معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

تلاش ساحل عاج برای جذب سرمایه گذاری خارجی

با توجه به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در اقتصاد ساحل عاج از جمله کاکائو، بادام هندی، قهو و لزوم فرآوری آنها در یک دهه اخیر دولت این کشور با هدف افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی اقدام به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی نموده است.

 یکی از کشورهای مطرح سرمایه گذار در حوزه  فرآوری محصولات کشاورزی در برخی کشورهای آفریقایی، سنگاپور می‌باشد. در همین چارچوب دو کشور سنگاپور و ساحل عاج با شناسایی نیازها و ظرفیت های متقابل همکاری در سالهای اخیر توانسته اند روابط اقتصادی دو جانبه را تقویت نمایند. در همین راستا شرکت های فرآوری محصولات کشاورزی سنگاپور در ساحل عاج سرمایه گذاری قابل توجهی نموده اند.                                          

سنگاپور اخیرا به عنوان یک سرمایه گذار در بخش بادام هندی و کاکائو ساحل عاج مطرح شده است. در همین رابطه، شرکت سنگاپوری رویال نوت فعال در حوزه فرآوری خشکبار و آجیل ماه جولای سال 2022 در ساحل عاج شرکت فرآوری محصولات کشاورزی را راه اندازی کرد. در مراسم افتتاح شرکت فرآوری رویال نوت سنگاپور در سال 2022 آقای پاتریک آشی نخست وزیر وقت ساحل عاج نیز حضور داشت. این نخستین سرمایه گذاری از مجموع سه سرمایه گذاری صورت گرفته توسط شرکت های سنگاپوری در صنعت فرآوری محصولات کشاورزی ساحل عاج به ارزش بیش از 130 میلیون دلار است. با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته توسط طرف سنگاپوری هزاران شغل دائمی جدید در ساحل عاج ایجاد و روابط دوجانبه ساحل عاج و سنگاپور تقویت خواهد شد.

شرکت آجیل رویال نوت در مساحت 12 هکتاری به ارزش 23 میلیون دلار در منطقه تومودی در منطقه بلیر نزدیک شهر بواکه واقع شده است و بیش از 1020  نفر در آن مشغول فعالیت می‌باشند. این شرکت ظرفیت فرآوری سالانه  75 هزار تن محصول بادام هندی را دارد. این امر ظرفیت تولید بادام هندی ساحل عاج را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در حال حاضر ابیجان بین 100 الی 330 هزار تن از محصول یک میلیون تن بادام هندی را در سال فرآری می‌کند. این محصول 800 میلیون دلار برای کشور درآمدزایی دارد. گفتنی است، در سال 2022 ساحل عاج اولین تولیدکننده جهانی بادام هندی خام با نزدیک به یک میلیون تن، اولین صادرکننده و سومین فرآوری‌کننده این محصول در جهان پس از ویتنام و هند بوده است. یکی دیگر از شرکت‌های فعال سنگاپوری در ساحل عاج شرکت والنی اینترنشنال می‌باشد که در حوزه فرآوری بادام هندی ابیجان مشارکت می نماید. شرکت مزبور از جمله شرکت های مطرح سنگاپور در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی می‌باشد.

پیش‌تر نیز شرکت سنگاپوری جی بی فودز که دفتر مرکزی آن در سنگاپور مستقر می‌باشد،  شرکت فرآوری محصولات گرمسیری را در سال 2019  ابیجان ثبت کرد. عمده فعالیت این شرکت به فرآوری کاکائو اختصاص خواهد یافت. گفتنی است سرمایه گذاری اولیه این شرکت 63 میلیون دلار برآورد شده است. پیش بینی می‌گردد در سال 2024 این شرکت به بهره برداری برسد. این شرکت سنگاپوری ظرفیت فرآوری 50 هزار تن کاکائو در سال را خواهد داشت.

شایان ذکر است

  • اگر ساحل عاج بتواند مقادیر بیشتری از بادام هندی فرآوری شده را در مقایسه با محصول خام صادر نماید، درآمد به مراتب بیشتری را کسب خواهد نمود. در همین چارچوب، افزایش ظرفیت فرآوری ملی محصولات کشاورزی از جمله بادام هندی به حداقل 50 درصد محصول تولیدی سالانه، یک هدف حیاتی برای دولت ساحل عاج می‌باشد.
  • ساحل عاج، با تولید سالانه حدود 1 میلیون تن بادام هندی به بزرگترین تولیدکننده این محصول در جهان تبدیل شده است. این کشور فقط حدود 10 درصد آن را فرآوری و بقیه محصول را به صورت خام صادر می‌کند.
  • در حوزه فرآوری کاکائو با توجه به راهبرد کلان دولت ابیجان برای خودکفایی 100 درصدی در فرآوری محصول کاکائو تا سال 2030 سنگاپور و ساحل عاج فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری متنوعی خواهند داشت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما