معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

درخواست سنای پاکستان برای واردات گاز مایع توسط بخش خصوصی

مجلس سنای پاکستان خواستار واردات LNG توسط بخش خصوصی این کشور گردید. کمیته نفت سنا روز جمعه (29 دسامبر 2023) به دولت توصیه کرد که با هدف افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت گاز طبیعی در پاکستان، به بخش خصوصی اجازه دهد که در زمینه وارداتLNG فعال شوند.

مجلس سنای پاکستان خواستار واردات LNG توسط بخش خصوصی این کشور گردید. کمیته نفت سنا روز جمعه (29 دسامبر 2023) به دولت توصیه کرد که با هدف افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت گاز طبیعی در پاکستان، به بخش خصوصی اجازه داده شود که در زمینه وارداتLNG  فعال شوند. این کمیته به ریاست سناتور محمد عبدالقادر تشکیل جلسه داد و توصیه کرد که مسئولین وزارت انرژی با شرکت های بین المللی تماس گرفته و آنها را به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز پاکستان، ترغیب نمایند.

محمد عبدالقادر گفت که از سال 2015، دولت تنها از دو یا سه شرکت خارجی،  LNG خریداری کرده است، در صورتی که فروشندگان زیادی در سراسر جهان در این زمینه وجود دارند. وی خاطرنشان کرد: فعال کردن بخش خصوصی در این حوزه می‌تواند قیمت این کالا را رقابتی تر کند. در این نشست، مومن آقا وزیر نفت پاکستان نیز از ارائه طرح جامع و بازنگری در سیاست خریدهای وزارت نفت در آینده نزدیک خبر داد مسئولین این وزارتخانه ابراز داشتند که سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (Ogra) حدود فعالیت تولیدکنندگان LPG  و شرکت های بازاریابی و قیمت ها برای مصرف کنندگان را تعیین می‌کند. قیمت گذاری‌ها بر اساس پارامترهای مختلفی از جمله قیمت تولیدکنندگان به ازای هر تن بود که هر ماه توسط شرکت سعودی آرامکو تعیین می‌شود. قیمت هر تن گاز 35000 روپیه و قیمت هر سیلندر گاز 413 روپیه تعیین شده است.

 اعضای کمیته یاد شده، موضوع تعلیق در تأمین گاز مورد نیاز واحدهای صنعتی در ایالت سند به مدت دو روز در هفته را مورد بررسی قرار دادند. در صورت اجرای این پیشنهاد، کاهش 28 درصدی در تولید و همچنین تاخیر در تکمیل سفارشات دریافتی را متوجه صنایع فعال در این ایالت خواهد کرد.

در این کمیته مطرح گردید که کل منابع قابل احیای گاز طبیعی در کشور، هر سال بیش از 10 درصد کاهش می یابد و در مقابل تقاضا برای گاز مایع، به روند فزاینده خود ادامه می دهد

مسرور خان رئیس اوگرا در مورد افزایش قیمت نفت و گاز به این کمیته توضیح داد و سناتور سعدیه عباسی اشاره کرد که افزایش قیمت سیلندر گاز، به مالیات های جدید نسبت داده شده است.

 

منبع: درگاه خبری داون نیوز  - 30 دسامبر 2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما