معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۰۹:۰۲ - مشاهده: ۷۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم دی ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پس از توقف تولید، سهام Raspadskaya سقوط کرد

بر اساس داده‌های RBC Investments، سهام اپراتور روسی و توسعه دهنده زغال سنگ متالورژی PJSC Raspadskaya پس از گزارش هایی مبنی بر تعلیق تولید، 1.99 درصد کاهش یافت. پیش از این، دستیار رئیس Rostechnadzor آندری ویل در کانال تلگرامی‌گزارش داده بود که کار در لانگ وال فیس شماره 4-6-37 در راسپادسکایا به دلیل مجروح شدن یک کارگر و همچنین در لانگ وال فیس شماره 3-2 به حالت تعلیق درآمد.

https://www.rbc.ru/economics/28/12/2023/658d49759a7947e6ce404483

 

میلر از قراردادهای 15 ساله برای عرضه گاز به سه کشور خبر داد

الکسی میلر، رئیس این هلدینگ گفت که گازپروم قصد دارد در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در سال 2024 با قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان قراردادهای 15 ساله منعقد خواهد کرد.

میلر گفت: "قراردادهای میان مدت 15 ساله که ما با شرکای خود در قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان بر سر آنها توافق کردیم، در اواسط سال آینده در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ منعقد خواهد شد."

به گفته وی، عرضه پایدار تحت این قراردادها به جمهوری‌های آسیای مرکزی از اول نوامبر 2025 آغاز می‌شود. از جمله، گازپروم قصد دارد تا همان تاریخ، حجم گاز در امتداد کریدور آسیای مرکزی  مرکز را افزایش دهد.

میلر خاطرنشان کرد که در حال حاضر، عرضه گازپروم به ازبکستان دو برابر تعهدات قراردادی روزانه این هلدینگ است. همچنین به گفته وی، تقریباً طی سه ماه، سیستم غیرفعال حمل و نقل گاز آسیای مرکزی - مرکز به حالت معکوس تبدیل شد که منجر به تامین گاز مطمئن ازبکستان برای زمستان شد.

میلر پیش از این از افزایش قابل توجه عرضه گاز به ازبکستان و چین صحبت کرده بود. در مورد اول، در مقایسه با سال 2022، عرضه به ازبکستان دو برابر شده و در مورد دوم - یک و نیم برابر شده است. به نوبه خود، گازپروم در روسیه، در جریان سرمای ماه دسامبر، تمام درخواست های مصرف کننده را به طور کامل برآورده کرد و "رکورد تاریخی" را در حجم - 1.717 میلیارد متر مکعب به ثبت رساند.

https://www.rbc.ru/economics/28/12/2023/658d91059a79479ff2e84f71

 

تا پایان سال، AvtoVAZ رکورد دار تولید لادا در ده سال آینده خواهد شد

وزارت صنعت و تجارت روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: تا پایان سال 2023، AvtoVAZ بیش از 374 هزار خودروی لادا تولید خواهد کرد که یک رکورد در 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

با وجود پیامدهای منفی فشار تحریم خارجی، AvtoVAZ تداوم تولید خودروهای جدید را تضمین کرد و تا پایان سال بیش از 374 هزار دستگاه لادا تولید خواهد کرد. رئیس شرکت AvtoVAZ معاون نخست وزیر  رئیس وزارت صنعت و تجارت فدراسیون روسیه دنیس مانتوروف است.

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که در ماه مارس، AvtoVAZ تولید نسل جدید لادا وستا را در تولیاتی از سر گرفت و در دسامبر یک سری آزمایشی از خودروی الکتریکی روسی لادا ای-لارگوس تولید کرد.

علاوه بر این،  این سازنده خودرو، برتری تکنولوژیکی بیش از 1.2 هزار مورد از مواد و اجزای حیاتی را تضمین کرده است و به تدریج گزینه‌های بیشتری را به پیکربندی خودروها می افزاید.

وزارت صنعت و تجارت تاکید کرد: "شرکت بیش از 2.5 هزار کارمند جدید استخدام کرد و به طور کامل به تعهدات اجتماعی خود در قبال تیم عمل کرد. تا پایان سال 2023، AvtoVAZ JSC ثبات اقتصادی و پایداری مالی را تضمین خواهد کرد."

AvtoVAZ صاحب سایت های تولید در Tolyatti، Izhevsk و سنت پترزبورگ است. در اواسط ماه مه سال گذشته، رنو فرانسوی سهم خود در AvtoVAZ (67.69٪) را به مالکیت دولتی فدراسیون روسیه منتقل کرد. اکنون این برند از چهار خانواده مدل تشکیل شده است: Vesta، Largus، Granta و Niva. تا سال 2020، خودروهای نیوا برای مدت طولانی با برند شورلت تولید می‌شدند.

https://ria.ru/20231228/avtovaz-1918838251.html

 

Rosstat برآورد خود از کاهش تولید ناخالص داخلی در سال 2022 را به 1.2 درصد کاهش داد

Rosstat برآورد خود از کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 را از 2.1 درصد به 1.2 درصد اصلاح کرده است. بر اساس داده‌های به روز شده، به صورت اسمی، تولید ناخالص داخلی برای سال 2022 بالغ بر 155.350 تریلیون روبل بوده است.

Rosstat توضیح می دهد که برآورد تولید ناخالص داخلی برای سال 2022 با دریافت داده‌ها از نتایج گزارش سالانه خزانه داری فدرال هنگام انجام محاسبات برای سال‌های 2021 و 2022، نتایج اولیه توسعه جداول منابع و استفاده از کالاها و خدمات به عنوان بخشی از جداول اولیه ورودی- ستانده برای سال 2021، به‌روزرسانی داده‌های آمار صنعت و تراز پرداخت‌ها برای این سال‌ها  نظر گرفته شدند.

کاهش تولید ناخالص داخلی در سال 2022 نسبت به سال 2021 با کاهش تراز تجارت خارجی در پس زمینه فشار تحریم ها همراه است. در مقایسه با سال 2021، در ساختار تولید ناخالص داخلی 2022، مخارج مصرف نهایی از 67.8 درصد به 64.8 درصد و تشکیل سرمایه ناخالص از 22.9 درصد به 22.5 درصد کاهش یافته است. به نوبه خود، سهم صادرات خالص از 9.3 درصد به 12.7 درصد افزایش یافت. به گفته Rosstat، تغییرات قابل توجه در ساختار تولید ناخالص داخلی با افزایش قیمت کالاهای سوخت و انرژی صادراتی همراه است.

مدیر بخش تحلیل اقتصاد کلان وزارت توسعه اقتصادی روسیه، لو دنیسوف، به کومرسانت گفت که شفاف سازی تخمین‌های تولید ناخالص داخلی برای سال های گذشته یک عمل عادی است، زیرا داده‌های کسب و کار و بخش عمومی‌ به مدت دو سال پس از آن توسط Rosstat دریافت می‌شود. دوره گزارش نرخ‌های رشد کنونی نشان‌دهنده رشد بیش از حد اقتصادی نیست، بلکه نشان‌دهنده توسعه پایدار و مطمئن است. Rosstat اولین برآورد سال 2023 را در فوریه 2024 ارائه خواهد کرد، که همانطور که موارد نشان می دهد، می‌تواند متعاقباً به سمت بالا نیز بازنگری شود.

https://www.kommersant.ru/doc/6440786

روسیه دلار و یورو را از پرداخت‌ها حذف کرد

سهم روبل در تجارت خارجی به 40 درصد رسید. سهم پرداختی به دلار و یورو "سمی" کمتر از یک سوم است و درحالیکه پیشتر تقریباً سهم 90٪ پرداختها را در اختیار داشتند. به ویژه، در تجارت متقابل با چین، ارزهای کشورهای ثالث تقریباً به طور کامل کنار گذاشته شدند. و این دوره ادامه خواهد داشت.

مسدود کردن تقریباً نیمی از ذخایر بین‌المللی روسیه توسط غرب و تحریم‌های بی‌سابقه، انتقال به تسویه حساب در واحدهای پولی ملی را به شدت تسریع کرد. ولادیمیر پوتین در آخرین کنفرانس مطبوعاتی گفت: از سپتامبر سال جاری، روند کار به این شکل خواهد بود: روبل 40٪، یوان 33 % و استفاده ترکیبی از دلار و یورو %24 است.

برای مقایسه: در سال 2021،  سهم دلار و یورو 87٪، روبل  11-13% و یوان  0.4 % داشتند.

در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارزهای ملی اکنون  با سهم 90 درصدی غالب است . شرکای تجاری کشورهای EAEU در حال گسترش است. ما با ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کردیم و در حال تقویت روابط با امارات، اندونزی و مصر هستیم.

روبل در EAEU غالب است. الکسی آندروسوف، رئیس خزانه داری RosDorBank PJSC خاطرنشان می‌کند که کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، دوست روسیه، آن را به عنوان نقدشونده ترین ارز در فضای پس از شوروی می‌شناسند.

در تسویه حساب های متقابل با جمهوری خلق چین، واحدهای پولی ملی 92 درصد را تشکیل می دهند. دیمیتری چرنیشنکو معاون نخست وزیر در مصاحبه با ریانووستی گفت که مسکو و پکن یک سیستم بسیار مؤثر تعامل تجاری و اقتصادی ایجاد کرده اند که مستقل از غرب است.

دورکردن ریسک

اسماعیل اسماعیل اف، دانشیار گروه حقوق بین الملل و عمومی در دانشکده حقوق دانشگاه مالی دولتی روسیه می‌گوید: "استقلال از عوامل سیاسی و تحریمی در حال افزایش است. ما در مرحله گذار به ارزهای ذخیره جایگزین، در درجه اول یوان چین، که سهم آن در تجارت بین المللی به طور قابل توجهی افزایش یافته است قرار داریم".

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال (FCS)، گردش مالی تجارت خارجی در ژانویه - سپتامبر به 530.2 میلیارد دلار بالغ شد که از این میزان صادرات - 316.9 میلیارد و واردات - 213.3. حدود 70 درصد از کشورهای آسیایی هستند.

یولیا کوزنتسوا، مشاور سرمایه‌گذاری، اظهار می دارد: «در چنین شرایطی، یورو و دلار کاملاً منزوی هستند؛ تفاوت‌های نرخ ارز ایجاد می‌شود که باید جذب شود، استفاده از پول ملی آسان‌تر است».

در مورد گردش مالی در کشورهای مشترک المنافع، سهم پول محلی در آنجا 85٪ است. در سال 2024، روسیه ریاست این سازمان را بر عهده خواهد داشت - و این رقم قطعا افزایش خواهد یافت.  همانطور که پوتین تاکید کرد، حاکمیت مالی و اقتصادی کشورهای CIS را تقویت خواهد کرد.

https://ria.ru/20231229/rubl-1918811536.html

آندری بلوسف : «من فکر می‌کنم ما در شرایط جدید اقتصادی یک نقطه تعادل پیدا خواهیم کرد"

آندری بلوسف معاون اول نخست وزیر در مورد مرحله فعلی انطباق اقتصاد روسیه با شرایط جدید، در مورد شرایط و مشکلاتی که تیم اقتصادی دولت با آن کار می‌کند و همچنین درباره ایده‌هایی که بر اساس آن سرمایه گذاری، ابتکارات مالی، صنعتی و اقتصادی خارجی در حال رخ دادن است، به سوالات خبرنگار کومرسانت چنین پاسخ داد:

- شما یک ایدئولوژیست و طراح سیستم حمایت از سرمایه گذاری روسیه هستید؛ از سال 2015 در زیرساخت ها،  کاهش سرمایه گذاری، حذف سازمان BAT، تلاش برای استفاده از چرخش جهانی "سبز" برای نوسازی فناوری مشارکت داشته اید.  قوانین مربوطه ندین بار تغییر یافت - به دلایل مشخصی، از جمله بیماری همه گیر، اما در پایان سال 2021، شتاب سرمایه گذاری‌های واقعا آغاز شد.  رویدادهای سال 2022 تا چه اندازه چشم انداز شما را از طراحی و وظایف زیرساخت های پشتیبانی کننده تنظیم کرده است؟

 بدون سرمایه گذاری، نه تنها رشد، بلکه ماندن در سطح پایدار نیز غیرممکن است. زیرا اقتصاد وارد مرحله تجدید ساختار نسبتاً فشرده شده است و این بازسازی بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست. اگر حوزه نظامی را در نظر نگیریم، چه حوزه‌های اصلی تجدید ساختار سرمایه گذاری را می‌توان شناسایی کرد؟

اولویت اول جایگزینی واردات است. ما می‌بینیم که صنایعی که کالاها و تجهیزات بادوام تولید می‌کنند با حذف فصلی 1-2٪ در ماه رشد می‌کنند - در شرایط سالانه این 15-20٪ است. چنین رشدی بدیهی است که مبتنی بر فعالیت های سرمایه گذاری است - بدون این، اطمینان از چنین میزان تولید تجهیزات غیرممکن است.

اولویت دوم سرمایه گذاری در لجستیک است، بازسازی نسبتاً قدرتمندی در ساختار لجستیک در حال انجام است و پشت همه اینها سرمایه گذاری‌های جدی وجود دارد: از جمله برنامه عظیم راه آهن روسیه است که در مقیاس بی سابقه در حال پیشروی است و برنامه‌های شرکت های لجستیک مانند Delo، Transcontainer، FESCO و غیره. در همین زمینه قراردارد.

سومین حوزه سرمایه گذاری در آینده به اصلی ترین حوزه تبدیل خواهد شد - سرمایه گذاری در افزایش بهره وری نیروی کار.  امکان افزایش بهره وری نیروی کار بسیار زیاد است. این یک فرآیند نسبتاً ثابت است. این امر نه تنها نیازمند به روز رسانی دستگاه تولید، بلکه تجمیع شایستگی‌های خاص، به عنوان مثال در استفاده از فناوری‌های دیجیتال، به منظور دریافت بازدهی در قالب افزایش ارزش افزوده و سرمایه شرکت است. اما در اینجا محدودیتی به وجود می آید که با سطح کافی از شایستگی و تعداد کافی از افراد دارای تخصص مرتبط است. شرکت ها در این مورد تصمیم خواهند گرفت .

https://www.kommersant.ru/doc/6428575

شولگینوف: راه اندازی بازار واحد انرژی روسیه و بلاروس به تعویق افتاده است

نیکلای شولگینوف، رئیس وزارت انرژی فدراسیون روسیه، گفت که زمان راه اندازی بازار واحد برق روسیه و بلاروس در حال تغییر است. برنامه ریزی شده بود که این بازار در اول ژانویه 2024 راه اندازی شود.

به گفته وی، در حال حاضر تاریخ راه اندازی بازار انرژی روسیه و بلاروس مشخص نیست. ما از بسیاری جهات پیشرفت کرده‌ایم، اما راه‌اندازی بازار مشترک انرژی به چند مرحله تقسیم شده است و به طور کامل تصمیم‌گیری نشده است. قبلاً یک توافق بین دولتی صورت گرفته که در آینده مراحل اجرایی را طی خواهد کرد.

در ماه نوامبر، سفیر بلاروس در روسیه، دیمیتری کروتوی گزارش داد که یک توافق غیررسمی در مورد ایجاد یک بازار واحد انرژی بین دو کشور صورت گرفته، اما خود توافق هنوز امضا نشده است. همچنین، به گفته وی، توافقی در مورد ایجاد یک بازار مشترک گاز روسیه و بلاروس در حال انجام است که «فشار تحریم‌های غرب بر اعضای دولت اتحادیه» را باید نظر گرفت. زمان امضای هر دو قرارداد هنوز اعلام نشده است.

https://www.kommersant.ru/doc/6429003

وزارت خارجه روسیه یادآور شد که موضوع امتناع اتحادیه اروپا از گاز روسیه هیچ فایده ای ندارد

اتحادیه اروپا هنوز به موضوع خودداری خود از دریافت گاز از روسیه در ترانزیت از طریق اوکراین پایان نداده است. میخائیل گالوزین معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در 30 دسامبر خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه همچنان تامین کننده قابل اعتماد گاز طبیعی برای کشورهایی است که به آن نیازمند  هستند. معاون وزیر همچنین افزود: این نوع سوخت فسیلی از نظر زیست محیطی قابل قبول ترین است. وی در عین حال به لزوم توجه به شرایط واقعی اشاره کرد. همانطور که مشخص است، آنها خودداری خود را از ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین و عدم تمایل خود برای مذاکره با روسیه در مورد تمدید قرارداد فعلی که در 31 دسامبر 2024 منقضی می‌شود، اعلام نموده اند. تا آنجا که ما می دانیم، اروپایی‌ها عجله ای برای پایان دادن به این موضوع ندارند. با این حال، به گفته وی، زمانی که گازپروم پیشنهادات خاصی از خریداران بالقوه دریافت کند، بحث اساسی در مورد ترانزیت بیشتر گاز از فدراسیون روسیه به اروپا باید برگزار شود.

دیمیتری بیریچفسکی، مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه، پیش از این به همین خبرگزاری گفته بود که در بررسی ادامه احتمالی ترانزیت گاز از طریق اوکراین پس از سال 2024، روسیه در دسترس بودن تقاضا را در نظر خواهد گرفت. یک روز پیش از آن، در 28 دسامبر، الکسی میلر، رئیس گازپروم، گفت که در اروپا آنها به طور مصنوعی تقاضا برای گاز را از بین می‌برند، که در بسیاری از کشورها عملاً منجر به غیرصنعتی شدن شده است. ایگور یوشکوف، یک تحلیلگر برجسته در بنیاد امنیت ملی انرژی، هیات علمی رشته امور مالی ، به ایزوستیا گفت که سیاست اشتباه انرژی و سپس تحریم‌ها علیه روسیه منجر به تبدیل شدن گاز به گاز گران در اروپا شد. پیش از این، در 27 دسامبر، سفیر روسیه در وین، دیمیتری لیوبینسکی، گفت که در مورد ترانزیت گاز، صحبت در مورد طرح‌های جدید برای عرضه گاز به اروپا بدون مشارکت و هماهنگی با روسیه بی‌معنی است. در پایان ماه اکتبر، آلکسی چرنیشوف، رئیس شرکت انرژی اوکراین نفت گاز، گفت که اوکراین توافقنامه ترانزیت گاز روسیه به اروپا را که در پایان سال 2024 منقضی می‌شود، تمدید نخواهد کرد. به گفته چرنیشوف، اوکراین در حال حاضر تنها به دلیل شرکای اروپایی خود که به این ترانزیت نیاز دارند، قرارداد را زیر پا نمی‌گذارد.

https://iz.ru/1628517/2023-12-30/v-mid-rf-napomnili-ob-otsutstvii-tochki-v-voprose-otkaza-es-ot-gaza-iz-rossii

 معاون وزارت امور خارجه ایران گفت که سازمان همکاری شانگهای باید مسیر دلارزدایی را طی کند

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به ریانووستی گفت: سازمان همکاری شانگهای باید مسیر دلارزدایی و تجارت با ارزهای ملی را دنبال کند.

"(تا زمان پذیرش یک ارز واحد در بریکس) "دلارزدایی" به این معنی است که کشورها مبادلات تجاری را با ارزهای ملی خود انجام خواهند داد. صفری معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تجارت با ارزهای ملی با روسیه، قزاقستان و تعدادی دیگر از کشورها «می‌تواند مبنای خوبی برای مبادلات سوآپ باشد»، تاکید کرد: «سوآپ در اصل دلارزدایی است». به گفته وی، راه دیگر اجرای ایده دلارزدایی می‌تواند ایجاد صندوقی از ارزهای مختلف توسط بانک توسعه جدید (NDB) بریکس باشد که در آن واحد پولی اتخاذ شود. صفری معتقد است بر این اساس امکان اخذ وام از بانک و انجام عملیات معاملاتی نیز وجود خواهد داشت.

وی در خصوص نقش بانک توسعه ملی تاکید کرد: البته بریکس اقتصاد بزرگی را ایجاد می‌کند که این بانک می‌تواند نقش قابل ملاحظه ای در آن ایفا کند، تقریباً مانند بانک سازمان همکاری اسلامی‌ که بین کشورهای اسلامی تشکیل شده است. در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در آگوست 2023، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. آرژانتین بعداً از پیوستن به این اتحادیه خودداری کرد. مشارکت کامل کشورهای جدید در این سازمان از اول ژانویه 2024 آغاز خواهد شد. همانطور که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست سران در ژوهانسبورگ گفت، کشوری که می خواهد به بریکس بپیوندد نباید تحریم هایی را علیه کشورهای عضو این اتحادیه اعمال کند.

https://1prime.ru/finance/20240103/842726068.html

  

اردوغان از رشد صادرات کالاهای ترکیه به روسیه خبر داد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه گفت: حجم صادرات ترکیه در سال 2023 از 255.8 میلیارد دلار فراتر رفت و رکورد تاریخی را به ثبت رساند؛ صادرات به فدراسیون روسیه تقریباً 17 درصد افزایش یافت.

اردوغان در نشست شورای صادرکنندگان ترکیه گفت: صادرات ما 0.6 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافت و به 255 میلیارد و 809 میلیون دلار رسید و رکوردی را در تاریخ کشور شکست.

مشخص شده است که استانبول در بین استان‌های ترکیه رتبه اول را در صادرات دارد و پس از آن کوجایلی، ازمیر، بورسا و تکیرداغ قرار دارند.

اردوغان گفت: سه کشور اول از نظر رشد صادرات کالاهای ترکیه، امارات با 63.4 درصد افزایش، فدراسیون روسیه با 16.9 درصد، عربستان سعودی با 150.4 درصد افزایش هستند.

https://ria.ru/20240102/eksport-1919477789.html

 

تایلند علاقه مند به تامین ال ان جی و زغال سنگ از روسیه است

  ساسیوات وانگسینساوات سفیر تایلند در مسکو در مصاحبه با ریانووستی گفت بانکوک به منابع انرژی روسیه، به ویژه گاز طبیعی مایع و زغال سنگ علاقه مند است.

او گفت: "من نسبت به تجارت دوجانبه کاملاً خوشبین هستم. نه تنها در کشاورزی. زمینه‌های بالقوه زیادی وجود دارد که می‌توانیم با هم کار کنیم و آنها را توسعه دهیم. به عنوان مثال، انرژی، گاز طبیعی مایع، زغال سنگ."

این دیپلمات خاطرنشان کرد که مسکو و بانکوک اراده سیاسی برای توسعه همکاری‌های انرژی دارند و همه چیز به مذاکرات بین شرکت های روسی و تایلندی بستگی دارد.

تایلند به شدت به منابع انرژی وارداتی متکی است. البته، اگر تامین منابع انرژی روسیه رقابتی باشد، با در نظر گرفتن لجستیک و مشخصات منابع انرژی مورد استفاده تایلند و همه این عوامل برای هر دو طرف قابل قبول است. وانگسینساوات خاطرنشان کرد، می‌توانم بگویم که طرفین از انعقاد یک معامله بسیار خوشحال خواهند شد.

یوگنی تومیخین سفیر روسیه در بانکوک نیز در دسامبر 2023 تأیید کرد که مقامات تایلندی علاقه مند به توسعه همکاری با روسیه در بخش انرژی هستند و خاطرنشان کرد که ما علاوه بر نفت و LNG، در مورد تولید برق و تعامل در زمینه انرژی نیز صحبت می‌کنیم. تحقیق علمی و تبادل تجربیات

تومیخین ابراز امیدواری کرد که نشست بعدی کارگروه دوجانبه انرژی کمیسیون همکاری‌های بین دولتی روسیه و تایلند طبق برنامه ریزی‌ها در سال 2024 برگزار شود.

https://1prime.ru/energy/20240102/842722569.html

عوارض صادرات نفت از فدراسیون روسیه در اول ژانویه به صفر رسید

در اول ژانویه، عوارض صادرات نفت از روسیه به صفر رسید. این اتفاق در راستای تکمیل تصمیم مالیاتی در صنعت نفت رخ داد. سرویس مطبوعاتی وزارت دارایی روسیه یادآور شد: "بر اساس رویه تعیین شده برای محاسبه عوارض، عوارض صادرات نفت در فدراسیون روسیه از اول ژانویه 2024 به میزان 24.7 دلار کاهش می یابد و به 0 دلار در هر تن می رسد." علاوه بر این، عوارض فرآورده‌های نفتی روشن و تیره و روغن، بنزین تجاری، (نفتا) و کک به صفر رسید. این تصمیم به این معناست که از سال 2019، عوارض گمرکی سالانه به میزان 6.1 ارزش کامل کاهش می‌یابد تا زمانی که در سال جاری لغو شود. در عین حال مالیات استخراج مواد معدنی نیز به همین میزان افزایش یافت. ریانووستی یادآور می‌شود،  پالایشگاه‌های نفت در فدراسیون روسیه نفت را با قیمت های جهانی خریداری خواهند کرد، اما برای پالایشگاه‌های نفت تعرفه‌هایی در نظر گرفته شده است. همچنین، از اول ژانویه، عوارض گاز مایع از 4.7 دلار به 1.6 دلار و بر بخش خالص گاز مایع - از 4.2 دلار به 1.4 دلار کاهش می یابد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در 25 دسامبر قانونی را امضا کرد که اختیارات دولت این کشور را گسترش می دهد، از جمله به آن اجازه می دهد عوارض صادرات کالا به کشورهای دوست را کاهش دهد و حذف کند. این سند قوانین محاسبه قیمت نفت اورال را روشن می‌کند: میانگین هزینه برای محاسبه عوارض صادرات بر روی آن در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، از اول ژانویه 2024، میانگین قیمت ماهانه آن برای تحویل به بنادر مناطق فدرال شمال غربی و جنوبی فدراسیون روسیه با هزینه حمل و نقل نفت از طریق دریا به بازارهای نفت خام در دریای مدیترانه و روتردام افزایش خواهد یافت. کابینه وزیران این حق را خواهد داشت که برای دوره‌های نظارت از 15 نوامبر 2023 تا 14 نوامبر 2026، تخفیف اورال را به قیمت دریای شمال افزایش دهد.

https://iz.ru/1629227/2024-01-01/poshlina-na-eksport-nefti-iz-rf-obnulas-s-1-ianvaria

 

ایران: زمینه‌های که بریکس در آنها نقش مهمی ایفا خواهد کرد را مشخص کرد

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به خبرگزاری ریانووستی گفت :"بریکس نقش مهمی در بخش انرژی خواهد داشت، یعنی در تولید، حمل و نقل و مصرف انرژی و همچنین در فناوری‌های جدید و بخش هوافضا، حضور این سازمان می‌تواند به اقیانوس هند و خلیج فارس گسترش یابد. " صفری افزود: مهمترین مشکل در سه موضوع مطرح می‌شود: اولی تولید انرژی، دومی حمل و نقل انرژی و سومی مصرف انرژی است که می‌توانم بگویم این سه موضوع در برجام در حال حل شدن است. معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: بریکس به برکت عضویت هند، روسیه و ایران می‌تواند نقش مهمی در حوزه‌هایی مانند انرژی، فناوری، هوافضا، تجارت جهانی و فناوری پیشرفته و کریدورهای ترانزیتی از جمله حضور در آب‌های ایران و خلیج عمان و اقیانوس هند داشته باشد.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در آگوست 2023، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. مشارکت کامل کشورهای جدید در این سازمان از اول ژانویه 2024 آغاز شد. همانطور که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست سران در ژوهانسبورگ گفت، کشوری که می خواهد به برجام بپیوندد نباید تحریم هایی را علیه کشورهای عضو این اتحادیه اعمال کند.

https://ria.ru/20240103/briks-1919551300.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما