معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷۹

قوانین، مقررات و مالیات‌های جدید هلند برای سال 2024

مجموعه‌ای از قوانین جدید در هلند که در طی سال گذشته و در زمان دولت قبلی در مجلس تصویب شده‌اند، از اول ژانویه 2024 برابر با 11 دی ماه 1402 اجرایی خواهند شد. خلاصه‌ای از این مقررات به شرح زیر است:

مالیات بر درآمد: برای درآمدهای سالانه تا 75518 یورو، نرخ مالیات بر درآمد از 36.93 درصد به 36.97 درصد افزایش خواهد یافت (در سال 2023، این آستانۀ درآمدی برابر با  73031 یورو بود). برای درآمدهای بیشتر از آن نیز، نرخ مالیات همانند قبل برابر با 49.5 درصد باقی می‌ماند. بدین ترتیب، زمانی که تغییرات در مالیات‌ها و سایر حق بیمه‌ها اعمال شود، افراد درآمد قابل تصرف بیشتری خواهند داشت. برای شخصی که تقریبا 3400 یورو در ماه درآمد ناخالص دارد، وضعیت درآمدی 79 یورو در ماه بهتر خواهد بود و کسانی که کمتر از 7000 یورو در ماه درآمد دارند، 76 یورو در ماه بیشتر درآمد قابل تصرف خواهند داشت.

افراد خوداشتغال: کمک هزینه معاف از مالیات ویژه برای افراد خوداشتغال از 5030 یورو به 3750 یورو کاهش می‌یابد و تا سال 2027 نیز به 900 یورو کاهش خواهد یافت.

قاعده 30 درصدی: افرادی که تازه وارد هلند می‌شوند، با قوانین جدیدی روبرو خواهند شد. شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند از طریق قاعده 30 درصدی، بازپرداخت بدون مالیات نامحدود هزینه‌های اضافی را که کارکنان به دلیل مهاجرت به هلند متحمل می‌شوند، ارائه کنند. علاوه بر این، این درصد طی پنج سال گام به گام از 30 درصد به 10 درصد کاهش می‌یابد.

حداقل دستمزد: برای افراد بالای 20 سال، حداقل دستمزد با 3.75 درصد افزایش به 13.27 یورو در ساعت خواهد رسید و برای همه بزرگسالانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، این نرخ ساعتی اعمال می‌شود.

مزایای تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگی: تمام مزایای تامین اجتماعی، مزایای فرزندان و مستمری دولتی متناسب با تورم افزایش می‌یابد. سن بازنشستگی دولتی نیز از 66 سال و 10 ماه به 67 سال افزایش می‌یابد.

کمک هزینه مراقبت از کودک: کمک هزینه مهدکودک و مراقبت بعد از مدرسه به میزان استاندارد 6 درصد به اضافه 2.95 درصد افزایش می‌یابد، بدین ترتیب، یک ساعت خدمات مهد کودک به 10.25 یورو و مراقبت بعد از مدرسه به 9.12 یورو افزایش می‌یابد.

مخارج سفر: حداکثر هزینه سفر بدون مالیات از 21 سنت در هر کیلومتر به 23 سنت افزایش می‌یابد.

سقف قیمت انرژی: سقف قیمتی که میانگین مصرف گاز و برق را پوشش می‌داد و برای جبران تأثیر افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود، از اول ژانویه حذف می‌شود. خانوارها به واسطه کاهش مالیات انرژی 28.31 یورو منتفع می‌شوند.

مالیات بر نوشیدنی‌ها، آب‌میوه و شیرهای با منشا گیاهی: مالیات بر نوشیدنی‌ها، از جمله لبنیات گیاهی، به 26 سنت در لیتر افزایش می‌یابد و چند سنت به هزینه اضافه می‌شود. مالیات آب معدنی نیز در حال حذف شدن است.

هزینه پرواز: مالیات بلیط هواپیما از 26.43 یورو به 29.05 یورو افزایش خواهد یافت. مالیات بر بنزین و گازوئیل نیز بدون تغییر به ترتیب 79 سنت و 52 سنت باقی مانده است.

حق بیمه خدمات درمانی: حق بیمه‌ها امسال دوباره افزایش یافته است (به طور متوسط کمی‌بیش از 9 یورو در ماه) اما می‌توان با انتخاب یک بیمه‌گر جدید، کاهش بیمه تکمیلی یا ایجاد تغییراتی در بیمه‌نامه فعلی، در هزینه صرفه‌جویی نمود.

نرخ بهره وام‌های دانشجویی: دانشجویانی که پنج سال پیش دانشگاه را ترک کردند، اکنون باید 2.56 درصد سود وام خود را بپردازند که قبلا 0.46 درصد بود.

محدودیت‌های استقراض: قرض گرفتن پول بیشتر برای وام مسکن و قرض گرفتن پول بیشتر برای پرداخت هزینه‌های صرفه‌جویی انرژی برای افراد مجرد آسان‌تر خواهد شد. علاوه بر این، افراد زیر 35 سال که برای اولین بار ملکی را خریداری می‌کنند، در صورتی که خانه جدیدشان تا 510 هزار یورو قیمت داشته باشد، مالیات نقل و انتقال پرداخت نخواهند نمود. لازم به ذکر است سقف قبلی معاف از مالیات، 450 هزار یورو بود.

اجاره‌بها: حداکثر افزایش اجاره‌بها برای اکثر مستاجران در بخش مسکن اجتماعی از ژوئیه 5.8 درصد یا اگر صاحبخانه آنها یک شرکت مسکن باشد، 5.3 درصد خواهد بود. این رقم بر اساس میانگین افزایش حقوق در سال جاری است. افراد با درآمد بالا با افزایش بیشتر در تلاش برای تشویق آنها به نقل مکان به بخش غیرکنترل شده اجاره مواجه خواهند شد. کسانی که به صورت آزاد و از طریق بنگاه مسکن اجاره می‌کنند، در صورتی که افزایش اجاره‌بها قبل از ماه می‌باشد، با افزایش 5.5 درصدی مواجه خواهند شد. این بر اساس تورم به اضافه یک درصد است. پس از آن، ممکن است قوانین جدیدی اعمال شود.

مسکن اجتماعی: حداکثر اجاره‌بهای مسکن‌های اجتماعی 879.66 یورو از 1 ژانویه 2024 است. شرط واجد شرایط بودن افراد برای برخورداری از مسکن اجتماعی، درآمد کمتر از 47699 یورو در سال برای مجردها و درآمد کمتر از 52671 یورو برای زوج‌ها می‌باشد. حداکثر مزایای مسکن قابل پرداخت 34 یورو در ماه افزایش می‌یابد.

قوانین جدید:

  • تلفن‌های همراه از ژانویه در مدارس متوسطه ممنوع می‌شوند، اما قوانین مورد توافق مرکزی وجود ندارد و نحوه اجرای این ممنوعیت به خود مدارس بستگی دارد. ممنوعیت مشابهی در مدارس ابتدایی و آموزش استثنایی از آغاز سال تحصیلی آینده اعمال خواهد شد.
  • مایعات طعم‌دار برای سیگارهای الکترونیکی مانند گیلاس یا آدامس به عنوان اقدامی‌برای جلوگیری از این عادت در جوانان فروخته نمی‌شود. مغازه‌ها فقط مجاز به فروش مایعات معطر دخانیات برای استعمال دخانیات خواهند بود و بازرسان وزارت بهداشت بلافاصله شروع به بررسی خواهند کرد.
  • به اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی افراد به صورت آنلاین به منظور ارعاب آنها به یک جرم کیفری تبدیل می‌شود که حداکثر دو سال زندان یا جریمه تا 22500 یورو خواهد داشت.
  • والدین جدید قادر خواهند بود فرزندان خود را ترکیبی از نام هر دو والدین بگذارند. کودکانی که بین سال 2016 و اکنون متولد شده‌اند نیز می‌توانند نام خانوادگی والدین دیگر خود را به نام خانوادگی خود اضافه کنند.
  • به مقامات آزادی عمل بیشتری داده می‌شود تا شرکت‌هایی را که رفاه حیوانات در آنها تهدید می‌شود تعطیل کنند و نگهداری از حیوانات را به طور کامل ممنوع کنند. حداکثر مجازات حبس برای حیوان آزاری تا پنج سال است.

منبع:

https://www.dutchnews.nl/2023/12/all-change-new-rules-regulations-and-taxes-for-2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما