معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته سوم دی ماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

سیاست پولی جدید بانک تانزانیا:

بانک تانزانیا اعلام کرد که تصمیم دارد از این ماه سیاست پولی جدیدی را با هدف حفظ ثبات قیمت­ها و حمایت از رشد اقتصادی پایدار اتخاذ نماید. سیاست پولی شامل تصمیمات و اقداماتی از جانب بانک مرکزی جهت حصول اطمینان از اینکه عرضه پول در اقتصاد هماهنگ با رشد و اهداف قیمتی تعیین ­شده توسط دولت می­ باشد. روی­ آوردن به سیاست پولی نرخ بهره به معنی هماهنگی تانزانیا با بهترین روندهای بین­ المللی بانکی است. اتخاذ چنین چهارچوبی موجب تقویت تاثیر سیاست پولی در حفظ تورم پایین و ثابت و نیز تسهیل فعالیت­های اقتصادی می­گردد. این موضوع همچنین در راستای تعهدات تانزانیا در حوزه هماهنگ سازی چهارچوب­های سیاست پولی در جامعه آفریقای شرقی و دیگر جوامع اقتصادی منطقه ­ای که این کشور عضو است، می­ باشد. در این چهارچوب، بانک مرکزی نرخی را تعیین خواهد کرد که هماهنگ با کاهش و ثبات نرخ تورم و موثر بر رشد اقتصادی است و تغییر در نرخ بانک مرکزی نشانگر مسیر سیاست پولی خواهد بود که می­تواند انقباضی و یا انبساطی باشد. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

سرمایه­ گذاران در ماه آینده مذاکرات مربوط به ال ان جی را نهایی می­کنند:

دولت انتظار دارد موافقت­نامه­ ها با شرکت­های بین­ المللی برای توسعه نیروگاه­ گاز طبیعی مایع ­شده (LNG) پیشنهادی را پس از بررسی­های دقیق پیش ­نویس­ مربوطه، ماه آینده نهایی گردد. شرکای اصلی این پروژه دولت تانزانیا، شرکت­های شِل و اکوینور هستند. از نگاه رئیس­ جمهور تانزانیا این یک پروژه خاص، بزرگ و راهبردی است و آن را داد و ستدی می­بیند که موجب سرمایه و سودآوری برای کشور و حصول اهداف برای طرفین می­شود. ایشان در سخنان خود در خصوص این پروژه به این موضوع اشاره نمودند که روند مذاکرات، آماده ­سازی و اجرای پروژه باید منجر به ظرفیت­ سازی داخلی در این حوزه گردد تا نسل­های بعدی با استقلال بیشتری از منابع کشور منفعت ببرند. آژانس رتبه­ بندی جهانی فیچ[1] انتظار دارد تا رشد تولید ناخالص داخلی واقعی تانزانیا 5.5 درصد در سال 2024 گردد و در بلند مدت و برای سال 2029، توسعه تولید ال.ان.جی تاثیر خود را در تولید ناخالص داخلی این کشور نشان خواهد داد. (منبع روزنامه سیتیزن)

 

قاسم مجالیوا[2] نخست­وزیر تانزانیا:

افزایش تلاش­ها در جهت ارتقای جایگاه جهانی و نیز در حوزه دیپلماسی اقتصادی، موجب ایجاد فرصت­های نویی برای این کشور در صحنه بین ­المللی شده است. این تلاش هماهنگ برای تقویت وجهه تانزانیا، نقش اساسی در تقویت روابط مثبت و گسترش افق­های این کشور برای رشد اقتصادی و همکاری ایفا کرده است. ابتکارات رئیس­ جمهور، مسیر را برای فرصت­های مختلفی همچون سرمایه­ گذاری، گسترش دسترسی به بازارهای مختلف، افزایش ورود گردشگران، ارتقا و ترویج زبان سواحیلی و حل و فصل موثر چالش­های تجاری با کشورهای همسایه هموار کرده است و تحت هدایت ایشان تانزانیا شاهد یک دوره دگرگونی بوده که مشخصه آن رشد فراگیر و تقویت روابط بین­ المللی می­باشد. وی در ادامه بر تعهد رئیس جمهور تانزانیا بر حفظ وحدت سیاسی که برپایه احترام به عقاید گوناگون بنیان نهاده شده است، اشاره کرد. این رویکرد با موفقیت موجب حفظ فضای سیاسی آرام کشور از طریق چهارچوب سیاستی با محوریت4R (مصالحه، پایداری، اصلاحات و بازسازی[3]) شده است.  (منبع روزنامه دیلی نیوز)

شرکت ملی مسکن تانزانیا: کسری 3 میلیون و 800 عددی مسکن در تانزانیا و افزایش تقاضای سالیانه 380 هزار واحدی

توسعه مسکن ارزان قیمت در تانزانیا با افزایش مصالح بنایی در این کشور با مشکل مواجه شده است. در چند سال گذشته قیمت سیمان، تیرآهن، رنگ، سنگ گچ، آلومینیوم، کاشی و شیشه به شدت صعودی بوده است، بطوریکه برای نمونه قیمت سیمان از 12 الی 14 هزار شیلینگ در هر کیسه 50 کیلویی به 17 الی 20 هزار شیلینگ بسته به منطقه، جهش داشته و قیمت تیرآهن از 1.8 میلیون شیلینگ به ازای هر تن به 2.4 میلیون شیلینگ رسیده است. قیمت این خانه­ های مقرون به صرفه بین 47 تا 87 میلیون شیلینگ است که با افزایش هزینه ­ها، چالش تامین مالی این خانه­ ها باتوجه به درآمدهای آنان مطرح است که برای آن برنامه­ های پرداختی منعطفی در نظر گرفته شده است. همچنین دولت مالیات بر ارزش افزوده را برای خانه ­های تا سقف 50 میلیون شیلینگ، حذف کرده است.

چالش: منطقه آفریقای شرقی به واردات 70 درصدی نیاز دارویی خود وابسته است. کارشناسان خواستار سرمایه­ گذاری در تولید داروهای داخلی هستند.

 طبق این گزارش، کارشناسان بهداشت و درمان براین عقیده­ اند که در آفریقای شرقی وابستگی زیادی به واردات دارو وجود دارد و خواهان افزایش سرمایه ­گذاری­ها در بخش صنعت داروسازی این منطقه هستند. بر همین اساس نیز در چهل و چهارمین شورای وزیران جامعه آفریقای شرقی، چهارچوب سیاست منطقه­ ای برای ارتقای تولید و عرضه آنتی­ بیوتیک­ها را تصویب کرد. رویداد یادشده بدنبال نشست مشترک جامعه آفریقای شرقی و کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل در خصوص «مشوق­های سرمایه­ گذاری برای تولید داخلی آنتی­ بیوتیک­های ضروری در آفریقای شرقی» برگزار گردید. آقای ژان باپتیست هاووگیمانا[4]، مدیر تولیدی جامعه آفریقای شرقی اعلام نمود که پروژه مشترک، مشوق­هایی را برای رفع تنگناها و مشکلات جاری در مسیر تولید داخلی آنتی ­بیوتیک­ها ارائه می­دهد. (منبع روزنامه سیتیزن)

2023 گرمترین سال تانزانیا:

براساس اعلام سازمان هواشناسی تانزانیا، 2023 بعنوان گرم­ترین سال این کشور ثبت گردید. متوسط افزایش دما در این کشور یک درجه سانتیگراد بوده که طبق گفته سازمان هواشناسی، این افزایش دما با آفتاب طولانی مدت و خشکسالی در برخی از مناطق کشور مرتبط است. (منبع روزنامه سیتیزن)

سامیه صولحو حسن: روابط دوجانبه تانزانیا و بنگلادش به اوج خود خواهد رسید.

ایشان ضمن تبریک انتخاب مجدد شیخ حسینه بعنوان نخست وزیر بنگلادش برای چهارمین دوره متوالی، وعده به اوج رسیدن روابط دوجانبه دو کشور را داد.  نوامبر 2022 ، دو کشور توافق کردند تا در بخش کشاورزی، اقتصاد آبی و سایر بخش­های اقتصادی تماس­های رسمی‌برقرار کنند. تانزانیا علاقه­ مندی خود را نسبت به حوزه ­های آبزی­  پروری، شیلات، صنعت کشتی ­سازی و بخش باغبانی بنگلادش ابراز نموده است. همچنین آن­ها بر اهمیت تبادل هیئت­های تجاری برای توسعه تجارت و اقتصاد خود تاکید کردند. در سال 2021، بنگلادش 2.3 میلیون دلار به تانزانیا صادر نمود و محصولات اصلی صادراتی این کشور به تانزانیا کیسه­ های بسته­ بندی به میزان 742 هزار دلار، داروهای بسته­ بندی ­شده به میزان 736 هزار دلار و باتری­های الکتریکی به ارزش 193 هزار دلار بوده است. در همین سال میزان صادرات تانزانیا به بنگلادش اندکی بیش از 10 میلیون دلار بوده است که عمده محصولات صادراتی را پنبه خام (4.4 میلیون دلار)، حبوبات خشک (نزدیک به 3.2 میلیون دلار) و سبوس (1 میلیون دلار) تشکیل می­دهد. در طول 26 سال گذشته، صادرات بنگلادش به تانزانیا بطور متوسط سالانه 5.6 درصد (از 522 هزار دلار در سال 1995 به 2.3 میلیون دلار در سال 2021) رشد داشته است و صادرات تانزانیا به بنگلادش رشد سالانه 32 درصدی را (از 749 هزار دلار در سال 1995 به 10.1 میلیون دلار در سال 2021) تجربه کرده است. (منبع خبر دیلی نیوز)

 

با پیشروی اقتصاد، گردشگری رشد سریعی را ثبت می­­کند.

طبق اعلام بانک تانزانیا درآمد گردشگری و تعداد گردشگران کشور تانزانیا در سال گذشته رشد سریعی را تجربه کرده است. بطوریکه درآمدهای حاصله از گردشگری با جهش بیش از 37 درصدی به ارزش 3.3 میلیارد دلار تا نوامبر 2023 رسیده است. این در حالی است که ما شاهد رشد 27 درصدی یعنی 1 میلیون و 797 هزار نفری در تعداد ورود گردشگران بوده ­ایم. گردشگری در حال حاضر، بیش­ترین سهم را در جذب ارزهای خارجی در تانزانیا دارد و پس از آن طلا با جذب 3 میلیارد دلار ارز خارجی تا ماه نوامبر 2023 جایگاه دوم را در اختیار دارد. این رقم برای گردشگری در سال 2019، 2.5 میلیارد دلار و تعداد گردشگران بیش از 1 میلیون و 500 هزار نفر بوده است. این صنعت در سال 2020 با برقراری محدودیت­های سفت و سخت مسافرتی تحت تاثیر کوید-19 روندی نزولی به ­خود گرفت و درآمد حاصل از آن تا 1 میلیارد دلار و تعداد گردشگران به 616 هزار نفر کاهش یافت. دولت در نظر دارد تا سال 2025، به آمار 5 میلیون گردشگر و درآمد 6 میلیارد دلاری در این صنعت برسد. طبق این گزارش، از اهداف دولت، کسب سهم بیشتر از بازار گردشگری آسیا باتوجه به وسعت آن است. (منبع خبر سیتیزن)

 

از اهداف و راهبردهای جامعه آفریقای شرقی برای سال 2024، منطقی ­سازی و کاهش هزینه­ های اداری و اجرایی آن باتوجه به افزایش هزینه­ ها و محدودیت­های منابع است.

این بعنوان بخشی از یک حرکت وسیع­تر جهت برقراری ساز و کار مالی پایدار برای این سازمان منطقه ­ای با رشد سریع است. در نشست سران این بلوک، رهبران آن یک برنامه جدید بودجه ­ای برای افزایش مزایای آن تصویب کردند. سیستم ترکیبی براساس کمک­ها و حواله ­های برابر، بسته به وضعیت اقتصادی هر کشور خواهد بود. تحت ساز و کار مالی پایدار، 65 درصد مشارکت مالی بصورت برابر برای 8 دولت این بلوک خواهد بود و 35 درصد مابقی براساس فرمول خاصی محاسبه می­شود که آن برپایه وضعیت اقتصادی هر کشور خواهد بود. این ساز و کار در سال 2011 مورد بررسی قرار گرفت و هدف از آن رسیدگی به چالش­های مالی است که سازمان اغلب با آن روبرو می­شود. (منبع خبر سیتیزن)

 

[1] Fitch

[2] Kassim Majaliwa

[3] Reconciliation, Resilience, Reform and Rebuilding

[4] Jean Baptiste Havugimana

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما