معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته دوم دی ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تاکید سرکنسول آلمان به جامعه تجاری پاکستان: صادرات را متنوع کنید

کراچی: سرکنسول آلمان در کراچی گفت بخش نساجی در تجارت دوجانبه بسیار مهم است و  85 درصد از صادرات پاکستان به آلمان را محصولات نساجی تشکیل می دهد که اگرچه شگفت انگیز است اما صادرات متنوع برای بهبود بیشتر حجم تجارت موجود باید انجام شود.

وی در جریان دیدار از اتاق بازرگانی و صنعت کراچی (KCCI) گفت صنایع نساجی پاکستان توسط متخصصان بسیار آموزش دیده اداره می‌شود که محصولات با کیفیت خوب تولید می‌کنند. وی افزود: "من همچنین از دیدن اهمیت اقتصادی کراچی که درآمد مالیاتی برای کل کشور ایجاد می‌کند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم."

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آغاز فعالیت فولکس واگن در پاکستان گفت که تولید فولکس واگن در اینجا به دلیل محدودیت واردات که از یک سال و نیم پیش اعمال شده است و با تاخیر مواجه شدند. شرکت خودروسازی مجوز آوردن ماشین آلات لازم را نداشت. حتی اگر فولکس واگن اجازه داشته باشد ماشین آلات را در حال حاضر بیاورد، حداقل یک سال و نیم طول می‌کشد تا شروع به تولید کند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا فولکس واگن این پروژه را دنبال خواهد کرد یا خیر اما این یکی از نتایج منفی مشکلات اقتصادی پاکستان است. من به طور مرتب با مسئول امور بین الملل در فولکس واگن در تماس هستم، اما فکر می‌کنم در حال حاضر، آنها هنوز تصمیم نگرفته اند که چگونه این پروژه را دنبال کنند.

https://www.energyupdate.com.pk/2023/12/29/envoy-advises-business-community-to-diversify-exports-to-germany/?fbclid=IwAR14p3wGAxy0NR30EbT0xwYCBMTB_z41hOIW21C7nC-Cg6-hVsYJn7sPGzs

گوشت گوساله پاکستانی به چین صادر می‌شود

کراچی: شرکت گوشت ارگانیک با مسئولیت محدود (TOMCL) اولین شرکتی از جنوب آسیا شد که در 31 دسامبر 2023 با موفقیت گوشت گوساله منجمد پخته شده/عملیاتی شده با حرارت را به چین صادر کرد. TOMCL اعلام کرد که چین با 3.1 میلیون تن گوشت گوساله و گوسفند در سال 2022 به عنوان بزرگترین واردکننده گوشت در جهان شناخته می‌شود. Organic Meat به عنوان یکی از دو شرکتی که مجوز صادرات محصولات گوشت گاو شده به چین از جنوب آسیا را دریافت کرده است، موقعیت منحصر به فردی را به دست آورده است. در 27 دسامبر2023، شرکت گوشت به بورس اوراق بهادار پاکستان اطلاع داد که هیئت مدیره با طرح پیشنهادی توسعه تاسیسات تولید و ارتقاء شرکت موافقت کرده است.

https://www.dawn.com/news/1802505/cooked-beef-exported-to-china

انتخاب رئیس جدید فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI)

احسن ظفر بختواری رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در پیامی انتخاب عاطف اکرام شیخ به عنوان رئیس FPCCI را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد. وی گفت که جامعه تجاری به رهبری عاطف اکرام شیخ در انتخابات FPCCI ابراز اطمینان کامل کرده است و امیدوار است که رئیس جدید FPCCI نقش فعالی در حل مسائل کلیدی جامعه تجاری و احیای اقتصاد ایفا کند. و انتخاب وی نشان دهنده اعتماد جامعه تجاری به عملکرد آن است. او گفت که این موفقیت بزرگ نه تنها برای او یک لحظه تاریخی است بلکه اولین گام در مسیر او برای بهبود جامعه تجاری است. وی گفت که تحت حمایت UBG، عاطف اکرام شیخ برای رفاه جامعه تجاری تلاش خواهد کرد و تمام تلاش خود را برای اعاده حیثیت آنها خواهد کرد.

رئیس جدید منتخب FPCCI، عاطف اکرام شیخ، از همه رای دهندگان خود برای پیروزی قاطع تشکر کرد و مجدداً تأکید کرد که از تمام توان خود برای حل مشکلات عمده جامعه تجاری کل کشور استفاده می‌کند. او گفت که درهای اتاقش همیشه به روی جامعه تجاری باز است و بدون تبعیض به همه خدمت خواهد کرد.

https://customstoday.media/icci-greets-former-president-atif-ikram-sheikh-on-being-elected-as-president-fpcci/

ابتکارات SIFC برای شروع مرحله جدید صنعتی شدن در پاکستان

کراچی: دکتر گوهر اعجاز وزیر موقت بازرگانی، صنایع و تولید فدرال با تاکید بر تعهد دولت به احیای اقتصادی گفت که اقدامات پیش بینی شده توسط شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC) مرحله جدیدی از صنعتی شدن را در کشور آغاز می‌کند.

وزیر جلسه ای را با هیئتی از جامعه بازرگانی که نمایندگانی از کشاورزی، نساجی، مهندسی و سایر بخش ها دارند، اداره می‌کرد. این هیئت در جریان اولویت های دولت و نقش و تلاش های SIFC برای احیای اقتصادی کشور قرار گرفت.

دکتر گوهر اعجاز در این مراسم گفت که SIFC با کمال افتخار با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و چین همکاری می‌کند و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری عظیم خارجی به پاکستان وارد شود که باعث ارتقای صنعت و صادرات و افزایش فرصت‌های شغلی در این کشور شود. وی با اشاره به اینکه پاکستان دارای پتانسیل گسترش تجارت در سطح منطقه و جهان است و با وجود جمعیت 250 میلیونی، حجم اقتصاد این کشور 350 میلیارد دلار است و حجم تجارت نزدیک به 100 میلیارد دلار است و بر لزوم تقویت تجارت برای تقویت اقتصاد تاکید کرد. وی افزود: چین نه تنها دوست آهنین ما است، بلکه یک شریک تجاری بزرگ و مطمئن است و بازرگانان پاکستانی باید فرصت‌های تجاری در چین را کشف کنند و تجارت دوجانبه را بیشتر ارتقا دهند.

وزیر کشور گفت: کراچی قطب اقتصادی کشور است که اقتصاد ملی را پیش می‌برد، در حالی که چین، عربستان سعودی، کویت و بسیاری از کشورهای دیگر علاقه شدیدی به سرمایه گذاری در کراچی داشتند. وی گفت: دولت برای افتتاح شهرک پوشاک و شهرک صنعتی جدید برنامه ریزی کرده است. منطقه ویژه اقتصادی و منطقه فرآوری صادرات در کلانشهر با چشم انداز ایجاد روندهای نوآورانه صنعتی شدن از طریق ارتقای صنایع کوچک کارآئی خواهند داشت.

دکتر گوهر اعجاز اطمینان داد که SIFC به یک نهاد مستمر و مترقی تبدیل شده است و پس از انتخابات عمومی آتی با مجامع و دولت جدید همکاری خواهد کرد تا پایداری و تداوم سیاست ها را تضمین کند. وزیر انرژی پاکستان با اشاره به هزینه‌های انرژی برای صنایع گفت: در حال حاضر تعرفه برق در پاکستان بالاتر از دنیا و تعرفه گاز کمتر از قیمت جهانی است. وی با بیان اینکه در حال تلاش برای منطقی کردن قیمت انرژی در کشور هستیم تا از بهره وری مناسب تعرفه برق اطمینان حاصل کنیم. وی افزود: ذخایر گاز طبیعی کشور به سرعت در حال کاهش است و ترکیب LNG برای تامین تقاضای گاز طبیعی حیاتی شده است.

https://customstoday.media/sifc-initiatives-to-start-new-phase-of-industrialization-in-pakistan-gohar-ejaz/

بورس سازوکار جدیدی را برای صدور نرخ ارز برای شش ارز اتخاذ می‌کند

کراچی: انجمن شرکت های صرافی پاکستان (ECAP) به دنبال دستورالعمل های بانک مرکزی پاکستان (SBP)، مکانیسم جدیدی را برای صدور نرخ ارز برای شش ارز اصلی اجرا کرده است. پیش از این، دو نرخ بسته شدن متفاوت توسط ECAP و انجمن فارکس پاکستان (FAP) برای شش ارز اصلی ارائه شده بود. SBP در 22 دسامبر، مکانیسم جدیدی را برای تنظیم نرخ ارز در بازار آزاد با هدف شفافیت و اعتبار ابداع کرد.

SBP به ECAP دستور داد تا مکانیسم جدید را تا 26 دسامبر 2023 اجرایی کند. دوازده شرکت صرافی اصلی مشارکت کننده اکنون نرخ بسته شدن شش ارز اصلی را ارائه می‌کنند که عبارتند از: دلار آمریکا (USD)، یورو، پوند استرلینگ (GBP)، ین ژاپن (JPY) ، درهم امارات (AED) و ریال سعودی. اکنون نرخ واحدی را برای ارزهای انتخاب شده را جمع آوری و اعلام کنند. مکانیسم جدید شفافیت را افزایش می‌دهد و فرآیند را ساده می‌کند و تضمین می‌کند نرخ واحدی برای سهامداران منتشر شود.

میانگین نرخ‌های خرید و فروش برای شش ارز در حال حاضر توسط ECAP ارائه می‌شود و دستورالعمل‌های SBP برای یک سیستم نرخ ارز ساده‌تر و شفاف‌تر را برآورده می‌کند. نرخ ها تا ساعت 17:00 هر روز منتشر می‌شود و اطلاعات به موقع و قابل اعتماد را در اختیار ذینفعان ارائه میدهد.

https://customstoday.media/exchange-cos-implements-new-mechanism-for-issuing-exchange-rates-for-six-currencies/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما