معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۲:۱۹ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز پروژه احداث باغ‌های مرکبات در استان لغمان

قاری زین‌العابدین عابد، استاندار لغمان در مراسم افتتاح پروژه احداث باغ‌های مرکبات در این استان گفت، در موازی 280 جریب زمین در شهر مهترلام مرکز و چند شهرستان این استان 28 هزار اصله درخت مرکبات کاشت می‌شود که هزینه این پروژه مبلغ یک‌صد هزار دلار می‌باشد که از جانب اداره خوراک و زراعت سازمان ملل پرداخت می‌شود.

استاندار لغمان افزود با اجرا این پروژه مهم و حیاتی  باغداری در این استان رشد خواهد کرد و باعث تشویق کشاورزان دیگر نیز خواهد شد. رئیس اداره زراعت و دامپروری لغمان می‌گوید، پس از آنکه این باغ‌ها به ثمر رسید نه‌تنها استان لغمان خودکفا خواهد شد بلکه صادرات محصولات به استان‌ها دیگر  نیز صورت خواهد گرفت.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i233812-آغاز_پروژه_احداث_باغ_های_ستروس_در_ولایت_لغمان

فراهم شدن زمینه اشتغال به کار برای هزاران نفر در استان لغمان

محمد ظاهر زرکمر، رئیس احیاء و توسعه‌ای دهات استان لغمان می‌گوید در جریان سال جاری 242 پروژه مختلف به ارزش 2 میلیارد افغانی به اجرا گذشته شده و برای حدود 30 هزار نفر کار نیز فراهم‌شده است. به گفته نامبرده، این پروژه‌ها شامل شبکه‌های آب‌رسانی، احداث جاده، پاک‌سازی شبکه‌های آب‌رسانی ، تعمیر و حفر چاه‌های آب ، ساخت دیوارهای ضد سیل و برخی پروژه‌ها می‌باشد که برخی از آن‌ها تکمیل و برخی دیگر آن در حال انجام است.

https://www.spogmairadio.com/82909/

تأکید وزارت صنعت و تجارت طالبان بر ساخت تأسیسات جدید در مرز تورخم

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان بر ساخت تأسیسات جدید و آوردن تسهیلات بیشتر در بندر تورخم تأکید کرد. دفتر رسانه‌های وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار خبرنامه‌ای نوشته، جلسه‌ای که با ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت و با شرکت نمایندگان ادارات ذی‌ربط برگزار شده بود، پیرامون ساخت تأسیسات جدید و آوردن تسهیلات بیشتر در گذرگاه تورخم بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

نورالدین عزیزی گفت، تلاش صورت گیرد تا تأسیسات جدید در گذرگاه تورخم ساخته شود. همچنین در این نشست نقشه تأسیسات جدید در تورخم مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان ادارات ذی‌ربط از نقشه طراحی‌شده استقبال کرده‌اند. در این نشست تصمیم گرفته شد تا برای پیشرفت هرچه سریع‌تر کار، برنامه عمل ساخته شود و نمایندگان سایر ادارات ذی‌ربط در جمع هیئت اضافه شوند. همچنین تیم فنی اعضای این هیئت از بندر اسپین ‌بولدک بازدید نموده و برای ایجاد تأسیسات جدید، نقشه راه ترتیب نمایند. بر اساس حکم رهبر طالبان،  وزارت صنعت و تجارت در رأس یک هیئت از ادارات ذی‌ربط موظف شدند  تا به مشکلات تاجران در بندرها تورخم و اسپین بولدک رسیدگی نمایند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i234166-تأکید_وزارت_صنعت_و_تجارت_طالبان_بر_ساخت_تأسیسات_جدید_در_بندر_تورخم

سازمان ملل متحد به مرمت یک مدرسه دخترانه در ننگرهار کمک نمود

مسئولین ریاست آموزش پرورش طالبان در ننگرهار می‌گوید کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان(UNHCR) به یک‌ مدرسه دخترانه در این استان تعمیر ساخته است. حضرت حبیب‌ حقانی، رئیس آموزش پرورش ننگرهار می‌گوید ساختمان مدرسه دخترانه در شهرستان رودات به بهره‌برداری سپرده شد. این مدرسه با هزینه ۳۰۰ هزار دلار در چهار جریب زمین ساخته شده است. این مدرسه دارای ۱۲ صنف درسی، چهار اتاق اداری، یک‌ اتاق کامپیوتر و پنج دست‌شوی بوده و کار ساخت آن یک سال را در برگرفته است. بر اساس اطلاعات، پس از تسلط طالبان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ننگرهار به بیش از ده باب مدرسه، تعمیر ساخته است. این مدرسه دخترانه در حالی از سوی سازمان ملل متحد ساخته‌شده که طی بیش از دو سال تسلط طالبان بر کشور دختران بالاتر از صنف ششم از رفتن به مدرسه منع شده‌اند.

https://8am.media/fa/the-united-nations-repaired-a-girls-school-in-nangarhar/

افتتاح و کلنگ‌زنی چند پروژه در دانشگاه استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته چند پروژه توسعه‌ای دانشگاه کنر، با حضور سرپرست وزارت تحصیلات عالی افتتاح و راه‌اندازی شد. این پروژه‌ها شامل، گشایش بخش‌های اداری و کامپیوتر و نیز کلنگ‌زنی ساخت خیابان و معابر پیاده‌‌روی  دانشگاه سید جمال‌الدین افغان در کنر است، در ادامه این مطلب آمده، این پروژه‌ها بیست و هفت میلیون افغانی هزینه بر می‌دارد که از سوی وزارت تحصیلات عالی پرداخت می‌شود. شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در مراسم گشایش و کلنگ‌زنی این پروژه‌ها گفت به هدف بررسی مشکلات اساتید و محصلان و روند تحصیلی کنر ، به این استان سفرکرده تا فرصت را در داخل کشور برای آموزش و بلند بردن ظرفیت محصلان و اساتید فراهم کنیم و افغانستان را به خود کفایی برسانیم. در این نشست، مولوی عبدالله حقانی معاون استاندار کنر، روسای دانشگاه‌های کنر و نورستان ، تعداد اساتید و محصلان، خواهان توسعه‌ای بیشتر این مراکز دانشگاهی و نیز تقویت بیشتر روند تحصیلی شدند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/گشایش-وتهداب-گذاری-چند-پروژه-ی-پوهنتون/

باغ پرتقال در مساحت 50 جریب دیگر در کانال استان ننگرهار ساخته می‌شود

مسئولین محلی در کانال استان ننگرهار می‌گویند قرار است 50 جریب زمین دیگر در باغ‌های این ریاست پرتقال کاشته می‌شود. مولوی غلام رحمن کظیم، رئیس کانال ننگرهار می‌گوید پنجاه جریب زمین مربوط به بخش سوم این کانال قرار است باغ پرتقال ساخته شود. به گفته نامبرده، این باغ با هزینه مالی شرکت زراعتی هلال گروپ به منظور افزایش فرآورده‌های  داخلی ایجاد می‌گردد. بر اساس اطلاعات رئیس کانال ننگرهار، با توجه به این روند طی سه سال آینده این استان در عرصه میوه خانواده پرتقال به خودکفایی می‌رسد. گفتنی ا‌ست که در مجموع در 18 هزار و 200 جریب زمین کانال ننگرهار، مزارع پرتقال وجود دارد و باغ‌های دیگر نیز در حال ساخت است.

https://www.avapress.com/fa/news/282362/50-جریب-دیگر-باغ-مالته-کانال-ننگرهار-ساخته-می-شود

بهره‌برداری از طرح‌های عام‌المنفعه در استان نورستان

تعدادی طرح عام‌المنفعه به ارزش ۴۷.۷ میلیون افغانی در شهرستان برگمتال استان نورستان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل ساخت و ترمیم جاده‌ها و کانال‌های آب است. هزینه این طرح‌ها را موسسه UNOPS پرداخت کرده است. استان نورستان از مناطق محروم افغانستان است و اجرای طرح‌های عمرانی در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i234444-بهره_برداری_از_طرح_های_عام_المنفعه_در_نورستان

تکمیل و بهره‌برداری ۶ شبکه آب‌رسانی در استان ننگرهار

وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات از تکمیل و بهره‌برداری ۶ شبکه آب‌رسانی در اطراف ننگرهار خبر داد. دفتر مطبوعاتی وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات با ارسال خبرنامه‌ای نوشته است: کار ترمیم ۶ شبکه آب‌رسانی در اطراف شهرستان دوربابا استان ننگرهار با هزینه یک‌میلیون افغانی به کمک مالی اداره آی‌او‌ام  تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شد. این پروژه شامل شیلنگ‌های شبکه، ذخایر آب و سیستم برق خورشیدی می‌باشد که با تکمیل شدن این شبکه  ۱۷۵۰ خانواده در شهرستان یادشده به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کردند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تکمیل-و-بهره-برداری-۶-شبکه-آب‌رسانی-در-ن/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما