معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۵- ۱۵:۱۹ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی،تجاری و بازرگانی مالزی در نیمه اول دی‌ماه 1402 مندرج در رونامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دستور نخست وزیر مالزی بر ممنوعیت پهلوگیری کشتی‌های شرکت کشتیرانی ZIM

انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی با اشاره به ظلم و ستم اعمال شده به فلسطینی‌ها، اعلام کرد که پهلوگیری همه کشتی‌های دارای پرچم رژیم صهیونیستی و کشتی‌های متعلق به این رژیم در بنادر این کشور ممنوع می‌باشد.

وی طی اظهاراتی اعلام کرد که این ممنوعیت پاسخی به موضع رژیم صهیونیستی در قبال حملات این کشور به فلسطین است و بلافاصله اجرایی خواهد شد.

انور با بیان اینکه با تصمیم دولت سابق، کشتی‌های رژیم صهیونیستی و شرکت‌های مستقر در این رژیم از سال 2005 مجاز به پهلوگیری در بنادر این کشور بودند، خاطرنشان کرد: این تصمیم غیر اجرایی شده است.

نخست‌وزیر مالزی گفت: این تحریم پاسخی به کشتار و ظلم مداوم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است، اقداماتی که اصول اولیه بشردوستانه را نادیده می‌گیرد و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. 

وی با بیان اینکه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و دارای پرچم این رژیم و همچنین تمامی‌کشتی‌های متعلق به شرکت کشتیرانی ZIM رژیم صهیونیستی که از سال 2002 مجوز ورود به بندرهای مالزی را دریافت کرده‌اند، به‌طور نامحدود از پهلوگیری در بنادر این کشور منع شده‌ و همچنین بارگیری محموله در بنادر مالزی برای تمامی‌کشتی‌هایی که به این رژیم می‌روند ممنوع اعلام شده است.

سرگردانی بیش از 4000 کانتینر باری بدلیل وضع ممنوعیت لنگراندازی کشتیها و محموله‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی

به گفته آنتونی لوک وزیر حمل و نقل مالزی با دستور انور ابراهیم نخست وزیر مالزی به ممنوعیت ارائه خدمات به شرکت کشتیرانی ملی رژیم صهیونیستی ZIM و لغو مجوز لنگراندازی در بنادر مالزی  بیش از 4000 کانتینر بار روی کشتی‌ها در نزدیکی بندر کلانگ سرگردان مانده اند. صاحبان بار این امکان را دارند که با برقراری ارتباط با سایر شرکتها در خصوص مقصد بعدی هماهنگیهای لازم را بعمل آورند.    

بندر کلانگ، بندر اصلی مالزی و یکی از شلوغ ترین مسیرهای حمل و نقل در جهان است در سال 2022 بیش از 235.34 میلیون تن کالا در این بندر جابجا شده است. بندر کلانگ دومین بندر شلوغ در جنوب شرقی اسیا پس از سنگاپور و رتبه 28 در سراسر جهان است.

شکایت مک دونالد مالزی از جنبش تحریم رژیم صهیونیستی

شعبه رستوران‌های فست فود "مک‌دونالد" مالزی از جنبشی که تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی را ترویج می‌کند به اتهام "اظهارات دروغ و افترا آمیز" شکایت کرده و با اشاره به زیان اقتصادی خود از جنبش تحریم، خواستار دریافت غرامت 6 میلیون رینگیتی (1.3 میلیون دلاری) از جنبش تحریم (BDS) شده است. بر اساس این مدعا سردمداران این جنبش با تحریک احساسات مردم موجب از دست دادن سود رستورانها از طریق کاهش قابل توجه فروش، کاهش ساعات کاری، تعدیل نیرو و یا تعطیلی شعب و حتی ترک اختیاری شاغلین شده اند.

112.8 میلیارد دلار ذخایر بانک  نگارا

بر اساس بیانیه بانک مرکزی مالزی BNM میزان ذخایر بین المللی این بانک در 15 دسامبر برابر 112.8 میلیارد دلار میباشد. این میزان، هزینه واردات کالا و خدمات  5.5 ماه کشور را پوشش داده و برابر با بدهی‌های خارجی کوتاه مدت این بانک است. ارزهای خارجی با 100.7 میلیارد دلار عمده ترین بخش از اجزای پنجگانه تشکیل دهنده مجموع ذخایر میباشد. ارزش اجزای دیگر نیز به ترتیب برابر با 1.3 میلیارد دلار ذخیره نزد صندوق بین المللی پول، 5.7 میلیارد حق برداشت ویژه، 2.3 میلیارد دلار  ذخایر طلا و 2.8 میلیارد دلار دیگر دارایی‌های نزد بانک مرکزی میباشد.

تصمیمات حمایتی دولت در آستانه سال نو

داتوک ارمیزان محمد علی، وزیر جدید تجارت داخلی و هزینه زندگی در مصاحبه مطبوعاتی خود ضمن تبریک سال نو میلادی با استناد به  قانون کنترل قیمت و ضد سودجویی (Akhap) 2011 طرح حداکثر قیمت برای 14 محصول غذایی از قبیل گوشت بره وارداتی مرغ، گوجه فرنگی، کلم وارداتی، تربچه قرمز سیب زمینی وارداتی (چین)، فلفل قرمز، پیاز و ... را اعلام نمود. این اقلام با توجه به موقعیت متفاوت جغرافیایی شبه جزیره و ایالت های شرقی مالزی متفاوت و مقامات ایالتی موظف به نظارت بر حسن اجرایی قانون هستند

تعرفه اب مالزی در مقایسه با کشور های همسایه

کمیسون ملی خدمات آبspan  بعنوان نهاد نظارتی فنی و اقتصادی برای خدمات تامین اب و فاضلاب در شبه جزیره مالزی این کشور را از جمله کشورهایی معرفی میکند که پایین ترین تعرفه متوسط در هر متر مکعب آب را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه آسه‌آن اعمال می‌کند. این میزان در حال حاضر به طور میانگین در مالزی برابر 1.22 رینگیت (26سنت) به ازای هر متر مکعب میباشد در حالیکه همین میزان در کشورهای ویتنام (1.37 رینگیت)، تایلند (1.68 رینگیت)، فیلیپین (2.92 رینگیت) و برای سنگاپور 5.88 رینگیت میباشد.

به گفته این نهاد، میانگین کل هزینه تصفیه و تامین آب در شبه جزیره مالزی و لابوان در سال 2020 برابر با 1.68 رینگیت به ازای هر متر مکعب بود در حالی که متوسط تعرفه جمع آوری شده از مصرف کنندگان کمتر از 1.37 رینگیت در هر متر مکعب در همان سال بود که حاکی از تفاوت 22 درصدی هزینه در برابر دریافتی از مشترکین میباشد. این نهاد با اشاره به عدم تغییر میزان تعرفه در برخی ایالتها برای بیش از 20 سال تا 40 سال پیشنهاد تجدید نظر دولت به جهت دریافت تعرفه مناسب در ازای استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نو شد.

کاهش تورم ماهانه به زیر دو درصد در مالزی

بر اساس آخرین داده‌های اداره آمار مالزی میزان تورم که بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه گیری می‌شود، میزان تورم در ماه نوامبر 1.5٪ اندازه گیری شده است که کمترین میزان افزایش ماهانه از فوریه 2021 است. همچنین تورم سخت (اصلی)، به استثنای اقلام ناپایدار، مواد غذایی تازه و همچنین قیمت های کنترلی توسط دولت، در ماه نوامبر 2.0٪ بود که پایین ترین میزان از فوریه 2022 می‌باشد.

راه اندازی پایگاه داده مرکزی مالزی موسوم به Padu

پایگاه مرکز داده مالزی موسوم به Padu توسط انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در نخستین روزهای سال 2024 رونمایی شد. این پایگاه داده که توسط وزارت اقتصاد مالزی با همکاری اداره آمار و واحد مدرن سازی و برنامه ریزی طراحی شده است؛ دولت را قادر می سازد تا کسانی را که واقعا واجد شرایط دریافت یارانه‌های هدفمند هستند، شناسایی کند. این سامانه همچنین اجازه شناسایی دریافت کنندگان یارانه را بر اساس معیارهای خاص مانند تعداد وابستگان، به جای تکیه بر دسته‌های درامد خانوار (B40، M40 یا T20) طبقع بندی میکند.

به گفته وزیر اقتصاد مالزی میزان یارانه‌ها تنها در سال 2023 به ۸۱ میلیارد رینگیت رسید که قاعدتا میبایست به نحوی برنامه ریزی شود که به طور عادلانه بین نیازمندان توزیع شود.

وی افزود که سیاست یارانه هدفمند به این معنی نیست که یارانه‌ها به طور کامل متوقف خواهد شد، بلکه شامل اصلاحات در ارائه یارانه‌ها و کمک های اجتماعی به مردم است. این سیستم به مدت سه ماه برای شهروندان مالزی برای تایید و به روز رسانی داده‌های اجتماعی و اقتصادی خود فعال خواهد بود.

وی ادامه داد که اگر اجرای مرکز پایگاه داده کشور (پادو) طبق برنامه پیش برود، دولت می‌تواند به هدف بررسی میان‌مدت برنامه دوازدهم مالزی یعنی کاهش کسری مالی خود به 3 تا 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) دست یابد.  وزیر اقتصاد گفت که داده‌های موجود در پادو به پوتراجایا اجازه می‌دهد تا یارانه‌ها را منطقی کند، که در نهایت به دولت اجازه می‌دهد برنامه‌های کمک مالی خود را بهینه و تقویت نماید. او گفت که این پایگاه داده، که ساخت آن شش ماه به طول انجامید، دارای داده‌های تقریباً لحظه ای است که امکان تجزیه و تحلیل داده‌های مالزی را فراهم می‌کند... پادو به دولت کمک خواهد کرد که وضعیت اجتماعی-اقتصادی مردم را با دقت بیشتری بر اساس درآمد شان اندازه گیری نماید....

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما