معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۱:۳۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان از 83 میلیون دلار گذشت

خبرگزاری ترکمن پورتال: هفته گذشته 39 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید. TDH در مورد آن می نویسد. همانطور که در خبر ذکر شده است، نمایندگان محافل تجاری امارات متحده عربی، ترکیه، اوکراین و افغانستان کاربامید تولید شده توسط شرکت دولتی "ترکمن شیمی" را با ارز خارجی خریداری کردند. همچنین تاجران افغان بنزین ESO-93 را خریداری کردند.

علاوه بر این، پارچه خام، نخ پنبه، مواد خام ابریشم، ضایعات پنبه تصفیه شده در قبال ارز خارجی به بازرگانان امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان و قرقیزستان فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 83 میلیون و 643 هزار دلار آمریکا بود. تجار محلی پلی پروپیلن و نایلون بسته بندی (ترکمن نفت)، فرش دستباف و مواد خام ابریشم را به ارزش کل بیش از 14 میلیون و 465 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/71148/83-million-dollardan-gowrak-geleshik-baglashyldy

 

180 پروژه به ارزش 3.3 میلیارد دلار با سرمایه گذاری آمریکایی در ترکمنستان به ثبت رسیده است

خبرگزاری ترکمن پورتال: همانطور که قبلا گزارش داده بودیم، نشست تجاری سالانه شورای بازرگانی ترکمنستان و آمریکا از پنجم تا هفتم دسامبر در عشق آباد برگزار می‌شود. باتیر آتدایف، معاون مسئول نخست وزیر ترکمنستان مجتمع تجاری نیز در کار وی شرکت کرد و اطلاعاتی در مورد روابط تجاری و اقتصادی ترکمنستان و آمریکا به اشتراک گذاشت. این را تاس گزارش داد.

به گفته باتیر آتدایف، سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ترکمنستان به 3.3 میلیارد دلار آمریکا رسید.

در حال حاضر 180 پروژه با مشارکت شرکت های آمریکایی به ارزش کل 3.3 میلیارد دلار در ترکمنستان به ثبت رسیده است. باتیر آتدایف گفت: "بوئینگ، جنرال الکتریک، جان دیر و سایر شرکت ها در بزرگترین پروژه‌ها مشارکت دارند."

معاون نخست‌وزیر همچنین خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری متقابل ترکمنستان و ایالات متحده به طور مداوم در حال افزایش است.

به گفته آتدایف، گردش مالی تجاری بین دو کشور در سال 2022 معادل 38.7 میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم در ژانویه تا اکتبر 2023 تقریباً دو برابر شده و به 65.12 میلیون دلار رسیده است. در حال حاضر محصولات مجتمع نفت و گاز و صنایع شیمیایی از ترکمنستان به آمریکا صادر می‌شود. بخش عمده واردات را انواع تجهیزات و مکانیزم ها، محصولات فلزی فرآوری شده، وسایل نقلیه و قطعات یدکی آنها و نیز محصولات غذایی تشکیل می دهد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70918/turkmenistanda-amerikan-maya-goyumynyn-gatnashmagyndaky-33-milliard-dollarlyk-180-taslama-hasaba-alyndy

 

مساحت گلخانه‌ها در ترکمنستان ممکن است در آینده نزدیک دو برابر شود

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گفته تحلیلگران پرتال بین المللی بازاریابی اطلاعاتی "ایست فروت"، امروز ترکمنستان که یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، با افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در صنعت گلخانه مواجه است. این در وب سایت پورتال گزارش شده است.

این منبع خاطرنشان می‌کند که در این راستا، اپراتورهای گلخانه ای در این کشور این امکان را دارند که گاز را با قیمت بسیار پایین خریداری کنند که به آنها امکان می دهد در زمستان سبزی‌های گلخانه ای را به صورت رقابتی کشت کنند.

به ویژه، ترکمنستان به طور قابل توجهی از اکثر رقبای خود در بازار گوجه فرنگی گلخانه ای بهتر عمل کرد. بر اساس برآوردهای تحلیلگران، حجم صادرات گوجه فرنگی از ترکمنستان در حال حاضر رو به افزایش است.

به گفته کارشناسان، در سال 2023-2024، مساحت گلخانه‌ها در ترکمنستان ممکن است دو برابر شود و به 1400-1500 هکتار برسد.

ترکمنستان در سال 2022 برای اولین بار صادرات گوجه فرنگی را به امارات و عربستان سعودی آغاز کرد. آندری یارمک، اقتصاددان بخش سرمایه گذاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می‌گوید: برای تنوع بخشیدن به محصولات، این جهت صادرات باید در اولویت قرار گیرد، اما این بازارها دارای الزامات بالایی برای کیفیت، ایمنی و بسته بندی محصول هستند.

همچنین این کارشناس به ترکمنستان توصیه می‌کند امکان ارسال گوجه فرنگی زمستانی به کشورهای اتحادیه اروپا را که بیشترین مزیت را در آینده نزدیک انتظار می رود، بررسی کند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70951/turkmenistanda-yyladyshhanalaryn-meydany-yakyn-wagtda-iki-esse-artyp-biler

 

جودت یلماز: سرمایه گذاری ترکیه در ترکمنستان به 147 میلیون دلار رسید

خبرگزاری ترکمن پورتال: سرمایه گذاری ترکیه در ترکمنستان به 147 میلیون دلار رسید. جودت یلماز معاون رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کالاهای صادراتی ترکیه اعلام کرد. پورتال "انسان خبر" به نقل از معاون رئیس جمهور گفت: پیمانکاران ما 1080 پروژه به ارزش 51 میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده اند و در اجرای پروژه‌های برجسته ترکمنستان مشارکت داشته اند.

یلماز همچنین در این مراسم تاکید کرد که حجم تجارت دو کشور در سال گذشته از مرز 2 میلیارد دلار گذشت، ترکیه آمادگی دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در ترکمنستان افزایش دهد و در آینده به زیرساخت‌های ترکمنستان کمک کند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70982/jewdet-yilmaz-turkiyanin-turkmenistana-maya-goyumlary-147-million-dollara-yetdi

 

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ترکیه 2.5 میلیارد دلار بوده است

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 6 دسامبر، نشست منظم کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه در عشق آباد برگزار شد که موضوع اصلی آن تقویت همکاری‌های دوجانبه در چارچوب برنامه‌های بلندمدت برای آینده بود.

جودت یلماز، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، رئیس هیئت ترکیه در سخنرانی در این مجمع گفت که گردش مالی بین ترکیه و ترکمنستان در ژانویه تا نوامبر 2023 به 2.5 میلیارد دلار رسیده است که در حال حاضر بیشتر از سال 2022 است.

معاون رئیس جمهور گفت: هر دو طرف در تلاش برای رسیدن به هدف افزایش حجم تجارت به 5 میلیارد دلار هستند. سلچوک اوزتورک، نایب رئیس اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه نیز سخنرانی کرد و توجه را به توسعه جاده بزرگ ابریشم از طریق سیستم بزرگ راه آهن، حمل و نقل جاده ای و کریدورهای انرژی جلب کرد. اوزتورک گفت که کیفیت جدید این جاده به عنوان پلی برای مبادلات سودمند متقابل عمل خواهد کرد و به افزایش تجارت در منطقه کمک خواهد کرد.

احمد چالیک، رئیس هیئت مدیره گروه شرکت‌های "چالیک هلدینگ" نیز به سخنرانی پرداخت و گفت: نمایندگان تجاری دو کشور از همه فرصت‌ها برای بهبود روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه استفاده خواهند کرد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70986/turkmenistan-bilen-turkiyanin-arasyndaky-sowda-dolanyshygy-25-milliard-dollara-barabar-boldy

 

ترکمنستان صادرات گوجه فرنگی به قزاقستان را در 5 سال 13 برابر افزایش داد

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان بین سال های 2017 تا 2022 صادرات گوجه فرنگی به قزاقستان را بیش از 10 برابر افزایش داده است. این مطلب را پورتال "ایست فروت" به نقل از نشریات قزاقستانی گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، حجم صادرات گوجه فرنگی ترکمنستان به قزاقستان بین سال های 2017 تا 2022 میلادی 13 برابر شده است. این به نوبه خود منجر به افزایش 15 برابری سهم گوجه فرنگی وارداتی از ترکمنستان به قزاقستان شد. به طور دقیق تر، در سال 2017 سهم ترکمنستان از واردات گوجه فرنگی از قزاقستان 3 درصد و در سال 2022 این شاخص معادل 45.7 درصد بوده است. در نتیجه، سهم چین از گوجه‌فرنگی صادراتی به قزاقستان که پنج سال پیش 41.3 درصد بود، در سال 2022 به 1.3 درصد کاهش می‌یابد. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که انتظار می رود حجم گوجه فرنگی ترکمنستانی به قزاقستان همچنان در حال افزایش باشد. به دلیل مزایای دولت و هزینه کم انرژی، گوجه فرنگی کشت شده در ترکمنستان از نظر قیمت از همه رقبای منطقه مطلوب تر است.

در واقع، بر اساس نتایج سال 2022، 96 درصد از واردات گوجه فرنگی قزاقستان تنها به سهم دو کشور یعنی ترکمنستان (45.7 درصد) و ازبکستان (49.9 درصد) اختصاص دارد. با توجه به کمبود فعلی گاز طبیعی و سایر شرایط نامساعدی که بر گلخانه‌ها در ازبکستان تأثیر می‌گذارد، انتظار می رود ترکمنستان در آینده به تامین کننده اصلی گوجه فرنگی در بازار قزاقستان تبدیل شود.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70995/turkmenistan-5-yylda-gazagystana-pomidor-eksportyny-13-esse-artdyrdy

 

ترکمنستان در حال بررسی امکان گازرسانی به ترکیه از طریق ایران است

خبرگزاری اورینت: در هفتمین اجلاس کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و ترکیه که در تاریخ 6 دسامبر در عشق آباد برگزار شد، اهمیت پروژه تامین گاز از ترکمنستان به ترکیه از طریق ایران مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری TDH، طرفین به ویژه در مورد احتمالات عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به بازار ترکیه گفتگو کردند.

با توجه به اینکه پروژه فوق بسیار چشم انداز است، طرفین توافق کردند که مذاکرات در آینده نزدیک در سطح روسای ادارات و شرکت های مربوطه آغاز شود.

خاطرنشان می‌شود که پایگاه منابع طبیعی دولت ترکمنستان که مهمترین بخش آن میدان گالکینیش است، امکان تامین کامل منابع انرژی را برای کشورها و مناطق علاقه مند فراهم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: "در کنار این، زیرساخت‌های حمل و نقل گاز که در سال‌های اخیر توسط طرف ترکمنی ایجاد شده است، فرصت‌های فراوانی را برای ترکمنستان فراهم می‌کند تا گاز طبیعی خود را در حجم زیادی به غرب صادر کند."

در جلسه کمیسیون بین دولتی، روسای وزارتخانه‌ها و ادارات پیشرو ترکمنستان و هیئتی از ترکیه به ریاست جودت یلماز معاون رئیس جمهور حضور داشتند.

https://orient.tm/ru/post/65017/turkmenistan-rassmatrivaet-vozmozhnost-postavok-gaza-v-turciyu-cherez-iran

 

تصویب طرح توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا

خبرگزاری اورینت: طرح جامع توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا تا سال 2025 تصویب شد. این مطلب در وب سایت رسمی‌کمیسیون اقتصادی اوراسیا گزارش شده است.

این سند که توسط هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا تصویب شده است، شامل 10 اقدام است و هدف آن اجرای مفاد کلیدی سیاست حمل و نقل اوراسیا است. مطابق با نقشه راه برای اجرای مسیرهای اصلی و مراحل اجرای سیاست هماهنگ حمل و نقل کشورهای اوراسیا برای 2021-2023 تهیه شده است.

به ویژه شاخص های هدف برای توسعه کریدورهای حمل و نقل اوراسیا تدوین و پاسپورت این مسیرها تهیه خواهد شد.

این یک سند بسیار مهم برای کشورهای ما است. آرزیبک کوژوشف وزیر انرژی و زیرساخت اتحادیه اروپا اظهار داشت: برای شکل‌گیری بیشتر فضای حمل‌ونقل واحد اوراسیا، ادغام سیستم‌های حمل‌ونقل "پنج" کشور در سیستم حمل‌ونقل جهانی، اجرا و توسعه پتانسیل ترانزیت در اتحادیه ضروری است.

هنگام توسعه این طرح، اطلاعات کشورهای اوراسیا در مورد توسعه زیرساخت های جاده، راه آهن و بندر که در فهرست کریدورهای حمل و نقل اوراسیا قرار دارند، در نظر گرفته شد.

https://orient.tm/ru/post/65088/utverzhden-plan-razvitiya-evrazijskih-transportnyh-koridorov

 

ترکمنستان وارد سه تامین کننده برتر فرآورده‌های نفتی به بازار تاجیکستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: اداره مبارزه با انحصار تاجیکستان گزارش داده است: در نیمه اول سال 2023، ترکمنستان در میان کشورهایی که بیشترین فرآورده نفتی را به تاجیکستان صادر کردند، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، تاجیکستان در شش ماهه نخست سال جاری 442 تن فرآورده‌های نفتی وارد کرده است. 19.5 هزار تن معادل 4.4 درصد آن به سهم ترکمنستان است. به این ترتیب ترکمنستان رتبه سوم واردات نفت تاجیکستان را به خود اختصاص داد. در این راستا، روسیه با تامین 85.4 درصد فرآورده‌های نفتی خارجی وارداتی به این کشور، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. قزاقستان که در نیمه اول سال 23 هزار تن فرآورده‌های نفتی به بازار تاجیکستان ارسال کرده بود در جایگاه دوم قرار گرفت.

در این گزارش آمده است: در دوره مورد گزارش میانگین قیمت هر تن فرآورده نفتی وارداتی معادل 710 دلار آمریکا بوده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/71018/turkmenistan-tajik-bazaryny-nebit-onumleri-bilen-upjun-edijilerin-uchlugine-girdi

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما