود داشت که یک هفتم کل شرکت را تشکیل می دهد.

‎علاوه بر این، تعداد کل واحدهای اقتصادی خصوصی در گوانگدونگ در رتبه اول کشور قرار دارد. 7.248 میلیون شرکت خصوصی و 10.199 میلیون خانوار صنعتی و تجاری انفرادی در استان وجود دارد.

https://epaper.southcn.com/nfdaily/html/202401/03/content_10086565.html

افزایش 25 درصدی فروش معاف از گمرک در استان‌هاینان در سال 2023

‎بر اساس اعلام گمرک هاینان، مجموع فروش معاف از گمرک در این استان با 25.4 درصد افزایش در سال به 43.76 میلیارد یوان (حدود 6.2 میلیارد دلار آمریکا) در سال 2023 تجربه کرد.

‎از ابتدای سال جاری، هاینان مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت مصرف با سیاست های معافیتی گمرک ارائه نموده که از جمله می‌توان به تسهیل رویه‌های خرید، صدور کوپن‌های مصرف معاف از عوارض و برگزاری تبلیغات خرید بدون عوارض اشاره نمود

https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/1ed2766f75.shtml

اعلام سیاستهای رشد اقتصاد در بخش خصوصی

‎  به دنبال اعلام اقدامات قبلی در سال 2023 در زمینه افزایش رشد تجارت و سرمایه گذاری توسط شرکت های خصوصی چین، اکنون اقدامات دیگری در شش زمینه برای افزایش حمایت از اقتصاد خصوصی در شش حوزه شامل تسریع روند قانونگذاری ارتقای اقتصاد خصوصی، بهبود ارتباطات و تبادلات در سطوح مختلف، توجه بیشتر به شرکت های خصوصی.، تقویت تحلیل توسعه اقتصاد خصوصی؛ ترویج شیوه‌ها برای یادگیری متقابل، جذب سرمایه خصوصی بیشتر برای مشارکت در پروژه‌های ملی مهندسی بزرگ مانند راه‌آهن و انرژی هسته‌ای و همچنین در پروژه‌های انرژی، تأسیسات آبی و حفاظت از محیط زیست، از سوی دولت چین اعلام شده است.

http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202401/04/

تعداد شرکت های نوآور یونیکورن در گوانجو در سال 2023 به بالاترین سطح خود رسید.

در جریان جشنواره بین‌المللی نوآوری گوانگجو 2023 در تاریخ 18 تا 20 دسامبر 2023 ، مراسم جایزه یونیکورن گوانجو 2023 نیز برگزار گردیده است. براساس گزارش منتشره در این مراسم، در مجموع تعداد 202 شرکت تاکنون در فهرست شرکت‌های نوآورانه یونیکورن (Unicorn) گوانگجو به ثبت رسیده که این رقم رکورد جدیدی را در این بخش نشان می دهد.

سی و سه شرکت در سال 2023 به عنوان شرکت های نوآور یونیکورن رتبه بندی شدند که نسبت به سال گذشته 43 درصد افزایش داشته است. در میان این شرکت‌ها، دو شرکت یونیکورن فوق‌العاده شامل SHEIN  و GAC AION  قرار دارند که بیش از 10 میلیارد دلار ارزش سهام آنان می‌باشد. در طول هفت سال گذشته، 49 شرکت به عنوان شرکت های نوآور یونیکورن شناخته شده اند، که 25 شرکت در بورس های داخلی و خارجی پذیرفته شده اند.

شرکت‌های موجود در این فهرست عمدتاً در زمینه‌های فناوری اطلاعات، زیست‌پزشکی، تولید پیشرفته و هوش مصنوعی از جمله Zhijing Technology، Quwan و XPENG AEROHT فعالیت می‌کنند. 41 شرکت داروسازی زیستی در این لیست وجود دارد، مانند VectorBuilder و PackGene Biotech که بیش از 20٪ از کل را تشکیل می دهند.

در مجموع 155 شرکت با فناوری پیشرفته به این فهرست راه یافتند که 76.73 درصد از کل شرکت ها را تشکیل می دهند و 21 شرکت از 33 شرکت نوآور یونیکورن نیز به این دسته تعلق دارند که هر کدام بیش از 307 حق مالکیت معنوی و 70.71 اختراع را در اختیار دارند.

در میان 105 شرکت آتی یونیکورن، 81 شرکت با فناوری پیشرفته هستند که هر کدام به طور میانگین بیش از 128 حق مالکیت معنوی دارند. در میان 64 شرکت یونیکورن جدید، 51 شرکت با فناوری پیشرفته هستند که هر کدام به طور متوسط حدود 30 حق مالکیت معنوی دارند. 9 شرکت به ترتیب بیش از 100 اختراع دارند و شرکت  WeRide با داشتن بیش از 500 اختراع پیشتاز تعداد اختراعات می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما