معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۰۷:۲۳ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول دی ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدار رییس پلتفورم سازمان‌های خصوصی ارزروم با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران

عبداله مصطفی گونلی، رییس و محمد حنفی ایسپیرلی از اعضای پلتفورم سازمان‌های خصوصی ارزروم؛ ضمن دیدار با محمد ابراهیمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم از مردم ایران برای سفر به ارزروم در سفرهای خارجی خود در عید نوروز دعوت به عمل آوردند.  این دو همچنین در دیدار خود با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم به اهمیت بالای رونق تجاری و فرهنگی برای ارزروم و جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند. گونلی در این دیدار گفت: «جبر تاریخی و ژئوپلیتیک موجب شده تا ترکیه از طریق ارزروم دروازه ایران به روی غرب و ایران نیز دروازه ترکیه به روی شرق باشد». (2024/01/02، ارزروم، لینک منبع خبر)

 

آبگیری سد اونلندی واقع در بخش توزلوجا استان اغدیر تا اواخر سال 2024

مدیریت سازمان دولتی امور آب وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه ضمن بیان این مطلب که پیشرفت فیزیکی احداث سد اونلندی واقع در بخش توزلوجا استان اغدیر به حدود 78% رسیده است گفت در حال حاضر عملیات پرسازی بدنه سد در حال انجام بوده و سد تا اواخر سال 2024 میلادی آبگیری خواهد شد. ارتفاع این سد از پی حدود 67.5 متر اعلام شده و بدنه آن از نوع هسته رسی پرشده با تخته سنگ می‌باشد. همچنین ظرفیت ذخیره آب این سد برابر با 89 میلیون و 230 هزار مترمکعب بوده و با بهره‌‌برداری از آن 9862 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت. با بهره‌بردرای از این سالانه 102 میلیون لیره ترک به اقتصاد ترکیه کمک خواهد شد و 26 میلیون و 650 هزار مترمکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهرستان‌های اغدیر، توزلوجا، کاراکویونلو، آرالیک و بیش از 70 روستا و آبادی تا سال 2050 قابل تامین خواهد بود. (2023/12/21، اغدیر، لینک منبع خبر)

برگزاری مجمع تجاری ترکیه-عراق در باتمان

«مجمع تجاری ترکیه-عراق» با هدف توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم تجارت استان باتمان با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی ترکیه و عراق در باتمان برگزار شد. اکرم جان‌آلپ، استاندار باتمان با بیان این مطلب که هر کشوری در جهان با حقایق اقتصادی خود مواجه بوده و با توجه ظرفیت‌های خود و تکیه بر هریک از بخش‌های گردشگری، بازرگانی، معدن یا تولید سعی در اولویت‌بندی فعالیت‌های اقتصادی خود دارد افزود: «اما در ترکیه تمامی این موارد بصورت همزمان وجود دارد. با نگاه به باتمان نیز شاهد خواهیم بود که تمامی این موارد همزمان در باتمان نیز وجود دارد. ما برنامه‌هایی برای جهت‌دهی به آینده باتمان به شکل مورد نیاز داریم. از این بین می‌توان به برنامه 5 ناحیه صنتعی جدید اشاره کنیم. یکی از این 5 ناحیه صنعتی ناحیه صنعتی تخصصی و ویژه صنایع غذایی بوده که نظیر آن در منطقه جنوب شرقی آناتولی وجود ندارد. یکی از دیگر برنامه‌ها نیز ناحیه صنعتی ناهمگن خواهد بود. زمینه سرمایه‌گذاری برای تمامی فعالان اقتصادی باتمان، عراق و سایر کشورها در هر زمینه دلخواه و مدنظر آن‌ها در باتمان وجود خواهد داشت».

استاندار باتمان همچنین تصریح کرد: «ان‌شاالله با احداث دو شهرک لجستیکی در آینده در باتمان، باتمان را به شهری مهم و چشم نواز در امر تجارت در این منطقه تبدیل خواهیم کرد» و افزود لازم است تا زمینه‌های تجاری جدیدی بغیر از گردگشری سلامت میان باتمان و شمال عراق ایجاد گردد. (2023/12/22، باتمان، لینک منبع خبر)

بازدید هیئت تجاری عراق از اتاق صنایع و بازرگانی باتمان

هیئتی متشکل از فعالان اقتصادی عراقی با عبدالقادر دمیر، رییس هیئت مدیره و نیز اعضای هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی باتمان دیدار و گفتگو نمودند. در این دیدار که با حضور نمایندگانی از انجمن فعالان اقتصادی شیرهای آناتولی/آکسون-AKSON، انجمن صنعتگران و فعالان اقتصادی مستقل/موسیاد-MÜSİAD و نیز جمعی از فعالان اقتصادی باتمان انجام گرفت؛ موضوعاتی از قبیل همکاری تجاری مطمئن و ارتقا حداکثری روابط اقتصادی هدفگذاری شد. دمیر، رییس اتاق صنایع و بازرگانی باتمان ضمن دعوت از فعالان اقتصادی عراقی به منظور سرمایه‌گذاری در باتمان گفت: «با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه و فعالیت‌های تجاری با کشور همسایه عراق؛ به منظور برپایی نمایشگاه‌های مشترک از فعالان اقتصادی عراقی دعوت به عمل آوردیم. بعلاوه در نظر داریم نمایندگی اتاق صنایع و بازرگانی باتمان را در شمال عراق به افتتاح برسانیم». (2023/12/24، باتمان، لینک منبع خبر)

شرکت رییس اتاق صنایع و بازرگانی سیرت در نشست تجاری ترکیه-ازبکستان

نشست تجاری ترکیه-ازبکستان با همکاری اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه و شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه در استانبول برگزار شد. گوون کوزو، رییس اتاق صنایع و بازرگانی سیرت در این نشست که با حضور معاون رییس جمهور ترکیه، رییس اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های کالای ترکیه، معاون نخست وزیر ازبکستان، وزیر اقتصاد و دارایی ازبکستان و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد حضور داشت. در این نشست فرصت‌های همکاری و روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. همچنین نشست با امضای برخی توافق‌نامه‌های همکاری مشترک میان شرکت‌های دو کشور به اتمام رسید. (2023/12/26، سیرت، لینک منبع خبر)

آماده سازی طرح‌های مربوط به قطار سریع‌السیر شانلی‌عورفا

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه طی اظهاراتی در مجلس این کشور گفت طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به قطار سریع‌السیر که با عبور از غازی‌آنتپ تا شانلی‌عورفا امتداد خواهد یافت آماده شده است. وی همچنین گفت قطار سریع‌السیر پس از شانلی‌عورفا تا دروازه مرزی اُوا‌کوی نیز امتداد خواهد یافت. (2023/12/23، شانلی‌عورفا، لینک منبع خبر)

سفر وزیر بازرگانی ترکیه به غازی‌آنتپ

عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه به استان غازی‌آنتپ سفر کرد. وی در سفر خود به این استان مورد استقبال کمال چبر، استاندار غازی‌آنتپ، فاطمه شاهین، شهردار غازی‌آنتپ، محمت طهمز‌اوغلو، شهردار شهرستان شاهین‌بی استان غازی‌آنتپ و مراد چتین، رییس تشکیلات استانی حزب عدالت و توسعه در استان غازی‌آنتپ قرار گرفت. (2023/12/26، غازی‌آنتپ، لینک منبع خبر)

وزیر بازرگانی ترکیه در غازی‌آنتپ در «اجلاس عزم همگانی صادرات» به میزبانی اتحادیه صادرکنندگان آناتولی جنوب شرقی شرکت کرد. این اجلاس با حضور استاندار، شهردار و جمعی از فعالان اقتصادی غازی‌آنتپ برگزار گردید. (2023/12/26، غازی‌آنتپ، لینک منبع خبر)

سرمایه‌گذاری 306 میلیون لیره‌ای در زمینه انرژی خورشیدی در قهرمان‌مرعش

یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان افشین استان قهرمان‌مرعش با سرمایه‌گذرای 306 میلیون لیره‌ای یک شرکت خصوصی احداث خواهد شد. ظرفیت اسمی این نیروگاه خورشیدی برابر با MWe 30 خواهد بود.  وجه تمایز این نیروگاه خورشیدی با سایر نیروگاه‌های مشابه در توانایی ذخیره انرژی تولیدی خود خواهد بود. این نیروگاه خورشیدی توانایی تولید سالانه 60 میلیون kWh انرژی برق را داشته و در ساخت آن از 50 هزار صفحه خورشیدی با توان Wp 600 بکار گرفته خواهد شد. همچنین این نیروگاه خورشیدی دارای 7 کانکس ذخیره برق بوده و در مساحتی به وسعت 50 هکتار احداث خواهد گردید. (2023/12/23، قهرمان‌مرعش، لینک منبع خبر)

 فعالیت شرکت صنایع الکترونیکی نظامی ترکیه-آسلسان در مالاتیا

تولید سیستم‌های کارتخوان توسط آسلسان، شرکت صنایع الکترونیکی نظامی ترکیه در ناحیه صنعتی شماره 2 مالاتیا آغاز خواهد شد. صلاح‌الدین گونگور، شهردار مالاتیا در اینباره گفت: «در نتیجه دیدار صورت گرفته میان نماینده مالاتیا با ریاست جمهوری با هدف تحقق تولیدات صنایع نظامی در مالاتیا، ریاست جمهوری طی فرمانی به وزیر دفاع ملی ضمن مهم برشمردن مالاتیا؛ لزوم انجام سرمایه‌گذرای در زمینه صنایع دفاعی در مالاتیا را عنوان داشتند. در نتیجه تیم‌های فنی آسلسان ضمن بازدید از مالاتیا و انجام ارزیابی‌های لازم در این خصوص دیدارهایی با ما در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذرای در این زمینه در مالاتیا داشته و متعاقبا ضمن بررسی‌های صورت گرفته از یک واحد تولیدی دارای 5 هزار متر مربع فضای سرپوشیده در ناحیه صنعتی شماره 2 مالاتیا تصمیم بر تولید سیستم‌های کارتخوان در این مکان گرفته شد». (2023/12/26، مالاتیا، لینک منبع خبر)

 تولید انبوه سیستم هشدار مخترع ایرانی دریافت کننده جایزه تکنوفست در وان

تولید انبوه دستگاه اخطار چند منظوره اختراع شده توسط کارآفرین ایرانی که در سال جاری (2023) در نمایشگاه تکنوفست استانبول معرفی شده بود در وان آغاز گردید. حسن محمدی، مخترع ایرانی فعال در وان به منظور افزایش امنیت منازل و ایجاد هرچه بیشتر حس امنیت ساکنین «دستگاه هشداردهنده پایش فاکتورهای هوا و حسگر حرکتی با استفاده از امواج الکترومغناطیس و موبایل» را طراحی کرد.

مخترع این دستگاه در اینباره گفت این دستگاه به شکل لامپ و بصورت بی‌سیم بوده و قادر به تعیین کیفیت پایین هوای منزل و نشتی گاز و آب بوده و این موارد را به تلفن همراه ساکنین مخابره می‌کند. تولید انبوه این دستگاه در وان با کمک نمایندگی آناتولی شرقی انجمن اختراعات و مخترعین آناتولی و نمایندگی فدراسیون جهانی مخترعین در ترکیه آغاز شده و صادرات آن به کشورهای مختلف هدفگذاری شده است.

دکتر مهرداد فوجلعلی، نماینده فدراسیون جهانی مخترعین در ترکیه ضمن بیان این مطلب که این فدراسیون در زیست‌بوم کارآفرینی از کارآفرینان حمایت کرده و ورود آنان را به بازارها تسهیل می‌کند گفت: «این محصول در نمایشگاه تکنوفست جوایزی را به خود اختصاص داده و تولید آن هم‌اکنون در وان آغاز شده است. ترکیه در فناوری و کارآفرینی بسیار پیشرفت داشته است. این محصول برای اولین بار در وان در حال تولید بوده و دارای ثبت اختراع جهانی است». (2023/12/30، وان، لینک منبع خبر)

اجرای 1925 پروژه توسط داپ طی 10 سال اخیر در 15 استان‌ مناطق شرقی ترکیه

پروفسور عثمان دییرمن‌اوغلو؛ رییس اداره پروژه توسعه منطقه آناتولی شرقی-داپ/DAP وابسته به وزارت صنایع و تکنولوژی ترکیه در جلسه ارزیابی فعالیت‌های این اداره در سال 2023 ضمن بیان این مطلب که اداره تحت مدیریت وی طی ده سال اخیر در 15 استان شرقی ترکیه 1925 پروژه و طرح گوناگون با صرف هزینه‌ تقریبی 6 میلیارد و 144 میلیون لیره ترک را به اجرا درآورده؛ به تشریح اهداف این اداره در سال 2024 پرداخت.

وی در ارتباط با پروژه‌های اجرایی توسط این سازمان طی سال‌های 2013 تا 2023 گفت: «این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف از قبیل طرح‌های آبیاری کشاورزی کوچک، آب آشامیدانی دام، توزیع آبشخور دام، بازار و کشتارگاه دام، واحد‌های تحقیقاتی عملیاتی، گسترش زیرساخت تولیدات گیاهی، آموزش و توسعه کشاورزی، تعمیم فرهنگ مطالعه، احیای مناطق شهری تاریخی، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود فضاهای تاریخی بوده است».

دییرمن‌اوغلو همچنین در ارتباط با اهداف و برنامه‌های اداره پروژه توسعه منطقه آناتولی شرقی در سال 2024 گفت: «برای 99 پروژه و طرح پیش‌بینی شده در مجموع بودجه‌ای به ارزش 340 میلیون لیره ایجاد شد که با توجه به شرایط روز این ارقام افزایش خواهد یافت. ما به عنوان داپ در بلند مدت در نظر داریم تا طرح‌های بیشتری را در زمینه دامداری و دامپروری به اجرا درآوریم. با بررسی میزان اثرگذاری فعالیت‌های صورت گرفته تا به امروز نیز شاهد وضعیت مناسبی طی این مدت بوده‌ایم». (2023/12/28، ارزروم، لینک منبع خبر)

قابل سکونت‌ترین شهرهای مناطق شرق و جنوب‌شرق ترکیه

نشریه فوربز به تازگی طی پژوهشی با مطالعه 81 استان ترکیه اقدام به انتشار لیست رتبه‌بندی استان‌های ترکیه بر اساس قابلیت سکونت و زندگی، نوآوری و مدرنیزه، توانایی دسترسی به خدمات، ظرفیت تولید، مهارت صادرات و داده‌هایی از این دست نمود. بر همین اساس قابلیت سکونت و زندگی یا به عبارتی قابل زندگی بودن شهرهای مناطق جنوب و جنوب شرق ترکیه واقع در حوزه فعالیت سرکنسولگری ارزروم به شکل زیر بوده است. (2023/12/31، آغری، لینک منبع خبر)

کمک بلاعوض کره جنوبی به بخش آموزش آدیامان

در قالب توافق کمک بلاعوض صورت گرفته میان جمهوری ترکیه و جمهوری کره؛ حمایت بزرگی در امر آموزش از استان آدیامان به عمل خواهد آمد. بر اساس آگهی منتشر شده در روزنامه رسمی ترکیه یک توافقنامه کمک بلاعوض میان جمهوری ترکیه و جمهوری کره به امضا رسید که در قالب آن در آدیامان ساخت مدارس و تجهیز آن‌ها محقق خواهد شد. بر اساس این توافقنامه 308 هزار و 216 دلار آمریکا از سوی جمهوری کره به آموزش استان آدیامان کمک نقدی خواهد شد. (2023/12/26، آدیامان، لینک منبع خبر)

مراحل پایانی ساخت بیمارستان آموزشی تحقیقاتی آنتاکیا استان حاتای

احداث بیمارستان 400 تختخوابی آموزشی و تحقیقاتی شهرستان آنتاکیا استان حاتای که ساخت آن در 24 مارس 2023 آغاز گردیده به مراحل پایانی رسید. این بیمارستان با دارا بودن 57 هزار متر مربع فضای سرپوشیده، مجموعا دارای 122 هزار متر مربع زیربنا بوده و ساخت نزدیک به 90% از آن تاکنون به اتمام رسیده است. این بیمارستان در تمامی رشته‌های پزشکی ارائه دهنده خدمات درمانی بوده و سازه آن فولادی و در دو طبقه می‌باشد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این بیمارستان همچنین دارای 72 پلی‌کلینیک، 89 تخت مراقبت‌های ویژه، 11 اتاق عمل، 8 واحد دیالیز، 13 اتاق عکسبرداری، MR، برشنگاری، آزمایشگاه‌های مجهز، مرکز جراحی قلب و عروق، برشنگاری رایانه‌ای، 16 بخش فیزیوتراپی و بازتوانبخشی، 18 بخش سرطان‌شناسی، 3 آندوسکوپی، 2 آنژیوگرافی و بخش سوختگی می‌باشد. (2023/12/20، حاتای، لینک منبع خبر)

امضای تفاهم‌نامه احداث 310 اقامتگاه مواقع بحران با مشارکت سوییس در مالاتیا

تفاهم‌نامه همکاری برای احداث 310 واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان مالاتیا میان صلاح‌الدین گونگور، شهردار مالاتیا و نظمی اولمزییغیت، نماینده شرکت سوییسی سهامی عام آرمان شاهین در ترکیه به امضا رسید. شهردار مالاتیا در اینباره گفت ظرف مدت 10 الی 15 روز آینده محل احداث این منطقه مسکونی مشخص شده و شرکت مربوطه ابتدا یک دستگاه واحد به عنوان نمونه در این منطقه به احداث خواهد رساند و پس از آن نیز با ساخت تمامی واحدهای مسکونی در اسرع وقت تحویل این واحدها به صاحبان آن‌ها انجام خواهد شد. وی گفت ساخت این اقامتگاه‌ها که هر یک دارای مساحت 31 مترمربع بوده و با سازه فولادی بوده و با هدف اسکان افراد بحران‌زده احداث می‌شوند طی مدت دو ماه به پایان خواهد رسید. (2023/12/26، مالاتیا، لینک منبع خبر)

سفر وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه به مالاتیا

عبدالقادر اورال‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه به منظور انجام برخی دیدارها به استان مالاتیا سفر کرده و ضمن بررسی و ارزیابی روند ساخت مسکن زلزله زدگان توضیحاتی را در خصوص شانلی‌عورفا و استان‌های همجوار ارائه داد. وی گفت: «در منطقه زمین لرزه از 9 هزار و 176 کیلومتر شبکه حمل و نقل زمینی موجود تنها نزدیک به دو درصد آن یعنی نزدیک به 184 کیلومتر دچار آسیب شده بود. یعنی در حدود 98% از شبکه راه‌های زمینی ما در این 11 استان دچار آسیب نشده بود».

وی همچنین با بیان این مطلب که در سال 2023 نزدیک به 6.3 میلیارد لیره ترک صرف هزینه بازسازی راه‌های آسیب دیده از زمین لرزه شده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال 2024 نیز 12 میلیارد لیره ترک در این خصوص هزینه خواهد شد افزود: «در 5 استان و در 10 منطقه مختلف به منظور ساخت و بازسازی 180 کیلومتر مسیر مواصلاتی 38 هزار واحد مسکونی 4 پروژه و 8 مناقصه ساخت محقق گردید. مجموع هزینه این پروژه‌های درحال انجام 15 میلیارد لیره ترک است». (2023/12/31، مالاتیا، لینک منبع خبر)

کمک مالی ژاپن به مناطق زلزله زده ترکیه

محمت‌فاتح کاجیر، وزیر صنایع و فناوری ترکیه اعلام داشت پس از بانک جهانی، آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن/JICA نیز کمک مالی به مناطق زلزله زده ترکیه خواهد داشت. وی از طریق صفحه رسمی خود در فضای مجازی در ارتباط با «پروژه حمایت از بنگاه‌های میکرو، کوچک و متوسط پس از زمین لرزه»  با همکاری آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن و اداره توسعه و پشتیبانی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ترکیه گفت: «تامین مالی 4 میلیارد لیره‌ای به منظور ارائه تسهیلات بدون سود به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط با دوره بازپرداخت 36 ماهه با دوره تنفس 24 ماهه و پرداخت اقساط 12 ماهه طی سه قسط مساوی صورت گرفته است. در قالب اجرای طرح آغاز شده با همکاری بانک جهانی در نوامبر 2023 تا به امروز 12 میلیارد و 800 میلیون لیره ترک کمک نقدی به 39 هزار و 680 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط در مناطق زلزله‌زده صورت گرفته است».

پس از کمک مالی 450 میلیون دلاری بانک جهانی به منظور تخصیص به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در قالب «پروژه حمایت از بنگاه‌های میکرو، کوچک و متوسط پس از زمین لرزه» با همکاری بانک جهانی و اداره توسعه و پشتیبانی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ترکیه تفاهم‌نامه تامین اعتبار مالی موسوم به «توافقنامه اعطا و تضمین اعتبار» برای مناطق زلزله زده با آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن/JICA به ارزش 20 میلیارد ین ژاپن (نزدیک به 4 میلیارد لیره ترک) به امضا رسید. (2023/12/20، قهرمان‌مرعش، لینک منبع خبر)

کمک بلاعوض بانک جهانی به مناطق زلزله‌زده ترکیه

بانک جهانی اعتبار یک میلیارد دلاری خود به منظور بازسازی استان‌های زلزله‌زده جنوب ترکیه را به تایید رساند. تامین اعتبار 1 میلیارد دلاری صورت گرفته از سوی بانک جهانی در قالب «طرح بازسازی و بهسازی پسا زمین لرزه ترکیه» صورت گرفته است. همچنین بر اساس اطلاعات بدست آمده 684.8 میلیون دلار این مبلغ به وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه تخصیص یافته است. وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه در اینباره اعلام داشت: «296.5 میلیون دلار از این مبلغ صرف ساخت واحد‌های مسکونی مناطق زلزله‌زده غیرشهری و 388.3 میلیون دلار آن نیز صرف اجرای پروژه‌ها و طرح‌های زیرساختی در دست انجام از سوی «بانک ایللر/ایل‌انک» وابسته به این وزارتخانه خواهد شد».

وزیراتخانه مذکور همچنین اعلام داشت بخش 296.5 میلیون دلاری این اعتبار صرف ساخت خانه‌های روستایی، آغل احشام و امکانات رفاهی و اجتماعی خواهد شد. (2023/12/25، حاتای، لینک منبع خبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما