معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۹:۳۶ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه دوم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بهره برداری تجاری از خط آهن خواف – هرات به زودی آغاز خواهد شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (25آذر)،  مفتی محمدنسیم محمدی، رئیس اداره راهآهن هرات در دیدار با مسئولین اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت هرات، از آغاز انتقال کالاها از مسیر خط آهن هرات- خواف در آینده نزدیک خبر داد. آقای محمدی گفت: خط آهن هرات- خواف از کشور ایران تا ایستگاه روزنک شهرستان غوریان هرات آماده بهره برداری است و هیچ گونه مشکل فنی وجود ندارد. پیش‌بینی شده با بهره‌برداری راه آهن هرات - خواف در کوتاه مدت سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابه‌ جا و از حجم ترافیک کامیون‌های باربری در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت بار کاسته شود.

نشست مقامات بلند پایه کابینه افغانستان در هرات برگزار شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (26آذر)، نشست مقامات بلند پایه حکومتی افغانستان در هرات با حضور مقامات محلی، بزرگان و علمای این استان در تالار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی برگزار شد. هیات بلند پایه از وزرای کابینه شامل مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان، شیخ شهاب الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم، نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت و مولوی بخت الرحمن شرافت رئیس اداره راه آهن افغانستان می‌باشد. این هیات در نقطه صفری مرز در بندر تورغندی با رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان از پروژه‌های مشترک این دو کشور در افغانستان بازدید کردند. در این نشست در مورد آغاز پروژه تاپی، توسعه ترانزیت، ادامه ساخت خط ریلی از بندر تورغندی و افزایش صادرات برق مذاکراتی صورت گرفت.

وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان با حضور در هرات و سفر به نقطه صفر مرزی بین دو کشور در خصوص توسعه ترانزیت، خط ریل، برق و مواد سوختی بحث و تبادل نظر کردند.

عملیات ترمیم 11 سد کوچک مقیاس آبی در فراه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (25آذر)، وزارت احیا و انکشاف دهات کار بازسازی 11 سد آب کوچک را به منظور تقویت آب‌های زیر زمینی در استان فراه آغاز کرد. محمد یونس آخندزاده، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات در سفری به فراه این پروژه‌ها را افتتاح کرد. بازسازی این تعداد سد حدود 34 میلیون افغانی هزینه در بر داشته که وزارت احیا و انکشاف دهات آن را پرداخت می‌کند. مسئولان اداره محلی فراه در جریان افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشتند که سدهای کوچک مقیاس مذکور بعد از سه ماه به بهره برداری خواهد رسید.  بازسازی این سدهای آب در جلوگیری از سیلاب‌ها و تقویت آب‌های زیر زمینی موثر خواهد بود.

شرکت برق افغانستان تفاهم نامه همکاری پروژه نورالجهاد هرات را با ترکمنستان امضا کرد

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) (21آذر)، سخنگوی شرکت برشنا (برق افغانستان) گفت: این تفاهم نامه در آخرین روز نشست مشترک میان ریاست شرکت برشنا و مسئول عمومی‌پروژه‌های جهانی کشور ترکمنستان پیرامون تسریع روند کاری پروژه نورالجهاد هرات و ملاحظات فنی دو طرف امضا شد. اگر برق بیشتری از ترکمنستان وارد کشور شود مشکلات برق در غرب و جنوب غرب کشور تا هشتاد درصد حل خواهد شد.

امیرخان متقی خطاب به چینی‌ها: پروژه مس عینک را آغاز کنید

به گزارش خبرگزاری فارس (27آذر)، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در دیدار با نماینده ویژه چین در امور افغانستان تاکید کرد که عملیات بهره برداری از پروژه مس عینک آغاز گردد. متقی در این دیدار آغاز کار سفیر طالبان در پکن را یک پیشرفت مهم خواند و از موضع مثبت چین در نشست‌های بین المللی قدردانی کرد. وی همچنین گفت که دو طرف باید بر افزایش صادرات افغانستان به چین کار کنند. نماینده ویژه چین در امور افغانستان نیز در این دیدار گفت که کشورش به استقلال افغانستان احترام می‌گذارد و هیچگاه در امور داخلی آن مداخله نمی‌کند. یو شیاوینگ خاطر نشان کرد که چین تعرفه گمرکی بر واردات از افغانستان را به‌گونه قابل ملاحظه کاهش داده است تا تجارت میان دو کشور گسترش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما