معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۲:۲۴ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت اقتصادی فنلاند در سال جاری؛ ضعیف‌تر از حد انتظار

بانک آکتیا پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی فنلاند در سال جاری 0.3 درصد کاهش یابد. آکتیا تخمین می‌زند که سال 2024 از نظر مصرف خصوصی ضعیف خواهد بود و امسال مشکلات بیشتری در اقتصاد فنلاند وجود خواهد داشت. در بیانیه مطبوعاتی این بانک آمده است: به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار است، زیرا سرمایه‌گذاری‌های ساخت و ساز، صادرات، مصرف و بازار کار بر رشد اقتصادی تأثیر منفی می‌گذارد. این بانک کاهش 2.2 درصدی صادرات و کاهش 0.4 درصدی مصرف خصوصی را پیش‌بینی کرده است. لاسه کورین، اقتصاددان ارشد آکتیا می‌گوید: چشم‌انداز صادرات فنلاند ضعیف است، زیرا اقتصاد کشورهای مهم صادراتی آن، مانند ایالات متحده، سوئد و آلمان به وضوح در حال ضعیف شدن است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010097073.html

وضعیت خطرناک بدهی فنلاند

پتری اورپو، نخست وزیر فنلاند گفت که وضعیت بدهی فنلاند در سطح خطرناکی قرار دارد و دولت در طول دوره خود سعی خواهد کرد سطح بدهی‌ها را به میزان شش میلیارد یورو کاهش دهد. به گفتۀ وی، تقریبا از هر یورو خرج شده در فنلاند، یک هشتم از آن با استقراض جدید تأمین می‌شود و افزایش هزینه‌های بهره، خدمات رفاهی و نیازهای ضروری دفاعی نمونه‌هایی از هزینه‌های کلان است که نیازمند استقراض است. وی گفت که دولت در حال حاضر مجبور خواهد شد برای اطمینان از تامین بودجه کافی برای خدمات رفاهی در بحث محدودیت هزینه، اقدامات تعدیلی جدیدی را ارائه کند. وی از اشتغال و رشد اقتصادی به عنوان راه‌حل دائمی مشکل بدهی‌ها یاد کرد.

https://www.dailyfinland.fi/national/35691/Finland%C2%B4s-debt-situation-dangerous-PM

شکستن رکورد ورشکستگی‌ها در فنلاند

فنلاند افزایش قابل توجهی در ورشکستگی کسب ‌وکارها در سال 2023 داشت که در مجموع 2700 شرکت را در بر گرفت که نشان‌دهنده افزایش 26 درصدی نسبت به سال قبل است که نشان دهنده بالاترین تعداد ورشکستگی در بخش تجاری فنلاند از زمان بحران مالی سال 2009 است، یعنی زمانی که کمی‌بیش از 2200 شرکت ورشکسته اعلام شدند. جهش نزدیک به 500 ورشکستگی در مقایسه با رکورد قبلی در طول بحران مالی، نشانه روشنی از سال فوق‌العاده چالش برانگیز برای اقتصاد فنلاند است. مجموع گردش مالی این شرکت‌های ورشکسته به 2 میلیارد یورو می‌رسد و ورشکستگی این شرکت‌ها بر بیش از 8 هزار کارمند تأثیر گذاشته است. این تغییرات پیامدهای اقتصادی ملی قابل توجهی را به همراه دارد، به خصوص که افزایش متناسبی در شرکت‌های در حال رشد یا کارفرمایان بزرگ برای جبران زیان‌ها وجود نداشته است.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24723-record-bankruptcies-in-finland-over-2-700-companies-closed-in-2023.html

افزایش شدید قیمت برق به دلیل سرمای هوا در فنلاند

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و اشتغال، قیمت برق بورسی (قیمت لحظه‌ای برق در بورس برق) در فنلاند در پی ادامه سرمای شدید هوا به بالاترین حد خود رسید، به نحوی که برای مشتریانی که طبق قیمت‌های لحظه‌ای قرارداد برق دارند، قبض برق روزانه ممکن است نزدیک به 20 برابر بیشتر از میانگین باشد. سرمای طولانی مدت با دمای پایین بی‌سابقه در برخی مواقع اوج مصرف برق در فنلاند را به نزدیک 15 هزار مگاوات ‌رسانده است و فنلاند تولید برق داخلی خود را با واردات از سوئد و استونی تکمیل می‌کند. هوای سرد حداقل تا آخر هفته در سراسر کشور ادامه خواهد داشت. شدت موج سرمای فعلی با دمایی که به ندرت در فنلاند دیده می‌شود با زمستان سردی که در پایان دهه 1980 تجربه شد قابل مقایسه است. در همین خصوص، وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند هشدار داد احتمال کمی وجود دارد که با ادامه سرمای شدید، این کشور با کمبود برق مواجه شود. طبق اعلام این وزارتخانه، در صورت بروز اختلال در انتقال و یا تاسیسات تولید برق در ساعات اوج تقاضا، با توجه به سرمای طولانی و شدید، احتمال اختلال در عرضه برق به مشترکین وجود خواهد داشت.

https://www.dailyfinland.fi/business/35748/Electricity-prices-go-up-by-20-times-due-to-cold-weather

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24724-ministry-warns-of-a-possibility-of-electricity-shortage-as-rare-cold-spell-grips-finland.html#google_vignette

سهم بالای نیروگاه هسته‌ای اولکیلوئوتو از تولید برق فنلاند

اپراتور TVO در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای Olkiluoto حدود 31 درصد از برق مصرفی فنلاند را در سال گذشته تولید کرد. این نیروگاه واقع در جنوب غربی فنلاند، دارای سه راکتور هسته‌ای است که با هم در مجموع 24.67 تراوات ساعت برق تولید کردند بزرگترین میزان تولید سالانه در تاریخ این تاسیسات را به ثبت رساندند.

https://yle.fi/a/74-20067645

افزایش الزامات مالی برای ویزای شینگن توسط فنلاند

از 1 ژانویه 2024، مسافرانی که برای اقامت کوتاه‌مدت به فنلاند می‌رسند، باید به ازای هر روز اقامت حداقل 50 یورو داشته باشند که قبلا برابر با 30 یورو بود. این الزام مالی برای بازدیدهایی که بیش از 90 روز نباشد اعمال می‌شود. همچنین از اول ژانویه 2024، فنلاند شروع به اعمال ماده 14.4 قانون ویزای اتحادیه اروپا می‌کند که یک توافقنامه نگهداری و اسکان را فراهم می‌نماید. در بررسی ویزا و با ارائه مدرک حامی مالی، این واقعیت که یک شهروند فنلاند یا شخصی که دارای مجوز اقامت در فنلاند است، متعهد به تامین هزینه سفر متقاضی ویزا می‌باشد، در نظر گرفته می‌شود و بنابراین طرف دعوت کننده باید فرم اثبات حمایت مالی را تکمیل و به درخواست ویزا پیوست نماید.

https://um.fi/current-affairs/-/asset_publisher/gc654PySnjTX/content/suomi-nostaa-schengen-viisumeiden-paivakohtaista-varallisuusvaatimusta-50-euroon-matkapaivaa-kohden-ja-ottaa-kayttoon-viisumeiden-yllapitositoumuksen

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما